Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • H3nu
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 252
    • Hämeenlinna

    Kuinka paha toi dpf/kat pöntön irroitus on m57n2? Aattelin vaan että saanko pukkien varassa omassa tallissa irrotettua?
    BMW F82 M4 -16
    BMW F20 116d M-sport -14
    Aprilia Dorsoduro 900 -20
    Sea-Doo RXP300RS -16

    Comment

    • enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 519
      • Rauma

      Originally posted by tuikku View Post
      .
      Pumppu on se vakio ysikymppinen.
      Vakio satakymppi antoi mersussa 490 takapyörille, että likellä limiittiä varmaan ollaan.

      Vääntötietoa ei ko. penkistä saanut, eikä sitä laskettukkaan.
      Kun nyt ensi alkuun keskityin vaan siihen että saan toimimaan kunnolla ja näen sen mitä sieltä sitä voimanpaskoo olisi tulollaan ja että miten se ahdinmuutos pelaa, näihin halusin ensin saada varmuuden.
      Mutta arvailisin, että noin tuhannessa se varmaan on.

      Nyt pelaa jo aika hyvin, pikkuinen notkahdus on vielä siinä kohden kun pieneltä siirtyy isolle ahtimelle, mutta sitä vaivaa, mikä ennen oli ettei pikkuinen ollut pelissä ollenkaan, ei enää ole, tai tältä se tuntuu.
      Loppuviikosta on sitten siinä kuosissaan varmaan, millä talvi mennään.
      Pumpun vaihdolla ei ole kiire, kun eihän tuossa voi nyt kaasua painaa, kun pikkuvarpaalla ja kolmio vilkkuu.

      Syöttömäärää vielä justeeraamalla niin, että pyydetty railpaine vielä toteutuu, saattaa tulla jotain lisääkin tehoon, mutta valitettavasti en tällä kokoonpanolla nyt viidensadan ylitykseen usko, mutta todella toivon, että olen väärässä tässä. Ehken jollain vähemmin ajetulla se onnistuukin, toivottavasti. Aivan selkeä parannushan tuossa jo nytkin on ja varsin kohtuullisilla ja helpoilla muutoksilla, johon pitäisi tieten olla tyytyväinen, muttamutta ...
      Pumpun lääkkeeksi ensihätään uusi tiivistesarja (jos saa kuten mersuun):think.
      Mersuissa se voi parantaa tuottoa hyvinkin runsaasti, eikä maksa kuin muutaman kympin.
      Autokalusto: 320d f30

      Comment

      • PP hutsu
        Bimmer Rookie
        • Dec 2007
        • 77
        • Raahe

        Onnistuu se pukkien päältäkin. Mutta varmasti mielekkäämpää jos pääsee nosturille. Itse makasin betonilattialla tämän homman x3 3.0d bemariin.


        sd
        Originally posted by H3nu View Post
        Kuinka paha toi dpf/kat pöntön irroitus on m57n2? Aattelin vaan että saanko pukkien varassa omassa tallissa irrotettua?

        Comment

        • Jacques
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 573
          • pk

          Hienoa Tuikku hienoa!
          Näillä keleillä ei onneksi niin kiirus ole, mutta jos vahingossa innostuu asioita ajamaan eteenpäin, milläs koodisanalla Pro-Turbo ymmärtää että haluttaisiin "Tuikun resepti"?
          G30 540i
          F32 435d

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            .
            Ei kait siihen mitään sen kummempaa tarvi osata sanoa, kun että tehonkestoa lisää suurempaan X35d,n ahtimeen.
            Imu- ja pakosiiven suurennus työ.
            Kyllä siellä ProTurbolla tiedetään, mistä on kyse, ole huoleti.
            Olis kyllä mukava että joku teetättäs muutoksen vähän vähemmän ajettuun autoon, niin ehkäpä tulis luotettavampi tulos.
            Ja vaikka Antin pajallakin - ei kait tuo niiin kauas vääryydestä menisi, rupeaisi eri ruiskutusjärjestelmien ja muutosten vaikutukset ilmitulemaan.
            Minulla kun on mahdollisuus mitata tehoa vastakun tiet sulaa.

            Kun nyt vielä ahtoja on alle kolmen kilon, niin olen aika varma että ahdin kyllä riittää selvästikkin yli viiden sadan käyttömukavuudesta tinkimättä.
            Ja jos tätä minimaallisen muutoksen tietä jatketaan, niin kuvittelen seuraavan muutoksen olevan siellä pumpun suunnalla.
            Tosin, nämä vakiosuuttimet alkaa myös olla aivan tapissaan - mutta sinisten lasien läpi katsottaessa viissatanen ylittyy.

            ... Harmi kun tämä oma on vähän sellainen rottelo - niin hiukan huolettaa että tässä nyt taas jää hampaan koloon jotain ... kyllä tämäkin taitaa lapasesta lähtä, niin siinä kuitenkin käy, kun tätä on niin vaikeaa vaan lopettaa johonkin ja ajella tyytyväisenä, niin kuin normaalit ihmiset tekee.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • tommi_n
              Bimmer Rookie
              • Sep 2014
              • 65
              • Tampere

              Minkä tason afr:ään pyrit säätämään syötön? Bsfc? Railpaine? Millä syöttö-/virtausmäärällä vakiosuuttimet on ns. tapissa?

              Jos ahtimen todetaan olevan hyvä ja onnistunut niin tukeeko pakopaineen sekä ahtoilman lämpötilan mittaus tätä?

              Ahdinmuutos kiinnostaisi kovasti tehdä. Kohde on jo pöydällä odottamassa mutta ahtimesta ei saa oikein mitään varmoja speksejä muutakuin suunnilleen ja kutakuinkin. Ei edes hintaa, edes Proturbolta......toivottavasti joku saa selville. Ei se niin salaista ja eksoottista voi olla, kai sen ropellin sinne koneistaa kuka tahansa kellä vähänkään on cnc-tekniikka hanskassa ja ymmärrys siitä mitä on tekemässä. Siinä pakopesän (pre-lci) valussa on noin 64mm ohkasimmillaan ulkohalkaisijaa niin kyllä tohon ikkunaan osuu jo 58,8-59mm reiän tekemään ihan varmasti. Siihen onnistuisi ehkä jopa suht helpolla täyttöhitsaamaan lisämateriaaliakin tueksi jos haluaisi vaikka 60-62mm turbiinin...tosin 8cm^2 kotelo on edelleen vain 8cm^2 kotelo... Ja vaikka itse päivittäin menetelmöin 5-akselisia koneistusvehkeitä olen silti valmis teettämään muutoksen muilla, kyse ei ole tietojen kalastelusta vaan siitä että haluan tietää mistä maksan ja pystyä seuraamaan mitä vaikutuksia milläkin muutoksella on. Sama "ongelma" vaivaa esim 6hp:n vahvistuksia, tietoa ei tipu vain kova hinta.

              Tuikulle tsemppiä viissatasen metsästykseen, kyllä se sieltä tulee kun noin lähellä jo on! Tarkoitus ei ole ..ttuilla eikä vähätellä, samassa veneessä tässä kaikki ollaan ja varmaan tarkoitus on ihan kaikkia hyödyttävää tietoa jakaa. :think
              BMW e61 535d M-sport
              Lancia Delta HF integrale

              Comment

              • -rik
                BTCF Member
                • Nov 2009
                • 827
                • Rovaniemi

                Missä vaiheessa tuo katalysaattori alkaa ahdistamaan? Näissä uudemmissa piezo malleissahan yleensä poistetaan myös se dpf:n yhteydessä, vaihtamalla hengittävämpi downpipe kokonaisuudessaan. Mietin vain sitä, että etkö edelliseen sinkku turboonkin teettänyt sen?

                Vanhalle rönttämersulle alkaa kyllä vähä tuoksahtaan kun katin poistaa, mutta se ei liene ainakaan tässä projektissa olennaista.
                ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  Originally posted by -rik View Post
                  Missä vaiheessa tuo katalysaattori alkaa ahdistamaan? Näissä uudemmissa piezo malleissahan yleensä poistetaan myös se dpf:n yhteydessä, vaihtamalla hengittävämpi downpipe kokonaisuudessaan. Mietin vain sitä, että etkö edelliseen sinkku turboonkin teettänyt sen?

                  Vanhalle rönttämersulle alkaa kyllä vähä tuoksahtaan kun katin poistaa, mutta se ei liene ainakaan tässä projektissa olennaista.
                  En tiedä, en ole kokeillut, enkä tiedä kenenkään muunkaan, johon voisin luottaa, niin kokeilleen.

                  Yksiahdinmallissa on hiukan eri juttu, iso daunpaippi vaikuttaa vaikkapa heräämiseen positiivisesti.
                  Tuplaturbo herää ihan riittävästi, eikä siinä ole putkessa samankaltaisia kuristuksia.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    Originally posted by tommi_n View Post
                    Minkä ...
                    No on kysymystä kysymyksen perään.
                    Olen ihan tarkoituksella kertonut jotain ja jotain olen jättänyt kertomatta.
                    ProTurbo päättää itse, mitä kertoo aiheesta, mutta kovin toivoisin, etteivät.

                    Ei ole pakko lukea, eikä ole pakko uskoa, ei ole pakko ostaa, eikä ole pakko tehdä samalla lailla.
                    Voi vapaasti ideoida aivan itse omat ahdinmuutoksensa ja olla sitten aivan hiljaa, eikä kertoa kellekkään mitään.
                    Olisi ihan hienoa, että joku toinenkin sijoittaisi rahojaan oman autonsa särkemiseen ja testailuun eri kokoonpanoilla ...
                    Tiettyjen asioiden apinointia en halua tehdä ollenkaan liian helpoksi toisille.
                    Tavalliselle käyttäjälle ylivoimaisesti tärkein tieto on, että toimiiko, vaiko eikö ja että minkälaatuisista osista on kasattu ja mihin tehoon suunnilleen riittää.
                    Tässä ahdinmuutoksessa on billettisiipeä lukuunottamatta käytetty vain alkuperäisiä osia, sillä on ainakin pyritty laatuun ja toimintavarmuuteen.
                    Siipikokojen valinnassa on ajateltu sitä ~500hv teholuokkaa, toistaiseksi testit on tukeneet tätä, harmi vaan kun vanhus ei jaksa punnertaa ahdinta rajoille asti, arvokas tieto olisi sekin.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • AiM
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2007
                      • 247
                      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

                      Originally posted by tuikku View Post
                      .
                      Kelin ollessa täällä kehitysalueella harrastuskelvoton, kävin päiväseltään Kokkolan autohuollon penkissä puimuria rääkkäämässä.
                      Noin 480hv oli parhaat vedot.
                      Korkeapainepumpusta vaan nyt loppuu teho, railpaine ei pysy enää halutussa.

                      Lappuja ei ole, kun työ on kesken, loppusäädön jälkeen sitten.
                      Tuleeko uudellakin ahtimella maksimiteho tuossa 3500-3800rpm välillä ja putoaa useamman kymmenen hevosvoimaa kun päästään 4500rpm vai onko veto-aluetta saatu venytettyä tuonne kulun kannalta oleelliselle alueelle?
                      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
                      454hp/850Nm
                      100-200kmh@9,98s
                      0-200kmh@15,35s
                      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
                      1 mile 259kmh

                      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
                      Project target;
                      +500hp/+1000Nm
                      100-200kmh@<9s
                      0-200kmh@<14s
                      1/4 mile <12s@19xkmh
                      1 mile +270kmh

                      Comment

                      • hatemi
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 106
                        • Jkl

                        Veikkaisin että ruiskutusjärjetelmä on se joka sen huipputehon kierrosluvun näissä määrää. Toki iso ahdin auttaa, mutta kun se ruisku venyy ja venyy niin huipputehon kierrokset tippuvat.

                        Hienot lukemat on vanhuksesta irronnut. Mutta ymmärrän hyvin että tuo pieni ero tavoitteeseen jää kaivelemaan.
                        tdituning.fi

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          Originally posted by hatemi View Post
                          Veikkaisin että ruiskutusjärjetelmä on se joka sen huipputehon kierrosluvun näissä määrää. Toki iso ahdin auttaa, mutta kun se ruisku venyy ja venyy niin huipputehon kierrokset tippuvat.

                          Hienot lukemat on vanhuksesta irronnut. Mutta ymmärrän hyvin että tuo pieni ero tavoitteeseen jää kaivelemaan.
                          Olen samaa mieltä.
                          Kun ruiskutusjärjestelmästä halutaan "viimeinenkin tippa" käyttöön, niin polttoaineen määränsäädin on silloin aivan selällään auki eikä ruiskutuspaine pysy halutussa siitä huolimatta.
                          Toiselta kantilta ajatellen säädin ei enään siinä tilanteessa säädä mitään, vaan järjestelmästä tulee painetta ja polttoainetta sen verran kun tulee.
                          Teho ja kierrosluku on silloin tänä päivänä tätä ja huomenna tuota, miten sattuu taivaan merkit osumaan kohdilleen.
                          Heittoa tulee varmaan normaalia enemmän.
                          No, olen kuitenkin koettanut nyt justeerata syötön siihen kohti, missä paine vielä juuri ja juuri toteutuu, jospa sillä olisi myönteisiä vaikutuksia tehoonkin.
                          Tulee, mitä tulee.

                          Kuitenkin, pienenä heikkouden osoituksena, tilasin ebay`stä toisen pumpun, johon hiotutan akselin nokkaan pikkuisen lisää iskunpituutta ja saan sitä kautta pumppuun tuottoja.
                          Tämä nyt kyllä sotii sitä alkuperäistä ajatustani vastaan että vakiolla ruiskutusjärjestelmällä mennään, mutta mutta, tähän kohti tätä on vähän vaikea lopettaa ...
                          Ahtimessa on varoja, samoin voimansiirrossa ja pikkuisen suuttimissakin - ja kun minun on lisäksi niin vaikeaa antaa periksi, niin vielä tämmöinen muutos tulee, huolimatta siitä, millaiseksi vakiopumpulla lopputulos muodostuu.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • done
                            Newbiemmer
                            • Nov 2010
                            • 12
                            • ppmaa

                            Maukkaat lukemat, mitäs oli pyöräteho kun moottorilla 480hv?

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              .
                              Eipä tuo nyt tuosta noin 480hv,stä muuksi muutu.
                              Vanhuksen pumppu ei vaan kykene.
                              - Uusi on jo tilattu.


                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Tyhmä kysymys mutta kysympä kuitenkin.
                                Vääntökäyrän mukaan 2502rpm kohdassa vääntöä on noin 200nm mikä kuulostaa melko vähältä. Varsinkin jos käyrä vielä laskee tuosta 1500-2500rpm alueelle alemmas. Vakiossa muistaakseni 1500-2500 välillä jo 400+nm vääntö käytössä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎