Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by ekaBMW View Post
    Ei näissä tunnu olevan mitään logiikkaa...
    Nyt olen useampana päivänä seurannut lämpöjä ja tästä kyllä puuttuu logiikka että milloin lämpenee ja milloin ei.

    Tänään vajaa 20 pakkasta. Töistä lähdin... Ensin pätkä 80 rajoitusta, sitten 10 km 100 rajoitusta ja sitten 20km 80 rajoitusta. Lämmöt reilu 70.
    Sitten alavesiletkun yläpuolella oleva pienempi letku tukkoon.
    Ajelu takaisin päin. Ei tunnu lämmöt edelleenkään nousevan 80 rajoituksella. Puristimen tiukennus. Ei nouse edelleenkään kuin 1-2 astetta ennen seuraavaa pysähdystä.
    Laitoin lisäksi ylävesiletkun tukkoon. Muutama kilometri 100 aluetta. Lämmöt max 76.

    Onkohan minulla puristin oikeassa letkussa vai eikö nämä todellakaan lämpene enempää kun ajaa 90 vauhtia? Luulisi 8-9l/100km dieseliä riittävän moottorin lämmittämiseen. 30 pakkasella saa olla tumput, pipo ja toppakamppeet päällä jos aikoo tareta.

    Muutama päivä sitten sain lämmöt nouseen 80 paikkeille letku tukossa vaikka oli lähes 30 pakkasta ja sen huomasi heti kabiinin puolellakin. Kuumaa tuli kunnolla ja oli hämäävä tunne että lasin toisella puolella on lähes 30 pakkasta. Silloin kylläkin ajoin 100 rajoitus alueella. Samalla pakkasella päivää aikaisemmin ilman puristimia moottorin lämpö 80 rajoituksella 60 luokkaa ja 100 alueella 70.
    Ei niitä letkuja kannata puristella.
    Peittää edestä sumuvalojen välin pahvilla tai teipillä niin alkaa lämmöt nousta, kun saavuttaa 100c avautuvat munuaisten kaihtimet, samalla saa nekin testattua.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17529
      • Turku

      Mitkä on munuaisten kaihtimet?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by Laku View Post
        Mitkä on munuaisten kaihtimet?


        Last edited by BMW525Xda; 13-01-2016, 17:02.

        Comment

        • Juspa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1241
          • Pori

          Originally posted by Shappire View Post
          Osa Nro: 17217803830
          Laatikon lämmönvaihdin/termari. 167,79 €
          Katos joo, olikin kyse lämppäristä...
          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

          Ex.
          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
          E90 320d -05 Schwartz 2
          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
          E36 352i -91 Diamantschwartz

          Comment

          • Shappire
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 124
            • Sisä-Suomi

            Originally posted by Shappire View Post
            Tilasin oman täältä.


            Payment €167.79 EUR


            Tänään tuli postissa. Tilattu 13.1 ja toimitus 19.1 DHL:llä, ja tämä lämmönvaihdin näyttää olevan termostaatin kanssa.

            Aika hyvä palvelu kohtuu hintaan, etten sanoisi.
            Last edited by Shappire; 19-01-2016, 15:48.
            F11 530 xD LCI

            Comment

            • E39Fin
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2013
              • 1761
              • HKI/Orimattila

              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Ei niitä letkuja kannata puristella.
              Peittää edestä sumuvalojen välin pahvilla tai teipillä niin alkaa lämmöt nousta, kun saavuttaa 100c avautuvat munuaisten kaihtimet, samalla saa nekin testattua.
              Vois koittaa kyllä että lämpeniskö ripeämmin. En vain tiedä mikä olis sellainen esteettinen budjettiratkaisu :think
              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
              E39 523iA Oxfordgreen

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                Komee ruskea pahvi . Löysin vanhan e39n kangas maton niin leikkasin siitä munuaisiin suojat

                Comment

                • Shappire
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 124
                  • Sisä-Suomi

                  Originally posted by Shappire View Post
                  http://shop.kuehler-rath.de/advanced...803830&x=0&y=0

                  Tänään tuli postissa. Tilattu 13.1 ja toimitus 19.1 DHL:llä, ja tämä lämmönvaihdin näyttää olevan termostaatin kanssa.

                  Aika hyvä palvelu kohtuu hintaan, etten sanoisi.
                  Onko kukaan vaihtanut pelkkää termaria laatikon lämmönvaihtimeen niin, että lämmönvahdin olisi paikallaan? En tiedä olisiko ihan hullu idea, mutta uudessa lämmönvahtimessa termari on kiinni lukkojousella, mikä näyttäisi lähtevän helposti irti.
                  F11 530 xD LCI

                  Comment

                  • jjanii
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 629
                    • joensuu

                    Originally posted by Shappire View Post
                    Onko kukaan vaihtanut pelkkää termaria laatikon lämmönvaihtimeen niin, että lämmönvahdin olisi paikallaan? En tiedä olisiko ihan hullu idea, mutta uudessa lämmönvahtimessa termari on kiinni lukkojousella, mikä näyttäisi lähtevän helposti irti.

                    Saako siihen termaria erikseen uutena? Itse en löytänyt niin tilasin koko setin

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7531
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by Shappire View Post
                      Onko kukaan vaihtanut pelkkää termaria laatikon lämmönvaihtimeen niin, että lämmönvahdin olisi paikallaan? En tiedä olisiko ihan hullu idea, mutta uudessa lämmönvahtimessa termari on kiinni lukkojousella, mikä näyttäisi lähtevän helposti irti.
                      Et sillä saa termaria irti muovista suosiolla, ts. ei niitä saa ehjänä irti,
                      ovat sellaisilla "siiven" mallisilla rikoilla patruunat kiinni muovissa eikä
                      pelkän päädyn avaaminen siitä termariosasta auta...
                      Päädyn irroittamalla saat pelkät termarilautaset ja jouset irti...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Shappire
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 124
                        • Sisä-Suomi

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Et sillä saa termaria irti muovista suosiolla, ts. ei niitä saa ehjänä irti,
                        ovat sellaisilla "siiven" mallisilla rikoilla patruunat kiinni muovissa eikä
                        pelkän päädyn avaaminen siitä termariosasta auta...
                        Päädyn irroittamalla saat pelkät termarilautaset ja jouset irti...
                        Kiitos tiedosta, enpä sitten ala suotta särkemään uutta osaa. Eipä tuo niin mahdoton ole vaihtaa koko kennoa.
                        F11 530 xD LCI

                        Comment

                        • Jpa80
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2013
                          • 133
                          • Pirkanmaa

                          No joo, tänäänpä vaihdeltiin autoon muun remontin yhteydessä egr- ja moottoritermostaatit, mutta lämmöt ei silti nouse yli 71. Laatikon lauhdutinhan se sitten menee taas vaihtoon, sekin reilu vuosi sitten vaihdettu. Tähän liittyen kysymys: kun kyseessä on rikki mennyt takuullinen osa, voinko olettaa että myös työn hinta menee jonkun muun pussista kuin omasta, vai onko yleinen käytäntö että asiakas joutuu työn kuitenkin maksamaan, ja vain rikkoutunut osa korvataan?

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Omasta pussista menee kaikki työn osuus mikäli se ei alunperinkään ole kauppaan kuulunut.

                            En ole jaksanut termostaattirumbaan lähteä usean lyhytikäisen aikoinaan vaihdettuani mutta nyt kun Webasto teki tenän samaan aikaan penkinlämmittimenkin kärvähdettyä, piti jotain asialle tehdä.

                            Autona X3 eli tässä ei ole EGR-termaria ollenkaan. Luttasin lootaöljyn lämmönvaihtimen letkun ja totesin lämpöjen olevan n. 70-80 astetta -26 asteen pakkasessa.

                            Ostin Ma- aamuna KL-Varaosista Gates-merkkisen päätermostaatin ja vaihdoin sen paikalleen. Tuloksena 15 km ajolla (lähtö lämpimästä hallista) nousi moottorinlämpö 93 asteeseen ja pysyi siellä ulkolämpötilan ollessa 24 astetta pakkasella. Olin toiveikas seuraavaan aamuun saakka jolloin en enää saanut lämpöjä nousemaan yli 69 asteen (samassa lämpötilassa) muuten kuin kaasua ja jarrua pitkään yhtäaikaa kurmuuttamalla. Heti 80 km/h tiputtaessa lämmötkin tippuivat nopeasti vajaaseen 70 asteeseen. Näin pitkäikäinen oli tämä termostaatti.

                            Keskiviikkona purin Gatesin irti autosta ja menin KL:aan vaihtamaan sitä mutta sepä ei käynytkään noin vaan. Olisi pitänyt ostaa uusi ja laittaa tuo takuukäsittelyyn maahantuojalle (olisi mielenkiintoista nähdä mitä siellä asiantuntijat osaavat asiasta tutkia). Jätin murikan lähetettäväksi maahantuojalle ja toivon saavani joskus rahat takaisin.

                            Marssin merkkiliikkeen tiskille ja ostin OEM-osan samaan 62 euron hintaan. Vaihdoin sen paikalleen ja lähdin kurmuuttamaan.. Ulkolämpötila ei ollut enää ihan niin hyytävä mutta 21 astetta pakkasella kumminkin. Tasaisessa 90 km/h ajossa lämmöt n. 74 astetta eli huonolta näyttää. Tänä aamuna poljin kunnolla niin että sain hetkellisesti lämmöt 95 asteeseen kaasu/jarru-jurnutuksella ja jätin auton halliin seisomaan huomiseen saakka. Jos lämmöt eivät huomennakaan tuosta tokene niin pitää jatkaa termarijumppaa kunnes Webasto tulee taas kuntoon ja voin unohtaa asian.

                            BMW-dieselien termostaattimurheet taisivat alkaa vuonna 1998 eli pitkään on maailma ollut tälle p*skalle suopea.
                            ---

                            Comment

                            • Shappire
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 124
                              • Sisä-Suomi

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Omasta pussista menee kaikki työn osuus mikäli se ei alunperinkään ole kauppaan kuulunut.

                              En ole jaksanut termostaattirumbaan lähteä usean lyhytikäisen aikoinaan vaihdettuani mutta nyt kun Webasto teki tenän samaan aikaan penkinlämmittimenkin kärvähdettyä, piti jotain asialle tehdä.

                              Autona X3 eli tässä ei ole EGR-termaria ollenkaan. Luttasin lootaöljyn lämmönvaihtimen letkun ja totesin lämpöjen olevan n. 70-80 astetta -26 asteen pakkasessa.

                              Ostin Ma- aamuna KL-Varaosista Gates-merkkisen päätermostaatin ja vaihdoin sen paikalleen. Tuloksena 15 km ajolla (lähtö lämpimästä hallista) nousi moottorinlämpö 93 asteeseen ja pysyi siellä ulkolämpötilan ollessa 24 astetta pakkasella. Olin toiveikas seuraavaan aamuun saakka jolloin en enää saanut lämpöjä nousemaan yli 69 asteen (samassa lämpötilassa) muuten kuin kaasua ja jarrua pitkään yhtäaikaa kurmuuttamalla. Heti 80 km/h tiputtaessa lämmötkin tippuivat nopeasti vajaaseen 70 asteeseen. Näin pitkäikäinen oli tämä termostaatti.

                              Keskiviikkona purin Gatesin irti autosta ja menin KL:aan vaihtamaan sitä mutta sepä ei käynytkään noin vaan. Olisi pitänyt ostaa uusi ja laittaa tuo takuukäsittelyyn maahantuojalle (olisi mielenkiintoista nähdä mitä siellä asiantuntijat osaavat asiasta tutkia). Jätin murikan lähetettäväksi maahantuojalle ja toivon saavani joskus rahat takaisin.

                              Marssin merkkiliikkeen tiskille ja ostin OEM-osan samaan 62 euron hintaan. Vaihdoin sen paikalleen ja lähdin kurmuuttamaan.. Ulkolämpötila ei ollut enää ihan niin hyytävä mutta 21 astetta pakkasella kumminkin. Tasaisessa 90 km/h ajossa lämmöt n. 74 astetta eli huonolta näyttää. Tänä aamuna poljin kunnolla niin että sain hetkellisesti lämmöt 95 asteeseen kaasu/jarru-jurnutuksella ja jätin auton halliin seisomaan huomiseen saakka. Jos lämmöt eivät huomennakaan tuosta tokene niin pitää jatkaa termarijumppaa kunnes Webasto tulee taas kuntoon ja voin unohtaa asian.

                              BMW-dieselien termostaattimurheet taisivat alkaa vuonna 1998 eli pitkään on maailma ollut tälle p*skalle suopea.

                              Näinkin vakavaan aiheeseen liittyen en malta olla kommentoimatta, että 69 deg on ihan hyvä luku makuuhuoneessa mutta autossa huino.

                              Terveisiet tapille pikkupäissään junasta.
                              F11 530 xD LCI

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Samat terveiset takaisin! Junakyytiä on tullut kaipailtua (pikkupäissään) itsekin kun aamuisin palelee baijerilaisessa..

                                Tuosta EGR-termostaatin puuttumisesta vielä vähän pohdintaa: X3:ssa EGR on ihan erilainen kuin missään muissa tutkimissani M57xx-koneissa. Siinä ei ole termostaattia ollenkaan vaan vesi kiertää sen normaalin ylemmän pään liitoksen kautta lämmönvaihtimeen ja toisesta päästä se on suoraan vesipumpun rungossa. Vesi ei siis mene ollenkaan syyläriin. Vesipumppu on eri numerolla kuin esim E60-korisessa, ilmeisesti juuri tuon yhden nipan vuoksi. Voi kun olisivat tuon kehitysaskeleen ottaneet lootan lämmönvaihtimenkin suhteen..

                                Mutta itse EGR on kummallinen. Siinä on alipainetoiminen vipu joka sulkee pakokaasukanavan. Ei siinä muuten mitään mutta kun kanavan toisessa päässä on vielä toinen alipainetoiminen tulppa, se sama mikä muissakin. Ihmetyttää kovasti miksi tämä 'tuplavarmistus' pakokaasupuolelle on tehty.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎