Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    ELM327 joka minulla on jos sitä tarkoitit, mittaa imuilman erilliseltä anturilta, imusarjasta. Koska asia kiinnosti hankinnan yhteydessä otin kokeeksi IMM johdon irti ja seurasin mittaustuloksen muuttumista. Toki jo lämmöistä pystyi päättelemään.
    En oikein nyt pysy kärryillä mikä homman pointti on. Tämä topicci on M57 dieseleitä koskeva, niissä on ahtoilman lämpöanturi ahtoputkessa välijäähyn ja imusarjan välissä, DDE:n flashissä bitti josta valita käytetäänkö MAFfin sisäänrakennettua (imuilma) vaiko ahtoputken lämpöanturia (ahtoilma), tämä toiminta on minulle epäselvä joten en ala siitä sen enempää arvailemaan, volvotdi/tuikku kertonee totuuden... Testolla löytyy molemmat arvot, tosin on kyllä tullut vastaan yksilöitä joissa molemmat arvot näyttää täysin samaa, jolloin taas selviää kummasta on kyse irroittamalla joko maffi tai ahtoputken anturi.
    ELM327 on ohjelmoitava mikropiiri jonka ympärille on kaapeli rakennettu, se tukee jonkin verran eri kommunikointistandardeja, ja yleisin tapa käyttää on jonkin yleismallisen softan kanssa joka osaa pyytää väylästä saatavilla olevat OBD-PID:t. INPA/ISTA/testo jne ei lue niitä obd-arvoja vaan menee vähän ”syvemmälle” bemarin omaa protokollaa käyttäen.
    Last edited by Supra^; 05-05-2019, 16:07.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Kävin liittämässä ELMin M57 moottoriin. Pitää vielä irroittaa siitäkin IMM että tietää kummasta lukee imulämmön, auto ulkona niin en alkanut konehuoneeseen. Epäilen lukeman tulevan coolerin ja imusarjan välisestä anturista.

      Comment

      • Samppale
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 140
        • Tuusula

        Katselin testolla boost Airin lämpötiloja. Noin puolentunnin päästä ajosta. Coolant oli 64 astetta ja boost temp 39 astetta. Voiko jo päätellä jotain anturin kunnosta vai käynkö tarkistamassa uudelleen ihan kylmästä koneesta? Autona sigun 335d.
        F20 118iA M-sport 2016


        EX E91 335d M-sport 07´
        EX e39 02' 530i touring

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2724
          • Tampere

          Originally posted by Samppale View Post
          Katselin testolla boost Airin lämpötiloja. Noin puolentunnin päästä ajosta. Coolant oli 64 astetta ja boost temp 39 astetta. Voiko jo päätellä jotain anturin kunnosta vai käynkö tarkistamassa uudelleen ihan kylmästä koneesta? Autona sigun 335d.
          Luotettavin tulos saadaan kun katsotaan anturitiedot sekä kylmästä koneesta että ajon aikana ja ajon jälkeen, kun kone on lämmin.

          Lisäksi mielellään vertailun vuoksi seurantaan myös imuilman lämpötila (MAF:ilta), jotta näkee miten ne käyttäytyvät em. tilanteissa.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • LongJohn
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2017
            • 269
            • Kuopio

            Onkos tuohon imuilma-anturin oireiluun liittyvää persdynotietoa olemassa?

            Tuossa kaivelin jotain arkistoja vanhemmista ketjuista joissa ilmeisesti vakiosoftalla ei ole huomattu käytännössä mitään eroa vaikka anturi antanut aivan piposta olevia lämpöarvoja.

            Omassa autossa softa alkaa rajailla kakkua kun tuon anturin näyttämä ylittää 80 astetta.

            Comment

            • LongJohn
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2017
              • 269
              • Kuopio

              Originally posted by LongJohn View Post
              Onkos tuohon imuilma-anturin oireiluun liittyvää persdynotietoa olemassa?

              Tuossa kaivelin jotain arkistoja vanhemmista ketjuista joissa ilmeisesti vakiosoftalla ei ole huomattu käytännössä mitään eroa vaikka anturi antanut aivan piposta olevia lämpöarvoja.

              Omassa autossa softa alkaa rajailla kakkua kun tuon anturin näyttämä ylittää 80 astetta.
              Kuulostaisiko se loogiselle että vakioautoissa ahtolämmöt ääriharvoin nousee niin ylös että softan tarvitsisi rajoittaa mitään (vakio ic) mutta softattuna tilanne tyystin eri....?

              Comment

              • Jacques
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 573
                • pk

                Näinpä, ja softatuissa se ero onko koko imulämmön lämpötilatarkkailu otettu pois käytöstä..
                G30 540i
                F32 435d

                Comment

                • LongJohn
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2017
                  • 269
                  • Kuopio

                  Originally posted by Jacques View Post
                  Näinpä, ja softatuissa se ero onko koko imulämmön lämpötilatarkkailu otettu pois käytöstä..

                  Jep. Omassa on softa ja koodarin mukaan 80 asteen jälkeen alkaa kakkua leikkaantua.



                  Tervettähän tuo olisi pitää käytössä. Se oikeasti sulaa koko masiina jos lukema sattuu pitämään paikkaansa ja ominaisuus on kokonaan poissa käytöstä. Jos tuo nyt edellyttää jonkun vuoden välein uusimaan 20-30 euron luteen putken kylkeen ei ole kallis henkivakuutus motille.

                  Comment

                  • Jacques
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 573
                    • pk

                    Tässäpä tuleekin dilemma, kannattaisiko tehoja ryhtyä laskemaan loivemmin jo aikaisemmassa vaiheessa - ei tule niin äkkillinen puutuminen.
                    G30 540i
                    F32 435d

                    Comment

                    • Samppale
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 140
                      • Tuusula

                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Luotettavin tulos saadaan kun katsotaan anturitiedot sekä kylmästä koneesta että ajon aikana ja ajon jälkeen, kun kone on lämmin.

                      Lisäksi mielellään vertailun vuoksi seurantaan myös imuilman lämpötila (MAF:ilta), jotta näkee miten ne käyttäytyvät em. tilanteissa.
                      Ajoin aamulla töihin mennessä noin 25km testiä. Ei päässyt kunnolla polkemaan että olisi saanut kunnolla lämpöjä nostettua. Maantieajossa BOOST lämmöt noin 15 astetta. Valoissa seistessä nousevat reiluun 20 asteeseen. Imuilman lämpötila noin 10 astetta (en ole 100 varma tuleeko tieto maffilta). Ulkona oli 6,5 astetta lämmintä.
                      F20 118iA M-sport 2016


                      EX E91 335d M-sport 07´
                      EX e39 02' 530i touring

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2724
                        • Tampere

                        Originally posted by Samppale View Post
                        Ajoin aamulla töihin mennessä noin 25km testiä.
                        Kerätyt lukemat ovat loogisia, joten ahtoilman lämoötila-anturin (ja MAF:in vastaavan) toiminta vaikuttaa autossasi normaalilta.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Silvio
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 293
                          • *

                          Itsekin innostuin tutkimaan asiaa ja oikeastaan tilanteesta (kylmä kone/ajossa/ajon jälkeen) riippumatta Charge air temp on reilun 60 celsiusta joten tilasin uuden anturin.
                          Raportoin myöhemmin paljonko persdynossa tulee lisää tehoa jahka osa saapuu ja pääsen vaihtamaan.
                          ...

                          Comment

                          • LongJohn
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2017
                            • 269
                            • Kuopio

                            Originally posted by Silvio View Post
                            Itsekin innostuin tutkimaan asiaa ja oikeastaan tilanteesta (kylmä kone/ajossa/ajon jälkeen) riippumatta Charge air temp on reilun 60 celsiusta joten tilasin uuden anturin.
                            Raportoin myöhemmin paljonko persdynossa tulee lisää tehoa jahka osa saapuu ja pääsen vaihtamaan.
                            Mielenkiintoista.

                            Voiko tästä nyt tehdä loogisen johtopäätöksen että riippuen mihin asentoon anturi hajotessaan jumittaa ja miten koodi on kirjoitettu se sotkee sitten minkä sotkee?

                            Eli risakin anturi näyttäessään alle softan turvarajojen olevia arvoja ei tee mitään mutta jos se jumii sitä korkeammille arvoille kakkurajoitus on aina ja ikuisesti päällä?

                            Comment

                            • LongJohn
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2017
                              • 269
                              • Kuopio

                              Semmoinen detaili tuli tuosta omasta menopelistä mieleen että siinähän oli tovi sitten klassinen öljynsyöntiongelma joka ensin arvailtiin pieneen ahtimeen joka noista tapaa lahota ensimmäisenä. No tämä uusittiin muttei korjannut ongelmaa. Lopulta ongelma tuli aika selvästi esille: venakopan tiiviste pehmennyt ja pehmeni sitten ulkokehältäkin ampuen tavaraa pitkin konehuonetta. Sitä ennenhän tuo sotki venakopan sisältä käsin mm huohottimen toimintaa joka syötti tavaraa putkiston kautta ulkomaailmaan. Joissain tapauksissa käynnistyksen jälkeen melkoinen pölläkkä joka herätti huolen isommistakin murheista...

                              Mutta tosiaan ottaen huomioon että huohottimen liitos on imuputkessa ennen ahtimia (?) ja siitä ajetaan läpi ajan saatossa useampi litra öljyä voisi olettaa ettei letkuston loppupäässä olevat lämpötila ja MAP anturit ole ihan elämänsä kunnossa?

                              Comment

                              • isolohko
                                BTCF Member
                                • May 2004
                                • 902
                                • Kymenlaakso

                                Polttoaineen lauhdutinta lieneekö näihin tehonlisäysohjelmoituihin asenneltu?

                                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎