Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10031
    • KVLA

    E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

    Vanhassa tästä aiheesta tonni täyttyi ja meni lukkoon: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=153197

    Jatketaan lätinää täällä.

    Omasta tarvii tuo vaihteiston lämmönvaihdin huomenna "mykistää" testin ajaksi.
    Last edited by Heguli 31; 15-10-2016, 17:24.
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7524
    • Jyväshyvä

    #2
    Pitäisikö tuohon analysointiin käyttää vähän tieteellisempää testiä?

    Ts. mitata laatikon lämpöjä ajossa, vs. moottorin lämmöt?

    Luulisi että laatikon lämmöt on aika vakiot jossain maantieajossa tietyssä ulkolämpötilassa,
    ainakin X5 -02:ssa laatikon lämmöt oli 90-100 asteen välillä
    kesällä maantieajossa...

    Lämmöistä voisi päätellä että onko vika laatikon termarissa vai pää/eger termarissa, ei tarvis tulppailla mitään,
    helpompi se piuha on pistää kiinni ja käydä ajelulla ;-)
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10031
      • KVLA

      #3
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Lämmöistä voisi päätellä että onko vika laatikon termarissa vai pää/eger termarissa, ei tarvis tulppailla mitään,
      helpompi se piuha on pistää kiinni ja käydä ajelulla ;-)
      Päätermari ja EGR-termarit on molemmat äskettäin uusittu.Joten ei tuo letkun tulppaaminen testauslenkille kovin paha rasti enää ole.Nyt lämmöt nousee max.78C salavalikon mukaan,joten jostain laskee kiertoon kylmää.Eli tämähän on lähes tieteellinen testi
      Last edited by Heguli 31; 20-01-2014, 14:59.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Päätermari ja EGR-termarit on molemmat äskettäin uusittu.Joten ei tuo letkun tulppaaminen testauslenkille kovin paha rasti enää ole.Nyt lämmöt nousee max.78C salavalikon mukaan,joten jostain laskee kiertoon kylmää.Eli tämähän on lähes tieteellinen testi
        Ei se ennenkuulumatonta ole että vasta uusitut termarit rupeaisi kusemaan...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • tupihepi
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 100
          • Vesilahti

          #5
          Eilen vaihdoin tuon lämmönvaihtimenkin. Jospa nyt lämmöt nousisi tarpeeksi ylös. Termarit vaihtelin jo syyskesällä mutta ei näköjään riittänyt. Toivottavasti ne ovat sielä ehjiä.
          Jos joku haluaa huoltaa tuon vanhan lämmönvaihtimen, voin sen myydä halvalla.
          F31 335d x-drive -15

          Comment

          • kye
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 320
            • Forssa

            #6
            Originally posted by tupihepi View Post
            Eilen vaihdoin tuon lämmönvaihtimenkin. Jospa nyt lämmöt nousisi tarpeeksi ylös. Termarit vaihtelin jo syyskesällä mutta ei näköjään riittänyt. Toivottavasti ne ovat sielä ehjiä.
            Niin vaihtelin minäkin.
            Eilen oli 22 pakkasta kun suoritin koeajoo uuden vaihteistonlämmönvaihtimen asennuksen jälkeen. Edelleen lämmöt jää n. 78-80 asteeseen. Kaksi muuta termostaattia vaihdettu marraskuussa -13.
            Alko sen verran keittään kuskilla koeajolla ja mietityttään millä sais lämmöt nouseen. Kierrosten nosto ei auttanut päinvastoin. Kun kierrrokset nousee 3tonnin yläpuolelle lämmöt laskee hetkellisesti luokkaa 15 astetta.
            Jarru vasten ajamalla sain n 0.5km matkalla lämmöt nouseen hetkessä 80-> 90. Ajoin siis ihan maantie nopeutta ja aina muutaman kymmenen metriä kerrallaan kuormitin autoa jarrulla.
            Onkohan se pakko myöntää että tää kyseinen laitos ei vaan tuota lämpöö. (E61 525DA 145kw) Nii ja on ne läpät ym. härpäkkeet jäähdyttimen ympärillä.
            Kahden edellisen kanssa ei ollut mkitään ongelmia. Siis sen jälkeen kun ko. lämmönhallinta osat oli tarpeenvaatiessa uusinut. E39 530D ilman mitään EGR:iä on tähän mennessä ollut parhain tältä osin. Eikä tässä ollu edes mitään läppiä ja oli viellä se viskoropeli.
            - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
            - N42/46 jakopäät
            - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

            tied. 0407247465

            Comment

            • zaumer
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 96
              • Mikkeli

              #7
              Itsellä on 530da LCI ja lämmöt nousee tuonne 90-93, mutta ajoa se vaatii..
              Ensimmäisen viiden kilometrin matkalla päästään n.70 ja seuraavan 5-10km matkalla lämmöt hitaasti nousee.
              Eli n-15-20km menee ennekuin kone rupeaa olemaan normaali lämpöinen.
              Ja taajama ajossa normaalilämpöihin ei pääse varmaan koskaan...
              Ja vaihde jarrutuksissa/ kengittäessä ne laskee muutaman asteen.

              Tosin pakkastakin oli vähän reilu 20 astetta
              E61 530da LCI ex. E91 320da -06

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                #8
                huomasin tuossa omastani, että lämmöt nousee huomattavasti paremmin kun sisäpuhaltimen pistää pienimmälle pykälälle

                Comment

                • kalevi67
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2010
                  • 47
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by zaumer View Post
                  Itsellä on 530da LCI ja lämmöt nousee tuonne 90-93, mutta ajoa se vaatii..
                  Ensimmäisen viiden kilometrin matkalla päästään n.70 ja seuraavan 5-10km matkalla lämmöt hitaasti nousee.
                  Eli n-15-20km menee ennekuin kone rupeaa olemaan normaali lämpöinen.
                  Ja taajama ajossa normaalilämpöihin ei pääse varmaan koskaan...
                  Ja vaihde jarrutuksissa/ kengittäessä ne laskee muutaman asteen.

                  Tosin pakkastakin oli vähän reilu 20 astetta
                  No mulla kestää näillä keleillää (-20) ehkä 10-15km nousta tuonne 70 asteeseen jonka jälkeen pysähtyy siihen vähäksi aikaa (EGR termarin eka vaihe avautuu). Sitten hiljalleen nousee sinne 83-85 asteeseen ja siellä se sitten pysyykin. DPF-poltto nostaa sitten sinne 95 huitteille. Ja taajama-ajossa ei tosiaankaan nouse kun sinne 70-75 eli vaatii maantieajoa. Se mikä vaikuttaa todella paljon on lämmityslaite joka siis jäähdyttää moottoria tosi tehokkaasti. Tyhjäkäynnillä lämmöt laskee aika nopeasti, mutta kun lämppärin sammuttaa niin alkaa taas nousta. Ei tuo diisseli nyt niin kauheasti lämpöä tuota tyhjäkäynnillä joten ihan luonnollista varsinkin kun ulkona on reippaasti pakkasta.

                  Omat termarit vaihdoin 3 vuotta sitten, joten voihan ne jo vähän vuotaakin (EGR:n testasin nopeasti "puhallustestillä" ja se kyllä toimii), mutta niin kauan kun nousee reippaasti yli 80 asteen ja DPF:n poltto toimii niin en jaksa murehtia. Kabiinissa tarkenee myös mukavasti.
                  E61 530dA -04

                  Comment

                  • Jarppa63
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 759
                    • Kerava

                    #10
                    Huomio omasta 08- 530D:stä: vaatii 15-20 km, että lämmmöt nousee niukin naukin 80C huitteille ja kun ajaa 20-30 km niin heiluu sitten 88-93C.
                    Dieseleitä ei ole suunniteltu lyhyeen nurkka-ajoon.

                    t. Jarppa
                    BMW i4M50 individual -23
                    exiä: BMW 545e -21
                    BMW F33 435xd -15
                    M550xd-12
                    e93 330da -08
                    Dodge Stealth RT/TT -91
                    Ford Thunderbird SC -91
                    Olds Supreme avo -71
                    Chevy Chevelle 2d HT -72

                    Comment

                    • tupihepi
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 100
                      • Vesilahti

                      #11
                      Eilisen lämmönvaihdin remontin jälkeen 17km ajoa reilun 20asteen pakkasessa ja lämmöt nousi 79 asteeseen. Keskinopeus alle 70km/h. Kun kiihdyttää niin lämpö laskee, tasaisessa matkaajossa hitaasti nousee. Ja termarit aika tuoreet.
                      F31 335d x-drive -15

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        Uusi päätermari ja nokka 80% ummessa. Hyvin tarkenee. Taas kaksi viikkoa.



                        Ja kyllä nyt perkele on noilla kulutuksilla jo lämmittävä olipa bensana kumpi hyvänsä vaihtoehdoista..
                        Last edited by Mlatvala; 24-01-2014, 21:25.
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • Mikiis
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2013
                          • 906
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          Uusi päätermari ja nokka 80% ummessa. Hyvin tarkenee. Taas kaksi viikkoa.



                          Ja kyllä nyt perkele on noilla kulutuksilla jo lämmittävä olipa bensana kumpi hyvänsä vaihtoehdoista..
                          Kyllä on Mlatvala ajanu puijon mäkiä ees taas, kun tuo kulutus tuommoinen

                          Viime viikonlopulta kokemuksia -30 asteen pakkasilta. Hyvin tarkenee,eikä ole keulaa tukittu yhtään millään muulla kuin munuaisilla. Mutta lämmöt ei nouse kuin 85 asteeseen, hitaasti varsinkin taajama ajossa. Lämmönvaihdinta kyllä ajattelin seuraavaksi alkaa ronklaan, ku luultavimmin orkkis. Termarit on vaihdettu kesän alussa(tarvike), ja lämmöt kyllä eka pakkasilla syksyllä nousi tappiin. No toki tarkistan nekin ensin.
                          F11 530d -11
                          E91 -06 320d
                          x2 Tuikut
                          Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            #14
                            Tuo on täysin normaali kulutus mulla.

                            En mä ajele ku töihin ja takasin, kymmen kilometriä per suunta.

                            Eikä tasan tippaakaan vaikuta termarien kunto siihen kulutukseen.

                            Voin kyllä sanoa mielipiteeni kun ajan helsinkiin ja takaisin, jos lämmöt vielä siinä vaiheessa pysyy 90 tienoilla, että putoaako matkassakaan. En vielä ainakaan ole kovin toiveikas sen suhteen..
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • GT-555
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2012
                              • 183
                              • etelä

                              #15
                              Originally posted by Mikiis View Post

                              Viime viikonlopulta kokemuksia -30 asteen pakkasilta. Hyvin tarkenee,eikä ole keulaa tukittu yhtään millään muulla kuin munuaisilla. Mutta lämmöt ei nouse kuin 85 asteeseen, hitaasti varsinkin taajama ajossa.
                              Jos sulla on lämmin ja hyvin tarkenet niin miksi olet huolissas? Varsinkin noilla pakkasilla ja koneen lämmöillä.
                              e61 530da

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎