Kyselläänpä, kun vähän askarruttaa: Pitääkö nelipyöräsuunnata, jos vaihtaa rengassetin orkkiskoosta 245/40-18" -> orkkiskokoon 245 ja 275 -19"?
Orggiskokojahan on peräti 16" - 19", mitä on voinut tehtaalta alle ruksia aikoinaan (tietysti riippuen variantista, eroja on). Jos varustelistalla on peruskokoa isompi koko, voiko siitä tehdä johtopäätöstä, että tehtaalta auto olisi tullut jotenkin vakiosta poikkeavilla kulmilla ulos? Todennäköisesti ei, ja suuntaus kannattaa joka tapauksessa, kun kulmat kuitenkin vaihtelee vanne- ja rengaskoon mukaan.
Ensiasennusrengas oli 17". Kulmat, ainakin etupään, laitettiin kohdilleen kun raidetangonpäät vaihdettiin. Silloin alla oli 18".
Eli safe ratkaisu olisi säädättää kulmat, kun keväällä vaihtaa 19" alle. Jos jotain häviää, on säädön hinta. - säästyy renkaat reunoista kulumiselta.
Jarppa
BMW i4M50 individual -23 exiä: BMW 545e -21
BMW F33 435xd -15
M550xd-12 e93 330da -08
Dodge Stealth RT/TT -91
Ford Thunderbird SC -91
Olds Supreme avo -71
Chevy Chevelle 2d HT -72
Sanokaas voiko tämä talvella ylimääräinen toisen pyörän sutiminen aiheuttaa sen että syttyilee herkemmin se rengaspaine-vahti-merkkivalo?
Kesällä ei syttyny kertaakaan. Nyt toista talvea menossa ja syttyy aina silloin tällöin. Ja tulee ajeltua jonkin verta vielä DSC pois päältä eli ''kaikki leikkiminen sallittu'' tilassa. ? Paineet ovat kuitenkin kohdallaan.
Sanokaas voiko tämä talvella ylimääräinen toisen pyörän sutiminen aiheuttaa sen että syttyilee herkemmin se rengaspaine-vahti-merkkivalo?
Kesällä ei syttyny kertaakaan. Nyt toista talvea menossa ja syttyy aina silloin tällöin. Ja tulee ajeltua jonkin verta vielä DSC pois päältä eli ''kaikki leikkiminen sallittu'' tilassa. ? Paineet ovat kuitenkin kohdallaan.
Kai sekin on mahdollista. Tai sitten voi johtua siitä että anturi on tämän tästä jääkökön peitossa...?
eikös tuo painevahti perustu renkaan ympärysmittaan jonka se laskee abs antureilta tulevista pulsseista ja vertailee niitä keskenään: jos joku rengas alkaa poiketa muista jollain tietyllä aikavälillä liikaa, tulee herja.
Noihin abs antureihin ei varmaan lumi ja jää vaikuta, ellei lumen/jään seassa oo oikeen paljoa metallia joka sotkee induktioanturin toimintaa Reilumpi suttailu sen sijaan voi tuota keskiarvoa sotkea..?
eikös tuo painevahti perustu renkaan ympärysmittaan jonka se laskee abs antureilta tulevista pulsseista ja vertailee niitä keskenään: jos joku rengas alkaa poiketa muista jollain tietyllä aikavälillä liikaa, tulee herja.
Noihin abs antureihin ei varmaan lumi ja jää vaikuta, ellei lumen/jään seassa oo oikeen paljoa metallia joka sotkee induktioanturin toimintaa Reilumpi suttailu sen sijaan voi tuota keskiarvoa sotkea..?
Näin on. Ei siellä mitään ylimääräistä anturia ole.
Sanokaas voiko tämä talvella ylimääräinen toisen pyörän sutiminen aiheuttaa sen että syttyilee herkemmin se rengaspaine-vahti-merkkivalo?
Kesällä ei syttyny kertaakaan. Nyt toista talvea menossa ja syttyy aina silloin tällöin. Ja tulee ajeltua jonkin verta vielä DSC pois päältä eli ''kaikki leikkiminen sallittu'' tilassa. ? Paineet ovat kuitenkin kohdallaan.
En tiedä johtuuko sutimisesta vai mistä, mutta minulla oli vastaavaa ongelmaa pari vuotta sitten vanhoilla talvirenkailla. Mutta niilläkin RPA-virheilmot loppuivat kuin seinään jossain vaiheessa, todennäköisesti kun lisäsin ilmaa renkaisiin. Sen jälkeen ei ole ilmoitellut muuten kuin kesä- ja talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.
Nyt ei ole kertaakaan tullut tuota virheilmoitusta uusilla talvirenkailla, joilla jo pari kk ajeltu. Ei edes, vaikka lisäsin ilmaa enkä kalibroinut RPA:ta uudelleen. Tuo ilmeisesti herää ilmoittamaan vasta, kun rengas pääsee vajenemaan oikein reilusti ja ympärysmitta havaittavasti muuttuu.
Ehkä noita ilmoituksia voisi tulla, jos renkaat pääsee ajossa luistamaan sen verran vähän, että vielä DSC ei puutu. Esimerkiksi, jos loska jarruttaa pyöriviä eturenkaita hieman - ja kesärenkailla tuollaista harvemmin tapahtuu.
Onko kellään kokemuksia stud + nut kiteistä?
Siis jos laittais autoon pinnapultit ja mutterit pulttien tilalle.
Tuohan olis aika rouhea, mutta hinta on kauhea!
Mikä on arvon raadin mielipide?
Miten mahtuu pyörimään edessä 8,5x18 Et 35 vanteilla 245/45x18 kummit.
Viime kesänä oli 245/40x18 renkaat, mutta eipä tyllut katsotuksi minkä verrran siellä oli tilaa. Sädehän noissa kasvaa 12 mm
Mikä on arvon raadin mielipide?
Miten mahtuu pyörimään edessä 8,5x18 Et 35 vanteilla 245/45x18 kummit.
Viime kesänä oli 245/40x18 renkaat, mutta eipä tyllut katsotuksi minkä verrran siellä oli tilaa. Sädehän noissa kasvaa 12 mm
Äh sullahan oli neliveto, meinasin jo jeesustella offseteistä Voihan tuo sopiakkin, mutta miksi ei orkkis kokoa?
Äh sullahan oli neliveto, meinasin jo jeesustella offseteistä Voihan tuo sopiakkin, mutta miksi ei orkkis kokoa?
Mietin samaa,että miksi orkkiskokoa halkaisijaltaan pitäisi muuttaa liki tuumalla isommaksi.Tämä on ihan veikkaus,mutta edessä tuskin ainakaan sopii raapimatta pyörimään.
Comment