Originally posted by Spetke
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?
Collapse
X
-
Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
-
-
Originally posted by Hezman View PostNyt kun itse ohjelman tekijöitä näyttäs olevan linjoilla niin olis vähän kysyttävää ohjelman muuttamisen laajuudesta.
Kun puhutaan, "irti mitä saa", tavasta ohjelmoida niin kuinka pitkälle mennään ohjelman muutoksissa? Tarkoittaako se että ilma/polttoaine määriä hierotaan tarkemmin eri ajotilanteissa? Missä vaiheessa ajoituksen muutokset tulee peliin? Vai tuleeko ollenkaan?
Lambdalla 1 tulee paras teho, mutta savuttaa kamalasti
Lambdalla 1,1 on savuton, hiukan menetetään tehoa.
Hyvä kompromissi on L 1,07-1,08.
Jotta Lambdaohjaus toimisi oikein, täytyy syöttömäärätkin osata kertoa ohjelmassa oikein.
Ja jos sen ohjauksen saa toimimaan oikealla tavalla, niin teho nousee "väkisellä", kunhan vaan saa lisäilmaa moottoriin, nin moottorinohjain korjaa seoksen itse oikeaksi.
Ennakkoja pitää alkaa uudelleen laskeman vasta sitten, kun ollaan niin extriimissä, että vakio suutinkartta ei enää riitä.
Railpaineen nosto on huomattavasti ruiskutusajan pidentämistä voimallisempi tehon nostokeino. Esim yli kolmesataa x30d,stä vaatii sen.
Hyvin tehty extriimi ohjelma hiukkasloukun poistolla vaatii yli viidenkymmenen kohdan muutosta.
Parituntinen nyt ainaskin menee aikaa, jos ei jotain aikaisempaa tuotosta käytä mallina.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNoihin kiristyneisiin savustusrajoihin,
en muista koskaan saaneeni Bemarista yli 0.3x savuja vaikka DPF oli poistetu ja nuppeja softasta käännetty kaakkoon...
Kun tuo savustustehsti tehdään ilman kuormitusta niin ei se vastaa todellisuutta, tuollainen 0.3 savut testissä päästävä savuttaa jo täyskaasukiihdytyksessä huomattavasti.
Viime joulukuussa nykynen 535d 0.67
Comment
-
-
Originally posted by Kernwaffe View PostEx 530d savutti katsastuksessa joka kerta 0.6-0.7
Viime joulukuussa nykynen 535d 0.67M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostSeuraavalla leimalla onkin sitten ongelmia...Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Tähän "päästö" keskusteluun piti ihan käydä kattomassa lapulta oman auton päästöt kun tänään käytin leimalla..... Autossa tuikun tekemä softa ja kaikki saastelaitteet kiinni lukuunottamatta EGR:ää... Ja tulos lapussa... 0.00 K arvon osalta.. Ajettu kuitenkin tuo meikäkäisen pulkka jo 290 tkm ....
On minun mielestä kyllä niin "eilistä päivää" noitten DPF:ien poistaminen... Tehoissa ei kyllä tarvitse tinkiä enää minkään DPF:n takia jos softaaja osaa asiansa!! Ei siihen tehon ottamiseen tarvita enää "Voimasavua"...E63 M6
"Ei sen vian tarvitse olla suuri jos se on päässä,niin kuin minulla!"
ex:
e21 323i
e30 316
e30 M3
e34 524td
e34 520i
e39 530da
e39 540i 6v.
E61 535d
Comment
-
-
Originally posted by levis69 View PostTähän "päästö" keskusteluun piti ihan käydä kattomassa lapulta oman auton päästöt kun tänään käytin leimalla..... Autossa tuikun tekemä softa ja kaikki saastelaitteet kiinni lukuunottamatta EGR:ää... Ja tulos lapussa... 0.00 K arvon osalta.. Ajettu kuitenkin tuo meikäkäisen pulkka jo 290 tkm ....
On minun mielestä kyllä niin "eilistä päivää" noitten DPF:ien poistaminen... Tehoissa ei kyllä tarvitse tinkiä enää minkään DPF:n takia jos softaaja osaa asiansa!! Ei siihen tehon ottamiseen tarvita enää "Voimasavua"...E61 2006 530d m-sport
Comment
-
-
.
En nyt saa kiinni boren ajatuksesta, mutta kerronpa kuitenkin jotain ...
On yleinen harhaluulo, että tehonlisäys tuhoaa dpf,n.
Näin ei todellakaan ole, minulla on erittäin hyviä kokemuksia aiheesta jo vuosien takaa. Jo oireilevakin suodatin palaa yleensä vielä elävien kirjoihin.
Siinä on vaan yksi juttu, moottori ei saa savuttaa.
Hiukkaspönttö pitää lämmöstä.
Kun egr deaktivoidaan ja tehoa lisätään, niin että lambda toimii ja oikeasti ohjaa savuarvoa, niin se tarkoittaa samalla että pakokaasuissa on enemmän jäännöshappea ja ne ovat kuumat. Liika happi tarkoittaa, ettei saastenormi kaikilta osin täyty, mutta ylimäärähappi pitää suodattimen sopivan kuumana koko ajan, "hehkuttaa". Ikäänkuin puhdistuspoltto koko ajan päällä.
Tässä juuri bmw,n ohjelman hienous tulee esille, lambda.
Tekee kunnollisen ohjelman, johon lambdaksi 1,1, joloin näkyvää savua ei tule, eikä hiukkassuodattimelle myöskään ylimääräistä rasitetta.
Pikkuisen joutuu tehoissa antamaan periksi, mutta jos kaikki on hyvässä kunnossa, niin ero on todella pieni.
Tärkeää on siis, ettei moottori saa savuttaa, savuttelu kääntää ajatusmallin äinpäin.
Siiten en tiedä, onko kaikille selvää, mitä tarkoittaa nokiarvo ja mitä tuhka-arvo. Voi olla, että täällä on jo selostettukkin asia, mutta tässä yksinkertaistettu pläjäys aiheesta.
Kun autolla ajetaan ja poltetaan polttoainetta, syntyy "kiinteääkin" palamisjätettä, nokea.
Ohjelmassa on laskureita, jotka arvioivat nokimäärää, muunmuassa käytetyn polttoainemäärän mukaan, kylmäkäynnistykset vaikuttaa ym ym.
Siis nokimäärää ei tiedetä, se arvioidaan.
Vastapaineanturillakin arvioidaan jotain, arvioidaan.
Kun moottorinohjaus päättää tehdä puhdistuspolton, jossa kertynyt noki, todellinen tai arvailtu, poltetaan poikkeen, niin tiettyjen parametrien avulla taas arvioidaan puhdistuspolton onnistumista ja tästä, poltetusta noesta jää jäljelle tuhkaa, jonka määrä siis perustuu arvion arvioon.
Vaikka vastapaineanturi kertoisi ettei vastapainetta ole, niin moottorinohjain ei usko, ettei tuhkaa ole, se on laskenut, että sitä on ja sillä siisti.
Siis, noki on se, joka ensin kertyy hitupönttöön, ja kun sitä poltetaan poikkeen, muodostuu tuhkaa, noen palamisjätettä.
Törpössä ei ole vaakaa - määrät perustuu arvioon, vastapaineanturi kertoo jotain kyllä, mutta vain heti polton jälkeen, muussa tapauksessa pönttö on taas "täyttymissyklissä" eikä arvo ole vertailukelpoinen.
Tuhkalaskuri on tehty sinne ohjelmaan niin, että se yllätys yllätys kehottaa parin satkun jälkeen vaihtamaan hitupöntön, kun se ei toimi enään.
Se on pulsittiä...CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
En nyt saa kiinni boren ajatuksesta, mutta kerronpa kuitenkin jotain ...
On yleinen harhaluulo, että tehonlisäys tuhoaa dpf,n.
Näin ei todellakaan ole, minulla on erittäin hyviä kokemuksia aiheesta jo vuosien takaa. Jo oireilevakin suodatin palaa yleensä vielä elävien kirjoihin.
Siinä on vaan yksi juttu, moottori ei saa savuttaa.
Hiukkaspönttö pitää lämmöstä.
Kun egr deaktivoidaan ja tehoa lisätään, niin että lambda toimii ja oikeasti ohjaa savuarvoa, niin se tarkoittaa samalla että pakokaasuissa on enemmän jäännöshappea ja ne ovat kuumat. Liika happi tarkoittaa, ettei saastenormi kaikilta osin täyty, mutta ylimäärähappi pitää suodattimen sopivan kuumana koko ajan, "hehkuttaa". Ikäänkuin puhdistuspoltto koko ajan päällä.
Tässä juuri bmw,n ohjelman hienous tulee esille, lambda.
Tekee kunnollisen ohjelman, johon lambdaksi 1,1, joloin näkyvää savua ei tule, eikä hiukkassuodattimelle myöskään ylimääräistä rasitetta.
Pikkuisen joutuu tehoissa antamaan periksi, mutta jos kaikki on hyvässä kunnossa, niin ero on todella pieni.
Tärkeää on siis, ettei moottori saa savuttaa, savuttelu kääntää ajatusmallin äinpäin.
Siiten en tiedä, onko kaikille selvää, mitä tarkoittaa nokiarvo ja mitä tuhka-arvo. Voi olla, että täällä on jo selostettukkin asia, mutta tässä yksinkertaistettu pläjäys aiheesta.
Kun autolla ajetaan ja poltetaan polttoainetta, syntyy "kiinteääkin" palamisjätettä, nokea.
Ohjelmassa on laskureita, jotka arvioivat nokimäärää, muunmuassa käytetyn polttoainemäärän mukaan, kylmäkäynnistykset vaikuttaa ym ym.
Siis nokimäärää ei tiedetä, se arvioidaan.
Vastapaineanturillakin arvioidaan jotain, arvioidaan.
Kun moottorinohjaus päättää tehdä puhdistuspolton, jossa kertynyt noki, todellinen tai arvailtu, poltetaan poikkeen, niin tiettyjen parametrien avulla taas arvioidaan puhdistuspolton onnistumista ja tästä, poltetusta noesta jää jäljelle tuhkaa, jonka määrä siis perustuu arvion arvioon.
Vaikka vastapaineanturi kertoisi ettei vastapainetta ole, niin moottorinohjain ei usko, ettei tuhkaa ole, se on laskenut, että sitä on ja sillä siisti.
Siis, noki on se, joka ensin kertyy hitupönttöön, ja kun sitä poltetaan poikkeen, muodostuu tuhkaa, noen palamisjätettä.
Törpössä ei ole vaakaa - määrät perustuu arvioon, vastapaineanturi kertoo jotain kyllä, mutta vain heti polton jälkeen, muussa tapauksessa pönttö on taas "täyttymissyklissä" eikä arvo ole vertailukelpoinen.
Tuhkalaskuri on tehty sinne ohjelmaan niin, että se yllätys yllätys kehottaa parin satkun jälkeen vaihtamaan hitupöntön, kun se ei toimi enään.
Se on pulsittiä...E61 2006 530d m-sport
Comment
-
-
Kiitoksia tuikulle jälleen infosta. Juurikin olin muotoilemassa kysymystä dpf poistosta optimointiohjelmoinnin yhteydessä, mutta selväksi tuli, ettei pönttöä tarvitse välttämättä poistaa hyviin tuloksiin silti päästäessä.
Onko nyt oikein ajateltu, että jos auto on kunnossa, ei savuta ja dpf:n antaa olla paikoillaan, niin se 50 parametrinen teho-vääntöohjelma sisään eikä dpf ohjelmallista disaplointia tarvita/suositella/ei saa tehdä? Entä egr ohjelmallinen poisto tälläisessä muuten "vakio" ohjelmointitapauksessa, kannattaa aina tehdä, ei merkitystä vai riippuu tapauksesta?
Muuttuuko logiikka, jos proturbo, downpipe, cooler modi tehdään?
e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005
Comment
-
-
.
Cooleri vaan parantaa tilannetta.
Ahdinmuutos ei sinällään vielä, mutta jos tehoa/virtausmääriä kasvatetaan, varmaan hiukkassuodattimen kapasiteetti loppuu, ainakin se on vaan haitolla, kun extriimiä haetaan.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Bemari muuttuu paineohjatuksi kun Maffilta otetaan piuha irti. Ohjelman muutoksista riippuen ei välttämättä vaikuta tehoihin tai savuihin mitenkään. Itse asiassa 30d malleissa vakio MAF on niin onnettoman pieni, että tuota paineohjausta pitää käyttääkkin jos meinaa 300 saada. Tai vääntää lamdakartat paksulle yläpäästä.
Tuohon penkki asiaan vielä. Penkki on hyvä työkalu. Auttaa tuotekehityksessä ja nopeuttaa työtä. Itselle suurin plussa penkissä on kuitenkin turvallisuus. Tienpäällä säätäminen vituttaa suunnattomasti ja on hiton vaarallista. Maanantaina säädettiin vajaavetoista f10 520d:tä. Isommalla ahtimella. 150 vauhtia ja sutii vaan. Yritä siinä sitten saada softa pelaamaan tai logattua mitään. Pari sellaista vetoa saatiin lopulla aikaseksi että todettiin missä tuossa vahassa taksissa railipumppu venyy. Aikaa meni hukkaan suditellessa varmaan 6h. Tuollaisella mopolla.
Softan saa hyväksi tiellä säätämälläkin. Kun tietää mitä tekee ja loggailee testerillä.
Bulkkisoftallakin saa kivasti tehoa vakioon nähden. +25% kaikkiin rajoittimiin (mitkä tekijä on sattunut löytämään) kauttaaltaan sekä 10-15% suutinkarttaan ihan vaan varuilta. Teho nousee kyllä. Vähintään tuon suutinkartan huijauksen verran. Auton toiminta voikin olla sitten ihan eri asia. Asiakas ei tuota kyllä tiedä ja on tyytyväinen kun teho nousi. Samalla kun kaasupoljinta on herkistelty 20% asennosta lähtien niin tuntuu olevan pintakaasulla hitosti enemmän voimaa. No mitenkäs se auto sitten teknisesti pelaa... Ennakot ei vastaa todellista ruiskutusaikaa. Savua tulee enemmän kuin ecu luulee joten pöntön toiminta ja kesto huononee. Parhaassa tapauksessa mitä olen nähnyt oli EGR kartat hämmennetty siten että se oli auki melkein jatkuvasti. Jännästi oli siinäkin pönttö umpitukossa...tdituning.fi
Comment
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
Kun autolla ajetaan ja poltetaan polttoainetta, syntyy "kiinteääkin" palamisjätettä, nokea.
Ohjelmassa on laskureita, jotka arvioivat nokimäärää, muunmuassa käytetyn polttoainemäärän mukaan, kylmäkäynnistykset vaikuttaa ym ym.
Siis nokimäärää ei tiedetä, se arvioidaan.
Vastapaineanturillakin arvioidaan jotain, arvioidaan.
Kun moottorinohjaus päättää tehdä puhdistuspolton, jossa kertynyt noki, todellinen tai arvailtu, poltetaan poikkeen, niin tiettyjen parametrien avulla taas arvioidaan puhdistuspolton onnistumista ja tästä, poltetusta noesta jää jäljelle tuhkaa, jonka määrä siis perustuu arvion arvioon.
Vaikka vastapaineanturi kertoisi ettei vastapainetta ole, niin moottorinohjain ei usko, ettei tuhkaa ole, se on laskenut, että sitä on ja sillä siisti.
Nyt on sen verran hyvää tietoa nokilaskurin toiminnasta, että pakko kysyä arvausta.
Omassa 530:ssä on edellisen omistajan aikana laitettu ohjelma (pitäisi olla kevyt ohjelmointi, noin 265 hp ja 560-580 Nm ja perstuntumalla varmaan aika lähellä onkin). En nyt mainosta tässä, kenen softa, kun yritän haarukoida, onko vikaa softassa vai raudassa tällä hetkellä, mutta aika ison toimijan nimissä myytyä softaa. Nokea näyttää kertyvän laskuriin huikeaa tahtia polton jälkeen ja polttopyyntö voi tulla jo ihan sadan-kahdensadan km välein, kun noki on jo ehtinyt 30...31 g lukemiin.
Parinkymmenen km matkalla noki voi hyvin hypätä useita grammoja ylös ihan tasaisessakin ajossa. Ei vaadi mitään isoja revittelyitä, vaan ihan rauhallinen pk-seudun kehätie/pikatieajo saa tuon aikaan myös. Vaikka autossa dpf paikallaan (varmasti ei ole poistettu eikä rei'itetty eikä muutakaan sellaista), niin putkenpäätkään ei ole niin kirkkaat kuin toisessa talon vakiona olevassa M57:ssa. Kone lämpenee normaalisti (termarit uudet ja kunnossa). Muita vikakoodeja ei ole kuin dpf:n 200 tkm ylitys ja parista hehkusta koodit. Laskennallinen tuhka-arvio on tällä hetkellä noin 50 g.
Kulutusmittari hyppää aika hereästi ylös ihan pienelläkin kaasunpainalluksella. Sinänsä ajossa kaikki tuntuu toimivan ihan normaalisti ja jollei seuraisi polttoja, ei ehkä huomaisi mitään.
Kertookohan tämä enempi softasta vai onkohan siellä esimerkiksi MAF huonona, mikä saa aikaan älyttömyyksiä?
E
Comment
-
Comment