Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • --M--
    Newbiemmer
    • Nov 2008
    • 3
    • Oulu

    Originally posted by tuikku View Post
    .
    No niin, tämä tarina taas jatkuu.
    Kuukauden oli välissä E46 330d, uudemmalla tekniikalla.
    Samat tehot suunnilleen saa, mutta väännöt joutuu sen laatikon takia todella alas jättämään, suunnilleen 550 tasoon.
    Ykkösellä ja kakkosella vielä tuosta sata nm vähemmäksi.
    Ihan kiva auto, mutta laatikon takia ei nyt sovellu tähän ...
    Nyt on alla oikein karvalakkien neekerimalli, alkuperäinen suomiauto.
    Mutta minä en kyllä mitään varusteita kaipaakkaan, turhankin siisti oikeastaan tähän särkemiseen.
    Ahdin nyt tulee hiukan suurempi vakiokuoriin ensin ja cooleri, haluaisin uskotella, että niiden kanssa aika hyviä lukemia pitäisi tulla.

    Aikaisempi oli aivan vakio, ilman hiukkaspönttöä, luulen että hyvä kuntoisella pääseepöntön kanssa lähelle samaa.
    Ehken joskus saatan kertoa moditkin, mutta en vielä, ihan perusjuttuja.

    Onko näissä E46 330d tai xd malleissa myös ZF laatikkoja, kun olen ollut siinä luulossa että nämä kaikki automaatit on vain GM tekeleitä ?

    Jos on alun perin myös ZF niin miten nuo erottaa toisistaan ?
    Kenen tekemä on tuo manuaali laatikko ja millä osilla ne taas saadaan vahvistettua ?

    -M-

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9156
      • Oulu

      Originally posted by --M-- View Post
      Onko näissä E46 330d tai xd malleissa myös ZF laatikkoja, kun olen ollut siinä luulossa että nämä kaikki automaatit on vain GM tekeleitä ?
      E46:ssa GM:n laatikko myös loppupään M57N-motilla. Kyseisen ikäpolven dieseleistä ZF:n laatikko ainoastaan E38 730d ja Alpina D10.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • bmwbmw
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1370
        • Kainuu

        Originally posted by tuikku View Post
        .
        800 on liikaa vääntöä vakiolaatikolle.
        Riittävän suuressa vauhdissa kun D,llä varovasti painaa reilusti kaasua, niin laatikko päästää irti.
        Luokkaa 700 taitaa vakio-osilla olla maksimia.
        Muuten tottelee ohjausta hyvin.
        Tästä samaa mieltä. Ongelma tulee siinä kun vääntöä on "liikaa" alle 2000rpm. Viimeisin tekemäsi softa minun autoon on nappisuoritus! Miellyttävä ajaa ja voimaa löytyy
        sigpic
        Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          Originally posted by Clavurion View Post
          E46:ssa GM:n laatikko myös loppupään M57N-motilla. Kyseisen ikäpolven dieseleistä ZF:n laatikko ainoastaan E38 730d ja Alpina D10.
          Joo, kylläpä se näin on.
          Ihan hyvä auto pilattu laatikolla.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • --M--
            Newbiemmer
            • Nov 2008
            • 3
            • Oulu

            Lähinnä voiman siirtoon liittyviä kysymyksiä...

            Missä näiden M57N moottorilla olevien manuaalisten versioiden kestävyyden rajat menee suurin piirtein, jos ovat vakio kokoonpanolla tai vahvistetulla, ja onko mitään eroa Xd versioissa ?

            -M-

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              .
              Mahtaako tietää kukaan.
              Lastutuksen kannalta man on vähän huono, vääntöä ei käytännössä voi laittaa.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • Fabsu
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1754

                Originally posted by tuikku View Post
                .
                Mahtaako tietää kukaan.
                Lastutuksen kannalta man on vähän huono, vääntöä ei käytännössä voi laittaa.
                Paljon manuaaliin uskaltaa laittaa tehoja/vääntöjä?
                AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                e30 318i -88

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  .
                  Eihän se max tehoa haittaa.
                  Kestäiskö tuo kunnossa ollessaan vakiona jotain 600.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • juxo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 301
                    • Jyväskylä

                    Vähän eritietoa tuntuu löytyvän netin syövereistä muualtakin kun koto Suomesta tosta manuaali laatikosta, siis eikös nyt GS6-53DZ vaihdelaatikosta puhuta?

                    Toki vakio kytkin/kaksoismassa vauhtipyörä ei varmaan kestä mahdottomasti vääntöä, mutta ainakin itselle tarjoukset mitä olen kysynyt ohjelmoinneista on vastattu, että 600-650nm pitäisi kunnossa olevan kytkimen ja vauhtipyörän kestää. Monien juttujen perusteella mitä olen lukenut niin tota GS6-53DZ laatikkoa on kehuttu yllättävän järeeks manuaaliks joka kestäis jopa 1000nm käytössä. Ne kenellä on kokemusta niin korjatkaa toki jos olen väärässä.


                    Edit: xd malleissa siis jos e46 puhutaan voi olla jakolaatikko heikkolenkki... Valmistaja specsannu sen muistaakseni 350 tai 390 nm väännölle, kuitenkin xd malleissa ylittää jo vakiona vääntö sen valmistajan lupaaman keston kun sitä joskus selvittelin.
                    Last edited by juxo; 28-02-2014, 21:50. Reason: Lisäys
                    G05 X5 45e Msport
                    E70 X5 35d
                    E36 Compact VR6T
                    E60 M5 VR6T
                    E92 VR6T Build

                    Comment

                    • bmwbmw
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1370
                      • Kainuu

                      Originally posted by Fabsu View Post
                      Paljon manuaaliin uskaltaa laittaa tehoja/vääntöjä?
                      Kokemuksella edellisen auton kohdalla kaikki mitä moottorista irti saa kunhan sitä vääntöä osaa käsitellä siihen malliin että 2 vaihe on isoin millä uskaltaa kaasun lyödä pohjaan millä kierroksillä tykkää mutta 3 vaihteella ja isommilla vasta 2000rpm jälkeen. Muuten jurraa kytkin ja vauhtipyörä ja paljon. Kyllä sen ajaessa kuulee milloin jurina/luisto alkaa. Itse ZF mekaaniseen laatikkoon ei mitään luottamuspulaa ole.
                      Last edited by bmwbmw; 28-02-2014, 21:21.
                      sigpic
                      Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Originally posted by juxo View Post
                        V Valmistaja specsannu sen muistaakseni 350 tai 390 nm väännölle, kuitenkin xd malleissa ylittää jo vakiona vääntö sen valmistajan lupaaman keston kun sitä joskus selvittelin.
                        Onko tieto peräisin keskustelupalstoilta vai ZF:lta? Veikkaan että ei ainakaan ZF:lta joten tiedon paikkansapitävyydenkin voi vahvasti kyseenalaistaa.

                        Mikään autovalmistaja-vaihteistovalmistaja-kombinaatio länsimaissa ei varmasti pysty tekemään sellaista kokoonpanoa jossa toisen osapuolen väännönkesto olisi tietoisesti vähemmän kuin mitä moottori tuottaa. BMW ei todellakaan ole valinnut osia meiningillä: "Tuolla ZF:lla näyttäisi olevan joku jakolaatikko joka melkein riittäisi kestoltaan meidän dieselille. Valitaan se."
                        ---

                        Comment

                        • juxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 301
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Onko tieto peräisin keskustelupalstoilta vai ZF:lta? Veikkaan että ei ainakaan ZF:lta joten tiedon paikkansapitävyydenkin voi vahvasti kyseenalaistaa.

                          Mikään autovalmistaja-vaihteistovalmistaja-kombinaatio länsimaissa ei varmasti pysty tekemään sellaista kokoonpanoa jossa toisen osapuolen väännönkesto olisi tietoisesti vähemmän kuin mitä moottori tuottaa. BMW ei todellakaan ole valinnut osia meiningillä: "Tuolla ZF:lla näyttäisi olevan joku jakolaatikko joka melkein riittäisi kestoltaan meidän dieselille. Valitaan se."
                          No ei se tieto ainakaan ZF:ltä ole peräisin kun se jakolaatikko ei ole edes ZF valmistama tietojen perusteella mitä olen netistä löytänyt vai voitko näyttää jonkun dokumentin että on?:think

                          Nyt en kylläkään löytänyt sitä pdf:ää missä oli eri NV mallien väännön kestoja ilmotettu, mutta tässä pari linkkiä jonka perusteella voi jo todeta ettei valmistaja ole ZF. Ja jos tuosta en.wikistä löytyy taulukkokin mistä voi todeta ton "vahvuuden/kestävyyden" asteikolla 1-7 ja tässä e46 325xi, 330xi ja 330xd malleista löytyvä NV124 olis sillon 2...

                          Minä nyt en turhaan jaksa ruveta väittelemään että paljonko se väännön kesto oli/on, enkä aikasemmassakaan viestissä sitä varmaks tiedoks väittänyt. Joskus reilu vuos sitten sen taulukon jostain löysin, enkä löydä enään.








                          Edit: Mistä muuten olet löytäny tiedon, että sen jakolaatikon olis valmistanu ZF kun sitä noin mainostit?
                          Last edited by juxo; 01-03-2014, 16:47. Reason: Lisäys
                          G05 X5 45e Msport
                          E70 X5 35d
                          E36 Compact VR6T
                          E60 M5 VR6T
                          E92 VR6T Build

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            En minä tiedäkään kuka jakolootan on valmistanut, oletin vain että se olisi ZF. Ei sillä ole merkitystä kuka sen tekee, oleellista on se että sen valmistaja ei kaikella todennäköisyydellä lupaa sille yhtään vähempää väännönkestoa kuin mitä moottorista lähtee.

                            Jos löydät sen pdf:n, linkitä ihmeessä se tänne mikäli se on valmistajan eikä 'harrastajan' tuotos.
                            ---

                            Comment

                            • diffas
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2010
                              • 215
                              • Lahti

                              Mun korvaan kuulostaa vähä paskalta softalta, jos tarvii varoa millä vaihteella ja millä kierroksella uskaltaa painaa kaasua. :think
                              Kingdiesel Racing

                              Comment

                              • juxo
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 301
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by -Tapi View Post
                                En minä tiedäkään kuka jakolootan on valmistanut, oletin vain että se olisi ZF. Ei sillä ole merkitystä kuka sen tekee, oleellista on se että sen valmistaja ei kaikella todennäköisyydellä lupaa sille yhtään vähempää väännönkestoa kuin mitä moottorista lähtee.

                                Jos löydät sen pdf:n, linkitä ihmeessä se tänne mikäli se on valmistajan eikä 'harrastajan' tuotos.
                                En löytäny sitä kyllä ainakaan helpolla, mutta nyt mitä tietoa löysin niin BMW olis itse ilmoittanu/specsannu nuo "XI" jakolaatikot 300nm kestolle. Xd mallistahan löytyy sama NV 124 mutta missään ei oteta kyllä kantaa että xd mallien jakolaatikko olis specsattu BMW toimesta tolle 300nm.

                                Mutta oli miten oli alla linkit jotka kertoo tarpeeks ja ainakaan minun osalta tätä ei tarvi enempää käydä tässä läpi kun menee vähän varsinaisen aiheenkin ohi.

                                Tässä ainoo documentti minkä löysin siitä 300nm specsauksesta:




                                Alla oleva valmistajan documentti yllätti täysin, osaako joku sanoa miten New Venture Gear on ilmoittanut näin suuren väännön keston jakolaatikolle? 4721nm



                                Tuota tietoa on vähän vaikee löytää new venture gearin tuotoksista kun heidän omat sivutkaan ei toimi enään.

                                Omat kokemukset:
                                Onhan tuo jakolaatikko kestäny ~500nm väännöillä ja sikaa on kyllä saanut ajotavan sekä olosuhteidenkin osalta. Ainoastaan jonkun verran väljää etukardaanin lähdön laakerissa, mutta autokin ollu semmonen maantiejuhta isoilla kilometreillä että ei se ihmekkään ole että on väljää.

                                Edit: Täällä ainakin jo ootellaan Tuikun seuraavaa päivitystä itse aiheeseen!
                                Last edited by juxo; 01-03-2014, 21:40.
                                G05 X5 45e Msport
                                E70 X5 35d
                                E36 Compact VR6T
                                E60 M5 VR6T
                                E92 VR6T Build

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎