Originally posted by Juggie
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 523iA 2006 kylmäkö??
Collapse
X
-
Moottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:
The engine control unit of the N54 engine controls the coolant pump according to
requirements:
• Low output in connection with low cooling requirements and low outside
temperatures
• High output in connection with high cooling requirements and high outside
temperatures
The coolant pump may also be completely switched off under certain circumstances,
e.g. to allow the coolant to heat up rapidly during the warm-up phase. However, this
only occurs when no heating is required and the outside temperature is within the permitted
range.
The coolant pump also operates differently than conventional pumps when controlling
the engine temperature. To date, only the currently applied temperature could be
controlled by the thermostat.
The software in the engine control unit now features a calculation model that can take
into account the development of the cylinder head temperature based on load.
In addition to the characteristic map control of the thermostat, the heat management
system makes it possible to use various maps for the purpose of controlling the coolant
pump. For instance, the engine control unit can adapt the engine temperature to match
the current operating situation.
This means that four different temperature ranges can be implemented:
• 108°C ECO mode
• 104°C Normal mode
• 95°C High mode
• 90°C High + map-thermostat mode
Comment
-
-
Mulla seuraava ongelma max ja rest napista ei tapahdu mitään,toiminut aikasemmin ja i drivesta kaikki punasella mutta kuskin puolelle ei saa tulemaan ilmaa, puhaltaa vain tuulilasille ja pikkusista venttiileistä sivuikkunoille. Olkoon automaatilla tai itsesäädettävänä ei vaikutusta.E91 325xi vm07
E60 530xd vm06 stage X
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostMoottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:
The engine control unit of the N54 engine controls the coolant pump according to
requirements:
• Low output in connection with low cooling requirements and low outside
temperatures
• High output in connection with high cooling requirements and high outside
temperatures
The coolant pump may also be completely switched off under certain circumstances,
e.g. to allow the coolant to heat up rapidly during the warm-up phase. However, this
only occurs when no heating is required and the outside temperature is within the permitted
range.
The coolant pump also operates differently than conventional pumps when controlling
the engine temperature. To date, only the currently applied temperature could be
controlled by the thermostat.
The software in the engine control unit now features a calculation model that can take
into account the development of the cylinder head temperature based on load.
In addition to the characteristic map control of the thermostat, the heat management
system makes it possible to use various maps for the purpose of controlling the coolant
pump. For instance, the engine control unit can adapt the engine temperature to match
the current operating situation.
This means that four different temperature ranges can be implemented:
• 108°C ECO mode
• 104°C Normal mode
• 95°C High mode
• 90°C High + map-thermostat mode
http://www.meeknet.co.uk/E64/09_Cooling%20Systems.pdf
Tuo dokkari on tuttu ja peruskäsitys on toiminnasta eri moottorilämmöillä.
Linkki on ollut kuitenkin itsellä hukassa jonkun aikaa, kiitos siitäkin
Sen takia palasin aiheeseen, kun aiempina talvina lämmöt on kyllä nousseet kun keulan on laittanut umpeen. Eilen kun ajelin kotiin, niin 25km jälkeen lämmöt oli 78.
Olisiko se termostaatti sitten tällä kertaa oikeasti rikki :think
Kulutuskin on aiempina vuosina pysynyt kelillä kuin kelillä alle ysin, nyt ajotietokone näyttää 9,9 (~300km työmatka-ajoa).
Tuo minun työmatka on hyvä vertailukohta, koska siinä ei ole juurikaan valoja tai liikennettä kun minä sitä kuljen. Lisäksi ajan tasaista nopeutta, eikä juurikaan muuta ajoa tule. Tiet on tasaista suoraa tietä.
Katselin ajaessa myös vesipumpun nopeutta ja termostaatin ohjausta. Vesipumpun nopeus kyllä vaihtelee ja pyörii aika nopeasti kun sisätilan lämmitys on päällä (en tiedä mitatun luvun yksikköä, enkä maksimia, joten en osaa sanoa oliko se oikeasti isolla nopeudella), sisätilan lämmityksen kun kytki pois päältä, niin silloin pumppu hidastui merkittävästi.
Tämä selittää sen miksi moottorilämmöt yleisesti kaikilla nousee ilman lämmitystä.
Termostaatin PWM:n arvo pysyi koko ajan 0,4:ssä, enkä siitäkään tiedä, että onko se silloin kiinni vai auki :think. Oletan, että "kiinni"
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostMoottori voi toimia oikein vaikka lämpö olisikin eri tilnteissa erilainen. Tässä N54 moottorista:
<SNIP>
This means that four different temperature ranges can be implemented:
• 108°C ECO mode
• 104°C Normal mode
• 95°C High mode
• 90°C High + map-thermostat mode
http://www.meeknet.co.uk/E64/09_Cooling%20Systems.pdfMB S213 -17, 127tkm -
Ex: MB S205 -14, 112tkm-135tkm
Ex: E91 325d Touring -08, 152-255tkm
Ex: E39 525dA Touring -03, 253-411tkm
Ex: E46 318i -98
Comment
-
-
Originally posted by Juzpa View PostMulla 525i automaatilla ei nosta lämpöjä ku 75 asteeseen. Termostaatti vaihdettu juuri. Bensassa ei ole kuin yksi termostaatti+lootan lämmönvaihdin? Motonet myy pelkkää Automaattivaihteiston termostaattia...siis voiko vaihtimeen vaihtaa pelkän termarin?
Comment
-
-
Originally posted by Juzpa View PostMistä päin tuo termostaatti mahtaa löytyä ja onko kukaa vaihtanu ? Että millanen homma..BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by Juzpa View PostKaikki termarit vaihettu ja tehty kaikki konstit mitä täällä mainittu mutta ei jaksa lämmetä jos puhallin päällä...käsittämätön paska. Bensaahi syö niin saatanasti.
Onko jäähdytintä vaihdettu?
Termarin piuha otettu irti?
Comment
-
-
Nyt ei tuo oma N52B30 lämpene normaali ajossa yli 80 asteen edes näillä +20 asteen keleillä. Onko näihin termarin asioihin kellään mitään uutta tietoa mikä olisi toimiva? Pystyykö Inpalla jotenkin haarukoimaan onko vika termarissa vai jossain muualla? Pitäisi varmaan ensin ottaa termostaatin johto irti ja katsoa vaikuttaako asiaan. Laitan vielä kuvan Inpasta. Tuo kuva on otettu 30 minuutin kevyen ajon jälkeen kun auto on ollut pari minuuttia tyhjäkäynnillä. Näkeekö joku noissa muissa arvoissa mitään outoa?
BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Tuli nyt aamulla tutkittua lisää tätä ongelmaa ja näyttäisi sille, että termostaatti ei aukea, mutta silti lämmöt ei nouse. Mistä tämä voi johtua? Ajoin ensin 30min kevyttä ajoa 60-80km/h, jolloin moottorin lämmöt olivat 77-82 astetta ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila 20-40 astetta eli termostaatti ei ollut ainakaan kokonaan auki. Pysähdyin muutamaksi minuutiksi, jolloin moottorin lämmöt olivat vähän yli 80 astetta ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila nousi noin 70 asteeseen. En tiedä oliko termostaatti auki vai johtuuko lämpö auton seistessä? Tästä lähdin ajamaan moottoritielle, jolloin moottorin lämmöt nousivat nopeasti 98 asteeseen ja jäähdyttimen jälkeinen lämpötila laski alle 30 asteeseen, eli termostaatti edelleen kiinni. Mikä voi pitää lämmöt noin alhaalla vaikka termostaatti on kiinni? Mietin voisiko vesipumppu pyöriä kokoajan täydellä teholla? Tuolle löysin jälkikäteen Inpasta statuksen activates valikon alta, joten täytyy tutkia sitä seuraavaksi. Ainakin käsiohjauksella pumppu pyörii pyydettyä nopeutta. Vaihdelaatikon termostaatti on vaihdettu uuteen marmorilta ostettiin osaan pari vuotta sitten, mutta tuon toiminnan toteamiseksi en oikein keksi luotettavaa keinoa. Onko tähän ideoita? Tai voiko edes vaikuttaa lämpöihin noin paljon? Ainakin laatikon lämmöt näyttää järkeviltä eli ovat noin 90 astetta. Mitään vikakoodia auto ei anna. Voisiko olla anturivika? Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen mistä lähteä vikaa etsimään?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Comment