Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 puhaltaa kylmää kabiiniin (=> OK)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    #61
    Originally posted by jaki View Post
    Häh? Itsellä ainakin tuli selvä vikakoodi. Tuota pumppuahan ohjaa IHK, sieltä ne vikakooditkin pitää lukea.
    Ok, tsekkaan vielä uudestaan tänään tuonkin!Ei ollut tarkoitus sekoittaa tätä threadia muutenkaan, mulla kyllä lämpöä piisaa laatikon termarin vaihdon jälkeen mutta keskisuuttimista oikea puoli ei puhalla niin lämmintä kuin vasen vaikka pyynnöt on molemmilla lämmönsäädöillä ja Idrivessa samat.

    Luultavasti juuri tuo rikkinäinen pumppu aiheuttaa sen että virtausta ei tule kennolle tarpeeksi.
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • arne525
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 97
      • 02600

      #62
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Minkä takia nämä vaihdettu? Tutkittiinko vanhaa kennoa? Tuliko muutosta/parannusta lähtötilanteeseen? Onko vesiventtiilille tehty mitään?
      Kenno vaihdettiin kun aina oli jalat jäässä. Koska lämpöä tuli kuskin jaloille huonommin kuin pelkääjälle oletettiin vian olevan kennossa. Nyt hytti lämpenee edelleen hitaasti ja etenkin hyvin eri tavalla päivästä riippuen. Kuitenkin nyt tasaisesti molemmilla puolilla. Ja tosiaan webastolla lämpenee hyvinkin. Moottorilämmöt ei termarin vaihdolla muuttuneet. Vanha kenno näytti puhtaalta mutta en tosiaan sahannut auki. Mönjä ilmeisesti pesiytyy kennon sisänurkkiin ja estää lämmön kierron.

      Veikkaan että tämä mystinen pumppu jota en mistään löydä voi olla syyllinen. Vesiventtiilistä nyppäsin johdon pois eikä sekään vaikuttanut lämpenemiseen.

      Lisäks veikkaan että myös vaihteiston termari kannattaisi vaihtaa jos ja kun se on porukkaa näissä jutuissa auttanut.

      Mutta mistä pumppu löytyy kun ETK ei kyseistä vehjettä mun autoon löydä?!
      Last edited by arne525; 28-12-2012, 21:01.

      Comment

      • 205/65-15H
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1424

        #63
        Originally posted by arne525 View Post
        Lisäks veikkaan että myös vaihteiston termari kannattaisi vaihtaa jos ja kun se on porukkaa näissä jutuissa auttanut.

        Mutta mistä pumppu löytyy kun ETK ei kyseistä vehjettä mun autoon löydä?!
        Hyvin saman tyylistä kiviota kuin täälläkin. Meillä manuaali joten vaihteistolla ei termaria. Eikös tämä samainen puppu kierrätä weban lämmittämää nestettä?
        e39 M54B22 manual
        Polestar2 LRDM -21
        Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

        Comment

        • arne525
          Bimmer Rookie
          • Dec 2004
          • 97
          • 02600

          #64
          Originally posted by 205/65-15H View Post
          Hyvin saman tyylistä kiviota kuin täälläkin. Meillä manuaali joten vaihteistolla ei termaria. Eikös tämä samainen puppu kierrätä weban lämmittämää nestettä?
          No mä luulin että se on eri pumppu koska webastokierto periaatteessa on suljettu kun weba ei käytössä.

          E60 teknisessä kuvauksessa sanotaan että lämmityskiertoa on tehostettu kaikissa malleissa lisäkiertovesipumpulla jotta lämmutys olisi mahdollisimman tehokas. Tämä kuvaus joskin vuodelta 2003 enkä tiedä onko poistunut LCI:ssä. Outoa.

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5448
            • S:t Karins

            #65
            Originally posted by arne525 View Post
            Mutta mistä pumppu löytyy kun ETK ei kyseistä vehjettä mun autoon löydä?!
            Olisko lähellä vesiventtiilä kuskin lokasuojan paikkeilla:



            Ja tehdas weballa varustetuissa kuskin puolen sisälokasuojan alla weban vieressä:


            Last edited by Tommix; 28-12-2012, 21:40.
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              #66
              Originally posted by jaki View Post
              Häh? Itsellä ainakin tuli selvä vikakoodi. Tuota pumppuahan ohjaa IHK, sieltä ne vikakooditkin pitää lukea.
              Totta turisit, löytyhän se sieltä..en tiedä miten en ole huomannut vaiko tuliko se nyt sinne kun tuli tuota pumpun liitintä roplattua, nollauksen jälkeen se ei kuitenkaan enää uusinut, joko pumppu lähti taas pyörimään tai muuta feelua..
              Täytynee tilata kuitenkin uusi pumppu.



              E R R O R M E M O R Y ---------------------------------------
              Date: 28.12.2012 22:12:36 ECU: IHKA60 JobStatus: OKAY Variant: IHKA60 -------------------------------------------------------------
              RESULT: 1 error in error memory ! -------------------------------------------------------------
              9C77 Auxiliary water pump
              Error counter: 1 Logistic counter: 40
              Mileage 233304 km Outside temperature -8.00 degrees C coolant temperature 60.00 degrees C Battery Voltage 12.40 Volt relative time 14782.00 s
              No signal or value Test conditions fulfilled Error not present now, but already stored Error would not cause a warning lamp to light up
              Error code: 9C 77 24 00 01 28 71 EB 40 6C 7C 00 00 39 BE ================================================== ===========
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • arne525
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 97
                • 02600

                #67
                Kiitos avusta. Joskin minun ymmärtääkseni just tällä tehdaswebastolla varustetuissa, tuo pumppu on vain webastolle. Kun webasto ei ole päällä, kiertää vesi tuon vaihtoventtiilin ohi jolloin ei weban vesipumppu pyöritä. Tuossa kohtaa missä ei-tehdaswebasto-versiossa on pumppu, ei mulla ole mitään. (10/2007 530iA sedan).

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1329
                  • Tornio

                  #68
                  N53 webaston letkut / kv-pumput

                  Originally posted by arne525 View Post
                  Kiitos avusta. Joskin minun ymmärtääkseni just tällä tehdaswebastolla varustetuissa, tuo pumppu on vain webastolle. Kun webasto ei ole päällä, kiertää vesi tuon vaihtoventtiilin ohi jolloin ei weban vesipumppu pyöritä. Tuossa kohtaa missä ei-tehdaswebasto-versiossa on pumppu, ei mulla ole mitään. (10/2007 530iA sedan).
                  Hmmm nuo Tommix laittamat linkit on 2,0l Diesel versiosta JOSSA EI kuulu ollakkaan 2 kpl kiertovesipumppuja peräkkäin.
                  tässä linkki N53 LCI IHKA High letkutuksiin http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...ves_ihka_high/

                  Tätäkään EI voi pitää 100% varmana kun tuossa kuvassa on virhe noiden 2 kpl letkujen sijoituksessa vesiventtiilille nro 7.
                  Eli letkut nro 3 ja 6 jotka menevät vesiventtiilille nro 7 ovat keskenään ristissä tuossa kuvassa.
                  Toisaalta BMW:n webaston retrofit asennusohje KÄSKEE jättää webasto asennuksessa ALKUPERÄISEN kiertovesipumpun paikoilleen N53 bensa mallissa. koskee myös muita bensa malleja. Diesel malleissa tuo alkuperäinen kiertovesipumppu puretaan pois.

                  oli miten oli JOTAIN hämärää tässä taitaa olla ??
                  Tiedätkö kumpi IHKA versio autossasi on HIGH vai Basic (2=Basic vai 3=High letkua lämm.kennolle)
                  ja onko Webasto asennettu MAHDOLLISESTI retrofit sarjana jossain pajassa ?
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • mattimoi
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2004
                    • 49
                    • Viiala

                    #69
                    löytyiskö tampereen seudulta joku kuka osais lukea vika koodit et nähtäis antaako pumppu vikakoodin...
                    lämpenee tosiaan tosi hitaasti ja tuo rest-toiminto ei pelaa koska pumppu ei pyöri...
                    e61

                    Comment

                    • arne525
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 97
                      • 02600

                      #70
                      Originally posted by e46touring View Post
                      Hmmm nuo Tommix laittamat linkit on 2,0l Diesel versiosta JOSSA EI kuulu ollakkaan 2 kpl kiertovesipumppuja peräkkäin.
                      tässä linkki N53 LCI IHKA High letkutuksiin http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...ves_ihka_high/

                      Tätäkään EI voi pitää 100% varmana kun tuossa kuvassa on virhe noiden 2 kpl letkujen sijoituksessa vesiventtiilille nro 7.
                      Eli letkut nro 3 ja 6 jotka menevät vesiventtiilille nro 7 ovat keskenään ristissä tuossa kuvassa.
                      Toisaalta BMW:n webaston retrofit asennusohje KÄSKEE jättää webasto asennuksessa ALKUPERÄISEN kiertovesipumpun paikoilleen N53 bensa mallissa. koskee myös muita bensa malleja. Diesel malleissa tuo alkuperäinen kiertovesipumppu.

                      oli miten oli JOTAIN hämärää tässä taitaa olla ??
                      Tiedätkö kumpi IHKA versio autossasi on HIGH vai Basic (2=Basic vai 3=High letkua lämm.kennolle)
                      ja onko Webasto asennettu MAHDOLLISESTI retrofit sarjana jossain pajassa ?
                      Kyllä se webasto ihan tehdasasennus on ja versio IHKA HIGH, eli laajennettu ilmastointi ja kolme letkua kennolle. Hämäävää täsä tosiaan on se että tuosa kuvassa joka vastaa mun autoa tuo kiertovesipumppu näkyy mutta ei anna osanumeroa. Sen mukaan pumppua ei siis kuuluisikaan olla niinkuin ei minusta siis olekaan. Vikakoodeja on luettu merkkiliikeesä muttei tästä mitään ole löytynyt ja auton kun ottaa lämpimästä, lämpöä myös riittää.

                      Onko muilla samaa vaivaa, että tuntuman puolestsa jaloille tulee viileämpää kuin lasille etenkin kun käyttää normisti automaattimoodia?

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1424

                        #71
                        Originally posted by arne525 View Post
                        Onko muilla samaa vaivaa, että tuntuman puolestsa jaloille tulee viileämpää kuin lasille etenkin kun käyttää normisti automaattimoodia?
                        Itsellä mutuna että ilma on joko kylmää kaikkialla tai lämmintä kaikkialle automaattimoodissa. Pitänee kaivella jostain liikuteltava lämpömittari, näyttö kojelaudan päälle ja anturi jalkoihin. Meillä auto samanikäinen kuin sinulla ja nähtävästi samanlaisella ilmastoinnilla.
                        e39 M54B22 manual
                        Polestar2 LRDM -21
                        Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1329
                          • Tornio

                          #72
                          Originally posted by arne525 View Post
                          Kyllä se webasto ihan tehdasasennus on ja versio IHKA HIGH, eli laajennettu ilmastointi ja kolme letkua kennolle. Hämäävää täsä tosiaan on se että tuosa kuvassa joka vastaa mun autoa tuo kiertovesipumppu näkyy mutta ei anna osanumeroa. Sen mukaan pumppua ei siis kuuluisikaan olla niinkuin ei minusta siis olekaan. Vikakoodeja on luettu merkkiliikeesä muttei tästä mitään ole löytynyt ja auton kun ottaa lämpimästä, lämpöä myös riittää.

                          Onko muilla samaa vaivaa, että tuntuman puolestsa jaloille tulee viileämpää kuin lasille etenkin kun käyttää normisti automaattimoodia?
                          Tuossa WDS kuva kv-pumpun sijoituksesta. Onko tuota kv-pumppua konehuoneen vasemmassa runkopalkissa FYYSISESTI ollenkaan ??

                          IHKA:lta löytyy 4 kpl lämpötila antureita JOITA voisi livedatan kautta seurata
                          onko lämpötila lukemat ns. järkeviä. Eli voisiko anturin lämpötila tiedot "heittää" todellisesta
                          Last edited by e46touring; 01-12-2013, 21:07.
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5448
                            • S:t Karins

                            #73
                            Päivitystä asiaan. Kenno on nyt vaihdettu. Huolto ilmoitti että edelleenkään lämpöä ei saatu kabiiniin koska vesiventtiili (tiiviste poistettu) vuotaa vettä niin paljon läpi moottorin kiertoon => ei jaksa painaa vettä kennolle tarpeeksi. Estivät vesikirron letkun kuristuksella => lämpöä kabiiniin niin että tuntuu . Eli seuraavaksi tiiviste takaisin ja testaus että miten vaikuttaa. Tämän jälkeen vastusmodaus ja testiä.
                            Ilmoittivat myös että weban kiertovesipumppu on moro. Tästä en löytänyt vikakoodia mutta menen talliin nyt katsomaan uudestaan löytyykö.

                            P.S. Onko kellään valokuvaa miltä vesiventtiili näyttää avattuna?
                            Last edited by Tommix; 06-01-2013, 17:44.
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1424

                              #74
                              Originally posted by Tommix View Post
                              Päivitystä asiaan. Kenno on nyt vaihdettu. Huolto ilmoitti että edelleenkään lämpöä ei saatu kabiiniin koska vesiventtiili (tiiviste poistettu) vuotaa vettä niin paljon läpi moottorin kiertoon => ei jaksa painaa vettä kennolle tarpeeksi. Estivät vesikirron letkun kuristuksella => lämpöä kabiiniin niin että tuntuu . Eli seuraavaksi tiiviste takaisin ja testaus että miten vaikuttaa. Tämän jälkeen vastusmodaus ja tesitiä.
                              Ilmoittivat myös että weban kiertovesipumppu on moro. Tästä en löytänyt vikakoodia mutta menen talliin nyt katsomaan uudestaan löytyykö.

                              P.S. Onko kellään valokuvaa miltä vesiventtiili näyttää avattuna?
                              Eikös tämä ongelma olisi pitänyt ilmaantua heti kun vesiventtiilin tiiviste poistettiin ja kaikilla käyttäjillä?

                              Vaikka meillä koko vesiventtiili on veks niin välillä tulee lämmintä todella hienosti. Aamun eka startti weba lämpimällä autolla on lähes 100% kylmää kyytiä. Epäilen tällä hetkellä eniten termarin sekoilua.
                              e39 M54B22 manual
                              Polestar2 LRDM -21
                              Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                              Comment

                              • Saarikoski
                                R.I.P.
                                • Feb 2005
                                • 726
                                • KOKKOLA

                                #75
                                Originally posted by Tommix View Post
                                Päivitystä asiaan. Kenno on nyt vaihdettu. Huolto ilmoitti että edelleenkään lämpöä ei saatu kabiiniin koska vesiventtiili (tiiviste poistettu) vuotaa vettä niin paljon läpi moottorin kiertoon => ei jaksa painaa vettä kennolle tarpeeksi. Estivät vesikirron letkun kuristuksella => lämpöä kabiiniin niin että tuntuu . Eli seuraavaksi tiiviste takaisin ja testaus että miten vaikuttaa. Tämän jälkeen vastusmodaus ja testiä.
                                Ilmoittivat myös että weban kiertovesipumppu on moro. Tästä en löytänyt vikakoodia mutta menen talliin nyt katsomaan uudestaan löytyykö.

                                P.S. Onko kellään valokuvaa miltä vesiventtiili näyttää avattuna?

                                hetkinen..hirveen huolellisesti en jaksanu koko topiccia läpi lukea ja ihan viimesen päälle en asiaan oo perehtyny, mutta siis ainakin omassa e61 jossa myös tehdaswebasto, weban kiertovesipumppu käsittääkseni toimii kiertovesipumppuna joka normisti rintapellin luona ei webastollisissa malleissa...myös merkkihuollossa oli yllätys, että autosta ei löytynyt muita sähköpumppuja kuin tuo weban oma..

                                ootko nyt ihan satavarma, että ei vaan koko ajan ole ollu tuo webaston kv. pumppu rikki ja neste ei kierrä kennolle kunnolla sen takia..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎