Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyyn0
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 1053
    • Fin

    #16
    Originally posted by jiivee530d View Post
    tarkotin siis etupään kalibroimista. mut vissiin kun takapää säädetään haluttuun korkeuteen nii säätää samalla etupään? pitääkö etupään korkeus ilmottaa madalluksen verran isommaksi?

    ja ettå tehäänkö tämä homma istan valikosta sieltä mistä säädetään takapään korkeus (rear axle) vai onko erikseen tälle ad/dd alustalle keulaan joku säätö valikko siellä?

    jos oikeen ymmärsin mitä oon lukenu nii vaikuttaa ajettavuuteen ja valojen korkeudensäätö hommiin se keulan nollapisteen kalibrointi?
    Korjatkaa jos olen väärässä mutta ei kai siellä ad/dd alustassa ole mitään mikä säätäisi etupään korkeutta? Eikös ad/dd:llä säädellä vain vakaajien ja iskarien jäykkyyttä?

    Service function -> ride height adjustment kohdasta ei muistaakseni löydy edes mitään ad/dd.hen viittaavaa kalibrointia jos oikein muistan.

    Säätäessä etupään korkeus asetetaan vakioksi siitä huolimatta vaikka etukseli olisi alempana madalluksen jälkeen, takapää valehdellaan vakiokorkeus + haluttu madalus.
    valojen kanssa ei ole ollu mitään ongelmia madalluksen jälkeen.
    -BMW F11 530xd -12
    -BMW E60 530dA -04
    -BMW E23 735iA -85
    Ex
    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
    -BMW E39 528i 96

    Comment

    • jiivee530d
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2013
      • 400
      • pohjois-savo

      #17
      säätäessä etupään korkeus asetetaan vakioksi siitä huolimatta vaikka etukseli olisi alempana madalluksen jälkeen, takapää valehdellaan vakiokorkeus + haluttu madalus.
      valojen kanssa ei ole ollu mitään ongelmia madalluksen jälkeen.[/QUOTE]

      siis pitääkö toi etupään mitta ottaa talteen ennenkun vaihtaa madallusjouset ja se mitta ilmottaa kun säätää takapäätä?

      Comment

      • pyyn0
        BTCF Member
        • Jun 2008
        • 1053
        • Fin

        #18
        Originally posted by jiivee530d View Post
        siis pitääkö toi etupään mitta ottaa talteen ennenkun vaihtaa madallusjouset ja se mitta ilmottaa kun säätää takapäätä?
        Ota vaan talteen se etupään mitta niin tiedät paljon se auto madaltuu, säätäessä sillä tiedolla ei tehdä mtn.

        ISTA kysyy sinulta että minkäkokoinen vanne sinulla on ja kertoo sen mukaan kuinka monta senttimeriä pitäisi olla vanteen alareunasta lokasuojan reunaan:

        koska toi mitta vaihtelee sen mukaan mikäkokoinen vanne on, niin mitat vaihtelee seuraavan taulukon mukaisesti: Etu ja Taka

        Leikitään että sinulla on 19" vanne niin tuon taulukon mukaan
        edessä korkeuden pitäisi olla 641mm
        takana 642mm

        Leikitään että olet madaltanut autoa -40mm että korkeus on edessä on todellisuudessa 601mm ja takana pysynyt samana. 642mm

        ISTAlle kerrot että etukseli on ihan vakio korkeudessa eli 641mm. (vaikka todelinen korkeus on 601mm)

        Madalluksen jälkeen takapää on nyt liian korkealla ja se halutaan myös -40mm alemmas.
        Näin ollen istalle kerrotaan että takapään korkeus on vakio mitasta liian korkealla eli 642mm+40mm = 682mm.
        -> Perä laskee -40mm

        Sitten tyhjennetään pussit ja automatiikka täyttää ne jälleen ja tarkastetaan mitta, jos on vielä vähän pielessä, tehdään proseduuri uudestaan.
        -Tässä olevat taulukot eivät ole ehkä sinun autoosi sopivat mutta ISTA kertoo mikä on vakio mitta proseduurin edetessä etkä tarvitse näitä taulukoita.

        EDIT: Itse huomasin madalluksen jälkeen että perä laski jonkin verran jo ennen kuin ride height adjustment oli tehty, mutta ei tarpeeksi. Auto ilmeisesti luulee että etuakselilla on painoa ja koittaa kompensoida korkeuseroa laskemalla perää.
        Last edited by pyyn0; 18-10-2017, 21:34.
        -BMW F11 530xd -12
        -BMW E60 530dA -04
        -BMW E23 735iA -85
        Ex
        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
        -BMW E39 528i 96

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3452
          • Janakkala

          #19
          Originally posted by pyyn0 View Post
          Sitten tyhjennetään pussit ja automatiikka täyttää ne jälleen ja tarkastetaan mitta

          Jos nyt jostakin syystä ei kehtaa ruveta pusseja tyhjentämään syystä tai toisesta... niin voi sillä autolla käydä vaikka ajamassa lenkin ja ottaa sen jälkeen tarkistusmittauksen.
          Ja korkeusjumpat pitää aina tehdä sitten tasaiseksi vaaitetulla lattialla.
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17522
            • Turku

            #20
            Originally posted by jiivee530d View Post
            ite tilasin -50mm jouset kun keulii nii rajusti auto että ihan sääliks käy. saa nähä meneekö liian alas
            Kuulostaa reilulta madallukselta. Minkä merkkiset löytyy noin paljon madaltavana?
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • jiivee530d
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2013
              • 400
              • pohjois-savo

              #21
              Originally posted by Laku View Post
              Kuulostaa reilulta madallukselta. Minkä merkkiset löytyy noin paljon madaltavana?
              lowtec tarkoitus olikin tilata huomattava madallus.
              Last edited by jiivee530d; 19-10-2017, 08:48.

              Comment

              • jiivee530d
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2013
                • 400
                • pohjois-savo

                #22
                nyt on madallusjouset vaihdettu eteen ja auto tippui -50mm jousilla n.30-35mm ja varmaan vielä painuu hieman nii on just passeli

                Comment

                • Anzafin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 3747
                  • Kajaani

                  #23
                  Originally posted by jiivee530d View Post
                  nyt on madallusjouset vaihdettu eteen ja auto tippui -50mm jousilla n.30-35mm ja varmaan vielä painuu hieman nii on just passeli
                  Kuvaa kuvaa!

                  Comment

                  • jiivee530d
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2013
                    • 400
                    • pohjois-savo

                    #24
                    siinäpä pari kuvaa.

                    nyt pitäs istalla opetella säätää perää :/
                    Last edited by jiivee530d; 14-03-2018, 16:47.

                    Comment

                    • pyyn0
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 1053
                      • Fin

                      #25
                      Originally posted by jiivee530d View Post
                      siinäpä pari kuvaa.

                      nyt pitäs istalla opetella säätää perää :/
                      Mitä tosta kuvasta saa selvää niin aika lailla samallainen madallus kuin Eibach tai H&R jousilla ellei jopa korkeampi.
                      -BMW F11 530xd -12
                      -BMW E60 530dA -04
                      -BMW E23 735iA -85
                      Ex
                      -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                      -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                      -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                      -BMW E39 528i 96

                      Comment

                      • H3nu
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 252
                        • Hämeenlinna

                        #26
                        Onko tuossa alikokoiset renkaat, kun näyttää pieniltä?
                        BMW F82 M4 -16
                        BMW F20 116d M-sport -14
                        Aprilia Dorsoduro 900 -20
                        Sea-Doo RXP300RS -16

                        Comment

                        • jiivee530d
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2013
                          • 400
                          • pohjois-savo

                          #27
                          Originally posted by H3nu View Post
                          Onko tuossa alikokoiset renkaat, kun näyttää pieniltä?
                          225/50 17 renkaat. ja kyllähän ne lapsellisen näköiset on mut niillä mennään nyt talvi kesälle sitte hommataan sitäkin isommat

                          Comment

                          • Kimmo-R
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 400
                            • Tampere

                            #28
                            Laitetaas kuva omastakin Eibach Pro-Kit -30mm jousilla. Pari viikkoa nyt päästellyt eikä perän korkeuteen ole koskettu. Ajellaan nyt talven yli ja katsotaan keväällä jos keula asettuu alemmaksi onko tarvetta tiputtaa.
                            Attached Files
                            Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                            --Audiokit.fi--
                            BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                            BMW i4 M50 Supercharged -23
                            BMW i3 60Ah -14

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17522
                              • Turku

                              #29
                              Originally posted by Kimmo-R View Post
                              Laitetaas kuva omastakin Eibach Pro-Kit -30mm jousilla. Pari viikkoa nyt päästellyt eikä perän korkeuteen ole koskettu. Ajellaan nyt talven yli ja katsotaan keväällä jos keula asettuu alemmaksi onko tarvetta tiputtaa.
                              Hyvältä näyttää. Minulla on H&R -35mm ja perään ei käytännössä ole koskettu (kalibroitu tasan).
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • kmr
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2005
                                • 175
                                • Turku / Kotka

                                #30
                                Originally posted by Kimmo-R View Post
                                Laitetaas kuva omastakin Eibach Pro-Kit -30mm jousilla. Pari viikkoa nyt päästellyt eikä perän korkeuteen ole koskettu. Ajellaan nyt talven yli ja katsotaan keväällä jos keula asettuu alemmaksi onko tarvetta tiputtaa.
                                Mulla on nyt puol vuotta ollut sama kitti alla ja perä koodattu 25mm alaspäin. Napakaarimitat keulassa 360mm ja 370mm. Takana 380mm. Hyvin on madaltunut, eikä splitteriäkään viitsi asentaa talveksi paikalleen kun 18" talvipyörillä etupuskurin alle jää matalimpaan kohtaan enää n. 10 cm.
                                F11 530Xd M-sport
                                ex. E92 325d -07
                                ex. E30 320tic -87

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎