E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • markok
    replied
    Originally posted by Vanquish View Post
    Ei ole normaalia, mutta kummallisesti nämä aina toimivat. Yli 90 pitää kuitenkin olla koko ajan.
    Obd palikalla voit seurata graafisesti miten lämpeää ja siitä voi arvuutella milloin termari aukeaa. Mulla aukesi termari heti talvikeleillä tai ainakin letkuisssa ei ollut lämpötilaeroa. Nyt toimii taas normaalisti.
    On nämä kyllä ihme vehkeitä. Tänään taas palattiin lähtötilanteeseen vaikka letku on tulpattu. Lämmöt eivät nouse yli 85 asteen muuta kuin moottoritiellä. En tiedä vuotaako termari sitten läpi vai mistä tuo voi johtua? Auto kuitenkin lämpenee nopeasti tuohon reiluun 80 asteeseen ja siihen lämpeneminen pysähtyy vaikka termari näyttäisi olevan kiinni. Ainakaan jäähdyttimen jälkeinen lämpötila ei ole noussut kuin 30-35 asteeseen. Vesipumpun kierrokset ovat noin 50% joten luulisi sen olevan suunnilleen mitä kuuluukin. Pitää varmaan tuo termari vaihtaa ja ihmetellä sitten lisää. Todennäköisesti alkuperäinen osa on paikallaan.

    Leave a comment:


  • Vanquish
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Menee yksinpuheluksi, mutta jatketaan. Tukin nyt tässäkin topicissa mainitun putken jäähdyttimen alakulmassa ja nyt lämmöt alkavat olemaan suunnilleen siellä missä pitääkin. Suurimmaksi osaksi lämmöt ovat 92-98 asteen välissä, mutta välillä pudottaa kevyessäkin ajossa hetkeksi 80 asteen tuntumaan ja hetken päästä nousee takaisin normaalille tasolle. Yksi erikoinen havainto oli se, että pysähdyttäessä termostaatti aukeaa ja lämmöt laskevat 80 asteen tuntumaan. Liikkeelle lähdettäessä termari sulkeutuu ja lämmöt nousevat pikkuhiljaa. Onko tämä normaalia? Toinen avoin kysymys on vielä se, että näkeekö Inpalla termostaatille menevän pyynnin ja onko tuo portaattomasti avatuva vai on/off tyyppinen? Vesipumpun pyörintänopeuden tarkastin nyt Inpalla ja sen osalta kaikki näyttää oikealta.
    Ei ole normaalia, mutta kummallisesti nämä aina toimivat. Yli 90 pitää kuitenkin olla koko ajan.
    Obd palikalla voit seurata graafisesti miten lämpeää ja siitä voi arvuutella milloin termari aukeaa. Mulla aukesi termari heti talvikeleillä tai ainakin letkuisssa ei ollut lämpötilaeroa. Nyt toimii taas normaalisti.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Menee yksinpuheluksi, mutta jatketaan. Tukin nyt tässäkin topicissa mainitun putken jäähdyttimen alakulmassa ja nyt lämmöt alkavat olemaan suunnilleen siellä missä pitääkin. Suurimmaksi osaksi lämmöt ovat 92-98 asteen välissä, mutta välillä pudottaa kevyessäkin ajossa hetkeksi 80 asteen tuntumaan ja hetken päästä nousee takaisin normaalille tasolle. Yksi erikoinen havainto oli se, että pysähdyttäessä termostaatti aukeaa ja lämmöt laskevat 80 asteen tuntumaan. Liikkeelle lähdettäessä termari sulkeutuu ja lämmöt nousevat pikkuhiljaa. Onko tämä normaalia? Toinen avoin kysymys on vielä se, että näkeekö Inpalla termostaatille menevän pyynnin ja onko tuo portaattomasti avatuva vai on/off tyyppinen? Vesipumpun pyörintänopeuden tarkastin nyt Inpalla ja sen osalta kaikki näyttää oikealta.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Tuli nyt aamulla tutkittua lisää tätä ongelmaa ja näyttäisi sille, että termostaatti ei aukea, mutta silti lämmöt ei nouse. Mistä tämä voi johtua? Ajoin ensin 30min kevyttä ajoa 60-80km/h, jolloin moottorin lämmöt olivat 77-82 astetta ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila 20-40 astetta eli termostaatti ei ollut ainakaan kokonaan auki. Pysähdyin muutamaksi minuutiksi, jolloin moottorin lämmöt olivat vähän yli 80 astetta ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila nousi noin 70 asteeseen. En tiedä oliko termostaatti auki vai johtuuko lämpö auton seistessä? Tästä lähdin ajamaan moottoritielle, jolloin moottorin lämmöt nousivat nopeasti 98 asteeseen ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila laski alle 30 asteeseen, eli termostaatti edelleen kiinni. Mikä voi pitää lämmöt noin alhaalla vaikka termostaatti on kiinni? Mietin voisiko vesipumppu pyöriä kokoajan täydellä teholla? Tuolle löysin jälkikäteen Inpasta statuksen activates valikon alta, joten täytyy tutkia sitä seuraavaksi. Ainakin käsiohjauksella pumppu pyörii pyydettyä nopeutta. Vaihdelaatikon termostaatti on vaihdettu uuteen marmorilta ostettiin osaan pari vuotta sitten, mutta tuon toiminnan toteamiseksi en oikein keksi luotettavaa keinoa. Onko tähän ideoita? Tai voiko edes vaikuttaa lämpöihin noin paljon? Ainakin laatikon lämmöt näyttää järkeviltä eli ovat noin 90 astetta. Mitään vikakoodia auto ei anna. Voisiko olla anturivika? Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen mistä lähteä vikaa etsimään?

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Nyt ei tuo oma N52B30 lämpene normaali ajossa yli 80 asteen edes näillä +20 asteen keleillä. Onko näihin termarin asioihin kellään mitään uutta tietoa mikä olisi toimiva? Pystyykö Inpalla jotenkin haarukoimaan onko vika termarissa vai jossain muualla? Pitäisi varmaan ensin ottaa termostaatin johto irti ja katsoa vaikuttaako asiaan. Laitan vielä kuvan Inpasta. Tuo kuva on otettu 30 minuutin kevyen ajon jälkeen kun auto on ollut pari minuuttia tyhjäkäynnillä. Näkeekö joku noissa muissa arvoissa mitään outoa?

    Leave a comment:


  • Juzpa
    replied
    Miten ootte tukkinu tuon nro 12 letkun?tulpannu vai litistäny läjään?

    Leave a comment:


  • Juzpa
    replied
    Kaikki paitsi jäähytin kokeiltu..letkun puristus läjään hiukan ehkä auttoi muttei kyllä poistanu ongelmaa täysin. ..

    Leave a comment:


  • DDD
    replied
    Originally posted by Juzpa View Post
    Kaikki termarit vaihettu ja tehty kaikki konstit mitä täällä mainittu mutta ei jaksa lämmetä jos puhallin päällä...käsittämätön paska. Bensaahi syö niin saatanasti.
    Eikö auta, vaiko luttaa letkun nro 12 alla olevasta linkistä?

    http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=17_0742

    Onko jäähdytintä vaihdettu?

    Termarin piuha otettu irti?

    Leave a comment:


  • Juzpa
    replied
    Kaikki termarit vaihettu ja tehty kaikki konstit mitä täällä mainittu mutta ei jaksa lämmetä jos puhallin päällä...käsittämätön paska. Bensaahi syö niin saatanasti.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Juzpa View Post
    Mistä päin tuo termostaatti mahtaa löytyä ja onko kukaa vaihtanu ? Että millanen homma..
    Jäähdyttimen vasemmasta laidasta löytyy. Helppo homma vaihtaa. Alhaaltapäin vedetään lukituslipare alas ja termostaatti vedetään irti jäähdyttimestä. Nesteet kannattaa tietenkin laskea ensin ulos.

    Leave a comment:


  • Juzpa
    replied
    Mistä päin tuo termostaatti mahtaa löytyä ja onko kukaa vaihtanu ? Että millanen homma..

    Leave a comment:


  • DDD
    replied
    Originally posted by Juzpa View Post
    Mulla 525i automaatilla ei nosta lämpöjä ku 75 asteeseen. Termostaatti vaihdettu juuri. Bensassa ei ole kuin yksi termostaatti+lootan lämmönvaihdin? Motonet myy pelkkää Automaattivaihteiston termostaattia...siis voiko vaihtimeen vaihtaa pelkän termarin?
    Bensassa voi vaihtaa pelkän lämmönvaihtimen termarin.

    Leave a comment:


  • Juzpa
    replied
    Mulla 525i automaatilla ei nosta lämpöjä ku 75 asteeseen. Termostaatti vaihdettu juuri. Bensassa ei ole kuin yksi termostaatti+lootan lämmönvaihdin? Motonet myy pelkkää Automaattivaihteiston termostaattia...siis voiko vaihtimeen vaihtaa pelkän termarin?

    Leave a comment:


  • Insto
    replied
    Originally posted by Vanquish View Post
    Moottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:

    <SNIP>

    This means that four different temperature ranges can be implemented:
    • 108°C ECO mode
    • 104°C Normal mode
    • 95°C High mode
    • 90°C High + map-thermostat mode

    http://www.meeknet.co.uk/E64/09_Cooling%20Systems.pdf
    Pari viikkoa N53B25:n käyntilämpöjä seuranneena tämä antaa hieman mielenrauhaa. Aamuisin moottoritietä etelään ajaessa lämmöt nousevat 94:n tienoille kun viluissaan koittaa sisätiloja lämmittää ja illalla "ylämäkeen" palatessa nousevat parhaimmillaan 107:ään. Ehkä sitä illalla veri kiertää hieman kuumempana ja melkein tyhjällä tiellä pääsee vauhtikin nousemaan

    Leave a comment:


  • Juggie
    replied
    Originally posted by Vanquish View Post
    Moottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:



    The engine control unit of the N54 engine controls the coolant pump according to
    requirements:
    • Low output in connection with low cooling requirements and low outside
    temperatures
    • High output in connection with high cooling requirements and high outside
    temperatures
    The coolant pump may also be completely switched off under certain circumstances,
    e.g. to allow the coolant to heat up rapidly during the warm-up phase. However, this
    only occurs when no heating is required and the outside temperature is within the permitted
    range.
    The coolant pump also operates differently than conventional pumps when controlling
    the engine temperature. To date, only the currently applied temperature could be
    controlled by the thermostat.
    The software in the engine control unit now features a calculation model that can take
    into account the development of the cylinder head temperature based on load.
    In addition to the characteristic map control of the thermostat, the heat management
    system makes it possible to use various maps for the purpose of controlling the coolant
    pump. For instance, the engine control unit can adapt the engine temperature to match
    the current operating situation.
    This means that four different temperature ranges can be implemented:
    • 108°C ECO mode
    • 104°C Normal mode
    • 95°C High mode
    • 90°C High + map-thermostat mode

    http://www.meeknet.co.uk/E64/09_Cooling%20Systems.pdf
    Ensinnäkin, kiitos latausjännitevastauksesta

    Tuo dokkari on tuttu ja peruskäsitys on toiminnasta eri moottorilämmöillä.
    Linkki on ollut kuitenkin itsellä hukassa jonkun aikaa, kiitos siitäkin

    Sen takia palasin aiheeseen, kun aiempina talvina lämmöt on kyllä nousseet kun keulan on laittanut umpeen. Eilen kun ajelin kotiin, niin 25km jälkeen lämmöt oli 78.
    Olisiko se termostaatti sitten tällä kertaa oikeasti rikki :think
    Kulutuskin on aiempina vuosina pysynyt kelillä kuin kelillä alle ysin, nyt ajotietokone näyttää 9,9 (~300km työmatka-ajoa).
    Tuo minun työmatka on hyvä vertailukohta, koska siinä ei ole juurikaan valoja tai liikennettä kun minä sitä kuljen. Lisäksi ajan tasaista nopeutta, eikä juurikaan muuta ajoa tule. Tiet on tasaista suoraa tietä.

    Katselin ajaessa myös vesipumpun nopeutta ja termostaatin ohjausta. Vesipumpun nopeus kyllä vaihtelee ja pyörii aika nopeasti kun sisätilan lämmitys on päällä (en tiedä mitatun luvun yksikköä, enkä maksimia, joten en osaa sanoa oliko se oikeasti isolla nopeudella), sisätilan lämmityksen kun kytki pois päältä, niin silloin pumppu hidastui merkittävästi.
    Tämä selittää sen miksi moottorilämmöt yleisesti kaikilla nousee ilman lämmitystä.

    Termostaatin PWM:n arvo pysyi koko ajan 0,4:ssä, enkä siitäkään tiedä, että onko se silloin kiinni vai auki :think. Oletan, että "kiinni"

    Leave a comment:

Working...
X