E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• ripaxp86
    replied
    Kuluneen talven aikana huomasin että koneen lämmöt oli alhaiset. Lämmöt nousi max 65c ja motarille kun lähti niin lämmöt vaan tippui. Plus keleilläkään ei oikeen noussut yli 70c.
    Auto on E60 525 N52 2.5

Nyt kevään tullessa pääsin vaihtamaan päätermarin ulkosalla

Lämmöt nousi nopeasti sinne 90-100c eli oli se termari rikki.
    Wahlerin termarin laitoin sinne.

Onko muuten kellään tietoo milloin flektin pitäisi lähtee pyörimään?
    Olis kiva tietää et sekin toimis nyt kun kesä tulee

Leave a comment:

• Ccccc
    replied
    Ei ilmeisesti mitään uutta tällä rintamalla? N53 ja lämmöt kasikympin vauhdissa 68..70c, motarilla enemmän. Vaihdoin behr termarin niin ei sen kummemmaksi muuttunut.. Vakkarilla 65 vauhtia niin lämmöt vakiintuu n. 62c viiden asteen pakkasella :(

Termari varmaankin ehjä kuten oli alkuperäinenkin koska termarilta lähtevä alavesiletku on kylmä ollut joka kerta kun ajon jälkeen koittanut sitä.

En ymmärrä mihin se lämpö sitten katoaa. Manuaali peli eli tuo on ainut termari ja manuaalista puuttuu myös tuo letku nro 12 haara syylärin alas, minkä tukkimalla apua on saatu.

Ainut mikä tulee mieleen niin tuo alumöhkäle edessä ylhäällä, onko tuo nyt sitten moottoriöljyn lämmönvaihdin. Mutta eipä siinäkään mitään termaria ole:think

Leave a comment:

• Rale
    replied
    Originally posted by vikalle View Post
    Tässä suora linkki realoem tuolle sivulle:
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1481

Kuvassahan tuo pumppu näkyy, mutta harmaana ja ei ole tuossa alla olevassa osalistassakaan mainittu. Mulla tuo letku 5 tulee suoraan syylärille menevän letkun haarasta.
    Ok. Sitten en itse osaa neuvoa.

Leave a comment:

• vikalle
    replied
    Originally posted by Rale View Post
    Laita kuva sillä sun alustanumerolla olevasta realoem kohdasta heater and aircondition kohdasta.
    Itse en ole vielä nähnyt että tuo osa puuttuisi. Vaan voin olla väärässäkin.

Tässä suora linkki realoem tuolle sivulle:
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1481

Kuvassahan tuo pumppu näkyy, mutta harmaana ja ei ole tuossa alla olevassa osalistassakaan mainittu. Mulla tuo letku 5 tulee suoraan syylärille menevän letkun haarasta.

Leave a comment:

• Rale
    replied
    Ei toisiaan ole mun autossa tuota apupumppua. Realoem:n mukaan ei kuulukkaan olla.

Muita ideoita?
    Onkohan tuo normaalia, että IHKA ohjaa vesipumpun noin isolle?
    Laita kuva sillä sun alustanumerolla olevasta realoem kohdasta heater and aircondition kohdasta.
    Itse en ole vielä nähnyt että tuo osa puuttuisi. Vaan voin olla väärässäkin.

Leave a comment:

• vikalle
    replied
    Ei toisiaan ole mun autossa tuota apupumppua. Realoem:n mukaan ei kuulukkaan olla.

Muita ideoita?
    Onkohan tuo normaalia, että IHKA ohjaa vesipumpun noin isolle?

Leave a comment:

• Rale
    replied
    Mikä tuo osa nro. 15 on? Ei mun autossa ole tuollaista. Mulla siis 523iA LCI
    Katso sieltä kuskin puolelta etuloksun kohdilta keulan läheltä. Tuo on apu pumppu sinne lämmittimen kennolle.

Leave a comment:

• vikalle
    replied
    Originally posted by Rale View Post
    Tuo osa nro15 vaihtoon.

Mikä tuo osa nro. 15 on? Ei mun autossa ole tuollaista. Mulla siis 523iA LCI

Leave a comment:

• Rale
    replied
    Täällä taas yksi kylmänä käyvä E60 N53 automaatti, automaatti-ilmastoinnilla. Osia on vaihdeltu (syyläri (vuoti), vesipumppu (communication failure), termostaatti kahdesti (aluksi map-control failure. Toisella kerralla oletuksella, että uusi viallinen (eka behr, toka wahler)), vaihteiston termari (oletuksena, että aiheutti kylmänä käymisen)), mutta ei auta.

Kone lämpiää normaalisti yli 100°C jos automaatti-ilmastoinnin sammuttaa kokonaan, mutta samantien kun ilmastoinnin laittaa päälle, putoaa koneen lämmöt 70°C.

INPAlla tutkin asiaa ja nakutusta ei tapahdu. Adaptaatioarvojen nollauksella ei siis vaikutusta. Se mikä muuttuu ilmastointi pois vs. päällä on, että ilmastoinnin ollessa pois päältä vesipumppu pyörii n. 15% teholla, mutta samantien kun ilmastoinnin laittaa päälle pomppaa vesipumpoun tehot yli 75%.

Alkaa ideat loppua. Vinkkejä, ehdotuksia?
    Tuo osa nro15 vaihtoon.
    Last edited by Rale; 28-04-2020, 14:13.

Leave a comment:

• vikalle
    replied
    Täällä taas yksi kylmänä käyvä E60 N53 automaatti, automaatti-ilmastoinnilla. Osia on vaihdeltu (syyläri (vuoti), vesipumppu (communication failure), termostaatti kahdesti (aluksi map-control failure. Toisella kerralla oletuksella, että uusi viallinen (eka behr, toka wahler)), vaihteiston termari (oletuksena, että aiheutti kylmänä käymisen)), mutta ei auta.

Kone lämpiää normaalisti yli 100°C jos automaatti-ilmastoinnin sammuttaa kokonaan, mutta samantien kun ilmastoinnin laittaa päälle, putoaa koneen lämmöt 70°C.

INPAlla tutkin asiaa ja nakutusta ei tapahdu. Adaptaatioarvojen nollauksella ei siis vaikutusta. Se mikä muuttuu ilmastointi pois vs. päällä on, että ilmastoinnin ollessa pois päältä vesipumppu pyörii n. 15% teholla, mutta samantien kun ilmastoinnin laittaa päälle pomppaa vesipumpoun tehot yli 75%.

Alkaa ideat loppua. Vinkkejä, ehdotuksia?

Leave a comment:

• E39touring
    replied
    Harmi kun itsellä ei enään tuota autoa. Jos oikeasti auttaa tuohon vaivaan, niin hyvä juttu!!
    Itse ajelin varmasti lähes aina 95.lla.
    Toivottavasti joku muukin testaa tuota polttoaineen vaihtoa 98.iin!!!

Leave a comment:

• markok
    replied
    Originally posted by BMWFW24 View Post
    Vieläkö vaikutus on jatkunut, vai onko lämmöt pudonnut alas?
    Ei ole tuon jälkeen ongelmia lämmöissä enää ollut.

Leave a comment:

• BMWFW24
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Nyt on tullut kilometrejä edellisen postauksen jälkeen niin paljon, että uskaltaa sanoa ongelman ratkenneen. Syynä moottorin kylmyyteen oli nakutus. 98 oktaanisen bensan tankkaamisen jälkeen lämmöt pysyivät paremmin normaalilla tasolla kuin aiemmin, mutta kun ajoin tankillisen Redline SI-1 lisäaineen kanssa niin sen jälkeen ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Todennäköisesti moottorissa oli epäpuhtauksia mikä sai moottorin nukuttamaan helpommin ja tämä aiheutti lämpö ongelmat. Myös vaihdelaatikon epälooginen käytös on ollut poissa sen jälkeen kun lämmöt sai normaaliksi.

Toivottavasti tästä selvityksestä on joskus hyötyä jollekin muullekin.
    Vieläkö vaikutus on jatkunut, vai onko lämmöt pudonnut alas?

Leave a comment:

• markok
    replied
    Nyt on tullut kilometrejä edellisen postauksen jälkeen niin paljon, että uskaltaa sanoa ongelman ratkenneen. Syynä moottorin kylmyyteen oli nakutus. 98 oktaanisen bensan tankkaamisen jälkeen lämmöt pysyivät paremmin normaalilla tasolla kuin aiemmin, mutta kun ajoin tankillisen Redline SI-1 lisäaineen kanssa niin sen jälkeen ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Todennäköisesti moottorissa oli epäpuhtauksia mikä sai moottorin nukuttamaan helpommin ja tämä aiheutti lämpö ongelmat. Myös vaihdelaatikon epälooginen käytös on ollut poissa sen jälkeen kun lämmöt sai normaaliksi.

Toivottavasti tästä selvityksestä on joskus hyötyä jollekin muullekin.

Leave a comment:

• markok
    replied
    Päivitystä jälleen tilanteeseen. Nyt on testattu kaikkien adaptaatioiden vaikutus lämpöihin ja tuo oktaani adaptaatio on ainut millä on vaikutusta. Näyttäisi siis siltä, että DME tunnistaa nakutusta ja yrittää hillitä sitä lämpöjä laskemalla. Livedatasta en ole oikein päässyt perille tapahtuuko samalla hetkellä myös sytytyksen ajoituksen muutosta niinkuin kaiken järjen mukaan pitäisi tapahtua. Nyt kysymys kuuluukin, että nakuttaako moottori oikeasti vai tunnistaako auto virheellisesti nukutuksen? Hyviä ideoita miten tuon selvittäisi? Tankkasin nyt kokeilumielessä 98 bensaa ja katsotaan onko sillä vaikutusta. Itse en oikein jaksa tähän uskoa kun tuon kuitenkin pitäisi toimia jopa 91 oktaanisella bensalla. Edellisen nollauksen jälkeen pääsi reilusti yli 200km ennen kuin vika uusiutui. Tästä suurinosa oli kevyttä maalais ajelua, mutta tuon jälkeen vajaa tunti moottoritiellä nopeudella 120km/h ja jälleen lämmöt laskivat vauhdin tippuessa alle 90km/h eikä enää palautuneet ennen oktaani adaptaation nollausta.

Leave a comment:

Working...
X