Originally posted by pablo
View Post
E61 523iA 2006 kylmäkö??
Collapse
X
-
-
Hienoa asiaan vihkiytymistä kyllä, mut ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä tässä on ongelmana? Itselläki n52 ja eipä se moottorinlämmöiltään yli 80 astetta lämpee tollasessa 60-80 km/h ajossa. Isommissa nopeuksissa pysyy 100 asteen molemmin puolin. Pitäskö tässä olla jotenki huolissaan :think
-Anssi
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostOletko katsonut mitä lämpöjä näkyy? Vanhemmissakin on tupla lämpötila-anturi, jolloin mittaristo voi näyttää normaalia vaikka moottorinohjain saa väärän arvon. Tuo oktaaniarvo nollata myös jotain muuta. Siellähän voi olla vaikka MAF ongelma, jonka takia moottoriohjain olettaa worst-case tilanteen ja komentaa termarin auki ja sähköisen pumpun täysille. Voisi kuvitella, että ilman tarkkaa oktaanitietoa, ei voida myöskään tarkkaan seoksia säätää -> moottorinohjain ottaa se oletuskartan. Aivan kuten kun otat MAF irti, otetaan oletuskartta käyttöön. Kokeilitko ottaa irti sen termarin johdon? Hieman haastava tuollaista toki aloittaa selvittää, live-dataa tutkimalla melkein pitäisi lähteä liikkeelle.
WDS:stä tutkin selostetta nakutusantureiden toiminnasta. Siellä oli kerrottu, että nukutusta aiheuttaa huonon polttoaineen lisäksi esimerkiksi liian korkea imuilman tai moottorin lämpötila. Imuilman lämpötilaan auto ei voi vaikuttaa, mutta moottorin lämpöä voidaan laskea. Voisiko kuitenkin olla niin, että nakutustunnistin antaa tietoa nakutuksesta ja tätä korjataan laskemalla moottorin lämpötilaa. Harmi kun anturit ovat niin hankalassa paikassa tutkittavaksi.
Pitää nyt kuitenkin vielä tutkia onko muilla adaptaatioilla vaikutusta lämpöjen palautumiseen kunhan vika tulee seuraavan kerran päälle. Termarin piuha irtaallaan lämmöt pysyvät korkeammalla ja lämpöjen lasku selvästi johtuu sähköisestä ohjauksesta.
Leave a comment:
-
Originally posted by markok View PostN52 moottori. Näin sen täytyy olla, mutta miten selvittää mikä anturi on kyseessä? Lähdin nollailemaan adaptaatioita siinä järjestyksessä mitä itse pidin epätodennäköisimpinä vaihtoehtoina ettei aina tarvitse ajella pitkään, että saa vian päälle. Tällä hetkellä en siis ole vielä edes päässyt throttle body:n ja MAF:n adaptaatioihin joita itse pidin todennäköisimpinä, koska yllättäen vika poistui tuolla octane adaptaatiolla.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostAinut selitys mikä tulee mieleen on, että anturilta tulee huonoa dataa, joten se sotkee jotenkin moottorinohjauksen. M54 vai N52 moottori?
Leave a comment:
-
Originally posted by markok View PostJatketaan yksinpuhelua. Nyt on kaikkien adaptaatioiden nollaus suoritettu niin monta kertaa, että voin varmuudella sanoa sen palauttavan lämmöt normaaliksi. Tätä iloa kestää noin 100-150km kunnes ongelma palautuu. Olen nyt yrittänyt haarukoida mikä yksittäinen adaptaatio tähän vaikuttaa, mutta tämä seuranta on vielä hieman kesken. Oktaani adaptaation nollaamalla vika ainakin poistuu, mutta täytyy vielä tutkia tapahtuuko sama vielä jollain muulla adaptaatiolla. Suurin osa on kuitenkin käyty läpi ja vielä ei ole löytynyt muita vaikuttavia kuin tämä.
Minun järkeen ei mene miten oktaani adaptaatio voi lämpöihin vaikuttaa, mutta tuokin on toistettu pari kertaa, joten tuskin on sattumasta kyse. Nyt kysymys kuuluukin, että miltä antureilta kerätään tietoa oktaani adaptaatiolle? Nakutus tunnistimelta varmaan ainakin, mutta onko muita?
Leave a comment:
-
Jatketaan yksinpuhelua. Nyt on kaikkien adaptaatioiden nollaus suoritettu niin monta kertaa, että voin varmuudella sanoa sen palauttavan lämmöt normaaliksi. Tätä iloa kestää noin 100-150km kunnes ongelma palautuu. Olen nyt yrittänyt haarukoida mikä yksittäinen adaptaatio tähän vaikuttaa, mutta tämä seuranta on vielä hieman kesken. Oktaani adaptaation nollaamalla vika ainakin poistuu, mutta täytyy vielä tutkia tapahtuuko sama vielä jollain muulla adaptaatiolla. Suurin osa on kuitenkin käyty läpi ja vielä ei ole löytynyt muita vaikuttavia kuin tämä.
Minun järkeen ei mene miten oktaani adaptaatio voi lämpöihin vaikuttaa, mutta tuokin on toistettu pari kertaa, joten tuskin on sattumasta kyse. Nyt kysymys kuuluukin, että miltä antureilta kerätään tietoa oktaani adaptaatiolle? Nakutus tunnistimelta varmaan ainakin, mutta onko muita?
Leave a comment:
-
Osaako joku selittää miten tuo laatikon lämmönvaihdin/termostaatti toimii? Laatikon öljyhän tuolla kiertää koko ajan, mutta tarkkaileeko termostaatti öljyn vai veden lämpötilaa? Oliko tuossa ominaisuus, että laatikon öljyä lämmitetään jäähdytysnesteellä kun laatikko on kylmä? Kun olette tulpanneet jäähdytysnesteen kiertoa laatikon termarilla niin oletteko sulkeneet ylä- ,vai alavesiletkusta tulevan putken? Aamulla paikallaan ollessa kokeilin hetken puristaa kasaan molempia, mutta muutoksia jäähdyttimen lämpötiloissa en huomannut. En tosin niin hyvin päässyt perille tuosta kierrosta, että näkeekö letkun tukkimista edes jäähdyttimen lämpötilasta.
Nollasin sitten moottorin adaptaatiot. Tämän jälkeen lämmöt ovat olleet kokoajan normaalit. Ajoa on tosin vielä niin vähän, että voi mennä sattuman piikkiin. Yksi merkittävä ero kuitenkin on. Aikaisemmin termostaatti avautui aina moottori jarrutuksessa. Myös silloin kun lämmöt olivat olleet normaalit. Nyt tuota ei ole tapahtunut kertaakaan. Jatketaan seurantaa oliko autolla tänään muuten vaan hyvä päivä.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostEn kyllä vieläkään usko, että moottorinohjaus tuon aiheuttaisi (E6x ei diiseleissä ainakaan termarit kestä, aivan sama onko alkuperäinen vai ei, niitä menee todella paljon). Tämä on tosin helppo testata, otat termarilta piuhan irti -> moottorinohjaus ei pysty säätämään enää lämpöjä vaikka kuinka haluaisi kun ei pysty avaamaan termaria. Termarit ne lämmöt säätää, moottorinohjaus voi toki halutessaan avata päätermarin. Jos siellä nyt jostain syystä tulisi väärää anturitietoa, niin mihin se tieto katoiaisi adaptaatiot nollaamalla? ISTA:sta löytyy ohjeet opetusajoon jne. adaptaatioiden nollaamisen jälkeen.
Kokeilen tukkia laatikon termarin kierron ja sitten pitää vielä kokeilla irrottaa päätermarin johto. Tuon adaptaatio nollauksen kokeilen myös jossain vaiheessa. Eihän virheellinen anturitieto mihinkään häviä nollauksella, mutta jos tuolla on opittuna joku epänormaali arvo. Tämä moottorin lämpöjen tutkiminen lähti siitä kun laatikon toiminnassa oli epäloogisuutta ja aloin katselemaan onko moottorin puolella kaikki kunnossa. Laatikossa on välillä sellainen epäloogisuus, että vaihtaa vaihteita edestakaisin muutaman kerran noin sekunnin välein. Kyseessä ei ole tyypillinen kierrosten humppailu vaan laatikko todella vaihtaa vaihdetta tuossa tilanteessa. Otanta ei ole vielä kovin laaja, mutta lämpöjen toimiessa normaalisti, tätä vaihteisto ongelmaa ei ole ollut. Laatikon lämmöt on kuitenkin aina normaalilla tasolla.
Leave a comment:
-
Originally posted by markok View PostTuossahan säädetään moottorin lämpöjä ajotilanteen mukaan neljään eri tasoon. Jos moottorinohjaukselta tulee tieto erilaisesta ajotilasta kuin mitä todellisuudessa on niin lämmöt eivät ole sellaiset mitä pitäisi. Tämä 80C mitä auto nyt haluaa suurimman osan ajasta pitää on performance moden lämpötila. Jos auton saa lämpenemään normaaliin n.100 asteeseen ja painaa kaasun pohjaan niin lämmöt kyllä laskevat nopeasti 80 asteeseen, mutta huonosti palautuu tuolta normaaliksi. Toinen asia mitä en ymmärrä on se, että termari avautuu välittömästi moottori jarrutuksessa. Tämä ei kuulemma ole normaalia eli meneekö tämä jostain syystä performance modeen myös tällöin? Jos näin on niin joku/jotkut anturit antaa väärää tietoa ajotilasta.
Edit. HTK12 olet varmaan noiden adaptaatioiden kanssa pelannut niin muistatko oliko niitä useampia moottorin puolella ja pitikö niiden nollauksen jälkeen tehdä sopeutuksia? Noiden nollaamisella saisi ainakin poissuljettua vaihtoehdon, että auto luulisi ajotilanteen olevan erilainen kuin oikeasti on.
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostSen letkun voi puristaa luttuu ja käydä testaamassa lämpeneekö normaalisti. En kyllä näe miten adaptaatioiden nollaaminen voisi lämmöt nostaa normaaliin. Veikkasin, että silloin on vaan termari toiminut kun on lämmöt pysyneet. Termarit säätää koneen lämmöt, adaptaatioilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Optimoivat toki polttoaineen kulutusta, mutta ei sen vaikutus nyt niin suuri ole.
Edit. HTK12 olet varmaan noiden adaptaatioiden kanssa pelannut niin muistatko oliko niitä useampia moottorin puolella ja pitikö niiden nollauksen jälkeen tehdä sopeutuksia? Noiden nollaamisella saisi ainakin poissuljettua vaihtoehdon, että auto luulisi ajotilanteen olevan erilainen kuin oikeasti on.Last edited by markok; 19-06-2018, 08:04.
Leave a comment:
-
Originally posted by markok View PostOnhan se mahdollista vaikka tuolla ei ole kilometrejä takana edes 20tkm. Merkkiliikkeestä ostettu alkuperäis osa. Pystyikö tuon vikaa jotenkin sulkemaan pois puristamalla letkun kasaan?
Olen illan kahlannut ulkomaisia topicceja aiheesta ja siellä oli yhdessä ketjussa maininta, että moottorin adaptaatiot nollaamalla on saatu lämmöt normaaliksi muutaman päivän ajaksi. Tuota voisi itsekin kokeilla. Jos käytös on tällainen niin ilmeisesti viittaisi siihen, että jokin moottorin anturi vie adaptaatiot pieleen. Oliko moottorilla useampia adaptaatioita mitä nollata ja vaatiiko sopeutuksia nollauksen jälkeen?
Leave a comment:
-
Originally posted by HTK12 View PostKun päätermari on vaihdettu, niin veikkaisin sitä laatikonlämmönvaihdinta seuraavaksi, ainakin dieseleissä aiheuttaa aika usein ettei auto lämpene kunnolla.
Olen illan kahlannut ulkomaisia topicceja aiheesta ja siellä oli yhdessä ketjussa maininta, että moottorin adaptaatiot nollaamalla on saatu lämmöt normaaliksi muutaman päivän ajaksi. Tuota voisi itsekin kokeilla. Jos käytös on tällainen niin ilmeisesti viittaisi siihen, että jokin moottorin anturi vie adaptaatiot pieleen. Oliko moottorilla useampia adaptaatioita mitä nollata ja vaatiiko sopeutuksia nollauksen jälkeen?
Leave a comment:
-
Originally posted by markok View PostNyt on termari ja vesipumppu vaihdettu, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta vikaan. Myös tässä topicissa mainittu letku on tukittu kunnolla, mutta ei auta. Moottori lämpenee yli 90 asteen ainoastaan moottoritiellä ja satunnaisesti lämmöt pysyvät oikeana myös tiputettaessa vauhti alemmas. Moottori jarrutuksessa termostaatti aukeaa saman tien ja lämmöt laskevat alle 80 asteen ja tämän jälkeen ei meinaa lämmetä uudelleen. Voiko laatikon termostaatti aiheuttaa tällaista? Sekin tosin vaihdettu pari vuotta sitten. Onko kellään ideoita mitä ihmettä tuolle tekisi?
Leave a comment:
-
Nyt on termari ja vesipumppu vaihdettu, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta vikaan. Myös tässä topicissa mainittu letku on tukittu kunnolla, mutta ei auta. Moottori lämpenee yli 90 asteen ainoastaan moottoritiellä ja satunnaisesti lämmöt pysyvät oikeana myös tiputettaessa vauhti alemmas. Moottori jarrutuksessa termostaatti aukeaa saman tien ja lämmöt laskevat alle 80 asteen ja tämän jälkeen ei meinaa lämmetä uudelleen. Voiko laatikon termostaatti aiheuttaa tällaista? Sekin tosin vaihdettu pari vuotta sitten. Onko kellään ideoita mitä ihmettä tuolle tekisi?
Leave a comment:
Leave a comment: