Originally posted by TFV
View Post
5-srj xdrive touring lci bensa vs dsl?
Collapse
X
-
Mulla oli aikoinaan towncar-96 4,6 v8, jossa ilmanvastus moskeijan luokkaa
ja meni aikuisten oikeesti pienellä. Pienemmällä kuin mopo e32.
-04 e60 530da
ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2
-
Mun esitteessä erilukematOriginally posted by Petri.Kekkonen View PostPärjäähän se:
Tosin se on touringin esite, englanninkielinen enkä tiedä mille markkina-alueelle suunnattu.
Anyway, erot on pienet eikä niillä käytännössä ole paljoa merkitystä. Pitää ajaa molemmat ja siitä tehdä päätökset. Jokainen ostaa minkä haluaa ja molemmat on mun mittapuulla nopeita.
Comment
-
Varmistan vain: oletteko mitanneet kulutusta ihan litroja vs km, eikä pelkästään ajotietokoneesta? Ajotietokonehan voi valehdella aika paljonkin riippuen esim renkaista ja kalibroinnista.Originally posted by jarnori View PostIhmetyttää tuo meitäkin mutta 14.4:ää ajotietokone näyttää. Sitä on parin viikon välein resetoitu ja aina se tuonne yli 14 litraan asettuu. .
Toinen kysymys on, että ymmärsinkö oikein, että tämä on suht tuore tuttavuus teille eli on ollut vasta talvikauden ja kulutuslukemat on siis talvikauden lyhyttä kylmäajoa? se voisi selittää ison osan tuosta kulutuslukemasta, varsinkin jos autossa ei ole mitään lämppäriä (Defa/Eberi tms). Kummasti tuolle 325d:llekin maistuu menovesi kylmäkäynnistyksessä ja 5-8km sen jälkeen kun ollaan pakkasen puolella.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
Juuri näin käyt ajamassa molempia,onhan siellä sen verran laaja malli valikoima että ainakin itsellä lompakko määrää jossain määrin auton vaihdossa kone\varuste valinnassaOriginally posted by Bmw Master View PostMun esitteessä erilukemat
Tosin se on touringin esite, englanninkielinen enkä tiedä mille markkina-alueelle suunnattu.
Anyway, erot on pienet eikä niillä käytännössä ole paljoa merkitystä. Pitää ajaa molemmat ja siitä tehdä päätökset. Jokainen ostaa minkä haluaa ja molemmat on mun mittapuulla nopeita.
F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Vaimon (sigu) vie kesämatkaseka-ajossa vajaa 8 litraa (mitattu) suomessa, saksassa kului 8,5. Talvella weba käytöllä menee reilu 10 litraa ajotietskarin mukaan kehä III sisällä, kesällä reilu 9 litraa. Vaimo koeajoi e61 LCI 530XD:n, valitsi sen jälkeen bensamanuaalin.
Suurin ongelma tomaattidiiselissä oli kickdownissa sekunnin viime jolloin auto miettii mitä pitäisi tehdä. Sen jälkeen meno kyllä maittaa. Bensamanuaalilla menomeiningin aikaansaminen vaatii auton tuntemusta ja aktiivisuutta, jotta osaa laittaa oikean pykälän sisään. Ei bensamanuaalia kannata ajaa kuin diiseliä jos vääntöä vain reilu 300Nm. Jos ajaisin taksia taajamassa ottaisin ehdottomasti tomaatin. Myös ruuhka-ajossa manuaali nostaa v-käyrää. Normiajossa tykkään hämmentää itse.
Teknisesti tuo 200kw bensa alkaa lähennellä diiseleitä joten M54 luotettavuuteen ei varmaankaan päästä, tosin hienosti BMW on vaihtanut takuukampanjana kriittisiä osia (suuttimet, puolat).Last edited by 205/65-15H; 05-01-2013, 10:02.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
-
Kuuden talven vuoden kokemuksella 530ix:stä voin sanoa että Jarnori puhuu taas omiaan. Yli 15 kulutusta en ole mittanut kertaakaan, vaikka talvella on ajettu ihan samanlaista pätkäajoa. Ja ajotietokone näyttää enemmän kuin tankkauksista laskemalla. Tuo 325ix:n 14,4 lukema tuossa ajossa kertoo, että koneessa voi hyvinkin olla vikaa. Imupuolen Vanoksen jumitus aiheutti mulla parin litran hypyn luokkaan >13l/100, mutta sen vaihto oli alle 100€ remontti. Ja taas mennään 8km työmatkaa kulutuksella 11,2!Originally posted by jarnori View PostIhmetyttää tuo meitäkin mutta 14.4:ää ajotietokone näyttää. Sitä on parin viikon välein resetoitu ja aina se tuonne yli 14 litraan asettuu. Lähinnä vaimo käy tuolla töissä, ajelee päivittäin 6-7km suuntaansa josta suurin osa valtatietä. Kyllä vain soppa maistuu pienelle E92 325xia:lle. Täytyy toivoa että kesällä kulutus ei ole enää noin kovaa.
Ken uskoo, ken ei. Väitän että ihan oikeasti 530xia:lla kulutus menee seka-ajossa talvella yli 15 litran ihan heittämällä. Matka-ajossa voi päästä johonkin 9 litraan. (vertailuna vielä väkevämmän 530xda LCI:n lukemat seka-ajossa ~8.3 ja normaalissa 100km/h matka-ajossa ~6.4).
.
Tämän ketjun keskustelun taso on niin heikkoa, että suosittelen kyllä lukkoa. Ei ole eduksi palstan tai BMW:n maineelle!
Comment
-
Joo, eipä taida enää missään olla tuollainen hinta ero litrahinnoissa, tällä hetkellä se paikasta riippuen 5-10centtiä, ja pienenee koko ajan. Eli kulutetut litrat pääasiassa ratkaisee. 30tkm:n ajolla vuodessa dsl:n 2 litran kulutusetu antaa kulueroksi 550€, kun kaikki verot on vähennetty. Tuo summa riittää juurikin tuohon termostaattien vaihtoon, kerran vuodessa. Muita kuluja on normaalit vuosihuollot, miten ne eroaa dsl/bensa välillä, tätä ei ole vielä kukaan tuonut esille... Sitten kun vielä lisätään muita dsl:n kotkotuksia: suutin-, webasto-, turbo-, pakosarja-, läppäviat..., niin paljon saa bensaa mittarista sillä rahalla. :thinkOriginally posted by jarnori View Post30 000 km ajolla ja 4 litran kulutuserolla (8 vs 12)-->
bensa: 3600 litraa *1,7€ = 6120 €
disel: 2400 litraa *1,5€ = 3600 €
Kustannuseroa jää dieselveron jälkeenkin vielä n. 2000 € vuodessa dieselin hyväksi.
.EX V70, W211, E61, A6, ny X3 Msport
Comment
-
Ei kai niitä termareita nyt sentään joka vuosi vaihdeta. Ja tuolla 500 eurolla ne vaihtaa pariin otteeseen. Muutenkin aika skeptinen lista sulla. Noihin nimeämiisi komponentteihin voi tulla vikaa jossain vaiheessa niiden elinkaarta, mutta ei niitä nyt sentään koko ajan korjata. Vaihdetaan siihen bensavehkeeseen tulpatkin silloin tällöin.BMW E61 525xd -08 - 260hp/550Nm
Comment
-
Juuri näin ,nyt olen ajanut reilu 160 tkm E61 disuilla (530DA:lla 90 tkm ja loput tällä 535d:llä)Originally posted by Miky View PostEi kai niitä termareita nyt sentään joka vuosi vaihdeta. Ja tuolla 500 eurolla ne vaihtaa pariin otteeseen. Muutenkin aika skeptinen lista sulla. Noihin nimeämiisi komponentteihin voi tulla vikaa jossain vaiheessa niiden elinkaarta, mutta ei niitä nyt sentään koko ajan korjata. Vaihdetaan siihen bensavehkeeseen tulpatkin silloin tällöin.
Korjauksia jotka johtuu diesel moottorista :
530da:ssa startti ,pakosarja,hehkut 6 kpl,päätermari,ja korjauksista jousituksen kompura olisi voinut tulla myös bensa versioon.
535d:ssä hehkut,ja päätermarin ja nyt ensi viikolla vaihdan vielä kaikki termarit.
Muuten normi huollot ja hyvin on pelannut
F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Eikös N sarjan bensakoneissa ole myös suutinvikoja, tuskin ihan ilmaisia uusia? Termari niissäkin on...
Toisaalta kelpaisi bensakin, mutta onko ne yhtään kestävämpiä kuin dieselit? Onko käytännössä eroa 258 vs. 272hv?
Comment
-
N52 kone eli 258hv versio ei ole vielä suorasuihkutuskone. Puola ja suutinviat yleistyivät vasta suorasuihkutuksen myötä eli N53:ssa. Termarivioista on täällä oma ketjukin, joka kattaa kaikki bensaversiot.Originally posted by Bmw Master View PostEikös N sarjan bensakoneissa ole myös suutinvikoja, tuskin ihan ilmaisia uusia? Termari niissäkin on...
Toisaalta kelpaisi bensakin, mutta onko ne yhtään kestävämpiä kuin dieselit? Onko käytännössä eroa 258 vs. 272hv?Last edited by VESiX; 05-01-2013, 18:51.
Comment
-
Onko noissa samanlainen jäätyvä huohotin systeemi kuin m52/m54? Olisiko järkevintä ostaa N52 koneinen jos haluaa varmatoimisuutta?Originally posted by VESiX View PostN52 kone eli 258hv versio ei ole vielä suorasuihkutuskone. Puola ja suutinviat yleistyivät vasta suorasuihkutuksen myötä eli N53:ssa. Termarivioista on täällä oma ketjukin, joka kattaa kaikki bensaversiot.
Paljonkohan tulee veroja, 14-15k€ saa bensakoneisen saksasta.?
Comment
-
Lopputulos on se sama mikä näisä laskelmissa aina saadaan:Originally posted by XV70D View PostJoo, eipä taida enää missään olla tuollainen hinta ero litrahinnoissa, tällä hetkellä se paikasta riippuen 5-10centtiä, ja pienenee koko ajan. Eli kulutetut litrat pääasiassa ratkaisee. 30tkm:n ajolla vuodessa dsl:n 2 litran kulutusetu antaa kulueroksi 550€, kun kaikki verot on vähennetty. Tuo summa riittää juurikin tuohon termostaattien vaihtoon, kerran vuodessa. Muita kuluja on normaalit vuosihuollot, miten ne eroaa dsl/bensa välillä, tätä ei ole vielä kukaan tuonut esille... Sitten kun vielä lisätään muita dsl:n kotkotuksia: suutin-, webasto-, turbo-, pakosarja-, läppäviat..., niin paljon saa bensaa mittarista sillä rahalla. :think
1. ensin määritellään haluttu lopputulos
2. syötetään exceliin luvut ja editoidaan niitä niin kauan, että päästään kohtaan 1
Oikeastaan ainoa mikä on ehdoton fakta: käytettynä dieseleitä löytyy huomattavasti enemmän kuin bensoja. Siksi dieselin ostaminen on helpompaa, koska valikoima niin värien kuin varusteiden suhteen on paljon parempi.BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Comment
-
Eikai mitään järkeä tämäntasoisissa autossa miettiä ja nahuta jonkun kulutuksen kanssa. Ostaa sen mikä tuntuu hyvältä.AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment
Comment