Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 puhaltaa kylmää kabiiniin (=> OK)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1367
    • Lempäälä

    #31
    tuosta dissillä katsoit että kylmäläppä 0% eli oletuksella kiinni, mutta onko näin ?
    ilmeisesti kyseessä "stratification" flap ?
    http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/94/13 (en siis tiedä).

    kokeile pakkoajaa läppää ja kuuntele että pyöriikö se oikeasti, vai liikkuuko pelkkä moottori ja katkennut kara on paikallaan --> läppä kokoajan kylmä-asennossa.

    oletuksena vois tuumata että jos sieltä kuumaa menee kennoille letkuissa, paluu on kuuma mutta kuumaa ei tule sisälle, niin kennon läpi virtaa ok, mutta ilman sekoitin on asiasta pihalla.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • Niemu
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 41
      • Klaukkala

      #32
      Originally posted by repsa View Post
      oletuksena vois tuumata että jos sieltä kuumaa menee kennoille letkuissa, paluu on kuuma mutta kuumaa ei tule sisälle, niin kennon läpi virtaa ok, mutta ilman sekoitin on asiasta pihalla.
      Näin voisi olettaa, mutta edelleen epäilen että letkujen osuus voi lämmetä (paluuletku varsinkin) vaikka kierto ei olisikaan kunnossa ja varsinainen vika voi olla venttiileissä ja/tai pumpuissa. Omakohtaisen kokemuksen pohjalta epäilen edelleen changeover valvea.

      Comment

      • Tommix
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 5447
        • S:t Karins

        #33
        Kiitoksia vinkeistä, tänään/huomenna tutkin ongelmaa lisää DIS:llä ja mekaanisesti.
        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5447
          • S:t Karins

          #34
          Väliaikatietoa mittauksista.
          Moottorin lämmöt 80 C
          Ilmastoinnin pyynti max, asento automaatti.
          Dis ilmoittaa kennojen lämpötilaksi vas. 11C (laserilla 22 C) oikea 17,5 (laserilla 22 C).
          Letkut meno 61 ja 66 C, paluu 58 C

          Lisään vielä infoa DIS.stä myöhemmin.

          Testi, water valve left 100%:iin:
          alempi menoletku 68 C (left)
          ylempi menoletku 56 C (right)
          kenno (kuskin puoli) 23 C (laserilla)

          Testi, water valve right 100%:iin:
          alempi menoletku 68 C
          ylempi menoletku 56 C
          paluu 58 C
          kenno (apukuskin puoli) 22 C (laserilla)

          Water valve opening time left ja right 3600 ms

          En saanut mitään % määrää water valven auki arvolle...
          Diagnosis requests (basis) kun Water valve yrittää avata niin tulee:
          error 200.134



          Jos kerran letkut lämpenee enemmän kuin kenno niin ei tuossa mielestäni voi olla kuin kenno tukossa???



          Yksi kennohan tuolla on.










          Kumpi kenno tuossa muuten pn päällimmäisenä ilmastoinnin vai lämppärin? => vastaus ilmastoinnin kenno

          Jos tuo kenno on tukossa niin ensimmäinen vaihtoehto on kyllä testaus vesipaineella, virtaako vastavirtaan läpi miten hyvin.
          Jos ei virtausta niin sitten sitruunahappoliuoksella huuhtelu letkujen kautta?
          Jos tuo menee vaihtoon niin puoli autoa joutuu purkamaan.
          Muistelen kauhulla edellisen auton ilmastoinnin höyrystimen vaihtoa...
          Last edited by Tommix; 28-12-2012, 19:10. Reason: lisäys
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5447
            • S:t Karins

            #35
            Pesua ja pähkäilyä

            Päätin sitten varmuuden vuoksi varmistaa kennon nestekierron ja samalla pestä/huuhdella tuo kenno.

            Letkut kiinni molempiin menoletkuihin sekä paluuletkuun:


            Kaasin paluupuolelta vettä letkuun ja välittämästi lakoi nestettä tulla menoletkuista ulos. Eli ei tuo kyllä kovin tukkeessa voi olla...

            Sitten Bilteman pilssipumppu kiinni paluuletkuun:



            Huuhtelin vastavirtaan maltillisella metallinpesuliuoksella + kuumalla vedellä noin 10 min.


            Lopuksi vettä vaihdellen puolen tunnin vesihuuhtelu perään.
            Bilteman pumpun tuotto on 63 l/min ja kyllä vesi kiersi kennon läpi ihan normaalisti. Välillä kun toisen letkun sulki niin toisessa virtaus lisääntyi vastaavasti.

            Tosiaan en kyllä usko että kenno on tukossa.
            Nesteet sisään ja koeajolle. Ei mitään muutosta, kylmää pukkaa.
            Vesiletkut on lämpimät ja mosa 70 C.

            Seuraavaksi mietin josko palauttaisi tiivisteet vesiventtiilille (josko niitä enää löytyy...) ja tarkastaisi sitten tilanteen. Eli mitenkä tuo puukotus vaikuttaa vesikiertoon?
            Edellisessä oli sama modaus eikä ongelmia ollut.
            Olisiko tuonne voinut jäädä ilmalukko?
            Ilmausvinkkejä?
            Last edited by Tommix; 08-12-2012, 18:25.
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7544
              • Jyväshyvä

              #36
              Originally posted by Tommix View Post
              Seuraavaksi mietin josko palauttaisi tiivisteet vesiventtiilille (josko niitä enää löytyy...) ja tarkastaisi sitten tilanteen. Eli mitenkä tuo puukotus vaikuttaa vesikiertoon?
              Edellisessä oli sama modaus eikä ongelmia ollut.
              Olisiko tuonne voinut jäädä ilmalukko?
              Ilmausvinkkejä?

              Tiiviseet?

              Mulla on yksi pohjatiiviste jouten jos tarvit...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5447
                • S:t Karins

                #37
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Tiiviseet?

                Mulla on yksi pohjatiiviste jouten jos tarvit...
                Eli siellä on vain yksi tiiviste. Jos tuo jouten on niin voitko laittaa kiiruulla maanantaina. Varmuuden vuoksi. Pistä privaa niin sovitaan toimitus.
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1424

                  #38
                  Onko tähän tullut lisäselvyyttä? Vaimo raportoi tien päältä että kabiiniin ei tule lämmintä matka-ajossa eli joutuu pitämään penkin- ja ratinlämmitintä päällä. Täälläkin pelkkä vesiventtiilifixi tehty vuosi sitten, vaikka letkumuutosmodiin oli jo kamppeet hommattuna.

                  Lisätään vähän kokemuksia. Eli auto seisoi pihassa ma-pe. Tänä aamuna tehdaswebastolla kabiini ja moottori lämpimäksi ja nähtävästi ei puhaltanut lämmintä koko 130km ajomatkalla. Paluumatkalla klo 15 jälkeen ei webastokäyttöä ennen starttia ja auto puhaltaa lämmintä kuten pitääkin. Bensakone kyseessä.
                  Last edited by 205/65-15H; 14-12-2012, 18:06. Reason: paluumatka lisätty
                  e39 M54B22 manual
                  Polestar2 LRDM -21
                  Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5447
                    • S:t Karins

                    #39
                    Konsultaatioapua tuli loppuviikosta. Kyllä se kenno todennäköisesti vaan tukossa on. Lämmin vesi kiertää kennossa niin pienessä osassa ettei lämpö johdu nesteestä ilmaan. Ja kuten DIS kertoo on kennon läpötilat erit pelkääjän/kuskin puolella. Vastaavia tapauksia ilmenee kuulemma muutama joka vuosi.
                    Huomennä menee väkevä liuos kiertoon kennoon, katsotan auttaako. Ei oikein kiehdo tuo kennon vaihdattaminen...
                    Pistin kyselyä BMW Suomeen miten tälläinen on mahdollista, katsotaan tuleeko vastausta.
                    Oma veikkaus: Nykyajan eko nesteet saostuu kennoon. Kun lämmintä ilmaa ei kesäaikaan tarvita niin sähköventtiilihän on kiinni => sama neste saattaa olla kuukausia kennossa?
                    Tietysti ilmastoinnin kennohan pitää sulattaa jossain olosuhteissa. Meneekö tuo sulatus lämppärin kennon lämmöllä vai vastuksilla?
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7544
                      • Jyväshyvä

                      #40
                      Originally posted by Tommix View Post
                      Meneekö tuo sulatus lämppärin kennon lämmöllä vai vastuksilla?
                      Ei ole sulla vastuksia siellä sisäkennossa kun autossa on tehdasasenteinen webasto... Ja eikai siellä erillisiä vastuksia ole kennon sulatukselle?
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Niemu
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 41
                        • Klaukkala

                        #41
                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Onko tähän tullut lisäselvyyttä? Vaimo raportoi tien päältä että kabiiniin ei tule lämmintä matka-ajossa eli joutuu pitämään penkin- ja ratinlämmitintä päällä. Täälläkin pelkkä vesiventtiilifixi tehty vuosi sitten, vaikka letkumuutosmodiin oli jo kamppeet hommattuna.

                        Lisätään vähän kokemuksia. Eli auto seisoi pihassa ma-pe. Tänä aamuna tehdaswebastolla kabiini ja moottori lämpimäksi ja nähtävästi ei puhaltanut lämmintä koko 130km ajomatkalla. Paluumatkalla klo 15 jälkeen ei webastokäyttöä ennen starttia ja auto puhaltaa lämmintä kuten pitääkin. Bensakone kyseessä.
                        Veikkaan, että sulla varsinkin on changeover valve jumiutunut / jumittamassa. Webasto-käytössä se menee asentoon, jossa moottorin ja sisätilan kierrot erotetaan toisistaan. Venttiili on jumiutunut tuohon asentoon myös ajon ajaksi. Päivän aikana venttiili on päässyt jumistaan oletusasentoon (jousikuorma + sopivat lämpötilavaihtelut?) ja näin ollen kaikki taas toimi. Tietty vika voi myös olla venttiilin toimintaa ohjaavassa webaston kortissa, mutta sillon tulis varmaan vikakoodia.

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1424

                          #42
                          Originally posted by Niemu View Post
                          Veikkaan, että sulla varsinkin on changeover valve jumiutunut / jumittamassa. Webasto-käytössä se menee asentoon, jossa moottorin ja sisätilan kierrot erotetaan toisistaan. Venttiili on jumiutunut tuohon asentoon myös ajon ajaksi. Päivän aikana venttiili on päässyt jumistaan oletusasentoon (jousikuorma + sopivat lämpötilavaihtelut?) ja näin ollen kaikki taas toimi. Tietty vika voi myös olla venttiilin toimintaa ohjaavassa webaston kortissa, mutta sillon tulis varmaan vikakoodia.
                          Kiitokset kommentista. Jos vika paikallistuu tuohon niin olisiko parasta vaihtaa uusi venttiili vai mikä on suositeltava korjausmetodi?

                          Kennovialta ei vaikuta, kävin tänään ajamassa testilenkin. Weba lämmitti hyvin sisätiloja 10 minuutin esilämmityksellä. Auto puski lämpimän tuntuista ilmaa vielä pari kilometriä lähdön jälkeen, mutta 10 km päässä ilma oli kylmää ja sen lämpötilaa ei pystynyt säätämään lainkaan. Auto seisoi jumbon kylmässä parkissa tunnin. Webastoa en käyttänyt siellä. Kotimatkalla lämpöä piisasi niin että 20 asteen asetus tuntui liian kuumalta, eli jo näillä pikkupakkasilla eron huomaa helposti.

                          Onko mahdollisen kennovian ennaltaehkäisyksi tehtävissä mitään?
                          e39 M54B22 manual
                          Polestar2 LRDM -21
                          Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5447
                            • S:t Karins

                            #43
                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Onko mahdollisen kennovian ennaltaehkäisyksi tehtävissä mitään?
                            Katsotaan mitä BMW Suomi vastaa :think...
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • Niemu
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 41
                              • Klaukkala

                              #44
                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Kiitokset kommentista. Jos vika paikallistuu tuohon niin olisiko parasta vaihtaa uusi venttiili vai mikä on suositeltava korjausmetodi?
                              Jos sulla kerran on letkumuutosmodiin jo kamppeet valmiina niin ota se venttiili pois vesikierrosta, siirrä ja kiinnitä se konehuoneen puolelle ja laita sähköjohdot takas kiinni.

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1424

                                #45
                                Originally posted by Niemu View Post
                                Jos sulla kerran on letkumuutosmodiin jo kamppeet valmiina niin ota se venttiili pois vesikierrosta, siirrä ja kiinnitä se konehuoneen puolelle ja laita sähköjohdot takas kiinni.
                                Vesiventtiili nypätty veks, vastus laitettu, nyt katsotaan josko lämpöä löytyy. Tuli mieleen että onko tätä kylmän puhallusongelmaa ollut kenelläkään autossa josse ei ole tehdaswebastoa?
                                e39 M54B22 manual
                                Polestar2 LRDM -21
                                Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎