Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Marina Jatkus
    Newbiemmer
    • Nov 2018
    • 5
    • Tallinn

    Kohta päästään asiaan eli moottorin tehon muuttamiseen!
    Yksi hyvä kysymys jo tuli, ei vielä kukaan vastannut.

    Mutta pari asiaa on hoidettava ensin.

    Ensimmäiseksi tarvitaan loitsu suojaksi pahoilta hengilta (trollit).
    En halua loukata ketään, tämä loitsu ei osoita erityisesti kehenkään:

    Jos täällä joku paha henki haluaisi vetää Marinaa tukasta ja sanoisi,
    ettei halua leikkiä Marinan kanssa ja sanoisi muillekin, että alkää puhuko
    Marinalle, niin toivotan hänet toiselle (ehkä pikkutyttöjen?) foorumille.

    Foorumilla tällä Marina haluaa keskustella moottorin tehoista niin kuin miehet.

    Toinen asia:

    Kaikki hyväksyivät arvion kuluista ja on yksimielisyys?
    Yhtään syytä ei ollut nostaa tehoa?
    Turvallisuus, luotettavuus, rahan säästö tehon laskulla.
    Kaikki haluavat laskea nyt tehoa tai antavat muiden laskea?

    Kun usein on joku, joka haluaa enemmän ymmärtää, siksi laitan tähän
    laskelman rahasta ja selityksen, jotka sain ystävältä. Jokainen voi itse
    laittaa omat luvut laskelmaan, jos on erilainen tilanne.

    Kiitän taas asiantuntijoita, jotka auttavat tehoasiassa!
    --
    Akun ja Iineksen BMW:t eli maksoiko viritys 1.500 euroa vai 194.000 euroa

    Aku ja Iines ovat suomalainen pariskunta. Kumpikin hankkii yhtä aikaa samanlaisen auton: 5 vuotta vanhan BMW 535d Xdriven, jolla on ajettu 100.000 km ja hintaa on 40.000 euroa. Kumpikin tuunaa auton mieleisekseen. Imusarjan läpät poistetaan, imusarja puhdistetaan, pakokaasun kierrätys poistetaan ja autoon laitetaan softaviritys.

    Aku on rauhallinen, hämäläinen mies ja tarkka rahoistaan. Niinpä hänen softansa laskee auton tehoa hiukan. Imusarjan puhdistuksen ansiosta autoon jää Akun mielestä lähes saman verran potkua kuin ennenkin. Softa on optimoitu auton moottorin ja voimansiirron kestävyyden sekä polttoaineen kulutuksen suhteen. Viritys maksaa 1.500 euroa.

    Iines on nuorekas nainen, joka tykkää jännityksestä ja käy välillä vieraissakin (Mercedes-Benz). Iines haluaa lisää kiihtyvyyttä, mieluiten enemmän kuin muilla. Siksi autoon tehdään 3.000 eurolla enemmän viritystä kuin Akun autoon. Teho ja vääntö kasvavat huomattavasti. Viritysten kustannukset Iinekselle ovat yhteensä 4.500 euroa. Ajaessaan virityspajalta kotiin on Iineksen naama virneessä ja saattaa hän kaasua painaessaan hiukan kikattaakin.

    Sekä Iines että Aku käyttävät BMW:a päivittäisiin ajoihinsa, joita kertyy 20.000 km vuodessa. Akun rauhallinen ajotyyli ei pahasti kuluta jarruja tai renkaita, joten polttoainetta säästävä kapea ja kova rengas kestää 30.000 kilometriä. Rengassarjan hinta on 400 euroa. Iines ostaa pitäviä renkaita. Leveä, pehmeä rengassarja maksaa 800 euroa ja kestää vain 15.000 km, koska Iines ajaa reippaasti. Jarrujakin joutuu uusimaan tiuhaan tahtiin, joten huolto on hiukan kalliimpaa kuin Akun tapauksessa.

    Akun ajotyylillä polttoaineen kulutus on 6,7 litraa sadalle kilometrille. Iines saa poljettua 30% enemmän eli 8,7 litraa sadalle kilometrille. Aku hymyilee tankatessaan ja saatttaa hän laskua maksaessaan hiukan hymähdelläkin.

    Iineksen autossa moottori ja voimansiirto kaipaavat silloin tällöin pientä laittoa. Keskimäärin Iines käyttää vuosittain 1.500 euroa virityksestä johtuviin korjauksiin ja muihin kuluihin. Joskus ihmetellään keltaista valoa kojelaudassa ja joskus vaihdetaan osiakin. Tähän summaan Iines on laskenut mukaan ansionmenetyksen ja taksikyydit niiltä päiviltä, kun auto on jättänyt välille tai kun auto on korjaamolla. Ei auto usein välille jätä, mutta joskus kuitenkin. Harrastus saa maksaa.

    Kun Iines on käyttänyt BMW-autoaan kymmenen vuotta, mittarissa on 300.000 km. Autoon luultavasti tarvittaisiin kohta kalliita korjauksia. Tehdaskaan ei ole mitoittanut autoa näin pitkään käyttöön, joten on korkea aika vaihtaa auto. Tilalle tulee jälleen 5 vuotta vanha BMW, joka maksaa 40.000 euroa ja jossa on 100.000 km mittarissa. Vaihdossa 15 vuotta vanhasta BMW:sta hyvitetään peräti 8.000 euroa, onhan autossa voimaa. Iines investoi jälleen 4.500 euroa virityksiin.

    Akun auton moottori ja voimansiirto toimivat luotettavasti, ovathan ne ylimitoitetut tehoon ja Akun ajotapaan nähden. Koska BMW-auto on luotettava ja mieluisa, Aku ajaa samalla autolla 20 vuotta. Myydessä auto on 25 vuotta vanha, mittarissa on jo 500.000 km ja autosta saa vain 2.500 euroa. Auto on kestänyt käyttöä kauemmin kuin vastaava auto yleensä, mutta nyt se alkaa olla lopussa.

    Iineksen kiihkeän kaasujalan ja BMW:n viriilin moottorin yhteistyöstä sikiää silloin tällöin sakkolappuja. Yhteensä sakkoihin menee 5.000 euroa. Aku ei saa sakkoja.

    Iines on 20 vuodessa käyttänyt autojen arvon alenemiseen, virityksiin ja siitä johtuviin korjauksiin, renkaisiin, polttoaineeseen ja sakkoihin yhteensä 181.593 euroa eli yli 9.000 euroa vuodessa. Aku on käyttänyt 84.533 euroa eli 4.227 euroa vuodessa. Kilometrin kustannus näiltä osin Iinekselle on 45 senttiä ja Akulle 21 senttiä. Kumpikin on lisäksi maksanut yhtä paljon muita auton kuluja, kuten huoltoja, vakuutuksia, käyttömaksuja, katsastuksia, pesuja ja pieniä korjauksia. Iineksellä on ollut pari pientä kolaria, mutta ei Iines niitä muistele, koska ketään ei sattunut, vaikka läheltä piti.

    Aku laskee säästäneensä viritykseen käytetyn rahan helposti takaisin jo polttoaineen, jarrujen ja
    renkaiden kuluissa. Lisäksi Akun mielestä on virityksen ansiota, ettei autoa tarvinnut vaihtaa 10 vuoden oman ajon jälkeen vaan vasta 20 vuoden jälkeen. Tässä kohtaa Aku säästi 24.500 euroa.

    Aku ja Iines käyvät molemmat työssä ja kummankin marginaalivero on 50%. Toisin sanoen, kun he tekevät enemmän ansiotyötä, lisäansiosta verottaja nappaa puolet. Saadakseen vuodessa 9.000 euroa enemmän käteen, Iineksen pitää ansaita 18.000 euroa enemmän bruttona. Tämä vastaa neljän kuukauden palkkaa. Aku selviää vastaavasti alle 2 kuukauden palkalla maksaakseen 4.227 euron vuosittaisen kustannuksen. Kaikkiaan 20 vuodessa Iineksen on auton vuoksi ansaittava bruttona 194.000 euroa enemmän kuin Akun. Niinpä Aku pitää vuosittain yhden kuukauden ylimääräistä kesälomaa. Akulle jää silti Iinekseen verrattuna reilu pari tonnia ylimääräistä vuotuista taskurahaa, jolla Aku ostaa Iinekselle kukkia ja joskus Aku-mehiläinen BMW-autollaan pistäytyy Tallinnan kukkasiakin haistelemassa.

    Mitä tästä opimme? Ei kannata laittaa rahaa turhuuteen vaan tarpeelliseen, kuten nopeisiin autoihin, uhkapeleihin ja väkijuomiin. Iines hurvittelee uudehkolla, yliäänennopealla BMW:lla, saa säännöllisesti kukkia eikä murehdi Akun vaihtoa tai pieniä peltikolareita. Iines perii Akun rahat. Aku hukkaa autonsa potentiaalin ja ikävystyy kuoliaaksi rahoja säästellessään, mikä onkin sille kurjalle kitupiikille ihan oikein.

    - Mercedes B. Enz


    Originally posted by Marina Jatkus View Post
    Kysyin suomalaiselta, paljonko Suomessa enempi maksaa ison tehon viritys
    kuin pienen tehon viritys.

    Ystävä laski, että bruttopalkkana pitäää ansaita 194.120,00 euroa enemmän,
    kun tarkastelun aika on 20 vuotta.

    Kuulostaako oikealta? Suuruusluokka on talon hinta.

    Vielä ei ole selvä, mikä on ison tehon virityksen etu.
    Pieni teho on turvallisempikin, kun turvallisin auto on Mercedes W124.

    Käykö joku radalla ajamassa ja ei sitten tarvitse eri autoa radalle?

    Vai mikä on se juttu, jotta kannattaa maksaa näin paljon, se talon hinta?
    Joku juttu tässä on, jota minä en näe hetkellä tällä.

    Jokainen saa tehoa säätää ja olla iloinen, en estele.

    Iso kiitos vastaaville asiantuntijoille täällä!

    --

    Originally Posted by Marina Jatkus View Post
    Kiitos! Kyllä tehoa olisi hyvä laskea 10-20%?
    Hyvä auto, tehossa vara laskea eikä liian hidas. Onko hullu ajatus?
    Kuinka paljon minimi pitää olla teho autossa tässä (535d)?

    Moottori kestää. Öljy kestää. Rengas kestää. Voimansiirto kestää.
    Hermo kestää. Paljonko enemmän ajaa moottorilla. Puhdas pakokaasu?

    Polttoaine ei kulu, jarru ei kulu, raha ei kulu. Paljonko enemmän ajaa eurolla.
    Raha ei mene pakoputkeen, jäähdyttimeen, turboon.

    Miksi aina lisätä tehoa? Kiirus paranee?
    Naiselle voisit sinä rahalla tällä ostaa kukkia ja saada suuri suosio?
    Paras kysyä vaimolta, kumpi paras valinta? Iso vai pieni teho ja kukkia.

    Mercedes 320 CDI on tehokas ja 280 CDI sama mutta vähennetty teho.
    Ostajan etu, 320 kallis, 280 ei kallis. Hyvä malli BMW:lle?

    Pieni teho, pieni pyörä. Pieni pyörä on mukava ja rengas ei kalliskaan.

    17" on hyvä, jos 16" ei mahu? Talvella oikein hyvä, jos myös kapea.
    Nyt Mercedes-talvirengas on 205/60-16, vakiorengas ollut 245/45-17.

    Täällä asiantuntijalle kiitos.
    Attached Files

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17522
      • Turku

      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Jacques
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 573
        • pk

        Jos vähän kuitenkin?
        Esimerkki vinoutuu kierompaan virke virkkeeltä. Sen koko pointti kariutuu siihen että sekoitetaan auton teho -> ajotyyliin.

        Terveisin,
        Auton teho: 4xx hv ja 9xx nm
        Omistusaika: 5,5 vuotta
        Suoritettu ajomäärä: 150.000km
        keskikulutus tänä aikana: 6,6l/100km (pääkaupunkiseudulla)
        G30 540i
        F32 435d

        Comment

        • Boiga
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 1773
          • Ylöjärvi

          Ja tuollaisia on ihan turha miettiä silläkin että kyseisessä esimerkissä tuo aliviritetty saattaa silti poikia turbojen, jakopään tms osalta ja viritetty ei. Tämä on mahdollista. Myös itsellä ollut hyvinkin Pöhinää pannussa ja silti kulutus maltillinen, ei sitä tehoa kokoajan käytetä. Plus suurin arvon pudotus tehdään kun vaihdetaan auto liikkeessä ja siihen päälle usean suomalaisen rahoituskustannukset. Taitaa virittäminen olla halpaa pitkällä tähtäimellä kun aletaan ottamaan koko paletti huomioon. Joten henkilökohtaisesti tuollaiselle laskuopille ei pysty antaa huomio arvoa positiivisessa mielessä.
          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto



            Mutta niin kauan tuo taitaa jatkua että tarpeeksi moni vastaa.
            Se on hienoa että kaverin teksti on sentään hyvää suomea. Vaikkakin tuo marinan jatkuminen ei ole mitenkään perinteistä ulkomaalaista kirjoitusta, eli vaikuttaa suomalaisen kirjoittamalta:think

            Oli miten oli, noissa tarinoissa ja laskelmissa ei ole mitään totuuspohjaa ja tuskin kukaan tällaista suunnitelmaa harkitsevan tarvitsee tänne tulla hyväksyntää hakemaan jotta voi toteuttaa suunnitelmansa.

            Katsotaan millaisella Mikki Hiiri tarinalla marina jatkuu
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Jacques
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 573
              • pk

              Kyllä, peukut täytyy antaa puhtaasti kirjoituksen pituudesta. Sisällön todellinen punainen lanka on nähtävissä muutaman virkkeen jälkeen. Otetaan trollauksesta aihetta asialliselle keskustelulle.

              Virittämisen kiistatta positiivinen hyöty on ollut minulle se että oikeaa autonvaihtokuumetta en ole nykyisen kiesin 5,5 vuoden omistusaikana vielä kokenut. Viime kesänä mahdollisen Alpina-tarjokkaan kanssa nousti päätään pahasti, :think mutta järki ja lompakko voittivat.. toistaiseksi. Normaali vaihtosykli on ennen ollut 1-2v ja lasten synnyttyä 3-4v. Virittäminen on ehdottomasti tuonut autolle luonnetta ja sitä kautta personoitunut omaksi.
              G30 540i
              F32 435d

              Comment

              • LUMI
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2011
                • 251
                • kotona

                mullon ollu e92 335d nyt 46 kuukautta ja 149tkm, keskikulutuksella 6,51 ja viimeisen softan muuttamisen 55tkm sitten ja r90 pumpun laiton jälkeen 6,27

                autolla ajettu nyt 397 tkm

                voimaa 404hv 840Nm

                ois vaihtunu auto aikaa sitten mutta kun ei oikeen oo parempimoottorista kampetta tarjolla ilman että siihen laittaa kohtuuttoman summan rahaa kiinni, niin aattelin ajaa tolla vielä useemman vuoden ja kun seuraavaksi vakioturbot isompiin ja = lisää voimaa niin taas jaksaa parisataatuhatta mennä ja maailma pelastuu

                Comment

                • Kiding
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2015
                  • 189
                  • Tamperkele

                  Eikös noilla marinan tarpeilla ole sitten jo ihan sama valita toinen kolmikirjaiminen automerkki. Tulee halvemmaksi.
                  Saa samalla rahalla uuden, takuineen.
                  Ei tule sitten sitä mielipahaa, jos jotain leviää.
                  BMW E61 530D 2008

                  Comment

                  • Marina Jatkus
                    Newbiemmer
                    • Nov 2018
                    • 5
                    • Tallinn

                    Nyt asiaan.

                    Miksi ostaa ylimääräinen turbo 535d eikä 530d?
                    Koska ylimääräinen turbo vastaa kaasuun.
                    535d on tehokas ja on vara laskea teho.

                    Kysymys yksi:
                    Miten saada BMW 535d 2014 kestämään 500.000 km ja olemaan yhtä turvallinen kuin W124?

                    Kysymys kaksi:
                    Voiko saada 100.000 km ajettu BMW kestämään 500.000?
                    Vai onko ostettava uusi? Ja sen teho laskettava heti.

                    Kysymys kolme:
                    Mikä teho on sopiva, jotta BMW kestää 500.000 km?
                    Paljonko tarvitsee olla tehoa?

                    Kysymys neljä:
                    Miten tehon lasku on tehtävä? Että kestää auto.

                    Otetaan mallia mestarilta: Maailman turvallisin ja tehokkain auto on Mercedes
                    W124, koska siinä on pieni teho. Siinä oli kyllä suurluja teräs, airbag,
                    ajonvakautus, kolaritesti parempi kuin NCAP ja oli raha ja osaaminen rajatta ja
                    oli tavoite tehdä kestävä ja turvallinen auto. Mutta ilman pientä tehoa ei voisi
                    olla onnistumista.

                    Mercedes W124 on suunniteltu 500.000 km ja BMW vain puoli matkaa varten.
                    Yhä on W124 taksia paljon ajossa ja on ajettu miljooniakin km.

                    Voiko tehon lasku saada BMW:n kulkemaan 500.000? Onko mahdollista?

                    Kysymykseen neljä: Näen kaksi ratkaisua laskea teho.

                    Ratkaisu yksi: Kumiankka
                    - Kumiankka kaasun alle
                    - Kevyt jalka painaa kaasun kumiankkaan asti: pieni teho
                    - Raskas jalka pitää olla isolle teholle ja kumiankka huutaa vastaan
                    Voisiko 5€ kumiankka antaa joka vuosi kuukauden loman ja lomarahat?

                    Ratkaisu kaksi: Ohjelma moottoriin
                    - Suurimmat kierrokset lasketaan alas 10%, venttiili ei kulu?
                    - Suurimmat vääntömomentit lasketaan alas 10%, voimansiirto ei kulu?
                    - Teho laskee nyt 20%?
                    - Vääntömomentti lasketaan alas pienillä kierroksilla, laakeri ei kulu?
                    - Rajoitin kylmälle moottorille, ei anna tehoa, moottori ei kulu?
                    - Rajoitin kuumalle moottorille, ei anna tehoa, moottori ei kulu?
                    Riittääkö? Eikö riitä 500.000 km saakka?

                    Lisäksi:
                    -Moottorin öljy vaihdettava 12.000 km välillä
                    - Hyvä öljylaatu moottoriin ja voimansiirtoon
                    - Lämmitin moottoriin, kun käynnistää, ei kulu moottori
                    - Parempi jäähdytys moottorin ilmalle ja öljylle?
                    - Armas ajotyyli, pois kilpa-ajo
                    Vetokoukku pois?

                    Onko hullu ajatus?

                    Kiitos asiantuntijat!

                    Originally posted by Marina Jatkus View Post
                    Kohta päästään asiaan eli moottorin tehon muuttamiseen!
                    Yksi hyvä kysymys jo tuli, ei vielä kukaan vastannut.

                    Mutta pari asiaa on hoidettava ensin.

                    Ensimmäiseksi tarvitaan loitsu suojaksi pahoilta hengilta (trollit).
                    En halua loukata ketään, tämä loitsu ei osoita erityisesti kehenkään:

                    Jos täällä joku paha henki haluaisi vetää Marinaa tukasta ja sanoisi,
                    ettei halua leikkiä Marinan kanssa ja sanoisi muillekin, että alkää puhuko
                    Marinalle, niin toivotan hänet toiselle (ehkä pikkutyttöjen?) foorumille.

                    Foorumilla tällä Marina haluaa keskustella moottorin tehoista niin kuin miehet.

                    Toinen asia:

                    Kaikki hyväksyivät arvion kuluista ja on yksimielisyys?
                    Yhtään syytä ei ollut nostaa tehoa?
                    Turvallisuus, luotettavuus, rahan säästö tehon laskulla.
                    Kaikki haluavat laskea nyt tehoa tai antavat muiden laskea?

                    Kun usein on joku, joka haluaa enemmän ymmärtää, siksi laitan tähän
                    laskelman rahasta ja selityksen, jotka sain ystävältä. Jokainen voi itse
                    laittaa omat luvut laskelmaan, jos on erilainen tilanne.

                    Kiitän taas asiantuntijoita, jotka auttavat tehoasiassa!
                    --
                    Akun ja Iineksen BMW:t eli maksoiko viritys 1.500 euroa vai 194.000 euroa

                    Aku ja Iines ovat suomalainen pariskunta. Kumpikin hankkii yhtä aikaa samanlaisen auton: 5 vuotta vanhan BMW 535d Xdriven, jolla on ajettu 100.000 km ja hintaa on 40.000 euroa. Kumpikin tuunaa auton mieleisekseen. Imusarjan läpät poistetaan, imusarja puhdistetaan, pakokaasun kierrätys poistetaan ja autoon laitetaan softaviritys.

                    Aku on rauhallinen, hämäläinen mies ja tarkka rahoistaan. Niinpä hänen softansa laskee auton tehoa hiukan. Imusarjan puhdistuksen ansiosta autoon jää Akun mielestä lähes saman verran potkua kuin ennenkin. Softa on optimoitu auton moottorin ja voimansiirron kestävyyden sekä polttoaineen kulutuksen suhteen. Viritys maksaa 1.500 euroa.

                    Iines on nuorekas nainen, joka tykkää jännityksestä ja käy välillä vieraissakin (Mercedes-Benz). Iines haluaa lisää kiihtyvyyttä, mieluiten enemmän kuin muilla. Siksi autoon tehdään 3.000 eurolla enemmän viritystä kuin Akun autoon. Teho ja vääntö kasvavat huomattavasti. Viritysten kustannukset Iinekselle ovat yhteensä 4.500 euroa. Ajaessaan virityspajalta kotiin on Iineksen naama virneessä ja saattaa hän kaasua painaessaan hiukan kikattaakin.

                    Sekä Iines että Aku käyttävät BMW:a päivittäisiin ajoihinsa, joita kertyy 20.000 km vuodessa. Akun rauhallinen ajotyyli ei pahasti kuluta jarruja tai renkaita, joten polttoainetta säästävä kapea ja kova rengas kestää 30.000 kilometriä. Rengassarjan hinta on 400 euroa. Iines ostaa pitäviä renkaita. Leveä, pehmeä rengassarja maksaa 800 euroa ja kestää vain 15.000 km, koska Iines ajaa reippaasti. Jarrujakin joutuu uusimaan tiuhaan tahtiin, joten huolto on hiukan kalliimpaa kuin Akun tapauksessa.

                    Akun ajotyylillä polttoaineen kulutus on 6,7 litraa sadalle kilometrille. Iines saa poljettua 30% enemmän eli 8,7 litraa sadalle kilometrille. Aku hymyilee tankatessaan ja saatttaa hän laskua maksaessaan hiukan hymähdelläkin.

                    Iineksen autossa moottori ja voimansiirto kaipaavat silloin tällöin pientä laittoa. Keskimäärin Iines käyttää vuosittain 1.500 euroa virityksestä johtuviin korjauksiin ja muihin kuluihin. Joskus ihmetellään keltaista valoa kojelaudassa ja joskus vaihdetaan osiakin. Tähän summaan Iines on laskenut mukaan ansionmenetyksen ja taksikyydit niiltä päiviltä, kun auto on jättänyt välille tai kun auto on korjaamolla. Ei auto usein välille jätä, mutta joskus kuitenkin. Harrastus saa maksaa.

                    Kun Iines on käyttänyt BMW-autoaan kymmenen vuotta, mittarissa on 300.000 km. Autoon luultavasti tarvittaisiin kohta kalliita korjauksia. Tehdaskaan ei ole mitoittanut autoa näin pitkään käyttöön, joten on korkea aika vaihtaa auto. Tilalle tulee jälleen 5 vuotta vanha BMW, joka maksaa 40.000 euroa ja jossa on 100.000 km mittarissa. Vaihdossa 15 vuotta vanhasta BMW:sta hyvitetään peräti 8.000 euroa, onhan autossa voimaa. Iines investoi jälleen 4.500 euroa virityksiin.

                    Akun auton moottori ja voimansiirto toimivat luotettavasti, ovathan ne ylimitoitetut tehoon ja Akun ajotapaan nähden. Koska BMW-auto on luotettava ja mieluisa, Aku ajaa samalla autolla 20 vuotta. Myydessä auto on 25 vuotta vanha, mittarissa on jo 500.000 km ja autosta saa vain 2.500 euroa. Auto on kestänyt käyttöä kauemmin kuin vastaava auto yleensä, mutta nyt se alkaa olla lopussa.

                    Iineksen kiihkeän kaasujalan ja BMW:n viriilin moottorin yhteistyöstä sikiää silloin tällöin sakkolappuja. Yhteensä sakkoihin menee 5.000 euroa. Aku ei saa sakkoja.

                    Iines on 20 vuodessa käyttänyt autojen arvon alenemiseen, virityksiin ja siitä johtuviin korjauksiin, renkaisiin, polttoaineeseen ja sakkoihin yhteensä 181.593 euroa eli yli 9.000 euroa vuodessa. Aku on käyttänyt 84.533 euroa eli 4.227 euroa vuodessa. Kilometrin kustannus näiltä osin Iinekselle on 45 senttiä ja Akulle 21 senttiä. Kumpikin on lisäksi maksanut yhtä paljon muita auton kuluja, kuten huoltoja, vakuutuksia, käyttömaksuja, katsastuksia, pesuja ja pieniä korjauksia. Iineksellä on ollut pari pientä kolaria, mutta ei Iines niitä muistele, koska ketään ei sattunut, vaikka läheltä piti.

                    Aku laskee säästäneensä viritykseen käytetyn rahan helposti takaisin jo polttoaineen, jarrujen ja
                    renkaiden kuluissa. Lisäksi Akun mielestä on virityksen ansiota, ettei autoa tarvinnut vaihtaa 10 vuoden oman ajon jälkeen vaan vasta 20 vuoden jälkeen. Tässä kohtaa Aku säästi 24.500 euroa.

                    Aku ja Iines käyvät molemmat työssä ja kummankin marginaalivero on 50%. Toisin sanoen, kun he tekevät enemmän ansiotyötä, lisäansiosta verottaja nappaa puolet. Saadakseen vuodessa 9.000 euroa enemmän käteen, Iineksen pitää ansaita 18.000 euroa enemmän bruttona. Tämä vastaa neljän kuukauden palkkaa. Aku selviää vastaavasti alle 2 kuukauden palkalla maksaakseen 4.227 euron vuosittaisen kustannuksen. Kaikkiaan 20 vuodessa Iineksen on auton vuoksi ansaittava bruttona 194.000 euroa enemmän kuin Akun. Niinpä Aku pitää vuosittain yhden kuukauden ylimääräistä kesälomaa. Akulle jää silti Iinekseen verrattuna reilu pari tonnia ylimääräistä vuotuista taskurahaa, jolla Aku ostaa Iinekselle kukkia ja joskus Aku-mehiläinen BMW-autollaan pistäytyy Tallinnan kukkasiakin haistelemassa.

                    Mitä tästä opimme? Ei kannata laittaa rahaa turhuuteen vaan tarpeelliseen, kuten nopeisiin autoihin, uhkapeleihin ja väkijuomiin. Iines hurvittelee uudehkolla, yliäänennopealla BMW:lla, saa säännöllisesti kukkia eikä murehdi Akun vaihtoa tai pieniä peltikolareita. Iines perii Akun rahat. Aku hukkaa autonsa potentiaalin ja ikävystyy kuoliaaksi rahoja säästellessään, mikä onkin sille kurjalle kitupiikille ihan oikein.

                    - Mercedes B. Enz

                    Comment

                    • Rale
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 1482
                      • Porvoo

                      Marina jatkuu.
                      Ei mulla muuta.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10037
                        • KVLA

                        Trolli!!!

                        Comment

                        • Jacques
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2008
                          • 573
                          • pk

                          Voisi Marina tehdä oman topikin rantuloilleen.
                          G30 540i
                          F32 435d

                          Comment

                          • isolohko
                            BTCF Member
                            • May 2004
                            • 902
                            • Kymenlaakso

                            Originally posted by isolohko View Post
                            ...josko pumppu onkin jotain muuta kuin R90, no, se on R75. Josta ei siis taida 370/750 enempää tullakkaan. Että kannattaa kurkkia vaikka tarkastuspeilillä, mitä siinä pumpun kyljessä lukeepi, kun ohjelmia alkaa pyytämään. ....
                            Palaan aiheeseen, kevät kutkutti siinä määrin, että tuli piipahdettua penkissä talviseisonnan jäljiltä. ILPowerin laitteesta tulos 371/730.

                            Edit: ja muuten on siis vakio, paitsi egr off ja dpf modaus.
                            Last edited by isolohko; 19-04-2019, 08:02.

                            e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 902
                              • Kymenlaakso

                              Originally posted by isolohko View Post
                              Palaan aiheeseen, kevät kutkutti siinä määrin, että tuli piipahdettua penkissä talviseisonnan jäljiltä. ILPowerin laitteesta tulos 371/730.

                              Edit: ja muuten on siis vakio, paitsi egr off ja dpf modaus.
                              Ohessa dynolappu. Itseä nuo keltaisella ympäröidyt mietityttää, mistä tasaisuus johtuu. Modauslistasta puuttui imusarjan läppien poisto, joka tehtiin 140tkm sitten. Ohjelmoituna ajeltu n. 15tkm tyytyväisenä maantiellä ja muutama kymmenen kilometriä ei-niin-tyytyväisenä radalla, kun se sammuu pienen kengityksen jälkeen. Alipainevuoto.
                              Attached Files

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Ahtimien vaihtohetki, alipainevuoto.
                                Moottori ei sammu alipaineen puutteeseen, dieseli sammuu ainoastaan, kun polttoaineen syöttö loppuu, tai ero toteutuneen ja vaaditun ruiskutusmäärän välillä kasvaa niin suureksi, että moottorinohjain tulkitsee sen loppuvan.

                                Rata-autoilu ja tappiin viritetty vakiodiesel sopii äärimmäisen huonosti yhteen.
                                Lämpökuorman takia.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎