Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    Menee yksinpuheluksi, mutta jatketaan. Tukin nyt tässäkin topicissa mainitun putken jäähdyttimen alakulmassa ja nyt lämmöt alkavat olemaan suunnilleen siellä missä pitääkin. Suurimmaksi osaksi lämmöt ovat 92-98 asteen välissä, mutta välillä pudottaa kevyessäkin ajossa hetkeksi 80 asteen tuntumaan ja hetken päästä nousee takaisin normaalille tasolle. Yksi erikoinen havainto oli se, että pysähdyttäessä termostaatti aukeaa ja lämmöt laskevat 80 asteen tuntumaan. Liikkeelle lähdettäessä termari sulkeutuu ja lämmöt nousevat pikkuhiljaa. Onko tämä normaalia? Toinen avoin kysymys on vielä se, että näkeekö Inpalla termostaatille menevän pyynnin ja onko tuo portaattomasti avatuva vai on/off tyyppinen? Vesipumpun pyörintänopeuden tarkastin nyt Inpalla ja sen osalta kaikki näyttää oikealta.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      Originally posted by markok View Post
      Menee yksinpuheluksi, mutta jatketaan. Tukin nyt tässäkin topicissa mainitun putken jäähdyttimen alakulmassa ja nyt lämmöt alkavat olemaan suunnilleen siellä missä pitääkin. Suurimmaksi osaksi lämmöt ovat 92-98 asteen välissä, mutta välillä pudottaa kevyessäkin ajossa hetkeksi 80 asteen tuntumaan ja hetken päästä nousee takaisin normaalille tasolle. Yksi erikoinen havainto oli se, että pysähdyttäessä termostaatti aukeaa ja lämmöt laskevat 80 asteen tuntumaan. Liikkeelle lähdettäessä termari sulkeutuu ja lämmöt nousevat pikkuhiljaa. Onko tämä normaalia? Toinen avoin kysymys on vielä se, että näkeekö Inpalla termostaatille menevän pyynnin ja onko tuo portaattomasti avatuva vai on/off tyyppinen? Vesipumpun pyörintänopeuden tarkastin nyt Inpalla ja sen osalta kaikki näyttää oikealta.
      Ei ole normaalia, mutta kummallisesti nämä aina toimivat. Yli 90 pitää kuitenkin olla koko ajan.
      Obd palikalla voit seurata graafisesti miten lämpeää ja siitä voi arvuutella milloin termari aukeaa. Mulla aukesi termari heti talvikeleillä tai ainakin letkuisssa ei ollut lämpötilaeroa. Nyt toimii taas normaalisti.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by Vanquish View Post
        Ei ole normaalia, mutta kummallisesti nämä aina toimivat. Yli 90 pitää kuitenkin olla koko ajan.
        Obd palikalla voit seurata graafisesti miten lämpeää ja siitä voi arvuutella milloin termari aukeaa. Mulla aukesi termari heti talvikeleillä tai ainakin letkuisssa ei ollut lämpötilaeroa. Nyt toimii taas normaalisti.
        On nämä kyllä ihme vehkeitä. Tänään taas palattiin lähtötilanteeseen vaikka letku on tulpattu. Lämmöt eivät nouse yli 85 asteen muuta kuin moottoritiellä. En tiedä vuotaako termari sitten läpi vai mistä tuo voi johtua? Auto kuitenkin lämpenee nopeasti tuohon reiluun 80 asteeseen ja siihen lämpeneminen pysähtyy vaikka termari näyttäisi olevan kiinni. Ainakaan jäähdyttimen jälkeinen lämpötila ei ole noussut kuin 30-35 asteeseen. Vesipumpun kierrokset ovat noin 50% joten luulisi sen olevan suunnilleen mitä kuuluukin. Pitää varmaan tuo termari vaihtaa ja ihmetellä sitten lisää. Todennäköisesti alkuperäinen osa on paikallaan.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Nyt on termari ja vesipumppu vaihdettu, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta vikaan. Myös tässä topicissa mainittu letku on tukittu kunnolla, mutta ei auta. Moottori lämpenee yli 90 asteen ainoastaan moottoritiellä ja satunnaisesti lämmöt pysyvät oikeana myös tiputettaessa vauhti alemmas. Moottori jarrutuksessa termostaatti aukeaa saman tien ja lämmöt laskevat alle 80 asteen ja tämän jälkeen ei meinaa lämmetä uudelleen. Voiko laatikon termostaatti aiheuttaa tällaista? Sekin tosin vaihdettu pari vuotta sitten. Onko kellään ideoita mitä ihmettä tuolle tekisi?
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by markok View Post
            Nyt on termari ja vesipumppu vaihdettu, mutta tällä ei ollut mitään vaikutusta vikaan. Myös tässä topicissa mainittu letku on tukittu kunnolla, mutta ei auta. Moottori lämpenee yli 90 asteen ainoastaan moottoritiellä ja satunnaisesti lämmöt pysyvät oikeana myös tiputettaessa vauhti alemmas. Moottori jarrutuksessa termostaatti aukeaa saman tien ja lämmöt laskevat alle 80 asteen ja tämän jälkeen ei meinaa lämmetä uudelleen. Voiko laatikon termostaatti aiheuttaa tällaista? Sekin tosin vaihdettu pari vuotta sitten. Onko kellään ideoita mitä ihmettä tuolle tekisi?
            Kun päätermari on vaihdettu, niin veikkaisin sitä laatikonlämmönvaihdinta seuraavaksi, ainakin dieseleissä aiheuttaa aika usein ettei auto lämpene kunnolla.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by HTK12 View Post
              Kun päätermari on vaihdettu, niin veikkaisin sitä laatikonlämmönvaihdinta seuraavaksi, ainakin dieseleissä aiheuttaa aika usein ettei auto lämpene kunnolla.
              Onhan se mahdollista vaikka tuolla ei ole kilometrejä takana edes 20tkm. Merkkiliikkeestä ostettu alkuperäis osa. Pystyikö tuon vikaa jotenkin sulkemaan pois puristamalla letkun kasaan?

              Olen illan kahlannut ulkomaisia topicceja aiheesta ja siellä oli yhdessä ketjussa maininta, että moottorin adaptaatiot nollaamalla on saatu lämmöt normaaliksi muutaman päivän ajaksi. Tuota voisi itsekin kokeilla. Jos käytös on tällainen niin ilmeisesti viittaisi siihen, että jokin moottorin anturi vie adaptaatiot pieleen. Oliko moottorilla useampia adaptaatioita mitä nollata ja vaatiiko sopeutuksia nollauksen jälkeen?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                Originally posted by markok View Post
                Onhan se mahdollista vaikka tuolla ei ole kilometrejä takana edes 20tkm. Merkkiliikkeestä ostettu alkuperäis osa. Pystyikö tuon vikaa jotenkin sulkemaan pois puristamalla letkun kasaan?

                Olen illan kahlannut ulkomaisia topicceja aiheesta ja siellä oli yhdessä ketjussa maininta, että moottorin adaptaatiot nollaamalla on saatu lämmöt normaaliksi muutaman päivän ajaksi. Tuota voisi itsekin kokeilla. Jos käytös on tällainen niin ilmeisesti viittaisi siihen, että jokin moottorin anturi vie adaptaatiot pieleen. Oliko moottorilla useampia adaptaatioita mitä nollata ja vaatiiko sopeutuksia nollauksen jälkeen?
                Sen letkun voi puristaa luttuu ja käydä testaamassa lämpeneekö normaalisti. En kyllä näe miten adaptaatioiden nollaaminen voisi lämmöt nostaa normaaliin. Veikkasin, että silloin on vaan termari toiminut kun on lämmöt pysyneet. Termarit säätää koneen lämmöt, adaptaatioilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Optimoivat toki polttoaineen kulutusta, mutta ei sen vaikutus nyt niin suuri ole.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Sen letkun voi puristaa luttuu ja käydä testaamassa lämpeneekö normaalisti. En kyllä näe miten adaptaatioiden nollaaminen voisi lämmöt nostaa normaaliin. Veikkasin, että silloin on vaan termari toiminut kun on lämmöt pysyneet. Termarit säätää koneen lämmöt, adaptaatioilla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Optimoivat toki polttoaineen kulutusta, mutta ei sen vaikutus nyt niin suuri ole.
                  Tuossahan säädetään moottorin lämpöjä ajotilanteen mukaan neljään eri tasoon. Jos moottorinohjaukselta tulee tieto erilaisesta ajotilasta kuin mitä todellisuudessa on niin lämmöt eivät ole sellaiset mitä pitäisi. Tämä 80C mitä auto nyt haluaa suurimman osan ajasta pitää on performance moden lämpötila. Jos auton saa lämpenemään normaaliin n.100 asteeseen ja painaa kaasun pohjaan niin lämmöt kyllä laskevat nopeasti 80 asteeseen, mutta huonosti palautuu tuolta normaaliksi. Toinen asia mitä en ymmärrä on se, että termari avautuu välittömästi moottori jarrutuksessa. Tämä ei kuulemma ole normaalia eli meneekö tämä jostain syystä performance modeen myös tällöin? Jos näin on niin joku/jotkut anturit antaa väärää tietoa ajotilasta.

                  Edit. HTK12 olet varmaan noiden adaptaatioiden kanssa pelannut niin muistatko oliko niitä useampia moottorin puolella ja pitikö niiden nollauksen jälkeen tehdä sopeutuksia? Noiden nollaamisella saisi ainakin poissuljettua vaihtoehdon, että auto luulisi ajotilanteen olevan erilainen kuin oikeasti on.
                  Last edited by markok; 19-06-2018, 09:04.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by markok View Post
                    Tuossahan säädetään moottorin lämpöjä ajotilanteen mukaan neljään eri tasoon. Jos moottorinohjaukselta tulee tieto erilaisesta ajotilasta kuin mitä todellisuudessa on niin lämmöt eivät ole sellaiset mitä pitäisi. Tämä 80C mitä auto nyt haluaa suurimman osan ajasta pitää on performance moden lämpötila. Jos auton saa lämpenemään normaaliin n.100 asteeseen ja painaa kaasun pohjaan niin lämmöt kyllä laskevat nopeasti 80 asteeseen, mutta huonosti palautuu tuolta normaaliksi. Toinen asia mitä en ymmärrä on se, että termari avautuu välittömästi moottori jarrutuksessa. Tämä ei kuulemma ole normaalia eli meneekö tämä jostain syystä performance modeen myös tällöin? Jos näin on niin joku/jotkut anturit antaa väärää tietoa ajotilasta.

                    Edit. HTK12 olet varmaan noiden adaptaatioiden kanssa pelannut niin muistatko oliko niitä useampia moottorin puolella ja pitikö niiden nollauksen jälkeen tehdä sopeutuksia? Noiden nollaamisella saisi ainakin poissuljettua vaihtoehdon, että auto luulisi ajotilanteen olevan erilainen kuin oikeasti on.
                    En kyllä vieläkään usko, että moottorinohjaus tuon aiheuttaisi (E6x ei diiseleissä ainakaan termarit kestä, aivan sama onko alkuperäinen vai ei, niitä menee todella paljon). Tämä on tosin helppo testata, otat termarilta piuhan irti -> moottorinohjaus ei pysty säätämään enää lämpöjä vaikka kuinka haluaisi kun ei pysty avaamaan termaria. Termarit ne lämmöt säätää, moottorinohjaus voi toki halutessaan avata päätermarin. Jos siellä nyt jostain syystä tulisi väärää anturitietoa, niin mihin se tieto katoiaisi adaptaatiot nollaamalla? ISTA:sta löytyy ohjeet opetusajoon jne. adaptaatioiden nollaamisen jälkeen.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      En kyllä vieläkään usko, että moottorinohjaus tuon aiheuttaisi (E6x ei diiseleissä ainakaan termarit kestä, aivan sama onko alkuperäinen vai ei, niitä menee todella paljon). Tämä on tosin helppo testata, otat termarilta piuhan irti -> moottorinohjaus ei pysty säätämään enää lämpöjä vaikka kuinka haluaisi kun ei pysty avaamaan termaria. Termarit ne lämmöt säätää, moottorinohjaus voi toki halutessaan avata päätermarin. Jos siellä nyt jostain syystä tulisi väärää anturitietoa, niin mihin se tieto katoiaisi adaptaatiot nollaamalla? ISTA:sta löytyy ohjeet opetusajoon jne. adaptaatioiden nollaamisen jälkeen.
                      En minäkään tuota todennäköisenä pidä, mutta vaihtoehdot alkaa käymään vähiin. Niinkuin tästäkin topicista käy ilmi niin monet on termareita vaihdellut, mutta sillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Samojen ongelmien kanssa näytetään painivan myös ulkomailla eikä termareiden vaihdot auta.

                      Kokeilen tukkia laatikon termarin kierron ja sitten pitää vielä kokeilla irrottaa päätermarin johto. Tuon adaptaatio nollauksen kokeilen myös jossain vaiheessa. Eihän virheellinen anturitieto mihinkään häviä nollauksella, mutta jos tuolla on opittuna joku epänormaali arvo. Tämä moottorin lämpöjen tutkiminen lähti siitä kun laatikon toiminnassa oli epäloogisuutta ja aloin katselemaan onko moottorin puolella kaikki kunnossa. Laatikossa on välillä sellainen epäloogisuus, että vaihtaa vaihteita edestakaisin muutaman kerran noin sekunnin välein. Kyseessä ei ole tyypillinen kierrosten humppailu vaan laatikko todella vaihtaa vaihdetta tuossa tilanteessa. Otanta ei ole vielä kovin laaja, mutta lämpöjen toimiessa normaalisti, tätä vaihteisto ongelmaa ei ole ollut. Laatikon lämmöt on kuitenkin aina normaalilla tasolla.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        Osaako joku selittää miten tuo laatikon lämmönvaihdin/termostaatti toimii? Laatikon öljyhän tuolla kiertää koko ajan, mutta tarkkaileeko termostaatti öljyn vai veden lämpötilaa? Oliko tuossa ominaisuus, että laatikon öljyä lämmitetään jäähdytysnesteellä kun laatikko on kylmä? Kun olette tulpanneet jäähdytysnesteen kiertoa laatikon termarilla niin oletteko sulkeneet ylä- ,vai alavesiletkusta tulevan putken? Aamulla paikallaan ollessa kokeilin hetken puristaa kasaan molempia, mutta muutoksia jäähdyttimen lämpötiloissa en huomannut. En tosin niin hyvin päässyt perille tuosta kierrosta, että näkeekö letkun tukkimista edes jäähdyttimen lämpötilasta.

                        Nollasin sitten moottorin adaptaatiot. Tämän jälkeen lämmöt ovat olleet kokoajan normaalit. Ajoa on tosin vielä niin vähän, että voi mennä sattuman piikkiin. Yksi merkittävä ero kuitenkin on. Aikaisemmin termostaatti avautui aina moottori jarrutuksessa. Myös silloin kun lämmöt olivat olleet normaalit. Nyt tuota ei ole tapahtunut kertaakaan. Jatketaan seurantaa oliko autolla tänään muuten vaan hyvä päivä.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          Jatketaan yksinpuhelua. Nyt on kaikkien adaptaatioiden nollaus suoritettu niin monta kertaa, että voin varmuudella sanoa sen palauttavan lämmöt normaaliksi. Tätä iloa kestää noin 100-150km kunnes ongelma palautuu. Olen nyt yrittänyt haarukoida mikä yksittäinen adaptaatio tähän vaikuttaa, mutta tämä seuranta on vielä hieman kesken. Oktaani adaptaation nollaamalla vika ainakin poistuu, mutta täytyy vielä tutkia tapahtuuko sama vielä jollain muulla adaptaatiolla. Suurin osa on kuitenkin käyty läpi ja vielä ei ole löytynyt muita vaikuttavia kuin tämä.

                          Minun järkeen ei mene miten oktaani adaptaatio voi lämpöihin vaikuttaa, mutta tuokin on toistettu pari kertaa, joten tuskin on sattumasta kyse. Nyt kysymys kuuluukin, että miltä antureilta kerätään tietoa oktaani adaptaatiolle? Nakutus tunnistimelta varmaan ainakin, mutta onko muita?
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by markok View Post
                            Jatketaan yksinpuhelua. Nyt on kaikkien adaptaatioiden nollaus suoritettu niin monta kertaa, että voin varmuudella sanoa sen palauttavan lämmöt normaaliksi. Tätä iloa kestää noin 100-150km kunnes ongelma palautuu. Olen nyt yrittänyt haarukoida mikä yksittäinen adaptaatio tähän vaikuttaa, mutta tämä seuranta on vielä hieman kesken. Oktaani adaptaation nollaamalla vika ainakin poistuu, mutta täytyy vielä tutkia tapahtuuko sama vielä jollain muulla adaptaatiolla. Suurin osa on kuitenkin käyty läpi ja vielä ei ole löytynyt muita vaikuttavia kuin tämä.

                            Minun järkeen ei mene miten oktaani adaptaatio voi lämpöihin vaikuttaa, mutta tuokin on toistettu pari kertaa, joten tuskin on sattumasta kyse. Nyt kysymys kuuluukin, että miltä antureilta kerätään tietoa oktaani adaptaatiolle? Nakutus tunnistimelta varmaan ainakin, mutta onko muita?
                            Ainut selitys mikä tulee mieleen on, että anturilta tulee huonoa dataa, joten se sotkee jotenkin moottorinohjauksen. M54 vai N52 moottori?
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Ainut selitys mikä tulee mieleen on, että anturilta tulee huonoa dataa, joten se sotkee jotenkin moottorinohjauksen. M54 vai N52 moottori?
                              N52 moottori. Näin sen täytyy olla, mutta miten selvittää mikä anturi on kyseessä? Lähdin nollailemaan adaptaatioita siinä järjestyksessä mitä itse pidin epätodennäköisimpinä vaihtoehtoina ettei aina tarvitse ajella pitkään, että saa vian päälle. Tällä hetkellä en siis ole vielä edes päässyt throttle body:n ja MAF:n adaptaatioihin joita itse pidin todennäköisimpinä, koska yllättäen vika poistui tuolla octane adaptaatiolla.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                Originally posted by markok View Post
                                N52 moottori. Näin sen täytyy olla, mutta miten selvittää mikä anturi on kyseessä? Lähdin nollailemaan adaptaatioita siinä järjestyksessä mitä itse pidin epätodennäköisimpinä vaihtoehtoina ettei aina tarvitse ajella pitkään, että saa vian päälle. Tällä hetkellä en siis ole vielä edes päässyt throttle body:n ja MAF:n adaptaatioihin joita itse pidin todennäköisimpinä, koska yllättäen vika poistui tuolla octane adaptaatiolla.
                                Oletko katsonut mitä lämpöjä näkyy? Vanhemmissakin on tupla lämpötila-anturi, jolloin mittaristo voi näyttää normaalia vaikka moottorinohjain saa väärän arvon. Tuo oktaaniarvo nollata myös jotain muuta. Siellähän voi olla vaikka MAF ongelma, jonka takia moottoriohjain olettaa worst-case tilanteen ja komentaa termarin auki ja sähköisen pumpun täysille. Voisi kuvitella, että ilman tarkkaa oktaanitietoa, ei voida myöskään tarkkaan seoksia säätää -> moottorinohjain ottaa se oletuskartan. Aivan kuten kun otat MAF irti, otetaan oletuskartta käyttöön. Kokeilitko ottaa irti sen termarin johdon? Hieman haastava tuollaista toki aloittaa selvittää, live-dataa tutkimalla melkein pitäisi lähteä liikkeelle.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎