Mulla on kanssa vapaahengitteinen bensamoottori. 4.6 litraa, 300hv. eikä koppakaan ole keveimmästä päästä. Ikikuuna valkeana ei ole keskikulutus edes lähes kokonaan pätkäajoa sisältäneessä ajossa noussut yli 12.4:n.
Nilkka kyllä oikenee, siis en ajele kananmuna jalan ja kaasupedaalin välissä.
Nollailen myös tuota keskikulutusta, että todellisista puhutaan. Myös tankkausten yhteydessä lasketun mukaan.
Auto on Cadillac DeVille, vm.2002
Uskomukseni mukaan Saksalaisen pikkuauton täytyy olla pihimpi bensankulutuksen suhteen. Tässähän on ilmanvastuskin tuomiokirkon luokkaa.
Mulla oli aikoinaan towncar-96 4,6 v8, jossa ilmanvastus moskeijan luokkaa ja meni aikuisten oikeesti pienellä. Pienemmällä kuin mopo e32.
Mun esitteessä erilukemat Tosin se on touringin esite, englanninkielinen enkä tiedä mille markkina-alueelle suunnattu.
Anyway, erot on pienet eikä niillä käytännössä ole paljoa merkitystä. Pitää ajaa molemmat ja siitä tehdä päätökset. Jokainen ostaa minkä haluaa ja molemmat on mun mittapuulla nopeita.
Ihmetyttää tuo meitäkin mutta 14.4:ää ajotietokone näyttää. Sitä on parin viikon välein resetoitu ja aina se tuonne yli 14 litraan asettuu. .
Varmistan vain: oletteko mitanneet kulutusta ihan litroja vs km, eikä pelkästään ajotietokoneesta? Ajotietokonehan voi valehdella aika paljonkin riippuen esim renkaista ja kalibroinnista.
Toinen kysymys on, että ymmärsinkö oikein, että tämä on suht tuore tuttavuus teille eli on ollut vasta talvikauden ja kulutuslukemat on siis talvikauden lyhyttä kylmäajoa? se voisi selittää ison osan tuosta kulutuslukemasta, varsinkin jos autossa ei ole mitään lämppäriä (Defa/Eberi tms). Kummasti tuolle 325d:llekin maistuu menovesi kylmäkäynnistyksessä ja 5-8km sen jälkeen kun ollaan pakkasen puolella.
Mun esitteessä erilukemat Tosin se on touringin esite, englanninkielinen enkä tiedä mille markkina-alueelle suunnattu.
Anyway, erot on pienet eikä niillä käytännössä ole paljoa merkitystä. Pitää ajaa molemmat ja siitä tehdä päätökset. Jokainen ostaa minkä haluaa ja molemmat on mun mittapuulla nopeita.
Juuri näin käyt ajamassa molempia,onhan siellä sen verran laaja malli valikoima että ainakin itsellä lompakko määrää jossain määrin auton vaihdossa kone\varuste valinnassa
Vaimon (sigu) vie kesämatkaseka-ajossa vajaa 8 litraa (mitattu) suomessa, saksassa kului 8,5. Talvella weba käytöllä menee reilu 10 litraa ajotietskarin mukaan kehä III sisällä, kesällä reilu 9 litraa. Vaimo koeajoi e61 LCI 530XD:n, valitsi sen jälkeen bensamanuaalin.
Suurin ongelma tomaattidiiselissä oli kickdownissa sekunnin viime jolloin auto miettii mitä pitäisi tehdä. Sen jälkeen meno kyllä maittaa. Bensamanuaalilla menomeiningin aikaansaminen vaatii auton tuntemusta ja aktiivisuutta, jotta osaa laittaa oikean pykälän sisään. Ei bensamanuaalia kannata ajaa kuin diiseliä jos vääntöä vain reilu 300Nm. Jos ajaisin taksia taajamassa ottaisin ehdottomasti tomaatin. Myös ruuhka-ajossa manuaali nostaa v-käyrää. Normiajossa tykkään hämmentää itse.
Teknisesti tuo 200kw bensa alkaa lähennellä diiseleitä joten M54 luotettavuuteen ei varmaankaan päästä, tosin hienosti BMW on vaihtanut takuukampanjana kriittisiä osia (suuttimet, puolat).
kiitos ylläolevasta, saatiin todellisia lukuja myös modernimmasta E60 bensanelikosta. Vahvistaa ajatusta ettei noille meidän toisen auton ajoille tarvita dieseliä.
Ihmetyttää tuo meitäkin mutta 14.4:ää ajotietokone näyttää. Sitä on parin viikon välein resetoitu ja aina se tuonne yli 14 litraan asettuu. Lähinnä vaimo käy tuolla töissä, ajelee päivittäin 6-7km suuntaansa josta suurin osa valtatietä. Kyllä vain soppa maistuu pienelle E92 325xia:lle. Täytyy toivoa että kesällä kulutus ei ole enää noin kovaa.
Ken uskoo, ken ei. Väitän että ihan oikeasti 530xia:lla kulutus menee seka-ajossa talvella yli 15 litran ihan heittämällä. Matka-ajossa voi päästä johonkin 9 litraan. (vertailuna vielä väkevämmän 530xda LCI:n lukemat seka-ajossa ~8.3 ja normaalissa 100km/h matka-ajossa ~6.4).
.
Kuuden talven vuoden kokemuksella 530ix:stä voin sanoa että Jarnori puhuu taas omiaan. Yli 15 kulutusta en ole mittanut kertaakaan, vaikka talvella on ajettu ihan samanlaista pätkäajoa. Ja ajotietokone näyttää enemmän kuin tankkauksista laskemalla. Tuo 325ix:n 14,4 lukema tuossa ajossa kertoo, että koneessa voi hyvinkin olla vikaa. Imupuolen Vanoksen jumitus aiheutti mulla parin litran hypyn luokkaan >13l/100, mutta sen vaihto oli alle 100€ remontti. Ja taas mennään 8km työmatkaa kulutuksella 11,2!
Tämän ketjun keskustelun taso on niin heikkoa, että suosittelen kyllä lukkoa. Ei ole eduksi palstan tai BMW:n maineelle!
30 000 km ajolla ja 4 litran kulutuserolla (8 vs 12)-->
bensa: 3600 litraa *1,7€ = 6120 €
disel: 2400 litraa *1,5€ = 3600 €
Kustannuseroa jää dieselveron jälkeenkin vielä n. 2000 € vuodessa dieselin hyväksi.
.
Joo, eipä taida enää missään olla tuollainen hinta ero litrahinnoissa, tällä hetkellä se paikasta riippuen 5-10centtiä, ja pienenee koko ajan. Eli kulutetut litrat pääasiassa ratkaisee. 30tkm:n ajolla vuodessa dsl:n 2 litran kulutusetu antaa kulueroksi 550€, kun kaikki verot on vähennetty. Tuo summa riittää juurikin tuohon termostaattien vaihtoon, kerran vuodessa. Muita kuluja on normaalit vuosihuollot, miten ne eroaa dsl/bensa välillä, tätä ei ole vielä kukaan tuonut esille... Sitten kun vielä lisätään muita dsl:n kotkotuksia: suutin-, webasto-, turbo-, pakosarja-, läppäviat..., niin paljon saa bensaa mittarista sillä rahalla. :think
Ei kai niitä termareita nyt sentään joka vuosi vaihdeta. Ja tuolla 500 eurolla ne vaihtaa pariin otteeseen. Muutenkin aika skeptinen lista sulla. Noihin nimeämiisi komponentteihin voi tulla vikaa jossain vaiheessa niiden elinkaarta, mutta ei niitä nyt sentään koko ajan korjata. Vaihdetaan siihen bensavehkeeseen tulpatkin silloin tällöin.
Ei kai niitä termareita nyt sentään joka vuosi vaihdeta. Ja tuolla 500 eurolla ne vaihtaa pariin otteeseen. Muutenkin aika skeptinen lista sulla. Noihin nimeämiisi komponentteihin voi tulla vikaa jossain vaiheessa niiden elinkaarta, mutta ei niitä nyt sentään koko ajan korjata. Vaihdetaan siihen bensavehkeeseen tulpatkin silloin tällöin.
Juuri näin ,nyt olen ajanut reilu 160 tkm E61 disuilla (530DA:lla 90 tkm ja loput tällä 535d:llä)
Korjauksia jotka johtuu diesel moottorista :
530da:ssa startti ,pakosarja,hehkut 6 kpl,päätermari,ja korjauksista jousituksen kompura olisi voinut tulla myös bensa versioon.
535d:ssä hehkut,ja päätermarin ja nyt ensi viikolla vaihdan vielä kaikki termarit.
Eikös N sarjan bensakoneissa ole myös suutinvikoja, tuskin ihan ilmaisia uusia? Termari niissäkin on...
Toisaalta kelpaisi bensakin, mutta onko ne yhtään kestävämpiä kuin dieselit? Onko käytännössä eroa 258 vs. 272hv?
N52 kone eli 258hv versio ei ole vielä suorasuihkutuskone. Puola ja suutinviat yleistyivät vasta suorasuihkutuksen myötä eli N53:ssa. Termarivioista on täällä oma ketjukin, joka kattaa kaikki bensaversiot.
N52 kone eli 258hv versio ei ole vielä suorasuihkutuskone. Puola ja suutinviat yleistyivät vasta suorasuihkutuksen myötä eli N53:ssa. Termarivioista on täällä oma ketjukin, joka kattaa kaikki bensaversiot.
Onko noissa samanlainen jäätyvä huohotin systeemi kuin m52/m54? Olisiko järkevintä ostaa N52 koneinen jos haluaa varmatoimisuutta?
Paljonkohan tulee veroja, 14-15k€ saa bensakoneisen saksasta.?
Joo, eipä taida enää missään olla tuollainen hinta ero litrahinnoissa, tällä hetkellä se paikasta riippuen 5-10centtiä, ja pienenee koko ajan. Eli kulutetut litrat pääasiassa ratkaisee. 30tkm:n ajolla vuodessa dsl:n 2 litran kulutusetu antaa kulueroksi 550€, kun kaikki verot on vähennetty. Tuo summa riittää juurikin tuohon termostaattien vaihtoon, kerran vuodessa. Muita kuluja on normaalit vuosihuollot, miten ne eroaa dsl/bensa välillä, tätä ei ole vielä kukaan tuonut esille... Sitten kun vielä lisätään muita dsl:n kotkotuksia: suutin-, webasto-, turbo-, pakosarja-, läppäviat..., niin paljon saa bensaa mittarista sillä rahalla. :think
Lopputulos on se sama mikä näisä laskelmissa aina saadaan:
1. ensin määritellään haluttu lopputulos
2. syötetään exceliin luvut ja editoidaan niitä niin kauan, että päästään kohtaan 1
Oikeastaan ainoa mikä on ehdoton fakta: käytettynä dieseleitä löytyy huomattavasti enemmän kuin bensoja. Siksi dieselin ostaminen on helpompaa, koska valikoima niin värien kuin varusteiden suhteen on paljon parempi.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Eikai mitään järkeä tämäntasoisissa autossa miettiä ja nahuta jonkun kulutuksen kanssa. Ostaa sen mikä tuntuu hyvältä.
AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro
ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
e30 318i -88
Comment