E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E39touring
    replied
    [QUOTE=MajorDrake;2617675]Olen tässä pähkäillyt että olisko jäähdytysnesteen tyypillä vaikutusta asiaan?
    Valtaosassa on bemarin siniset tai vihreät liemet,
    taitaa olla vaikea ottaa otanta että vaikuttaako jäähdytysneste tuohon ongelmaan?


    Motonet kaupittelee tätä huonosti lämpöä luovuttaviin moottoreihin:




    Uskoo ken tahtoo......

    Tuossa lukee että parantaa jäähdytystehoa, mutta Motonet Hml oli mainos myös lämmönparemmasta siirtymisestä lämmityslaitteen kennollakin????
    Last edited by E39touring; 14-02-2012, 20:06.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Tämä kylmyyshän onkin yllättävän monen ongelma ja kellään ei vielä mitään varmaa konstia saada ongelmaa poistumaan!!??

    Taasen on laitettu termostaattiin piuha kiinni ja ei mitään muutosta, joten poissuljen (ainakin omastani) DME.n aiheuttaman "jäähtymisen"! Toki tuntuu toimivan voimakkaassa kiihdytyksessä, kun polkaisee kaasuun pohjaa loivassa ylämäessä tippuu lämmöt rivakasti n.+80C luokille. Näinhän sen käsittääkseni pitäisikin toimia kuormitettaessa.

    Tänään testasin myös lämmönnousua pitämällä ilmastoinnin OFF asennossa. Moottorin lämmöt nousevat todella rivakasti, kun käyttää autoa paikallaan ja pitää kierrokset n.2000rpm luokassa. Sain lämmöt 108C näyttöön!! Kun kytken automaattiilmastoinnin pälle putoavat moottorin lämmöt n.1C / sekuntti alemmas ja jäävät n.92C arvoon. Siltikään ohjaamoon ei hyökkää mitään erikoisen kuumaa ilmaa suulakkeista?? Luulisi tuollaisen lämpömäärän tuntuvan kuumana henkäyksenä myös ohjaamossa!!??
    Vai tapahtuuko vesikierossa jokin kummallisuus ja kuuma vesi häviääkin jäähdyttimeen??
    Flekti herää myös pyörimään samoissa lämmöissä 105-108C

    Seuraavaksi alan tutkailemaan veden kiertoa eli voiko vesiventtiilit,webasto ja kiertopumppu tehdä temppujaan. Mitä tapahtuu vesikierossa kun ilmastointi OFF asennossa?? Vesiventtiilit kiinni ja kiertopumppu seis vai jotain muuta??

    Viikonloppuna motarilla enkat moottorin lämmöissä ajossa 101C pienen hetken motarilla ja kyllä tarkeni hytissäkin. No eipä ulkonakaan kuin -8c. Kohta kevät pelastaa meidät kylmästä!!! =)

    Ainiin.... merkkiliikestäkin oltiin tänään yhteydessä ja eivät enään välttämättä haluakkaan vaihtaa termostaattia vaan tutkia lämmityslitteen puolta!!
    Last edited by E39touring; 14-02-2012, 20:09.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Olen tässä pähkäillyt että olisko jäähdytysnesteen tyypillä vaikutusta asiaan?
    Valtaosassa on bemarin siniset tai vihreät liemet,
    taitaa olla vaikea ottaa otanta että vaikuttaako jäähdytysneste tuohon ongelmaan?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by code_xi View Post
    nuo termarit on paskoja??
    Se on kyllä ihan totta, noissa nykyisissä lämmönsäätöjärjestelmissä mättää jokin todella pahasti kun noita joutuu vaihtamaan kuin sukkia. Mikä lie lopulta se syyllinen, veikkaan ettei tätä pysty termarien laatuongelmaksikaan täysin osoittamaan :think

    Leave a comment:


  • code_xi
    replied
    No mulla on manuaaliaskilla ja eipä tuota saa ilman kikkailua lämpenemään 90C paremmalle puolelle, joten "ei" ääni vaihteiston termarille.

    Elikkäs jos Pyrstön viestistä ymmärsin oikein, niin termarin pitäisi käyttää matalampaa lämpötila-aluetta vain kuormituksessa, eli ohjausjännitettä ei pitäisi tulla tuohon normiajossa. E39touring on taas ilmeisesti ajellut piuha irti, eikä vaikutusta lämpöön, joten eikö tuo silloin kielisi, että nuo termarit on paskoja?? Mullakin on uusi termari pöydällä, leimattu 97C.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Juu ei se syy ole, meinasin vain jos niistä saisi helpotusta mutta eipä näköjään saa. Vaihtaisin kyllä sen tomaatin termarin jos ei ole vielä kokeiltu.

    Leave a comment:


  • Pyrsto
    replied
    Multa ne läpät löytyy, joten syy ei ole siinä..

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Kyllä nuo termostaatin lämpövastusongelmat on enemmän kuin harvinaisia, edes yli 10v vanhoissa toteutuksissa ei ikinä ole ongelmaa sen päälle jäämisestä, niitä kyllä esiintyy ettei se mene päälle ja sitäkin harvoin.

    Mitäs jos tuikkaisitte läpät keulalle niin ei pienet termarivuodot niin haittaisi? Bensamalliinkin saatavilla ja helposti jälkiasennettavissa, ainoa edes etäisesti hankala juttu on saada ohjaus eculta, kun pinniä ei tehtaalta tullessa ole. LCI-malliinhan on saatavilla myös alaläpät, jolloin keula on lähes kokonaan ummessa.

    Kaikkiin noita ei jostain syystä ole tehtaalla laitettu, ehkäpä jotain tehostimen kuumenemista kesäkelillä tms, mutta laittaa liittimen väliin niin saa kesäksi pois käytöstä.

    Leave a comment:


  • Pyrsto
    replied
    Mulla on nyt vaihdettu kahteen kertaan termostaatti. Auto on vieläkin kylmä. Sain auton lämpenemään 85 asteeseen lämmityslaite pois päältä. Sitten laitoin lämppärin päälle ja lämmöt laski 70 asteeseen. Semmoisen huomasin lämmityslaittesta, että auto-asennossa puhaltaa suurimmaksi osaksi tuulilasille, sitten sekunniksi jalkoihin ja taas 20 sekuntia tuulilasille. Tämän huomaa parhaiten idrivestä pitämällä auto -asennolla, mutta laittamalla näyttöön puhallusnopeudet. Oletan, että tämä outo toiminta johtuu siitä, ettei automatiikka osaa ohjata, kun lämmöt eivät vaan nouse.

    Sanoivat huollossa alkuperäisen termostaatin olleen selvästi viallinen ja myös ensimmäinen vaihdettu päästi kuulemma kylmänä nesteet läpi. Käytös on nyt samanlaista, joten tämä toinenkin vaihdettu termari on viallinen/ joku veden kierrossa on rikkonut sen?

    Tällaiset vikamahdollisuudet on nyt mielessä:
    -termareiden laatu yksinkertaisesti huono
    -vesipumppu toimii jostain syystä liian kovaa. Pakottaa nesteen termarin läpi?
    -automaatin termari viallinen (huollossa sulkivat piirin ja lämmöt eivät nousseet, joten epätodennäköistä)
    -termostaatin ohjaus ei toimi oikein (dme). Termostaatissahan on lämpövastus ja kun siihen tulee virtaa, aukeaa pienemmällä veden lämmöllä. Näin toimii siis suurella kuormituksella, jottei ylikuumene/ viileämmällä moottorilla saadaan enemmän tehoja. Jos vastus on koko ajan virrallisena, ei termostaatti toimi oikein. Alkaa Avautua tällöin noin 80 asteessa.
    -jokin lämpöanturi on rikki

    Auto on menossa taas huoltoon tutkittavaksi ensi viikolla. Jos löytävät lopullisen syyn, postaan sen tänne, koska näyttää olevan paljon kohtalontovereita..

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Muutaman päivän tulos: Ei lämpiä sataan kuin kytkemällä lämmityslaite pois päältä. Tänäänkin lähdin lämpöisestä tallista 25c koneella. Alle kymmenen kilometrin ajon jälkeen lämmöt olivat 78 ja siihen 76-80 asteen välille ne jäivät pyörimään seuraavan 15km ajaksi. Yhtään pidempää reisssua ei ole tullut ajettua, mutta kyllä minun mielestä tuossa tämänkin päivän esimerkissä lämpiämisen olisi pitänyt jatkua edes vähän lineaarisemmin.

    Onko kellään vielä kokemuksia toisesta termostaatin vaihdosta? Kuten ketjun alussa mainitsin, niin minunkin autoon on kertaalleen termostaatti vaihdettu vikakoodin takia syksyllä 2008.

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by Vanquish View Post
    Tässä vähän tarkempi näkemys Punaisella nopeus ja sinisellä lämpötila. noin 35min ajoa ja 27min kohdalla saavutettu 90C. Ilman lohkolämmitystä ja nesteen lämpötila alussa -9C.
    Minkälanen laitteisto osaa tehdä noin hienoa käyrää?? Olisi hankittava itsellekkin!!

    Käyrästä näkee hyvin miten moottori kehittää vähemmän lämpöä kun hidastetaan vauhtia ja ajetaan pienemmillä kierroksilla.
    Kiitos hienosta grafiikasta, josta voi olla apuja meikälisellekkin keskustellessani autoni ongelmasta autoliikkeen kanssa.
    Vajaa 15min niin koneessa on jo n.80C vaikka olet "körötellyt" osin ihan pikkunopeuksia.

    Onko muuten manuaali vai automaatti? Kone?
    Last edited by E39touring; 11-02-2012, 09:01.

    Leave a comment:


  • Vanquish
    replied
    Originally posted by VESiX View Post
    Voisikos muutkin bensakoneisten kuskit tutkia lämpöjä? Olisi hyvä kuulla lisää havaintoja, mitä ovat käyntilämpötilat pakkasilla taajama-ajossa, ennen kuin rynnätään korjaamaan autoja. Nyt melkein kaikki havainnot tukevat 75-82 käyntilämpötiloja.
    Tässä vähän tarkempi näkemys Punaisella nopeus ja sinisellä lämpötila. noin 35min ajoa ja 27min kohdalla saavutettu 90C. Ilman lohkolämmitystä ja nesteen lämpötila alussa -9C.
    Attached Files
    Last edited by Vanquish; 10-02-2012, 23:45.

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Jaha, täytyypä jatkaa testaamista, jos vaikka minunkin auto lämpiäisi välillä sataan.

    Olisipa vain saanut pienenmpi numeroisen koodin, niin pääsisi nopeammin liikenteeseen. Nyt pitää painella nappia 50 kertaa ennen kuin saa valikon auki

    Leave a comment:


  • E39touring
    replied
    Originally posted by VESiX View Post
    Vihdoinkin tuli avattua salavalikko kun aamulla oli -23c ulkona. Tehdaswebasto lämmitti 20min sisätiloja ennen lähtöä, joten koneessa oli mittarin mukaan -20c käynnistettäessä. Parissa minuutissa nesteet tasaantuivat ja lämpötila oli +40. Siinä vaiheessa automaattiasennossa ollut lämmitys pisti myös puhalluksen ihan pienelle ja moottorin lämpeäminen hidastui. Sitten kehäteitä töihin 20min ja 20km josta 5km matkan loppupäässä >100km/h. Lämmöt eivät nousseet yli 75c. Takaisin päin tulin tallissa lämmitetyllä autolla -12c lämpötilassa. Lämmöt nousivat nätisti tasolle 65 ja siitä hitaasti 78c asti. Lopussa otin muutaman kiihdytyksen ja lämmöt nousi 82c. Jäin hetkeksi seuraamana tyhjäkäyntiä ja voin vahvistaa Pyrston havainnon, että lämmityslaiteen sammuttamalla lämmöt lähtivät heti nousuun ja takaisin päälle laitto laski taas kohti 80c.

    Tämä siis autolla, jolla viime kesänä lämmöt olivat parilla testauksella maantieajossa luokkaa 100c. Rupesin ihan testaamaan tämän keskustelun perusteella, en minä ole tätä mitenkään kylmäksi kokenut, mutta vertailukohtana oleva meidän toinen auto on pikkudiesel... Hyvät istuinlämmittimet varmaan auttavat....

    Havainnot ovat siis samansuuntaisia kuin muillakin tässä ketjussa. Jotenkin tulee mieleen, että tässä saattaisi taas olla Saksalaisen insinöörin logiikkaakin takana, eikä vain viallisia osia (vrt. tehdas webasto ei lämmitä moottoria). Ehkäpä he ovat suuressa viisaudessa ajatelleet, että 100c on vaarallista pakkasella, voi vaikka tulla liian suuria lämpötilaeroja.

    Voisikos muutkin bensakoneisten kuskit tutkia lämpöjä? Olisi hyvä kuulla lisää havaintoja, mitä ovat käyntilämpötilat pakkasilla taajama-ajossa, ennen kuin rynnätään korjaamaan autoja. Nyt melkein kaikki havainnot tukevat 75-82 käyntilämpötiloja.

    Olen tässä viimeisen kuukauden lähes päivittäin ajanut autolla katsellen moottorin lämpötilaa, kun kaikki pelaa on lämmöt luokkaa 95-99C matka-ajossa. Ei keula peittoja eikä muitakaan niksejä. Kylmimpänä päivänä -23 pakkasta ja silti kone tuossa lämmössä moottoritiellä.

    Toisena päivänä en saa lämpöja kuin max.85C ja silloin ei hytissä mikään helle vaikka lämmönsäädöt max. asennossa. Alla sama motari ja kelikin voi olla "vain" -10-15C

    Termostaatin sähköohjaus johto ollut irti viimeiset 2 viikkoa, mutta se ei näy mitenkään lämmöissä!!

    Kyllä joku mättää pahasti??? Odotan mielenkiinnolla uusia termareita, jotka siis kertaalleen vaihdettu mutta päätetty uusia uudelleen maahantuojan suosituksesta!!

    Leave a comment:


  • VESiX
    replied
    Vihdoinkin tuli avattua salavalikko kun aamulla oli -23c ulkona. Tehdaswebasto lämmitti 20min sisätiloja ennen lähtöä, joten koneessa oli mittarin mukaan -20c käynnistettäessä. Parissa minuutissa nesteet tasaantuivat ja lämpötila oli +40. Siinä vaiheessa automaattiasennossa ollut lämmitys pisti myös puhalluksen ihan pienelle ja moottorin lämpeäminen hidastui. Sitten kehäteitä töihin 20min ja 20km josta 5km matkan loppupäässä >100km/h. Lämmöt eivät nousseet yli 75c. Takaisin päin tulin tallissa lämmitetyllä autolla -12c lämpötilassa. Lämmöt nousivat nätisti tasolle 65 ja siitä hitaasti 78c asti. Lopussa otin muutaman kiihdytyksen ja lämmöt nousi 82c. Jäin hetkeksi seuraamana tyhjäkäyntiä ja voin vahvistaa Pyrston havainnon, että lämmityslaiteen sammuttamalla lämmöt lähtivät heti nousuun ja takaisin päälle laitto laski taas kohti 80c.

    Tämä siis autolla, jolla viime kesänä lämmöt olivat parilla testauksella maantieajossa luokkaa 100c. Rupesin ihan testaamaan tämän keskustelun perusteella, en minä ole tätä mitenkään kylmäksi kokenut, mutta vertailukohtana oleva meidän toinen auto on pikkudiesel... Hyvät istuinlämmittimet varmaan auttavat....

    Havainnot ovat siis samansuuntaisia kuin muillakin tässä ketjussa. Jotenkin tulee mieleen, että tässä saattaisi taas olla Saksalaisen insinöörin logiikkaakin takana, eikä vain viallisia osia (vrt. tehdas webasto ei lämmitä moottoria). Ehkäpä he ovat suuressa viisaudessa ajatelleet, että 100c on vaarallista pakkasella, voi vaikka tulla liian suuria lämpötilaeroja.

    Voisikos muutkin bensakoneisten kuskit tutkia lämpöjä? Olisi hyvä kuulla lisää havaintoja, mitä ovat käyntilämpötilat pakkasilla taajama-ajossa, ennen kuin rynnätään korjaamaan autoja. Nyt melkein kaikki havainnot tukevat 75-82 käyntilämpötiloja.

    Leave a comment:

Working...
X