Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haba-75
    Bimmer Rookie
    • Jan 2007
    • 91

    #61
    Mulla kans vissiin alkuperäinen, ei ainakaan huoltodokumenteissa mainintaa vaihdosta (ml.245000). Sillä ajattelin lämmönvaihtimen uusimista kun osa kirjoitellut että vaihdon jälkeen lämmöt nousee nopeammin ja pysyy aloillaan paremmin.
    Mulla ei oo läppiä munuaisten takana, mutta siitäkin porukka vähän kahta mieltä että kannattaako niitä munuaisia tukkia vai ei. Täytynee kokeilla niin sillähän se selviää.
    E61 530Dat

    Comment

    • allu89
      Bimmer Rookie
      • Jun 2008
      • 43
      • joensuu

      #62
      Terve,
      vaihdoin omaan 525d LCI:hin egr termarin ja päätermarin. Ennen vaihtoa lämmöt oli 55-65 astetta, auto juuri tuotu saksasta. Vaihdon jälkeen koeajolla nousi hyvin lämmöt 88 ja sitten alkoi dpf poltto ja nousi välissä 95 asteeseen ja sitten laski 85-88 välille. Noh luulin että nyt toimii mutta seuraavan päivän jälkeen ei olekkaan noussut enään kuin 65-70 välille, siihen kylläkin nopeasti (n.5km) vaikka on -20 pakkasta. Egr termari on behr mutta päätermari Gates merkkinen. Nyt kun lueskelin näitä viestejä niin vissiin ei noi tarvikke termarit ole toimineet muillakaan? Mukava homma taas purkaa ja vaihtaa, helppo tosin nyt kun kerran jo tehnyt..
      ajon jälkeen on ylävesiletku ja syylärin ylävesiletkun pääty ihan kuuma alas asti. Kertooko tämä sen että päätermari on jo romu ja vuotaa vai voiko johtua vielä laatikon lämmönvaihtimesta? Itsellä ei tietoa miten se lämmönvaihtimen kierto menee että voisiko tehdä tuon?

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        #63
        Originally posted by allu89 View Post
        Itsellä ei tietoa miten se lämmönvaihtimen kierto menee että voisiko tehdä tuon?
        Syylärin apukusken puoleisesta päädystä lähtee letku joka kiertää
        coolerin alareunaa pitkin lämmönvaihtimelle,
        josta nousee letku t-haaraan josta vesi päätyy vesipumpulle josta vesi päätyy koneen läpi joko syyläriin (jos jokin termareista on auki) tai sitten takaisin koneeseen.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • allu89
          Bimmer Rookie
          • Jun 2008
          • 43
          • joensuu

          #64
          Originally posted by MajorDrake View Post
          Syylärin apukusken puoleisesta päädystä lähtee letku joka kiertää
          coolerin alareunaa pitkin lämmönvaihtimelle,
          josta nousee letku t-haaraan josta vesi päätyy vesipumpulle josta vesi päätyy koneen läpi joko syyläriin (jos jokin termareista on auki) tai sitten takaisin koneeseen.
          okei,
          eli ymmärränkö oikein että se voisi nyt työntää myös sieltä lämmönvaihtimelta sitä lämmintä syylärille? Taidan käydä kuitenkin vielä orkkis päätermarin ja palautan ton tarvikkeen. Sitten jos ei lämpene niin on pakko vaihtaa se lämmönvaihdin.

          Comment

          • hoopertti
            Newbiemmer
            • Oct 2011
            • 15
            • seinämäjoki

            #65
            Originally posted by allu89 View Post
            okei,
            eli ymmärränkö oikein että se voisi nyt työntää myös sieltä lämmönvaihtimelta sitä lämmintä syylärille? Taidan käydä kuitenkin vielä orkkis päätermarin ja palautan ton tarvikkeen. Sitten jos ei lämpene niin on pakko vaihtaa se lämmönvaihdin.
            Minä laitoin myös tarviketermarin motonetistä ensin, olisko ollu just toi Gates.
            Niin lämpes tosiaan tasan kerran oikeaan lämpöön ja sitte jäi taas sinne 55-70 astetta. Sen jälkeen laitoin orkkistermarin niin toimi. Vaihtaessa huomasin että sen tarviketermarin se tiiviste oli vetäny ittensä aivan kippuralle

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #66
              Originally posted by allu89 View Post
              okei,
              eli ymmärränkö oikein että se voisi nyt työntää myös sieltä lämmönvaihtimelta sitä lämmintä syylärille? Taidan käydä kuitenkin vielä orkkis päätermarin ja palautan ton tarvikkeen. Sitten jos ei lämpene niin on pakko vaihtaa se lämmönvaihdin.
              No kuten kirjoitin niin jos joku termareista on auki niin kylmä vesi pääsee koneeseen. Joko suoraan vesipumpullue päätermarin ohi tai egr lämmön vaihtimen tai laatikon lämmönvaihtimen kautta, minä niistä nyt vuotaakaan...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • exautisti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 1267
                • oulu

                #67
                Kaikki termari viat on helppo letkupihdeillä paikantaa,niin ei tarvi arpoa jos ei kiinnosta kaikkia vaihtaa kerralla.
                -99 punane passatti

                https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                Tuikun softat
                Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                www.mcars.fi

                Kysy 041-5056506

                https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #68
                  Minun piti ostaa laakkoselta alkuperäistermarit mutta eipä osunut sitten matkan varrelle ja ajallisesti kohdalle joten motonetin tarviketermarit sinne sitten meni kuitenkin.

                  Ja ne on toimineet ihan oikein, tänä aamuna tsekkasin lämmöt ja edelleenkin toimii. Vaihdosta on jotain kk ja ajettu jo yli 5000tkm.

                  Comment

                  • Orvix
                    BTCF Member
                    • Sep 2008
                    • 140
                    • Akaa

                    #69
                    Originally posted by hoopertti View Post
                    Minä laitoin myös tarviketermarin motonetistä ensin, olisko ollu just toi Gates.
                    Niin lämpes tosiaan tasan kerran oikeaan lämpöön ja sitte jäi taas sinne 55-70 astetta. Sen jälkeen laitoin orkkistermarin niin toimi. Vaihtaessa huomasin että sen tarviketermarin se tiiviste oli vetäny ittensä aivan kippuralle
                    Mulla osittain samoja kokemuksia Gatesin kanssa kun uudella termarilla on ajaettu vajaa neljännestankillinen. Vaihdon jälkeisellä koeajolla lämpeni nollakelissä parhaimmillaan 93 asteeseen.

                    Eilen -19 pakkasessa ei moottoritiellä päässyt 75 korkeammalle ja heti rampissa alkoi lämmöt vielä laskea sinne 60 asteen tienoilla. Tosin ylävesiletku lintattuna en saanut 70 rikki hieman maltillisimmissa nopeuksissa vaikka webakin puhkui lisälämpöä.

                    Tänään taas -5 asteen pakkasella 20 minuutin moottoritieajon päätteeksi lämmöt nousi 90 asteeseen ja parkkipaikalla weban ajastuksen jälkeen oli 78.

                    Ota tuosta nyt sitten selvää pitäisikö kokeilla vielä originaalitermaria.
                    E91 325d -10 M-Sport

                    Comment

                    • Mik@
                      BTCF Member
                      • Jul 2010
                      • 1413
                      • Nurmes

                      #70
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Minun piti ostaa laakkoselta alkuperäistermarit mutta eipä osunut sitten matkan varrelle ja ajallisesti kohdalle joten motonetin tarviketermarit sinne sitten meni kuitenkin.

                      Ja ne on toimineet ihan oikein, tänä aamuna tsekkasin lämmöt ja edelleenkin toimii. Vaihdosta on jotain kk ja ajettu jo yli 5000tkm.
                      Se motonetin egr termari on sama BEHR kuin orginellikin.
                      E61 520Da

                      Comment

                      • Orvix
                        BTCF Member
                        • Sep 2008
                        • 140
                        • Akaa

                        #71
                        Näyttää myös mersumiehillä olevan vaikeuksia termostaattien kanssa. Siellä joku on keksinyt lisätä Renaultin letkumallisen termostaatin alkuperäisen termarin rinnalle. Puukotus on yksinkertainen, sillä lisätermostaatti vastaa vesiletkun sisähalkaisijaa ja se vain pujotetaan letkuun sisälle ja kiristetään klemmarilla paikoilleen. Ratkaisu ilmeisesti toimii paremmin, luotettavammin ja murto-osahintaan alkuperäiseen verrattuna.

                        Voisiko samanlainen viritys pelata bemarissa? Mahdollinen paikka olisi ylävesiletkun liittimessä koneen puoleisessa päässä. Termareita saa Motonetistä eri lämpötiloilla. Linkki mersufoorumin keskusteluun. http://www.mersuforum.net/forum/view...37b134eafe073e
                        E91 325d -10 M-Sport

                        Comment

                        • uijui
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2010
                          • 172
                          • suomi

                          #72
                          Mulla on pari kappaletta tuomoisia 92 asteisia odottamassa kolmesataseen, en ole vielä saanut aikaiseksi laittaa.

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            #73
                            Mihinkäs väliin te ne tungette?

                            Otatte päätermarin sisukset kokonaan pois ensialkuun ja?
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • Orvix
                              BTCF Member
                              • Sep 2008
                              • 140
                              • Akaa

                              #74
                              Originally posted by Mlatvala View Post
                              Mihinkäs väliin te ne tungette?

                              Otatte päätermarin sisukset kokonaan pois ensialkuun ja?
                              Ite jättäisin päätermarin paikoilleen. Ylävesiletku otetaan koneesta irti, katkaistaan sen pikaliittimen panta, työnnetään termari putkeen, letku klemmarilla liittimeen kiinni ja koko komeus normaaliin tapaan paikoilleen.

                              Lähinnä askarruttaa, että jos lähtee kokeilemaan niin mikä voi mennä pieleen? Jos seuraa ahkerasti lämpöjä niin ei motti varmaankaan pääse liikaa kuumenemaan. Mutta pääseekö johonkin muodostumaan liikaa painetta ja joku paikka korkkaa tai tuleeko ilmaamisen kanssa ongelmia?

                              Letkutermarin halkaisija taisi olla 42mm, mahtuuko letkun sisälle? Kaukana ei ainakaan taida olla.
                              E91 325d -10 M-Sport

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7531
                                • Jyväshyvä

                                #75
                                Originally posted by Orvix View Post
                                Lähinnä askarruttaa, että jos lähtee kokeilemaan niin mikä voi mennä pieleen? Jos seuraa ahkerasti lämpöjä niin ei motti varmaankaan pääse liikaa kuumenemaan. Mutta pääseekö johonkin muodostumaan liikaa painetta ja joku paikka korkkaa tai tuleeko ilmaamisen kanssa ongelmia?

                                Letkutermarin halkaisija taisi olla 42mm, mahtuuko letkun sisälle? Kaukana ei ainakaan taida olla.

                                Ko. termari pitäisi laittaa sinne imusarjan alle mahdollisimman lähelle konetta,
                                heti sen muoviholkin jälkeen letkuun nro 4

                                Ongelmahan tuossa voi olla että esim. eger jäähyssä vesi lämpiää,
                                mutta kuuma vesi ei kunnolla kierrä sieltä eteenpäin kun ylävesiletkussa on "tulppa". Tosin luultavimmatusti tuo letkutermarin "vesihelmi" päästää sen verran virtausta läpi että tämä ei ole ongelma...
                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎