memebuy23buy

E60 puhaltaa kylmää kabiiniin (=> OK)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cmug
    Newbiemmer
    • Dec 2013
    • 15
    • berlin

    Originally posted by _Rontti View Post
    Oiskohan vesiventtiilit jumissa kuskinpuolen säädöillä?
    Pitää tutkia, mites niihin pääsee käsiksi?
    Luin threadin uudelleen läpi ja huomaan etten olekkaan yksin, mutta peukalo mulla on enempi keskellä kämmentä joten kaipaan tarkempia ohjeita (kuvat on kivoja )
    530i E61 LCI 11/2007

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      Originally posted by *PexU* View Post
      Lainataanpas tätä topiccia, "onkelma" alla olevan kaltainen..

      Nyt vielä 5.5kw:n weban tilalle on vaihdettuna uusi Eber, jolla asteet sisällä saatiin nousemaan vielä hiukan..

      Kylmää autoa lämmitettäessä, moottori lämpenee 30-40min lämmityksen jälkeen ~+55-60c, mutta auton sisätiloissa lämpötila nousee näillä "nollakeleillä" vain +8-10c alkuperäisestä, tällöin myös sisääntuleva ilma on ainoastaan lämmintä, ei kuumaa, puhallusteho on kyllä ok.

      Sitten niitä pois sulkevia asioita, koneen (2kpl) termarit juuri vaihdettuna, koneen lämmöt ajossa +88-90c tietämillä, joten myös laatikon lämmönvaihdin kunnossa noilla asteilla, sisälle puhaltaa ajossa aina tasaisesti lämmintä ja joka puolelta, eikä lämpötilasäätöön ole tarvinnut koskea kovallakaan (-23c) pakkasella, säädin on saanut olla siinä +21-22c välillä koko ajan. Tämän perusteella myös raitisilmaläppä ei jää auki asentoon, ainakaan haittaavasti. Vesiventtiilien toiminta myös tarkistettuna myös, samoin weban/eberin vesipumppu. Laitteessa orggis kortti, mitään vikakoodeja ei löydy, ei siis myöskään keitä eikä pysähtele itsekseen.

      Kysymys siis kuuluukin, arvon tietäjät, miksi kylmällä koneella ainoastaan kone lämpenee, ja siis sisätilat huomattavasti vähemmän, lämpimällä koneella (Eberillä) sisälle puhaltaa todella lämmintä ilmaa ja kaikki näyttäisi pelittävän niin kun kuuluukin.

      Energia testi ei ole antanut viitteitä siitä että auto heräilisi itsestään ja sulkisi joitain läppiä tuolloin.
      Vesiventtiili saa sähköä ja menee osin kiinni, tai sitten vesi on kytketty vahingossa kiertämään ensin moottorille ja sitten vasta lämppärille? Miten vesiventtiilien ohitus on toteutettu, vai onko se tarpeen E6x-malleissa?
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • *PexU*
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 1989
        • Vantaa

        Originally posted by böntti View Post
        Vesiventtiili saa sähköä ja menee osin kiinni, tai sitten vesi on kytketty vahingossa kiertämään ensin moottorille ja sitten vasta lämppärille? Miten vesiventtiilien ohitus on toteutettu, vai onko se tarpeen E6x-malleissa?
        Vesiventtiilit on rajattu ulkopuolelle niin että auton käydessä on laitettu lämmöt täysille ja tämän jälkeen on napattu piuha irti, jolloin venttiilit jäävät täysin auki, veden kiertosuunta on tarkistettuna ja kiertää ihan oikeaan suuntaan.
        Voi kun olisikin ollut näin helppo:think
        AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

        E61 530xd M-Sport Touring -07
        Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
        Duunissa: F11 520d x-drive -17

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          Mystinen homma. Vesiventtiilit muistaakseni aukeavat itsestään kun ovat virrattomina. Tästä tapauksesta oli vissiin puhetta aikaisemminkin?

          Onko kokeiltu niin että läppien lin-väylän katkaisevasta releestä on otettu ohjausjännite kokonaan pois, sen jälkeen kun läpät on ajettu varmasti auki ja lämpötila täysille?
          Last edited by böntti; 02-04-2015, 10:42.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • *PexU*
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 1989
            • Vantaa

            Originally posted by böntti View Post
            Mystinen homma. Vesiventtiilit muistaakseni aukeavat itsestään kun ovat virrattomina. Tästä tapauksesta oli vissiin puhetta aikaisemminkin?

            Onko kokeiltu niin että läppien lin-väylän katkaisevasta releestä on otettu ohjausjännite kokonaan pois, sen jälkeen kun läpät on ajettu varmasti auki ja lämpötila täysille?
            Jos oikein olen ymmärtänyt niin jäävät tosiaan täysin auki jos sähköt ottaa pois siinä vaiheessa kun lämmöt on sisältä täysin auki:think

            Tuota lin-väylä hommaa on myös mielestäni kokeiltu, useampaan kertaankin..

            Energiatesti antoi tosiaan ainoan herjan eberin (tuntemattoman laitteen) virrankulutuksesta, muuten kaikki ok.

            Se olisikin ollut "helppoa" lähteä purkamaan esim. koelautaa jos jotain muita tässäkin topicissa esitettyjä oireita olisi näkyvissä, kuten lämpöä ei tule ollenkaan tai sen tuleminen on epätasaista yms.

            Myös lämmittimen ja kennon välinen lämpötila ero on vajaa 10c, joka kuulemma sekin on erittäin hyvä ja täysin normaalilukema.

            Avain kysymys tässä lienee nyt se, että miksi puhaltimen kautta tulee ainoastaan "semilämmintä" ilmaa, ei missään tapauksessa kuumaa, vaikka
            lämppäri on käynyt esim 40min.


            Mutta miksi, oi miksi:think



            Mystisiä on vehkeet
            Last edited by *PexU*; 02-04-2015, 11:04.
            AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

            E61 530xd M-Sport Touring -07
            Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
            Duunissa: F11 520d x-drive -17

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              Siksi kun muistaakseni sitä lin-relettä ei ole kytketty sytytysvirtaan vaan johonkin muuhun viiveellä sammuvaan terminaaliin, ja läpät ajautuvat tästä syystä kiinni kun auton sammuttaa (tai terminaali käy päällä jossain kohtaa nukkumaanmenoa, joka kestää ainakin puoli tuntia)?
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • *PexU*
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1989
                • Vantaa

                Originally posted by böntti View Post
                Siksi kun muistaakseni sitä lin-relettä ei ole kytketty sytytysvirtaan vaan johonkin muuhun viiveellä sammuvaan terminaaliin, ja läpät ajautuvat tästä syystä kiinni kun auton sammuttaa (tai terminaali käy päällä jossain kohtaa nukkumaanmenoa, joka kestää ainakin puoli tuntia)?
                Tämä täytyykin tarkistaa vielä, ja ilmoilen vaikkapa tänne, kiitoksia taas
                AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                E61 530xd M-Sport Touring -07
                Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                Duunissa: F11 520d x-drive -17

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  Eipä mitään, toivottavasti ongelma ratkeaa.

                  Tuossa vielä tuo unisykli:

                  Code:
                  No.
                   Time
                   Event
                   Typical current values
                   
                  1
                   0 - 3 min 
                   Reaching the idle state
                   8 to 14 A depending on the equipment.
                   
                   
                   3 - 8 min
                   Vehicle sleeping
                   0.8 to 1.5 A depending on the consumer units that are switched on (e.g. map-reading light or glove box light).
                   
                  2
                   8 - 9 min
                   KBM or FRM wakes the vehicle: Consumer unit shutdown.
                   6 to 10 A depending on the equipment.
                   
                   
                   9 - 30 min or
                   9 - 60 min
                   Vehicle sleeping
                   - Before model year 03/2007: approx. 250 mA
                   - As of model year 03/2007: approx. 450 mA (relay of the electric fan at terminal 30g).
                   
                  3
                   30 or 60 min
                   Shutdown of terminal 30g
                   < 30 mA depending on the equipment.
                  Veikkaisin että ongelma on kohdassa 2.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • *PexU*
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 1989
                    • Vantaa

                    Originally posted by böntti View Post
                    Eipä mitään, toivottavasti ongelma ratkeaa.

                    Tuossa vielä tuo unisykli:

                    Code:
                    No.
                     Time
                     Event
                     Typical current values
                     
                    1
                     0 - 3 min 
                     Reaching the idle state
                     8 to 14 A depending on the equipment.
                     
                     
                     3 - 8 min
                     Vehicle sleeping
                     0.8 to 1.5 A depending on the consumer units that are switched on (e.g. map-reading light or glove box light).
                     
                    2
                     8 - 9 min
                     KBM or FRM wakes the vehicle: Consumer unit shutdown.
                     6 to 10 A depending on the equipment.
                     
                     
                     9 - 30 min or
                     9 - 60 min
                     Vehicle sleeping
                     - Before model year 03/2007: approx. 250 mA
                     - As of model year 03/2007: approx. 450 mA (relay of the electric fan at terminal 30g).
                     
                    3
                     30 or 60 min
                     Shutdown of terminal 30g
                     < 30 mA depending on the equipment.
                    Veikkaisin että ongelma on kohdassa 2.

                    Kyllä oluet (ISOT SELLAISET) sulle tarjoan kun seuraavan kerran Treella poikkean, jos vika näillä vihjeillä vihdoin poistuu
                    AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                    E61 530xd M-Sport Touring -07
                    Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                    Duunissa: F11 520d x-drive -17

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      No katsotaan ensin että poistuuko . Tämä koko ajatus perustuu hataraan muistikuvaan kuukausien takaa, joka kertoo että tuota relettä ei kytketty sytytysvirtaan. Tarina ei enää kerro että mistä sille on se ohjaus otettu.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • *PexU*
                        BTCF Member
                        • Aug 2002
                        • 1989
                        • Vantaa

                        Originally posted by böntti View Post
                        No katsotaan ensin että poistuuko . Tämä koko ajatus perustuu hataraan muistikuvaan kuukausien takaa, joka kertoo että tuota relettä ei kytketty sytytysvirtaan. Tarina ei enää kerro että mistä sille on se ohjaus otettu.
                        Ei se tainnukaaan olla se, wse:n mukaan jos kytkentä olisi tehty väärin, ilmaa ei tulisi ollenkaan weba/eber käytöllä, jos siis oikein ymmärsin.
                        Lupasi vielä soitella sulle ja haastella asiasta

                        Etsintä ja ihmettely jatkuu:think

                        Olisiko sittenkin vaan kiinni siitä että raitisilmaläppä ei sulkeudu kunnolla, ja sitä ei vaan ajossa huomaa, pitäisi myös selvitellä onko autossa lämpövastukset tuuletuskanavissa..

                        Täytyy vaikka läppärillä koittaa ajaa sitä läppää, jos se vaikka kertoisi onko sen prosenteissa tms. jotain vikaa..
                        AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                        E61 530xd M-Sport Touring -07
                        Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                        Duunissa: F11 520d x-drive -17

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2857
                          • Tampere

                          Juu totta, jos läpät ajautuu kokonaan kiinni niin ei taida tulla mitään läpi. Pitäisi lukea ISTAsta tuon ilmastoinnin functional description, selviäis tarkalleen miten se toimii. Periaatteessa kuitenkin jos kenno on kuuma niin lämmintä pitäisi tulla jos vain ilma kiertää.
                          Last edited by böntti; 03-04-2015, 07:32.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • *PexU*
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 1989
                            • Vantaa

                            Originally posted by böntti View Post
                            Juu totta, jos läpät ajautuu kokonaan kiinni niin ei taida tulla mitään läpi. Pitäisi lukea ISTAsta tuon ilmastoinnin functional description, selviäis tarkalleen miten se toimii. Periaatteessa kuitenkin jos kenno on kuuma niin lämmintä pitäisi tulla jos vain ilma kiertää.

                            Juuh
                            Täytyy seuraavaksi testata tosiaan istalla tai dissillä raitisilmaläpän prosentit ja miettiä sitten lisää..
                            Aika uskomattomallehan tämä kuullostaa, weba toimii, kennollakin kuumaa, lämpötilaerot ihan hyvillä arvoilla, puhallustehot kunnossa, mutta tarpeeksi kuumaa ei sittenkään tule koppiin sisälle..
                            Myös moottorinlämmöt ok tasolla, eli kaikki termaritkin kunnossa.

                            Myös ajossa lämpöä tulee edelleen tasaisesti kaikkialta

                            Mistähän mä onnistuisin kaivamaan sen että onko tässä vehkeessä lämpövastuksia raitisilmakanavissa, koitin realoemista niitä haeskella mutta ei osunut kohdille..
                            Last edited by *PexU*; 03-04-2015, 08:19.
                            AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                            E61 530xd M-Sport Touring -07
                            Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                            Duunissa: F11 520d x-drive -17

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5478
                              • S:t Karins

                              Originally posted by *PexU* View Post
                              Mistähän mä onnistuisin kaivamaan sen että onko tässä vehkeessä lämpövastuksia raitisilmakanavissa, koitin realoemista niitä haeskella mutta ei osunut kohdille..
                              Jos autossa on tehtaalla asenettu weba ei kennoissa ole vastusta, muuten on.
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • *PexU*
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 1989
                                • Vantaa

                                Originally posted by Tommix View Post
                                Jos autossa on tehtaalla asenettu weba ei kennoissa ole vastusta, muuten on.
                                Ok, kiitoksia!
                                Tässä ei tehdas webaa ole, eli vastukset ovat siis jossain kanavissa..
                                AjamisenIloa jo vuodesta ysikuus!

                                E61 530xd M-Sport Touring -07
                                Nissan Maxima QX 3.0 V6 -04 (kauppakassi)
                                Duunissa: F11 520d x-drive -17

                                Comment

                                Working...
                                X