Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 207
    • Kuopio

    Veikkaisin tuota gatesin termaria. Itse vaihdoin viime lokakuussa päätermarin ja lämmönvaihtimen. Nyt toukokuussa jo huomasin että ei pysy normi lämmöissä kunnolla edes kesäkelissä. Vika oli behrin tarvike termarissa, nyt on oem kiinni. Katotaan kauanko kestää
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14422
      • Oulu

      Melekosta farssia näiden termareiden kans. Pitäs lienee vaan tulpata tuo termari ni lämpeis perhana. Tai syyläri korvata putkella.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • -kalevi-
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 507
        • Tuusula

        Originally posted by zener View Post
        Onkos nuo lämmönvaihtimet oikeasti nuin surkeaa kamaa, kuin tuo britti threadi antaa olettaa? Oudolta tuntus. :think
        Tämmösten vedenkiertoon ollenkaan perehtyneenä mietin, miksi tuonne on ollenkaan tarvinnut termostaattia laittaa? Jos moottori, sisäkierto ja laatikko olisi kaikki vain päätermostaatin takana. Sitä en tosin tiedä kuinka paljon hitaammin moottori saavuttaisi käyntilämpötilansa, kun lämpöä menee aluksi laatikon lämmittämiseen :think
        E87 118d
        E70 3.0d
        Ex: E36 M3
        Ex: E36 cabriolet m60b40
        Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
        Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14422
          • Oulu

          Näköjään ei enää jaksa yli 87 lukemia näkyä. Pitäneekö se itselläkin tilata OE termari sitten.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9156
            • Oulu

            Originally posted by -kalevi- View Post
            Tämmösten vedenkiertoon ollenkaan perehtyneenä mietin, miksi tuonne on ollenkaan tarvinnut termostaattia laittaa? Jos moottori, sisäkierto ja laatikko olisi kaikki vain päätermostaatin takana. Sitä en tosin tiedä kuinka paljon hitaammin moottori saavuttaisi käyntilämpötilansa, kun lämpöä menee aluksi laatikon lämmittämiseen :think
            Eihän sisäkierto ole minkään termarin takana, vaan pääsee tietenkin vapaasti palaamaan vesipumpulle päätermarin ohi.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • -kalevi-
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 507
              • Tuusula

              Originally posted by Clavurion View Post
              Eihän sisäkierto ole minkään termarin takana, vaan pääsee tietenkin vapaasti palaamaan vesipumpulle päätermarin ohi.
              Tarkoitin että kaikki olisi vain yhden termostaatin takana. Eli siis yhdellä termostaatilla ohjattaisiin vain jäähdyttimelle menevää nestettä. Neste kiertäisi sarjassa moottori-sisäkierto-laatikko, kunnes on lämmennyt 90 ja termostaatti avaa kiertoa jäähdyttimelle.

              Ongelma on varmasti lämpöjen hidas nousu dieselmoottorin vähäisen hukkalämmön takia, joten sen takia tehtaalla laitettu 3 termaria nopeuttamaan lämpenemistä :think
              E87 118d
              E70 3.0d
              Ex: E36 M3
              Ex: E36 cabriolet m60b40
              Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
              Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9156
                • Oulu

                Originally posted by -kalevi- View Post
                Tarkoitin että kaikki olisi vain yhden termostaatin takana. Eli siis yhdellä termostaatilla ohjattaisiin vain jäähdyttimelle menevää nestettä. Neste kiertäisi sarjassa moottori-sisäkierto-laatikko, kunnes on lämmennyt 90 ja termostaatti avaa kiertoa jäähdyttimelle.

                Ongelma on varmasti lämpöjen hidas nousu dieselmoottorin vähäisen hukkalämmön takia, joten sen takia tehtaalla laitettu 3 termaria nopeuttamaan lämpenemistä :think
                Sisäkiertoa ei tähän kannata sotkea ollenkaan, koska sen virtaus pitääkin olla täysin riippumaton.

                Tuo yksi modihan on laittaa ylävesiletkuun termari, joka periaatteessa korvaa kaikki 3 termaria, koska jäähdyttimeen ei pääse korvaavaa nestettä, kunnes ylävesiletkun termari aukeaa.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • -kalevi-
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 507
                  • Tuusula

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Sisäkiertoa ei tähän kannata sotkea ollenkaan, koska sen virtaus pitääkin olla täysin riippumaton.

                  Tuo yksi modihan on laittaa ylävesiletkuun termari, joka periaatteessa korvaa kaikki 3 termaria, koska jäähdyttimeen ei pääse korvaavaa nestettä, kunnes ylävesiletkun termari aukeaa.
                  Ilmeisesti selitin tuon huonosti Mutta tarkoitin, että moottori ja sisäkierto olisi koskemattomia ja tähän samaan linjaan lisäisi vaihteiston. Eli sama loppu tulos tulee tuolla ylävesiletkuun laitettavalla termostaatilla
                  E87 118d
                  E70 3.0d
                  Ex: E36 M3
                  Ex: E36 cabriolet m60b40
                  Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                  Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4627
                    • Tampere

                    Onkos näiden kanssa ilmennyt sellaista että termostaatti ei aukeaisi joka kerta?

                    Nyt epäilyksenä on termostaatti vaikka on kohtuu tuore ja auto keittää satunnaisesti. Silmämääräisesti termostaatti näyttää ehjälle ja aukeaa lämmittäessä mutta voiko jumittaa joskus?

                    Tuossa oli kirjoitusta enemmän: https://www.btcf.fi/forum/showthread...33#post4044033
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • isolohko
                      BTCF Member
                      • May 2004
                      • 902
                      • Kymenlaakso

                      Originally posted by MNi View Post
                      WDS:stä katsottuna vaikuttaisi että nelimukisissa on ja kuusimukisissa ei ole.

                      DDE5, WDS sanoo:

                      Radiator shutter

                      The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine.
                      When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier.

                      Components
                      • Radiator shutter
                      • Solenoid switch

                      Function

                      With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.
                      When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.
                      • Coolant temperature > 90°C
                      • Gearbox fluid temperature > 110°C
                      • Engine oil temperature > 130°C
                      • Power to map thermostat > 90% (only DME)
                      • Electric fan active

                      DDE6, WDS:stä ei osumaa mutta kytkentäkaaviossa näkyy shutter solenoid Y13864, oletettavasti on olemassa.

                      DDE7, WDS sanoo:

                      Radiator shutter

                      The DDE control unit opens or closes the radiator blind depending on the operating range.
                      The radiator blind opens at:
                      • Coolant temperature > 100 °C (closes at < 95 °C)
                      • Speed > 180 kph (closes at < 140 km/h)
                      • Speed request for electric fan > 1600 rpm (closes at < 1380 rpm)
                      • Speed request for electric fan by air conditioning system > 1600 rpm
                        (closes at < 1050 rpm)
                      • Winter safety function:
                        • Window wipers ON and
                        • Speed between 65 kph and 125 kph and
                        • Ambient temperature between -8 °C and 2 °C

                      • Electric fan after-run
                      • With automatic transmission: transmission temperature > 115 °C (closes at < 110 °C)

                      During trailer towing, the radiator blind is permanently opened if the trailer is connected to the trailer module.
                      The winter safety function prevents the radiator blind from freezing shut while the vehicle is being driven in wet or snowy conditions.
                      Pahoittelut kun en koko ketjua kahlannut läpi, mutta mikä olisi yksinkertaisin tapa pakottaa kaihtimet auki tarvittaessa ajon aikana?

                      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 441
                        • Oulu

                        Tarvittaessa saat kaihtimet auki kun ajat yli tuon 180 kph kun kaihtimet on auenneet niin voit tiputtaa nopeuden 150 kph.
                        Tai kytkee kärryn perään (en tiedä toimiiko jälkiasennuskoukkujen kanssa).

                        Jos lennosta pitää saada auki niin eculta tulevaan ohjausjohtoon voisi laittaa katkaisimen. Muistelen että jos ohjaus puuttuu (katkaisin auki) niin kaihtimet aukeavat.
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9156
                          • Oulu

                          Originally posted by ekaBMW View Post
                          Jos lennosta pitää saada auki niin eculta tulevaan ohjausjohtoon voisi laittaa katkaisimen. Muistelen että jos ohjaus puuttuu (katkaisin auki) niin kaihtimet aukeavat.
                          Riippuu, onko kyseessä pre-LCi läpät, joissa vain kiinni lukitseva magneetti, vai LCI aktiivinen moottori.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • revote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1886
                            • Hollola

                            Ihan vain kertauksena mutta onko nykyäänkään muuta helppoa kikkaa kuin ostaa uudet termostaatit ja laatikkoon lämmönvaihdin?

                            Mistä olette nämä ostaneet?

                            Edit: Ajelin auton lämpimäksi ja Carly näyttää moottorin nesteet 81 asteen ja vaihdelaatikon öljyt 52 asteen lämpöiseksi. Onko tuo vaihdelaatikon alhainen lämpötila juurikin kiinni lämmönvaihtimesta?
                            Last edited by revote; 06-12-2018, 12:32.
                            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              Originally posted by revote View Post
                              Ihan vain kertauksena mutta onko nykyäänkään muuta helppoa kikkaa kuin ostaa uudet termostaatit ja laatikkoon lämmönvaihdin?

                              Mistä olette nämä ostaneet?

                              Edit: Ajelin auton lämpimäksi ja Carly näyttää moottorin nesteet 81 asteen ja vaihdelaatikon öljyt 52 asteen lämpöiseksi. Onko tuo vaihdelaatikon alhainen lämpötila juurikin kiinni lämmönvaihtimesta?
                              Pistä koko keula alhaalta umpeen (myös sivut sumareille asti) ja aja moottori 100C niin että kaihtimet aukeaa. Lämmöt putoaa siitä 91C ja seilaa tuota väliä tasaiseen. Katso sitten vaihteiston lämmöt. Minulla nousi 78-82 laatikon lämmöt näin.

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2712
                                • Tampere

                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Pistä koko keula alhaalta umpeen (myös sivut sumareille asti) ja aja moottori 100C niin että kaihtimet aukeaa. Lämmöt putoaa siitä 91C ja seilaa tuota väliä tasaiseen. Katso sitten vaihteiston lämmöt. Minulla nousi 78-82 laatikon lämmöt näin.
                                M Sport -malleissa ei ole kaihtimia. Joka tapauksessa kysyjä voisi puristaa vaihdelaatikon lämmönvaihtimelle tulevan tai lähtevän letkun lyttyyn ja seurata muuttuuko lämpötilat kun lämmönvaihtimen vesikierto on estetty. Näin menetellen voisi yksinkertaisimmillaan seurata millainen vaikutus lämmönvaihtimella on (tai oikeammin sen vesikierrolla).
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎