Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isolohko
    BTCF Member
    • May 2004
    • 902
    • Kymenlaakso

    kun itse on aivan uuno näissä ohjelmointi- ja sensoriarvoasioissa, joku voisi sanoa, että jopa sxxtanan tunari niin tulipa kuunneltua VolvoTDi:n vinkkiä coolerin jälkeisen lämpötila-anturin vaihtamisesta, kun kerroin carlyn näyttävän 60-70 astetta normiajossakin. harvoin sitä tälläinen tumpelo 36€ ”virityksellä” alentaa ahtoilman lämpötilaa 48 astetta. Näytti kylmässäkin koneessa paikallaan ollessa, kone sammuksissa 68 astetta, uudella anturilla 20 samassa tilanteessa. hohhoijaa, mitähän muuta vikaa tuosta 304tkm ajetusta autovanhuksesta vielä löytyykään, solenoidit varmaan vähän väsyneet tms.
    Last edited by isolohko; 04-05-2019, 06:05. Reason: Väärä termi ”imuilman” korjattu ”ahtoilman”

    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      No joo, melkein kaikista on se ahtoilman lämpötila- anturi rikki.
      Ja lähes jokaisessa on vielä alkuperäinen ilmamassamittari, yli kymmen vuotta vanha.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2737
        • Tampere

        Originally posted by tuikku View Post
        No joo, melkein kaikista on se ahtoilman lämpötila- anturi rikki.
        Tämä pitää paikkaansa, omienkin havaintojen perusteella.

        Mutta millainen merkitys virheellisellä (usein liian korkeaa lämpötilaa näyttävällä) lukemalla on käytännössä - siis mihin ja miten se vaikuttaa moottorin suorituskykyyn jne.?
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Originally posted by JaniLap View Post
          Tämä pitää paikkaansa, omienkin havaintojen perusteella.

          Mutta millainen merkitys virheellisellä (usein liian korkeaa lämpötilaa näyttävällä) lukemalla on käytännössä - siis mihin ja miten se vaikuttaa moottorin suorituskykyyn jne.?
          Huomattava ero. Alavääntöä puuttuu eniten ja eikä siellä koko kierrosalueella ole ”kaikki kotona”. Tuohon on kartta missä syöttöä pienennetään lämpötilan suhteessa (jos ei tätä karttaa tuhottu muiden vikatilojen yhteydessä, kuten hyvin monesti näkee). DPF jos on tallella niin sen poltto on hyvin väkinäistä kun ecu pelkää moottorin sulavan jos polttoja laitetaan päälle. Tärkeä anturi siis ja vaikuttaa moneen, mutta auton diagnostiikka ei osaa tulkita suurta lämpöä viaksi. F-sarjassa jo tämäkin on otettu huomioon (maf:n imulämpö vs coolerin jälkeinen)
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2737
            • Tampere

            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Tärkeä anturi siis ja vaikuttaa moneen, mutta auton diagnostiikka ei osaa tulkita suurta lämpöä viaksi. F-sarjassa jo tämäkin on otettu huomioon (maf:n imulämpö vs coolerin jälkeinen)
            Tätä olen ihmetellytkin, että miksei tuolle ole E-sarjassa mitään vikakoodia tarjoavaa seurantaa, vaan tilanne voi jatkua käytännössä huomaamatta hyvinkin pitkään virheellisellä anturitiedolla. Lisäksi teho-ohjelmissa tuota anturitietoa käytetään ymmärtääkseni vakio-ohjelmaa enemmän hyödyksi mainitsemiesi asioiden (DPF-poltot yms.) lisäksi.

            F-sarjassa seurantaa tosiaan tehdään hieman järkevämmin MAF:n lämpötila-anturin tarjoamaan tietoon vertaamalla, mutta samalla tavalla niitä antureita olen todennut vikaantuneiksi kuin edeltäjissään (ainakin N-sarjan dieseleissä).
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • LongJohn
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2017
              • 269
              • Kuopio

              Öö, onko ahtolämpöanturi siis vekotin joka ei anna vikakoodia? Tai no, kai se antaa jos risa on mutta mistään ei siis tiedä jos näyttää päin seiniä, moottorinohjaus vain olettaa lukeman olevan oikein?

              Tuo voisi omalta osaltaan selittää tuota oman vekottimen persdynossa havaitsevinaan olevaa laiskistumista. Eikä se kyllä anna savuakaan enää yhtään vaikka aiemmin vähän suhnutteli kovemmin vedätettäessä.

              Yksi mistä on ihan selkeä vikailmoitus on Charge-Air pressure sensor joka antaa jo parkissa koodin 0041AB. Onkos tuo nyt ihan MAP vai oliko tuolla useampia paineantureita eri hommia varten?

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2737
                • Tampere

                Originally posted by LongJohn View Post
                Öö, onko ahtolämpöanturi siis vekotin joka ei anna vikakoodia? Tai no, kai se antaa jos risa on mutta mistään ei siis tiedä jos näyttää päin seiniä, moottorinohjaus vain olettaa lukeman olevan oikein?

                Yksi mistä on ihan selkeä vikailmoitus on Charge-Air pressure sensor joka antaa jo parkissa koodin 0041AB. Onkos tuo nyt ihan MAP vai oliko tuolla useampia paineantureita eri hommia varten?
                Erikoinen ratkaisu tosiaan, ettei anna vikakoodia vaikka MAF:iltakin on lämpötilatieto rekisteröity, joten lämpötilaeron liian suureksi kasvamista voisi seurata samalla tavalla kuin F-sarjalaisissakin.

                Juurikin MAP-anturi on tuon kysymäsi vikakoodin taustalla ja niitä on vain yksi kappale imusarjaan kytkettynä. Ehdotan ainakin puhdistamaan sen kunnolla tai harkinnan mukaan vaihtamaan jopa uuteen, kun hintava osa ei onneksi ole kyseessä.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • LongJohn
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2017
                  • 269
                  • Kuopio

                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Erikoinen ratkaisu tosiaan, ettei anna vikakoodia vaikka MAF:iltakin on lämpötilatieto rekisteröity, joten lämpötilaeron liian suureksi kasvamista voisi seurata samalla tavalla kuin F-sarjalaisissakin.

                  Juurikin MAP-anturi on tuon kysymäsi vikakoodin taustalla ja niitä on vain yksi kappale imusarjaan kytkettynä. Ehdotan ainakin puhdistamaan sen kunnolla tai harkinnan mukaan vaihtamaan jopa uuteen, kun hintava osa ei onneksi ole kyseessä.
                  Ei näytä olevan, 50-75 euron väliin vähän riippuen kioskista. Liekkö ihan hätävarjelun liioittelua jos samalla uusaisi imulämpöanturinkin? Todennäköisesti molemmat alkuperäisiä ja jälkimmäinen on se 20 euron natiainen.

                  Mistä tuo imulämpöanturi muuten löytyy? Pääseekö siihen järkevästi käsiksi?

                  Mites MAP tai MAF puhdistelu. Millä aineella ja mitenkä? CRC ja hellästi paineilmaa pullosta tms?

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    Originally posted by LongJohn View Post
                    Yksi mistä on ihan selkeä vikailmoitus on Charge-Air pressure sensor joka antaa jo parkissa koodin 0041AB. Onkos tuo nyt ihan MAP vai oliko tuolla useampia paineantureita eri hommia varten?
                    Kaverilla hajosi tuo MAP-anturi juuri X5:sta. Antoi juuri tuota vikakoodia sekä 4063 Ambient pressure sensor oli myös tallentunut. Paineanturi näytti jatkuvasti vikatilan aiheuttamaa vakiopainetta 900mbar, edes anturin irtikytkeminen ei muuttanut tilannetta millään tavalla. Uutta anturia ei saa kuin alkuperäisenä. esim kl-varaosista noin 85€

                    Ahtopaineen lämpöanturi sijaitsee kaasuläpältä välijäähdyttimelle menevän putken välissä.

                    Muistaisin että olisin joskus kuullut että ahtoilman lämpötilan noustessa ~75 asteen yli, kone alkaa leikkaamaan syöttöjä. (toki softa/kone kohtaista mutta tieto lienee sielläpäin...)
                    Last edited by fraatti; 03-05-2019, 09:29.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • LongJohn
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2017
                      • 269
                      • Kuopio

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Kaverilla hajosi tuo MAP-anturi juuri X5:sta. Antoi juuri tuota vikakoodia sekä 4063 Ambient pressure sensor oli myös tallentunut. Paineanturi näytti jatkuvasti vikatilan aiheuttamaa vakiopainetta 900mbar, edes anturin irtikytkeminen ei muuttanut tilannetta millään tavalla. Uutta anturia ei saa kuin alkuperäisenä. esim kl-varaosista noin 85€

                      Ahtopaineen lämpöanturi sijaitsee kaasuläpältä välijäähdyttimelle menevän putken välissä.

                      Muistaisin että olisin joskus kuullut että ahtoilman lämpötilan noustessa ~75 asteen yli, kone alkaa leikkaamaan syöttöjä. (toki softa/kone kohtaista mutta tieto lienee sielläpäin...)
                      Eikös tuo 900mbar ole aika lähelle normaali ilmanpaine eli se ei ymmärrä mistään ahtopaineesta enää mitään tuossa kohtaa?

                      Antaa tuossa omassa tuon koodin heti tyhjäkäynnillä, ei tartte ajella mihinkään. Koodin nollausten jälkeen heti uudelleen.

                      Pääseekö tuohon lämpöanturiin yläkautta järkevästi käsiksi? Paikat on aika ahtaat.

                      MAP näkyy olevan imusarjassa eli näkysällä.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2737
                        • Tampere

                        Originally posted by LongJohn View Post
                        Ei näytä olevan, 50-75 euron väliin vähän riippuen kioskista. Liekkö ihan hätävarjelun liioittelua jos samalla uusaisi imulämpöanturinkin? Todennäköisesti molemmat alkuperäisiä ja jälkimmäinen on se 20 euron natiainen.

                        Mistä tuo imulämpöanturi muuten löytyy? Pääseekö siihen järkevästi käsiksi?

                        Mites MAP tai MAF puhdistelu. Millä aineella ja mitenkä? CRC ja hellästi paineilmaa pullosta tms?
                        Imuilman lämpötilaseuranta tapahtuu MAF:in oman anturin toimesta ja tuolle ahtoilman lämpötilaseurannalle on se oma anturinsa nousevassa ahtoputkessa. Jostain syystä katalogitiedoissa "charge air temperature" on ilmaistu "intake air temperature". No, makuasia kai kumpaa sanamuotoa käytetään, kunhan kyse on oikeasta osasta.

                        MAP-anturia voi tarvittaessa yrittää puhdistaa täysin haihtuvalla hillivetyliuottimella, joka ei jätä rasvaista kalvoa, kuten esim. CRC:n tuotteista joku kaasuttimen puhdistusaine tai MAF:in puhdistukseen tarkoitettu spray. Runsaasti ainetta sisään , jotta pesee kunnolla ja puhaltelee kuivaksi että liuotinjäämät haihtuu ennen kuin virrat kytkeytyy anturiin. Tarvittaessa pumpulitikulla tms. auttaa puhdistusta, mutta varoo tökkimällä anturia hajalle.

                        MAF:in puhdistukseen on yleensä vähemmän tarvetta. Mikäli ei toimi kunnolla tai on jo ollut pitkään käytössä, niin uutta tilalle. Ne on kuluvia osia nekin.

                        Tässä ahtoilman lämpötila-anturin sijainti (osa nro. 16):

                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • LongJohn
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2017
                          • 269
                          • Kuopio

                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Imuilman lämpötilaseuranta tapahtuu MAF:in oman anturin toimesta ja tuolle ahtoilman lämpötilaseurannalle on se oma anturinsa nousevassa ahtoputkessa. Jostain syystä katalogitiedoissa "charge air temperature" on ilmaistu "intake air temperature". No, makuasia kai kumpaa sanamuotoa käytetään, kunhan kyse on oikeasta osasta.

                          MAP-anturia voi tarvittaessa yrittää puhdistaa täysin haihtuvalla hillivetyliuottimella, joka ei jätä rasvaista kalvoa, kuten esim. CRC:n tuotteista joku kaasuttimen puhdistusaine tai MAF:in puhdistukseen tarkoitettu spray. Runsaasti ainetta sisään , jotta pesee kunnolla ja puhaltelee kuivaksi että liuotinjäämät haihtuu ennen kuin virrat kytkeytyy anturiin. Tarvittaessa pumpulitikulla tms. auttaa puhdistusta, mutta varoo tökkimällä anturia hajalle.

                          MAF:in puhdistukseen on yleensä vähemmän tarvetta. Mikäli ei toimi kunnolla tai on jo ollut pitkään käytössä, niin uutta tilalle. Ne on kuluvia osia nekin.

                          Tässä ahtoilman lämpötila-anturin sijainti (osa nro. 16):

                          Mjop. Sinänsähän tuolle on tarve koska imuilman lämpötila, vaikka 20 astetta, ei kerro kuitenkaan sitten sitä miten alimittainen IC on ja miten kuumaa sinne koneeseen on oikeasti paineistettuna menossa.

                          Sinänsä tuo vika on vähän hämärä että tuossa ei ole suoranaisesti isoa ongelmaa. Vähän laiskalle vain tuntuu. Ei ole yhtä ahdinta kokonaan pois käytöstä, täysin vetämätön tms. Eli luultavasti tuokin MAP toimii osittain. Jos se esim tarjoaa vain kiinteää 900mbar painetta aina ulos eihän se auto liiku mihinkään... ? Vapari?

                          Kuvien perusteella MAP näyttää pillille jonne paine suuntautuu ja itse anturi on sitten siellä sisällä...? Eli cleaneria sisään ja ilmalla kuivaus?

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4630
                            • Tampere

                            Originally posted by LongJohn View Post
                            Eikös tuo 900mbar ole aika lähelle normaali ilmanpaine eli se ei ymmärrä mistään ahtopaineesta enää mitään tuossa kohtaa?
                            Juuri näin. Auto limb-modessa ja tehot häveksissä.
                            Uudella anturilla paine nousi lähelle ambient pressure sensorin kertomaa lukemaa eli johon 1000mbar nurkille.

                            Tällähetkellä ilmapaine näyttää olevan 989,5 hPa = 989,5 millibars


                            Ahtopaineen lämpötila kertoo DDE:lle mikä on ilman tiheys kun ilma menee koneeseen (vaikuttaa mm hapen määrään). En tiedä käytetäänkö sitä muuhun kuin teho rajoittamiseen tapauksissa joissa lämpötila nousee liian korkealle.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • LongJohn
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2017
                              • 269
                              • Kuopio

                              Originally posted by fraatti View Post
                              Juuri näin. Auto limb-modessa ja tehot häveksissä.
                              Uudella anturilla paine nousi lähelle ambient pressure sensorin kertomaa lukemaa eli johon 1000mbar nurkille.

                              Tällähetkellä ilmapaine näyttää olevan 989,5 hPa = 989,5 millibars


                              Ahtopaineen lämpötila kertoo DDE:lle mikä on ilman tiheys kun ilma menee koneeseen (vaikuttaa mm hapen määrään). En tiedä käytetäänkö sitä muuhun kuin teho rajoittamiseen tapauksissa joissa lämpötila nousee liian korkealle.
                              Tuo lämpöanturin vika antaisi kohtuullisen loogisen syyn yleiselle pehmeydelle vaikka muuten pelaakin ok. Tuossa joitain tapauksia tiedossa missä mitattu teho äkkiä 10% alempana kuin pitäisi olla kun lämpöanturi antaa ihan hurjia lukemia ja softa rajaa kakkua. Tämä selittäisi myös täydellisen savuttomuuden vedoissa...?

                              Miten yleisiä nuo MAP totaalifailuret lienee? Jotenkin tuntuu että MAF / lämpöanturien toiminta on tarkempaa ja kriittisempää kuin tuommoinen raaka paineanturi joka joko pääpiirteittäin toimii tai sitten se ei toimi. Tietysti senkin tiskaaminen tuskin haittaa.

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2737
                                • Tampere

                                Originally posted by LongJohn View Post
                                Miten yleisiä nuo MAP totaalifailuret lienee?
                                Varsin luotettavasti ne kestävät auton oletetun käyttöiän (200tkm?), mutta vanhemmiten kaikkien anturien toiminta on enemmän tai vähemmän epätarkempaa kuin uutena. Autohan tätä ei pääsääntoisesti tiedä tai huomioi, vaikka esim. MAF:issa onkin korjauskertoimia käytössä, joilla pyritään ikääntymistä huomioimaan.
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎