Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    Originally posted by Juggie View Post
    Laitetaan tähän vielä, että latausjännite näkyy olevan aika korkea 14.5-14.9V, joko on aika vaihtaa jännitteensäädin?
    AGM akku latautuu noilla jännitteillä-->kunnossa. Kulutus tuppaa reilusti kasvamaan näillä pakkasilla, joten en sitäkään pidä epänormaalina.

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      Moottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:



      The engine control unit of the N54 engine controls the coolant pump according to
      requirements:
      • Low output in connection with low cooling requirements and low outside
      temperatures
      • High output in connection with high cooling requirements and high outside
      temperatures
      The coolant pump may also be completely switched off under certain circumstances,
      e.g. to allow the coolant to heat up rapidly during the warm-up phase. However, this
      only occurs when no heating is required and the outside temperature is within the permitted
      range.
      The coolant pump also operates differently than conventional pumps when controlling
      the engine temperature. To date, only the currently applied temperature could be
      controlled by the thermostat.
      The software in the engine control unit now features a calculation model that can take
      into account the development of the cylinder head temperature based on load.
      In addition to the characteristic map control of the thermostat, the heat management
      system makes it possible to use various maps for the purpose of controlling the coolant
      pump. For instance, the engine control unit can adapt the engine temperature to match
      the current operating situation.
      This means that four different temperature ranges can be implemented:
      • 108°C ECO mode
      • 104°C Normal mode
      • 95°C High mode
      • 90°C High + map-thermostat mode

      Comment

      • Jarsse
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1520
        • Kymenlaakso

        Mulla seuraava ongelma max ja rest napista ei tapahdu mitään,toiminut aikasemmin ja i drivesta kaikki punasella mutta kuskin puolelle ei saa tulemaan ilmaa, puhaltaa vain tuulilasille ja pikkusista venttiileistä sivuikkunoille. Olkoon automaatilla tai itsesäädettävänä ei vaikutusta.
        E91 325xi vm07
        E60 530xd vm06 stage X

        Comment

        • Juggie
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 199
          • Pohjois-Pohjanmaa

          Originally posted by Vanquish View Post
          Moottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:



          The engine control unit of the N54 engine controls the coolant pump according to
          requirements:
          • Low output in connection with low cooling requirements and low outside
          temperatures
          • High output in connection with high cooling requirements and high outside
          temperatures
          The coolant pump may also be completely switched off under certain circumstances,
          e.g. to allow the coolant to heat up rapidly during the warm-up phase. However, this
          only occurs when no heating is required and the outside temperature is within the permitted
          range.
          The coolant pump also operates differently than conventional pumps when controlling
          the engine temperature. To date, only the currently applied temperature could be
          controlled by the thermostat.
          The software in the engine control unit now features a calculation model that can take
          into account the development of the cylinder head temperature based on load.
          In addition to the characteristic map control of the thermostat, the heat management
          system makes it possible to use various maps for the purpose of controlling the coolant
          pump. For instance, the engine control unit can adapt the engine temperature to match
          the current operating situation.
          This means that four different temperature ranges can be implemented:
          • 108°C ECO mode
          • 104°C Normal mode
          • 95°C High mode
          • 90°C High + map-thermostat mode

          http://www.meeknet.co.uk/E64/09_Cooling%20Systems.pdf
          Ensinnäkin, kiitos latausjännitevastauksesta

          Tuo dokkari on tuttu ja peruskäsitys on toiminnasta eri moottorilämmöillä.
          Linkki on ollut kuitenkin itsellä hukassa jonkun aikaa, kiitos siitäkin

          Sen takia palasin aiheeseen, kun aiempina talvina lämmöt on kyllä nousseet kun keulan on laittanut umpeen. Eilen kun ajelin kotiin, niin 25km jälkeen lämmöt oli 78.
          Olisiko se termostaatti sitten tällä kertaa oikeasti rikki :think
          Kulutuskin on aiempina vuosina pysynyt kelillä kuin kelillä alle ysin, nyt ajotietokone näyttää 9,9 (~300km työmatka-ajoa).
          Tuo minun työmatka on hyvä vertailukohta, koska siinä ei ole juurikaan valoja tai liikennettä kun minä sitä kuljen. Lisäksi ajan tasaista nopeutta, eikä juurikaan muuta ajoa tule. Tiet on tasaista suoraa tietä.

          Katselin ajaessa myös vesipumpun nopeutta ja termostaatin ohjausta. Vesipumpun nopeus kyllä vaihtelee ja pyörii aika nopeasti kun sisätilan lämmitys on päällä (en tiedä mitatun luvun yksikköä, enkä maksimia, joten en osaa sanoa oliko se oikeasti isolla nopeudella), sisätilan lämmityksen kun kytki pois päältä, niin silloin pumppu hidastui merkittävästi.
          Tämä selittää sen miksi moottorilämmöt yleisesti kaikilla nousee ilman lämmitystä.

          Termostaatin PWM:n arvo pysyi koko ajan 0,4:ssä, enkä siitäkään tiedä, että onko se silloin kiinni vai auki :think. Oletan, että "kiinni"

          Comment

          • Insto
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 59
            • Lahti

            Originally posted by Vanquish View Post
            Moottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:

            <SNIP>

            This means that four different temperature ranges can be implemented:
            • 108°C ECO mode
            • 104°C Normal mode
            • 95°C High mode
            • 90°C High + map-thermostat mode

            http://www.meeknet.co.uk/E64/09_Cooling%20Systems.pdf
            Pari viikkoa N53B25:n käyntilämpöjä seuranneena tämä antaa hieman mielenrauhaa. Aamuisin moottoritietä etelään ajaessa lämmöt nousevat 94:n tienoille kun viluissaan koittaa sisätiloja lämmittää ja illalla "ylämäkeen" palatessa nousevat parhaimmillaan 107:ään. Ehkä sitä illalla veri kiertää hieman kuumempana ja melkein tyhjällä tiellä pääsee vauhtikin nousemaan
            MB S213 -17, 127tkm -
            Ex: MB S205 -14, 112tkm-135tkm
            Ex: E91 325d Touring -08, 152-255tkm
            Ex: E39 525dA Touring -03, 253-411tkm
            Ex: E46 318i -98

            Comment

            • Juzpa
              Newbiemmer
              • Apr 2012
              • 22
              • Kiiminki

              Mulla 525i automaatilla ei nosta lämpöjä ku 75 asteeseen. Termostaatti vaihdettu juuri. Bensassa ei ole kuin yksi termostaatti+lootan lämmönvaihdin? Motonet myy pelkkää Automaattivaihteiston termostaattia...siis voiko vaihtimeen vaihtaa pelkän termarin?
              E39 525da

              Comment

              • DDD
                Newbiemmer
                • Mar 2014
                • 27
                • Finland

                Originally posted by Juzpa View Post
                Mulla 525i automaatilla ei nosta lämpöjä ku 75 asteeseen. Termostaatti vaihdettu juuri. Bensassa ei ole kuin yksi termostaatti+lootan lämmönvaihdin? Motonet myy pelkkää Automaattivaihteiston termostaattia...siis voiko vaihtimeen vaihtaa pelkän termarin?
                Bensassa voi vaihtaa pelkän lämmönvaihtimen termarin.

                Comment

                • Juzpa
                  Newbiemmer
                  • Apr 2012
                  • 22
                  • Kiiminki

                  Mistä päin tuo termostaatti mahtaa löytyä ja onko kukaa vaihtanu ? Että millanen homma..
                  E39 525da

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    Originally posted by Juzpa View Post
                    Mistä päin tuo termostaatti mahtaa löytyä ja onko kukaa vaihtanu ? Että millanen homma..
                    Jäähdyttimen vasemmasta laidasta löytyy. Helppo homma vaihtaa. Alhaaltapäin vedetään lukituslipare alas ja termostaatti vedetään irti jäähdyttimestä. Nesteet kannattaa tietenkin laskea ensin ulos.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Juzpa
                      Newbiemmer
                      • Apr 2012
                      • 22
                      • Kiiminki

                      Kaikki termarit vaihettu ja tehty kaikki konstit mitä täällä mainittu mutta ei jaksa lämmetä jos puhallin päällä...käsittämätön paska. Bensaahi syö niin saatanasti.
                      E39 525da

                      Comment

                      • DDD
                        Newbiemmer
                        • Mar 2014
                        • 27
                        • Finland

                        Originally posted by Juzpa View Post
                        Kaikki termarit vaihettu ja tehty kaikki konstit mitä täällä mainittu mutta ei jaksa lämmetä jos puhallin päällä...käsittämätön paska. Bensaahi syö niin saatanasti.
                        Eikö auta, vaiko luttaa letkun nro 12 alla olevasta linkistä?



                        Onko jäähdytintä vaihdettu?

                        Termarin piuha otettu irti?

                        Comment

                        • Juzpa
                          Newbiemmer
                          • Apr 2012
                          • 22
                          • Kiiminki

                          Kaikki paitsi jäähytin kokeiltu..letkun puristus läjään hiukan ehkä auttoi muttei kyllä poistanu ongelmaa täysin. ..
                          E39 525da

                          Comment

                          • Juzpa
                            Newbiemmer
                            • Apr 2012
                            • 22
                            • Kiiminki

                            Miten ootte tukkinu tuon nro 12 letkun?tulpannu vai litistäny läjään?
                            E39 525da

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Nyt ei tuo oma N52B30 lämpene normaali ajossa yli 80 asteen edes näillä +20 asteen keleillä. Onko näihin termarin asioihin kellään mitään uutta tietoa mikä olisi toimiva? Pystyykö Inpalla jotenkin haarukoimaan onko vika termarissa vai jossain muualla? Pitäisi varmaan ensin ottaa termostaatin johto irti ja katsoa vaikuttaako asiaan. Laitan vielä kuvan Inpasta. Tuo kuva on otettu 30 minuutin kevyen ajon jälkeen kun auto on ollut pari minuuttia tyhjäkäynnillä. Näkeekö joku noissa muissa arvoissa mitään outoa?

                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                Tuli nyt aamulla tutkittua lisää tätä ongelmaa ja näyttäisi sille, että termostaatti ei aukea, mutta silti lämmöt ei nouse. Mistä tämä voi johtua? Ajoin ensin 30min kevyttä ajoa 60-80km/h, jolloin moottorin lämmöt olivat 77-82 astetta ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila 20-40 astetta eli termostaatti ei ollut ainakaan kokonaan auki. Pysähdyin muutamaksi minuutiksi, jolloin moottorin lämmöt olivat vähän yli 80 astetta ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila nousi noin 70 asteeseen. En tiedä oliko termostaatti auki vai johtuuko lämpö auton seistessä? Tästä lähdin ajamaan moottoritielle, jolloin moottorin lämmöt nousivat nopeasti 98 asteeseen ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila laski alle 30 asteeseen, eli termostaatti edelleen kiinni. Mikä voi pitää lämmöt noin alhaalla vaikka termostaatti on kiinni? Mietin voisiko vesipumppu pyöriä kokoajan täydellä teholla? Tuolle löysin jälkikäteen Inpasta statuksen activates valikon alta, joten täytyy tutkia sitä seuraavaksi. Ainakin käsiohjauksella pumppu pyörii pyydettyä nopeutta. Vaihdelaatikon termostaatti on vaihdettu uuteen marmorilta ostettiin osaan pari vuotta sitten, mutta tuon toiminnan toteamiseksi en oikein keksi luotettavaa keinoa. Onko tähän ideoita? Tai voiko edes vaikuttaa lämpöihin noin paljon? Ainakin laatikon lämmöt näyttää järkeviltä eli ovat noin 90 astetta. Mitään vikakoodia auto ei anna. Voisiko olla anturivika? Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen mistä lähteä vikaa etsimään?
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎