E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juggie
    replied
    Originally posted by Juggie View Post
    Vaihdoin tosiaan tuon termostaatin ja lämmöt alkoi pysymään taas siellä missä kuuluukin.
    Vanhasta termarista ei käynyt valmistaja ilmi, mutta bmw-logo oli, eli alkuperäinen varmaan.
    Sen sai halkaistua kahtia ja voisi joskus oikein tylsän hetken tullen tutkia miten tuon ohjauksen pitäisi toimia...
    Eipä kauaa kestänyt tuo termostaatti.
    Ajelin äsken töihin -15C pakkasessa ja mietiskelin, että eipä tule kovin lämmintä ilmaa suuttimista. Salavalikko auki ja lämmöt pyörii 80 asteen hujakoilla.
    Miten on mahdollista, että termari voi hajota noin lyhyellä aikavälillä

    Leave a comment:


  • Supa
    replied


    Tuntuu olevan muillakin liikkeellä.

    Mine is definitely stuck in the cold higher output setting for some reason! Mostly sits between 77 and 84 Celsius, but the other day when paying careful attention to the temperatures, it did briefly spike to 99 Celsius for a few seconds and then down again! Very very odd!
    Jostain syystä poloinen nyt varmaan luulee että ajetaan kokoajan performance moodissa :(
    Pitää alkaa kohta taas irrottelemaan termarin piuhaa, on meinaan vähän viileä ajella.

    Leave a comment:


  • mr81
    replied
    Taitaa olla automaattivaihteiston lämmönvaihdin "heat exchanger" , jossa on sisäänrakennettu termostaatti.

    Leave a comment:


  • DDD
    replied
    Omaan n52:sen ei ole lämpöjä löytynyt tänäkään syksynä. Termarit vaihdettu... On kokeiltu termarin piuha irti, mutta ei mitään vaikutusta. Lisäksi alavesiletkun anturin vaihtoa ja uudet litkut jäähdytysjärjestelmään, mutta ei mitään vaikutusta lämpöihin. Ainut toimiva ratkaisu telttapatja munuaisiin ja keulan alaosan reikiin, lukuunottamatta lämpötila anturin kohtaa. Tällöin lämmöt pyörii satasen pinnassa ja nousee suht nopeasti. Mutta jos entiseen Volvon raatoon vertaa, niin uskoon meinaa tulla Ennenkuin lämmöt tapissa.

    Leave a comment:


  • spidu
    replied
    Itsellä Motonetistä hankittu OBD-skanneri antoi vikakoodiksi E61 523i -06: P0597. Hetken googleteltuani viaksi paljastui Termostaatti joka on jatkuvasti auki. Tilasin varaosaliikkeestä Wahlerin termostaatin (93€) ja äsken vaihdoin sen, vikakoodi katosi ja auto lämpenee aiempaa nopeammin. Alkuperäisenä autossa näytti olevan BEHR termostaatti.

    Hommaan meni aikaa kaikkinensa n. 3 tuntia, tosin olisi sen varmasti saanut nopeamminkin tehtyä. Moottorin salavalikosta ennen termarin vaihtoa lämmöt olivat n. 10 km kaupunkilenkillä loppuvaiheessa 80-86. Nyt lämmöt loppuvaiheessa 96-98c. Termarihan sijaitsee apukuskin puolella syylarin alakulman vieressä johon pääsee suhteellisen vaivattomasti käsiksi kun poistaa pohjapanssarin.

    Leave a comment:


  • DDD
    replied
    Aamulla motaria töihin... lämmöt ilmastointi OFF asennossa tutut +90C. Ilmastointi päälle ja lämmöt tippui 75C, jonka jälkeen rampilta ylös ja kurkkaus pöyriikö flekti.... ei pyörinyt.

    Täytyy ottaa seuraavaksi päätermarin piuha irti.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Itse ajelin talven termarin piuha irti, toimi moitteetta.
    Nyt taas on ollut piuha kiinni ja lämmöt kevyessä maantieajossa siellä 70-90 välissä. Kun satasta ajaa niin nousee normaaliin. Tuohan on ihan selkeästi ohjauksesta kiinni eikä mekaanisesta viasta mutta miksi ihmeessä se ohjaa konetta käymään noin viileänä, ei tosiaan oikeen lämmin ole kabiinissa.

    Täytyy seurata anturitietoa ajossa kunhan tässä kerkeää. Sen tiedän että mulla on alavesiletkun antura kertaalleen vaihdettu, sehän varmaan toimii vertailutietona jäähdyttimen viilennystehosta ja termaria ohjataan mm. sen perusteella.
    Täytyy tarkistaa näyttääkö järkeviä.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Originally posted by DDD View Post
    Omassa E61 525i N52b25 myös threadin mukaista lämpöongelmaa...

    Onko tähän automaatti-ilmastointi ongelmaan löytynyt mitään selitystä? Eikai sen pitäisi konetta noin "tehokkaasti" jäähdyttää?
    Oletko kuulostellut huutaako flekti jatkuvasti kun ongelma on päällä? Tämän kuulee parhaiten kun menee ulos autosta.

    Leave a comment:


  • DDD
    replied
    Omassa E61 525i N52b25 myös threadin mukaista lämpöongelmaa...

    Nyt vaihdettu päätermostaatti (WAHLER), automaattilaatikon termari (BEHR) ja lisäksi vesiventtiili. Kone lämpenee automaatti-ilmastointi off asennossa ~90-100C. Heti kun laittaa ilmastoinnin automaatti asentoon tai säätää manuaalisesti puhallin nopeutta, niin koneen lämmöt tippuu ~75:een.

    Onko tähän automaatti-ilmastointi ongelmaan löytynyt mitään selitystä? Eikai sen pitäisi konetta noin "tehokkaasti" jäähdyttää?

    Leave a comment:


  • eerku
    replied
    Oma uusi kokemus: Talvella auton lämpeneminen hidastui oudosti ja salavalikko näyttikin lämpöjen vaihtelevan 75 - 85 asteen välissä, kun aiemmin kovillakin pakkasilla lämmöt olivat yli 90. Samoihin aikoihin havaitsin, että takakonttiin ei tullut valoa. Vaihdoin polttimon ja vika korjaantui. Ihmeekseni huomasin moottorin lämpöjenkin palanneen yli 90 lukemiin. Ihmeellinen auto tämä BMW. Moottori on N52.

    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Vaihdoin tosiaan tuon termostaatin ja lämmöt alkoi pysymään taas siellä missä kuuluukin.
    Vanhasta termarista ei käynyt valmistaja ilmi, mutta bmw-logo oli, eli alkuperäinen varmaan.
    Sen sai halkaistua kahtia ja voisi joskus oikein tylsän hetken tullen tutkia miten tuon ohjauksen pitäisi toimia...

    Leave a comment:


  • arne525
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Jokin ohjausvika nyt tuntuu olevan omassa N52 koneessa kyllä, vai liekö ominaisuus?
    Eli vaihdoin kummatkin termarit eikä tilanne muuttunut mihinkään, lämmöt pyöri pääsääntöisesti 70-80 välissä.

    Nyt otin termarin ohjauspiuhan irti eikä ongelmia, lämmöt 97 paikkeilla mikä on termarin mekaaninen avautumislämpötila. Ainakaan lämmöt ei karkaa siis mistään muualta.

    Kellään kokemusta miksi toimii nyt näin? Mulla kertaalleen 2011 muistaakseni uusittu auton softat mukaanlukien DME, luulisi ettei näin vanhaan paljoa uudempaa softaa enää löydy.
    Onpa outoa, mulla lämmöt pyörii myös tuossa 70-80 välissä vaikka mopemmat termarit vaihdettu ja modattu uusi jäähdytin asennettu. Välilliä hiipii 85 asteeseen, mutta tipahtaa heti jos kuorma pienenee. Kokeilin itsekin ilman johtoa, mutta se ei taas vaikuttanut mitään.
    Mahtaako olla mahdollista että ohjauspiiri "käräytäisi" termarin rikki siten että se ei kerran jälkeen enää kunnolla toimi?

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Jokin ohjausvika nyt tuntuu olevan omassa N52 koneessa kyllä, vai liekö ominaisuus?
    Eli vaihdoin kummatkin termarit eikä tilanne muuttunut mihinkään, lämmöt pyöri pääsääntöisesti 70-80 välissä.

    Nyt otin termarin ohjauspiuhan irti eikä ongelmia, lämmöt 97 paikkeilla mikä on termarin mekaaninen avautumislämpötila. Ainakaan lämmöt ei karkaa siis mistään muualta.

    Kellään kokemusta miksi toimii nyt näin? Mulla kertaalleen 2011 muistaakseni uusittu auton softat mukaanlukien DME, luulisi ettei näin vanhaan paljoa uudempaa softaa enää löydy.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    joops, ei vissiin nämä kylmyysongelmat noita vanhempia m54 moottoreita vaivaakkaan!!
    Edellisessa autossani kyseinen moottori ja hyvin tarkeni ilman jatkuvia pelaamisia termostaattien kanssa, jopa -30c lapinreissulla. Öljymönjää kylläkin tuli, jos kurvaili vain lyhyitä matkoja pakkaskelillä ja tähän vaivaan auttoi munuaisten peittäminen jolloin kylmä viima ei pääse jäähdyttämään koneen yläosia. Jostain syystähän tehdas nuo kaihtimet sinne on laittanut!!

    Leave a comment:


  • Noesoe
    replied
    Originally posted by WarHead View Post
    Outoa. Paljo nesteen lämpötila?
    Mullei oo koskaan ollu näin lämmintä autoa. Keulassa kaihtimet ja nesteen lämpötilä kahtapuolta 90astetta kesät talvet. Pakkastaki tälle talvelle ollu kolmosella alkavia lukemia. Huohottimen versiolla ei vaikutusta lämpiämiseen.
    Älä hyvä ihminen mitään sinne keulaan laita...
    Lämmöt on kyllä siinä 90 korvilla. Ja yhdyn samaan että ei tähän mennessä ole ollut yhtä lämmintä talviautoa. En tiedä sit johtuuko tuo kylmäliman kertyminen tuosta Castrolin 0W30 öljystä jotka vaihdettiin syksyllä. Ja noilla lisäsuojilla hain vain sitä että saisko vähennettyä tuota kylmäliman kertymistä. Sekavaa luettavaa toivottavasti aukesi.

    Leave a comment:

Working...
X