Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Cooleri on tosiaan vaihdettu ja DPF tyhjätty, ei muita muutoksia, kaikilta muilta osin, poisluettuna softa - moottori on vakio.
    Katti on paikoillaan, tässä ei nyt yritetäkkään mitään mahtitulosta - vaan ihan tavallisella, tai ehken huonommallakin, autolla yritän saada mahdollisimman totuudenmukaisen arvion tehon määrästä, joka tällä modauksella tulee.
    Ei maksimia, vaan sellainen tulos, jonka saisin sitten toistenkin autoista tarvittaessa ja mieluummin vähän enemmänkin.
    Eikä mitään eksoottisia osia, vaan ihan "peruskamaa", jotta kustannus pysyy myös kurissa, näin on myös ahdinmuutoksen tekijän kanssa sovittu, yritetän sellaista win-win tilannetta, sama perusmuutos kaikkiin ahtimiin, joka toimii ja on helppo säätää.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .



      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        .
        Kompurasiipi kutakuinkin tuollainen.
        Ei liian suuri, vaan juuri sopiva, myös pakosiiven suhteen.
        Kahden ja 2,5,n baarin kohdalla 500hv,n viivalla (50lbs), on hyötysuhde vielä +70%, mikä on ihan ok, kartalla ollaan.
        Pakosiiven pitäisi tuon tuotto vielä hanskata.
        Tuossa on vielä tarvittaessa sellainen 10% heivausvarakin.

        Toivottavasti edes lähelle tuollainen tulee, ettei ole vinosilmät harrastaneet käytännön huumoria ...



        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • lurkki3
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 657
          • ylivieska

          Onko kellään tietoa sopiiko m57n koneen cp3 pumppu m57 lohkoon ja miten käyttöakseli?lohkon ja pumpun välinen tiiviste sama ainakin.moneen paikkaan soitellut ja kyllä se näyttää vaikealta saada elementtejä/tuottoa lisää tuohon cp1 pumppuun,vihreää valoa ainakin näytetty että cp3 pumppu pitäisi toimia ku jättää siitä tulopuolen määränsäätimen kytkemättä ja ohjaa painetta sitte sielä suutintukin päässä niin kuin N koneisessa tehdäänkin...miksihän tätä ei kukaan ole vielä kokeillu
          E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
          Bagged e32
          Ex E61 525d m-sport -06
          Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
          Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

          Comment

          • 530Da03
            BTCF Member
            • Jan 2014
            • 104
            • Keski-Suomi

            Kyllä sinne minun tutkimuksien mukaan saa lisää tuottoa.
            Bosch F01M101347 pumppuelementit käy suoraan kun niitä kerran yhteen CP1:n runkoon kokeilin.

            Noilla pitäis tulla tuottoa 21% lisää.

            Ikään en ole pumppua paikallaan käyttänyt, kun vaatisi varmaakin softasta jotain muutoksi ettei tule herjoja liikaa aukiolevasta paineensäätöventtiilistä.

            Eihän tuo tietysti sitä totuutta muuta että CP3 kestää varmaankin korkeita ruiskutuspaineita paremmin pidemmällä aikavälillä?
            E39 530Da Touring -03
            E39 530D Touring -01 Individual, M-sport
            E39 525Da Touring -00
            E39 530D Touring -99

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              .


              Last edited by tuikku; 07-12-2015, 19:56.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                Originally posted by lurkki3 View Post
                Onko kellään tietoa sopiiko m57n koneen cp3 pumppu m57 lohkoon ja miten käyttöakseli?lohkon ja pumpun välinen tiiviste sama ainakin.moneen paikkaan soitellut ja kyllä se näyttää vaikealta saada elementtejä/tuottoa lisää tuohon cp1 pumppuun,vihreää valoa ainakin näytetty että cp3 pumppu pitäisi toimia ku jättää siitä tulopuolen määränsäätimen kytkemättä ja ohjaa painetta sitte sielä suutintukin päässä niin kuin N koneisessa tehdäänkin...miksihän tätä ei kukaan ole vielä kokeillu
                Määränsäätimeen perustuva polttoaineen paineensäätö on ihan hyvin toimiva juttu, ainakaan tehojen puolesta ei ole tarvista siitä luopua.
                Tarvittaessa sen voi vaihtaa tai modata paremmin virtaavaksi.
                Ota yhteyttä vaikka Rengaspalvelu Karjalaiseen Kajaanissa.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  Originally posted by 530Da03 View Post
                  Kyllä sinne minun tutkimuksien mukaan saa lisää tuottoa.
                  Bosch F01M101347 pumppuelementit käy suoraan kun niitä kerran yhteen CP1:n runkoon kokeilin.

                  Noilla pitäis tulla tuottoa 21% lisää.

                  Ikään en ole pumppua paikallaan käyttänyt, kun vaatisi varmaakin softasta jotain muutoksi ettei tule herjoja liikaa aukiolevasta paineensäätöventtiilistä.

                  Eihän tuo tietysti sitä totuutta muuta että CP3 kestää varmaankin korkeita ruiskutuspaineita paremmin pidemmällä aikavälillä?
                  Tuon vertainen muutos ei vielä aiheuta mitään ongelmia.
                  Noissa on vielä niin yksinkertainen systeemi, että kunhan haluttu paine pysyy, niin kaikki ok, tuplatuottokin pumpussa vielä menee ilman ongelmia.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    .
                    Niin kuin kuvista olettekin jo päätelleet, niin ahdin alkaa olla pikkuhipistelyä vaillle valmis.
                    Jos ei enää mitään haveria satu, niin enköhän tällä viikolla saa asennettua paikoilleen ja jospa ensi viikolla sitten tehon mittaukseen.

                    Tähän muutokseen on nyt liittynyt kuitenkin yllättävänkin monta pikkujuttua, joita en osannut aavistellakkaan etukäteen, kun nähdäkseni näihin on jo muutoksia tehty pidemmän aikaa ...
                    Ilmanputsarilta tulevan imuputken koko kutistuu ahtimelle 40mm halk. ja pakoputken lähdön V-pantaliitoksen halkaisija 54mm ahtimen pakopesässä, noinniinkuin alkajaisiksi.
                    Vakioahtimessa kuitenkin ottopää 50mm ja pakosen jättö 55mm ...........

                    Nyt jälkeenpäin ajatellen niin yllättävän hyvinhän tuosta vakionakin lähti tehoja ja hurjiin pakopaineisiin alkaa selitykset löytymään.
                    Käsittämätöntä toimintaa valmistuttajalta, teetätetään ahdin, joka sitten kuristetaan "hengiltä" - en nyt ollenkaan ymmärrä.

                    No, tähän muutokseen liittyen oikeastaan mukavia tuntemuksia jo etukäteen.
                    Jospa tuosta mukavat tehot lähtisi ja saataisiin sellainen reilu harppaus mukavuudesta tinkimättä ja vieläpä kohti kustannuksella.
                    Pro Turbollakin asiallista toimintaa, todella toivon että tulokset on sen suuntaiset, että tuotekehittely ei mennyt hukkaan, vaan työkaluille olisi todellista käyttöä.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • makeclick
                      BTCF Member
                      • Mar 2005
                      • 268
                      • Turku

                      Hienoja kuvia!

                      Hitsi ku omaan silmään tuo tuuninki versio näyttää tosi paljon hepposemmalta kuin originelli... Varmaa lähtee helpommin pyörimään, mutta onko lujuus läheskään samaa tasoa? Pian se varmaan nähdään . Kivaa luettavaa
                      Harrastepaholainen 335d:
                      Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                      Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                      Comment

                      • tuikku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1353

                        .
                        Kyllä koneistamalla tehty siipi on joka suhteessa parempi.
                        Pääasiassa johtuu siitä että käytetty raaka-aine on ylivertainen.
                        Siiven muotoilu voidaan koneistamalla tehdä juuri sellaiseksi, kun on tarve, valamisen mukanaan tuomia rajoitteita ei ole.
                        Valusiivestäkin tehtäisiin erimuotoinen ja sirompi, mikäli se vain olisi mahdollista, tekotavasta johtuen käytettävä raaka-ainekkin on huomattavasti huokoisempaa ja huonolaatuisempaa.
                        Billettisiiven tekotavasta johtuen ei raaka-aine rajoituksia ole, vaan voidaan valita parasta, siitä vaan sitten koneella jyrsimään.
                        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          No niin
                          Ahdin on valmis, vakiokuoriin.
                          Turbiini ja kompura siis hiukan suuremmat, koneistusvara riitti.
                          Laakerointia parannettu, muutokset alkuperäisillä osilla, pl.billet kompura.
                          Ahtimen ottopään muotoilu, porrastus pois.
                          Ahtimen pakoputken lähtöpään avarrus.
                          Plug&Play mallinen muutos autoon asennuksen kannalta, mistä kannattaa vaikka hiukan maksaakkin.




                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6325
                            • P-Pohjanmaa

                            Odotetaan innolla millainen on vaikutus
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • ///THe
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2009
                              • 841
                              • Espoo

                              Noniin Jokos ne ensisavut on otettu uusilla hyrrillä?

                              Kairasitko muuten hukkaporttia ollenkaan? Ei sattunut silmiin...
                              X5 F15 ///Msport
                              CRX 2gen +25psi

                              Comment

                              • hetfield
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2013
                                • 330
                                • pirkkala

                                Ihan mielenkiinnosta, onko nää jyrsityt kompurat suomalaista suunnittelua/tekoa? :think
                                - E65 730d 2003

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎