Announcement

Collapse
No announcement yet.

NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    Samoja mietteitä (edelleen) E93 325i:ssä. Minulla matka-ajossa (108 kmh vakkarissa) kulutus on aika tarkalleen 7.3 l/100km, joka on minusta ihan ok yli 10v vanhalle ohjelmoidulle 3 litran bensakoneelle - mutta nuo teidän ”5 litran kulutukset” on ainakin itselle täyttä utopiaa.

    Comment

    • radixen
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 99
      • Finland

      Originally posted by Crossmx View Post
      Minulla antaa myös 530i tuota 30E9 koodia.

      Eli onko nyt vaihtoehtona ostaa tuo Nox-emulaattori ja jättää vanhat katit koskemattomina paikoilleen?
      Kerrotaan istalla että anturi on vaihdettu ja adaptaatiot nollataan, kannattaako myös sen jälkeen kuitata katit vaihdetuksi?

      Tai sitten kattien tyhjennys ja ohjelmointi?
      Jep.

      1. Vaihda NOx-sensorin tilalle NOXEM-emulaattori.
      2. Kuittaa testerillä NOx-sensori JA katalysaattori vaihdetuiksi (tärkeää!)
      3. Nollaa adaptaatiot ja vikakoodit.
      4. Suorita adaptaatio-ajosyklit.
      "The things you own end up owning you." - Tyler Durden

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2761
        • Tampere

        Originally posted by huitoja2 View Post
        E61 523 nox ohjelmointi tehty vuosi sitten Espoon lisää tehoa pisteessä ja sen jälkeen pöntöt tyhjennetty viereisessä pajassa.

        ...omassa ajotietokoneen keskikulutus huitelee aina yli 10l/100km. Nyt kesällä pidempi lenkki 80-100km/h teitä ajettuna kulutus saattaa laskea jopa 8 litran pintaan...

        Vaikuttaisi että auto ei mene jostain syystä laihaseokselle.
        Toisin päin pohdittuna - pitäisikö se enää tehtyjen toimenpiteiden jälkeen mennäkään laihaseokselle, jos ominaisuuden tarvitsemat komponentit on poistettu?

        Mikäli Lisää tehoa -yritys on luvannut, että auto toimii ohjelmoinnin jälkeen edelleenkin normaalisti hyödyntäen dokumentoidusti kaikkia kolmea käyntitapaa, niin silloin kannattaa olla yhteydessä ko. yritykseen ja pyytää hoitamaan asia kuntoon yrityksen laskuun.

        Oletan että sinulla on nyt pysyvästi homogenous-moodissa kulkeva auto ja kulutuskin sen mukainen. Tämän selvittelyssä lambdatietojen tarkastelu on hyödyllinen, mikäli ko. yrityksen ohjelmoinnin seurauksena diagnostiikkaohjelmalla ei ole enää mahdollista päätellä moottorin todellista käyntimoodia. Että siinä mielessäkin "kivoja" nämä huijausohjelmoinnit.

        Originally posted by Clavurion kysyi asiasta View Post
        Toimiiko moottori softauksen jälkeen enää laihaseoksella, vai mennäänkö aina stökiömetrisellä seoksella?
        Originally posted by suppari kysyi asiasta View Post
        Näkyykö testerin näytöllä myös että mennään laihaseoksella?
        Originally posted by VolvoTDi vastasi tekeleestään View Post
        Poiston jälkeen vain laihaseosmoodilla, tietysti rikastukset normaaliin tapaan kun sitä tarvitaan, kuten startit, kiihdytykset, jne.
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Laihaseos pelaa kuten se on pelannut heti uutena, mutta polttoja ei tehdä ja laskuri on pysäytetty. Testerillä homma näkyy kuin olisi käytössä, tosin mikään arvo liiku.
        Last edited by JaniLap; 17-07-2019, 13:57. Reason: Hajatelmia lisätty
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          Originally posted by JaniLap View Post
          Toisin päin pohdittuna - pitäisikö se enää tehtyjen toimenpiteiden jälkeen mennäkään laihaseokselle, jos ominaisuuden tarvitsemat komponentit on poistettu?

          Mikäli Lisää tehoa -yritys on luvannut, että auto toimii ohjelmoinnin jälkeen edelleenkin normaalisti hyödyntäen dokumentoidusti kaikkia kolmea käyntitapaa, niin silloin kannattaa olla yhteydessä ko. yritykseen ja pyytää hoitamaan asia kuntoon yrityksen laskuun.

          Oletan että sinulla on nyt pysyvästi homogenous-moodissa kulkeva auto ja kulutuskin sen mukainen. Tämän selvittelyssä lambdatietojen tarkastelu on hyödyllinen, mikäli ko. yrityksen ohjelmoinnin seurauksena diagnostiikkaohjelmalla ei ole enää mahdollista päätellä moottorin todellista käyntimoodia. Että siinä mielessäkin "kivoja" nämä huijausohjelmoinnit.
          Vikadiagnostiikka on edelleen käytössä ja jos laihaseosmoodiin ei auto mene niin syy sille selviää kun testeriä käyttää, jokin olosuhde tai vika estää toiminnon. Yhtään vikakoodia ei ole poistettu käytöstä. Näitä on tehty kymmeniä ja kymmeniä ja ne kaikki toimii, kuten kuuluukin.

          Tämä on sama juttu kun tulee auto DPF poistoon. DPF poistetaan, kuten on pyydetty, mutta auto ei silti toimi. DPF tukkeutuu 99% tapauksista jonkin muun vian seurauksena ja se muu syy pitää myös korjata niin auto toimii kuten kuuluukin. Sama tilanne pätee näihin nox-poistoihin, järjestelmä ei toimi uutenakaan jos on jokin muu viha.
          Last edited by VolvoTDi; 17-07-2019, 15:34.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1960
            • Hki

            Meneekö kellään nox-softadeletoituna alle 6l/100km @ 80km/h (maantiellä kulutus resetoituna). Noxemilla menee helposti, mutta meneekö softattuna?

            Comment

            • Samii-
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 679
              • Klaukkala

              Originally posted by Vanquish View Post
              Meneekö kellään nox-softadeletoituna alle 6l/100km @ 80km/h (maantiellä kulutus resetoituna). Noxemilla menee helposti, mutta meneekö softattuna?
              Mulla menee 5.7l softalla ja oon ollu todella tyytyväinen tuohon. Keskikulutus mulla on 8.6l ja on kaupunki että moottoritie ajoa. Hyvä ajaa moottoritietä 120 ja kulutus näyttää 6l sitte moni pikku koneinen vie reippaasti yli 6l moottoritiellä.

              Comment

              • teeaa
                Bimmer Rookie
                • Feb 2011
                • 131
                • tampere

                Perustuukohan noi mitattuihin kulutuksiin vaiko ajotietokoneen ilmoihin? Pystyykö nuo softat tai emulaattori huijaamaan?

                Comment

                • JanskiAWD
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 192
                  • S:t Karins

                  Omasta N53:sta poistettiin nox systeemit ensin softalla, mutta sen jälkeen tuntui ettei laihaseos kuitenkaan mennyt päälle kuten oma tavoite hommalle oli.
                  Seuraavaksi sitten NOXEM eli se bimmerprofs nox-anturin emulaattori alkuperäisen nox-anturin tilalle.

                  Nyt tuli otettua istalla live dataa talteen ja latasin koko pätkän youtubeen jos siitä joku voisi jotain päätellä:


                  Vieläkin epäilyttää toimiiko systeemit kuten pitäisi, vaikka operating modet kyllä vaihtuu mutta stratified-charge mode ei ole päällä kuin hetkellisesti tyhjäkäynnillä startin jälkeen. Ajon aikana käytössä on ajotilat homogeneous ja homogeneous_stratified_charge.

                  Koko video on jeesuksen pitkä mutta kokosin alle muutamia kohtia kun jotain omasta mielestä mainittavaa tapahtuu:

                  1. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=150
                  Startin jälkeen tyhjäkäynnillä oxygen sensor 1&2 before cat n. 2V, after cat n. 0,7V
                  Adaptation mixture bank1 n. 0,8 ja bank2 n. 0,5 mg/Hub.

                  2. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=334
                  Current operating mode: Stratified-charge mode.

                  3. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=541
                  Ajoon lähdön jälkeen molemmat adaptation mixturet alkaa näyttää nollaa.

                  4. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=855
                  Oxygen sensor 1&2 before cat käy yli 3V, ja palautuu n. 2,5V jossa arvot näkyy olevan yleensä ajon aikana.

                  5. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=971
                  Ox. sensor 1&2 before cat n. 2,0V, after cat n. 0,8V.

                  6. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=1054

                  Ox. sensor 1&2 before cat käy taas yli 3V.

                  7. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=1205
                  Seurasin ajotiloja ajon aikana, homogeneous ja homogeneous_stratified_charge näkyy molemmat toimivan, muttei stratified-charge mode.

                  8. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=1810
                  Parkissa näyttää taas adaptation mixturet samoja arvoja kuin videon alussa, ja Ox. sensor 1&2 before cat n. 2,0V, after cat n. 0,8V.

                  9. https://youtu.be/0EDtXyW2Irc?t=1865
                  Vikakoodit vielä lopuksi, löytyy smooth running, stratified charge operation.
                  Täällä juttua tästä, en ehtinyt vielä lukea tarkemmin mutta ilmeisesti voi vaikuttaa laihaseoksen toimintaan jotenkin: https://bimmerprofs.com/uneven-runni...un-smooth-run/

                  Täytyy jossain välissä perehtyä tähän enemmän mutta jos joku osaisi jo videosta sanoa toimiiko laihaseos oikein tai edes sinnepäin kuten kuuluisi?
                  e92 "330"xiA M-sport
                  Mini Cooper R50

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2761
                    • Tampere

                    Originally posted by JanskiAWD View Post
                    Omasta N53:sta poistettiin nox systeemit ensin softalla, mutta sen jälkeen tuntui ettei laihaseos kuitenkaan mennyt päälle kuten oma tavoite hommalle oli.

                    Seuraavaksi sitten NOXEM eli se bimmerprofs nox-anturin emulaattori alkuperäisen nox-anturin tilalle.

                    Vieläkin epäilyttää toimiiko systeemit kuten pitäisi, vaikka operating modet kyllä vaihtuu mutta stratified-charge mode ei ole päällä kuin hetkellisesti tyhjäkäynnillä startin jälkeen.
                    Lienee itsestäänselvyys, mutta päivitettiinhän moottorinohjaimen ohjelma alkuperäiseksi ennen emulaattorin asennusta?

                    Onko autossa edelleen NOx-pönttö toiminnassa?
                    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • JanskiAWD
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 192
                      • S:t Karins

                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Lienee itsestäänselvyys, mutta päivitettiinhän moottorinohjaimen ohjelma alkuperäiseksi ennen emulaattorin asennusta?

                      Onko autossa edelleen NOx-pönttö toiminnassa?
                      En tiedä palautettiinko alkuperäinen softa samalla kun noxem asennettiin, puhetta asiasta kyllä oli koska emulaattorin valmistajan mukaan se pitää tehdä. Täytyy varmistaa.

                      Pönttö tyhjennettin samalla kun nox ohjelmoitiin pois.
                      Tämän ei pitäisi olla ongelma jos käytössä on noxem: Linkki

                      "4. If the NOXEM is installed – will the engine perform correctly without NOx catalytic converter?
                      Yes, in this case, the engine will perform as intended by manufacturer: it will turn on the Stratified charge and Homogeneous lean, will perform all adaptations (including test of mechanical and chemical efficiency of cylinder in idle, in low/average/high load conditions), will perform desulphation and regeneration sessions etc."
                      e92 "330"xiA M-sport
                      Mini Cooper R50

                      Comment

                      • BMWFW24
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 276
                        • Jämsä

                        Originally posted by rizzo View Post
                        Samoja mietteitä (edelleen) E93 325i:ssä. Minulla matka-ajossa (108 kmh vakkarissa) kulutus on aika tarkalleen 7.3 l/100km, joka on minusta ihan ok yli 10v vanhalle ohjelmoidulle 3 litran bensakoneelle - mutta nuo teidän ”5 litran kulutukset” on ainakin itselle täyttä utopiaa.
                        Omassa 525iX:ssä on tuo NOXEM. Tuo 5 litran kulutus näkyy kulutusmittarin neulassa, joka ei mennyt käytännössä ennen emulaattoria missään vaiheessa ajonaikana alle 6-7 litran. Keskikulutus ajotietokoneen mukaan pyöri silloin 9:llä alkavilla lukemilla matka-ajossakin yleensä. Keskikulutus l/100km ei voikkaan tuolla mitenkään mennä tuohon 5l/100km tasoon. Hetkellisesti kyllä.
                        ex. 316i e36 1991
                        ex. 318iS Coupe e36 1992
                        ex. 528iA Touring e39 1997
                        ex 316i e30 1990, vaimon
                        ex. X5 4.4i e53 2001
                        ex 316 e46 2003, vaimon
                        525iX e60 2008
                        Z4 e85 2003, vaimon​

                        Comment

                        • Jupi
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2019
                          • 150
                          • Tampere

                          30E9-vikakoodi ilmestyi omaan e90 N43. NOx-anturi vaihdettu jo keväällä. Viime kuukausi ollut lähinnä kaupunkiajoa ja kulutus noussut huomattavasti. Voisiko tuo korjaantua jos pakottaisi regeneroinnin päälle?

                          Vai ovatko ainoat vaihtoehdot
                          1. Uusi katti
                          2. NOXEM-emulaattori anturin tilalle
                          3. Katin poisto ja NOx-ohjelmointi?
                          E90 318i -09

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            Originally posted by Jupi View Post
                            30E9-vikakoodi ilmestyi omaan e90 N43. NOx-anturi vaihdettu jo keväällä. Viime kuukausi ollut lähinnä kaupunkiajoa ja kulutus noussut huomattavasti. Voisiko tuo korjaantua jos pakottaisi regeneroinnin päälle?

                            Vai ovatko ainoat vaihtoehdot
                            1. Uusi katti
                            2. NOXEM-emulaattori anturin tilalle
                            3. Katin poisto ja NOx-ohjelmointi?
                            Vaihtoehto kaksi. Siitä on täälläkin jo hyviä kokemuksia.
                            edit. vikakoodin merkitystä ei oltu laitettu tähän. Oletin anturi-ilmoitukseksi mutta kyseessä taisi olla jotain muuta...

                            Kokeilisin kuitenkin ilmoittaa alkuun testerilla nox-katin vaihdosta. Tuntuu että nämä ovat niin herkkiä että laitteiden ikääntyessä näillä on huonot edellytykset toimia täysin oikein. Pienikin heitto nox-arvoissa saa koko jutun sekaisin. Emulaattori hoitaa tuon puolen kun se kertoo että kaikki ok.

                            Tuossa oli koodin selitys.
                            Last edited by fraatti; 23-09-2019, 21:59.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2761
                              • Tampere

                              Originally posted by Jupi View Post
                              30E9-vikakoodi ilmestyi omaan e90 N43. NOx-anturi vaihdettu jo keväällä.

                              Voisiko tuo korjaantua jos pakottaisi regeneroinnin päälle?

                              Vai ovatko ainoat vaihtoehdot
                              1. Uusi katti
                              2. NOXEM-emulaattori anturin tilalle
                              3. Katin poisto ja NOx-ohjelmointi?
                              Itse aloittaisin selvittelemällä vähän tarkemmin mitkä komponentit toimivat oikein ja mitkä vastaavasti eivät. NOx-pöntön regererointiyritykselläkään ei paljoa häviä, mikäli se kykenisi elvyttämään NOx-katalysaattorin toiminnan. Edellä mainittu NOx-emulaattori on yksi lähestymistapa, mutta sekin auttaa moottorin toimintaa vasta tilanteessa, jossa esim. suuttimien ja lambdojen toiminta on virheetöntä.
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • Jupi
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2019
                                • 150
                                • Tampere

                                Itsellä ei tietotaito tai laitteet riitä noiden toimenpiteiden tekoon.

                                Osaisiko jompi kumpi auttaa, näytitte asuvan myös Tampereella? Korvausta vastaan toki.
                                E90 318i -09

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎