Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mattix
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 83
    • Tampereen seutu

    #61
    Kuvan auto on 530 xda, 160 tkm, vuodelta 2012. Adaptiivinen alusta + neliveto + msport eli alunperin vakiojousilla vakiokorkeudessa. Vitoseen on asennettu Eibachin Pro-Kit E10-20-022-04-20. Todellinen pudotus on (reipas) 30 mm, kuten luvattu. Napakaari mitta edessä ~350-355 mm ja takana ~385 mm. Kuskin puoli taitaa olla hieman korkeammalla. Perään ei ole vielä koskettu. Etupuskurin alareuna 145 mm maasta.

    Ihmettelin hieman, miksi auto laski 30mm, kun moni täällä on todennut laskun olevan pienempi. Arvelen nyt tietäväni syynkin. Pro-Kit versioita riittää ja Eibachin sivujen mukaan menevät seuraavasti:
    E10-20-022-04-20 = Max. 1170 kg. Jousen paksuus 13,25 mm, pituus 318 mm. Suositus neloskoneet + 530d / 530 xd.
    E10-20-022-05-20 = Max. 1250 kg. Jousen paksuus 13,50 mm, pituus 324 mm. Suositus 535d, 535xd, 550xd ja myös 530d, mutta ei 530 xd.

    Eibachin sivut kertovat "löysemmän" 04-20 olevan se oikea malli 190 kw 530xda:lle. Moni kauppa tosin tarjoaa tuota jäykempää 05-20 versiota. Silloin auto ei taida laskeentua niin alas ja madallus on maltillisempi. Asennus on AD-alustallisessa nelivetossa iso jumppa, kun vetari tulee tolpan läpi ja taitaa iskarin sähköosatkin estää tolpan fiksun ujutuksen paikaltaan. Liikkeen mukaan sellainen 5 tunnin homma. Niin ja samalla kannattaa ehdottomasti vaihtaa iskarin suojakumit ja yläpään laakerit.

    Autosta lähti keulan lullamaisuus pois, joka on erittäin positiivinen asia. Lisäksi pintakovuus hävisi, mutta jousitus on muuten napakampi. Ei pohjaa heitoissa edes comfort+ asetuksella. Erittäin onnistunut muutos siis.

    Laittaisin 530:seen silti jäykemmän 05-20 sarjan, jolloin takapäätä ei välttämättä tarvitsi säätää ollenkaan ja korkeus olisi hieman mukavampi kotimaan teillä (ja voisi laittaa sen etulipan ilman pelkoa). Tällä kertaa taitaa 10-20mm takapään lasku olla paikallaan, nyt keula hyökkää aika paljon. AD-alusta pitää myös kalibroida ja hierotuttaa auto kiiltäväksi. Niin ja onhan nuo 245/40 19" 351M aivan onnettoman pienet.
    Attached Files
    Last edited by Mattix; 26-04-2018, 21:40. Reason: Tarkennettu lukuja hieman.
    ex: 530xda F11 2012 Msport
    ex: 530xda E61 2008 Msport

    Comment

    • syncro^^
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 765
      • Keski-Pohjanmaa, Räyrinki- Pohjois-Pohjanmaa Oulu

      #62
      tipahtipa paljon katotaan miten tuo oma tipahtaa kun m-sport alusta lähtöjään ja nyt tulee lowtechin -50mm :think:think
      Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.

      BMW G31 540D x-Drive
      BMW F11 530DA -12

      Ex:
      BMW E61 535da individual -10 340/680nm
      BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
      BMW F30 320Da -12
      Bmw E70 3.0DA -07
      Bmw F10 525DA -10
      Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03

      Comment

      • Makro86
        Bimmer Rookie
        • Apr 2013
        • 146
        • Eurajoki

        #63
        Originally posted by Mattix View Post
        Kuvan auto on 530 xda, 160 tkm, vuodelta 2012. Adaptiivinen alusta + neliveto + msport eli alunperin vakiojousilla vakiokorkeudessa. Vitoseen on asennettu Eibachin Pro-Kit E10-20-022-04-20. Todellinen pudotus on 30 mm, kuten luvattu. Napakaari mitta edessä ~350 mm ja takana ~385 mm. Kuskin puoli taitaa olla hieman korkeammalla. Perään ei ole vielä koskettu. Etupuskurin alareuna 145 mm maasta.

        Ihmettelin hieman, miksi auto laski sen 30mm, kun moni täällä on todennut laskun olevan pienempi. Arvelen nyt tietäväni syynkin. Pro-Kit versioita riittää ja Eibachin sivujen mukaan menevät seuraavasti:
        E10-20-022-04-20 = Max. 1170 kg. Jousen paksuus 13,25 mm, pituus 318 mm. Suositus neloskoneet + 530d / 530 xd.
        E10-20-022-05-20 = Max. 1250 kg. Jousen paksuus 13,50 mm, pituus 324 mm. Suositus 535d, 535xd, 550xd ja myös 530d, mutta ei 530 xd.

        Eibachin sivut kertovat "löysemmän" 04-20 olevan se oikea malli 190 kw 530xda:lle. Moni kauppa tosin tarjoaa tuota jäykempää 05-20 versiota. Silloin auto ei taida laskeentua niin alas ja madallus on maltillisempi. Asennus on AD-alustallisessa nelivetossa iso jumppa, kun vetari tulee tolpan läpi ja taitaa iskarin sähköosatkin estää tolpan fiksun ujutuksen paikaltaan. Liikkeen mukaan sellainen 5 tunnin homma. Niin ja samalla kannattaa ehdottomasti vaihtaa iskarin suojakumit ja yläpään laakerit.

        Autosta lähti keulan lullamaisuus pois, joka on erittäin positiivinen asia. Lisäksi pintakovuus hävisi, mutta jousitus on muuten napakampi. Ei pohjaa heitoissa edes comfort+ asetuksella. Erittäin onnistunut muutos siis.

        Laittaisin 530:seen silti jäykemmän 05-20 sarjan, jolloin takapäätä ei välttämättä tarvitsi säätää ollenkaan ja korkeus olisi hieman mukavampi kotimaan teillä (ja voisi laittaa sen etulipan ilman pelkoa). Tällä kertaa taitaa 10-20mm takapään lasku olla paikallaan, nyt keula hyökkää aika paljon. AD-alusta pitää myös kalibroida ja hierotuttaa auto kiiltäväksi. Niin ja onhan nuo 245/40 19" 351M aivan onnettoman pienet.
        Itselle tulee juurikin tuo 05-20 tähän 530d farkkuun ja tarkoitus on myös perä koodata/laskea keulan kanssa samoille linjoille.

        Onko muka niin että etulippaa ei enää kannata laittaa jos tekee näin kun itellä on tarkoitus tehdä ja tuo oli ihan uusi juttu että AD alusta tarvii myös kalibroida näitten kaikkien hommien jälkeen?? :think

        Juu pienet on 19":set ja vaikka olen oikeastaan aina tykännyt tommosesta että perä olisi korkeammalla kuin keula niin kyllä tässä F11 se vaan näyttää jotenkin hassulta kun on noin "paljon" tyhjää tilaa renkaan ja kaaren välissä =)
        Last edited by Makro86; 26-04-2018, 20:19.
        **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

        Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
        Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
        Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
        Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

        Comment

        • Mattix
          Bimmer Rookie
          • Dec 2011
          • 83
          • Tampereen seutu

          #64
          Originally posted by Makro86 View Post
          Itselle tulee juurikin tuo 05-20 tähän 530d farkkuun ja tarkoitus on myös perä koodata/laskea keulan kanssa samoille linjoille.

          Onko muka niin että etulippaa ei enää kannata laittaa jos tekee näin kun itellä on tarkoitus tehdä ja tuo oli ihan uusi juttu että AD alusta tarvii myös kalibroida näitten kaikkien hommien jälkeen?? :think
          Siis itselläni meni odotettua enemmän tonttiin ja siksi pohdin, että näinköhän lippa pysyy talven matkassa. Toisaalta perän laskemisella puskurin alareunan pitäisi hieman nousta.

          Kerran olet tuota jäykempää Pro-Kittiä laittamassa 530d:hen, niin varmasti tulee oikein hyvä ajettavuuden/ulkonäön/maavaran suhteen. Napakaarimitta lienee jossain 360-370 mm välissä. Lippaa alle vaan ja kalibrointi ilman muuta. Aika moni täällä foorumilla on kehunut sen vaikuttaneen ajettavuuteen positiivisesti. Kerro toki sitten napakaarimitta ennen/jälkeen, niin saadaan lisää tietoisuutta .
          ex: 530xda F11 2012 Msport
          ex: 530xda E61 2008 Msport

          Comment

          • Makro86
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 146
            • Eurajoki

            #65
            Originally posted by Mattix View Post
            Siis itselläni meni odotettua enemmän tonttiin ja siksi pohdin, että näinköhän lippa pysyy talven matkassa. Toisaalta perän laskemisella puskurin alareunan pitäisi hieman nousta.

            Kerran olet tuota jäykempää Pro-Kittiä laittamassa 530d:hen, niin varmasti tulee oikein hyvä ajettavuuden/ulkonäön/maavaran suhteen. Napakaarimitta lienee jossain 360-370 mm välissä. Lippaa alle vaan ja kalibrointi ilman muuta. Aika moni täällä foorumilla on kehunut sen vaikuttaneen ajettavuuteen positiivisesti. Kerro toki sitten napakaarimitta ennen/jälkeen, niin saadaan lisää tietoisuutta .
            Joo niimpä, keulan pitäisi hiukan nousta kun laskee perää luonnollisesti Eiköhän siitä hyvä tule.
            Tarvinee mittailla tuota napakaari mittaa. Onko se nyt niin justiinsa että kuinka tasaisella alustalla mittailee ja onko se ihan navan keskeltä?

            Ai tuo kalibrointi vaikuttaa jotenkin erityisen positiivisesti, mitä sitten jos ei kalibroisi??

            Mistä muuten kannattanee etulippa hommata?

            Juu jaan mahdollisen lisä tietoisuuden kun sen aika on
            **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

            Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
            Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
            Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
            Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

            Comment

            • Mattix
              Bimmer Rookie
              • Dec 2011
              • 83
              • Tampereen seutu

              #66
              Originally posted by Makro86 View Post
              Tarvinee mittailla tuota napakaari mittaa. Onko se nyt niin justiinsa että kuinka tasaisella alustalla mittailee ja onko se ihan navan keskeltä?

              Ai tuo kalibrointi vaikuttaa jotenkin erityisen positiivisesti, mitä sitten jos ei kalibroisi??

              Mistä muuten kannattanee etulippa hommata?
              Mittaus tasaisella alustalla ilman muuta, heittoa voi muuten syntyä helposti vaikka 10 mm. Mittaus kaaresta navan keskelle. Pieni syvyysero (napa-kaari) ei taida pahemmin mittaustulokseen vaikuttaa, kunhan mitta otetaan kaaren yläosasta.

              En osaa sanoa tuosta kalibroinnin puutteesta. Ajelen ilman kalibrointia viikon pari ennen kuin böntti ehtii alustan viilaamaan kohdilleen. Toisaalta herää myös kysymys, että jos AD-alustassa on kalibrointimahdollisuus, niin eikö sitä tulisi muutostilanteessa myös käyttää?

              Ajattelin jonkin muovilipan täältä hommata. Osaako kukaan muuten sanoa, mistä kannattaisi metsästää 550d lookin takadiffuusoria ja röörejä (niitä kantikkaita)? Entäs onko mielipiteitä kumista valmistettuun teipattavaan puskurilippaan?
              ex: 530xda F11 2012 Msport
              ex: 530xda E61 2008 Msport

              Comment

              • Kimmo-R
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 400
                • Tampere

                #67
                Originally posted by Mattix View Post
                Ajattelin jonkin muovilipan täältä hommata. Osaako kukaan muuten sanoa, mistä kannattaisi metsästää 550d lookin takadiffuusoria ja röörejä (niitä kantikkaita)? Entäs onko mielipiteitä kumista valmistettuun teipattavaan puskurilippaan?
                Ei pahan hintasia tuolla, muttei taida performance look lippaa olla. Ebaysta bongasin joku 180e sellaisen. Myöskään kanttiputkien takadiffu ei taida olla oe, mutta salesafterista saa hyvään hintaa. 550 kanttiputkenpäät hommasin ite ebaysta tulikohan jostain liettua-latvia suunnalta ja alta 200e. Vanhat päät pitää rälläköidä ja motonetistä hakea vitosen holkki jonka kahtia laittamalla saa putkenpäät tiukasti paikalleen.

                EDIT: eiku olihan tuolla performance look etulippa 189e.
                Attached Files
                Last edited by Kimmo-R; 27-04-2018, 11:16.
                Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                --Audiokit.fi--
                BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                BMW i4 M50 Supercharged -23
                BMW i3 60Ah -14

                Comment

                • atcc
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2014
                  • 373
                  • Joensuu

                  #68
                  Originally posted by Mattix View Post
                  Siis itselläni meni odotettua enemmän tonttiin ja siksi pohdin, että näinköhän lippa pysyy talven matkassa. Toisaalta perän laskemisella puskurin alareunan pitäisi hieman nousta.

                  Kerran olet tuota jäykempää Pro-Kittiä laittamassa 530d:hen, niin varmasti tulee oikein hyvä ajettavuuden/ulkonäön/maavaran suhteen. Napakaarimitta lienee jossain 360-370 mm välissä. Lippaa alle vaan ja kalibrointi ilman muuta. Aika moni täällä foorumilla on kehunut sen vaikuttaneen ajettavuuteen positiivisesti. Kerro toki sitten napakaarimitta ennen/jälkeen, niin saadaan lisää tietoisuutta .
                  Itselle myös tulossa tuo jäykempi setti, kun haussa on hyvin maltillinen madallus. Pitää laitella mittoja kun saan alle laitettua. Ompahan sitten useampi verrokki miten jouset vaikuttaa käytännössä.
                  F15 X5 M50d -15
                  Ex:
                  F11 530dA xDrive -11
                  E61 530xdA M-sport LCI -07

                  Comment

                  • N1ks
                    Newbiemmer
                    • Jan 2017
                    • 17
                    • Kotka

                    #69
                    Mitenköhä campperit keulal jos tollaset -50mm vieterit laittaa :think ja onks noissa lowtechin jousis edes tuvia ? aattelin vaan et matka ajoa itel melko paljo et saaks etuset viel pysymää kesää kauempaa vai tyytyskö noihi -40mm

                    Comment

                    • syncro^^
                      BTCF Member
                      • Jan 2011
                      • 765
                      • Keski-Pohjanmaa, Räyrinki- Pohjois-Pohjanmaa Oulu

                      #70
                      Originally posted by N1ks View Post
                      Mitenköhä campperit keulal jos tollaset -50mm vieterit laittaa :think ja onks noissa lowtechin jousis edes tuvia ? aattelin vaan et matka ajoa itel melko paljo et saaks etuset viel pysymää kesää kauempaa vai tyytyskö noihi -40mm
                      No eihän noissa säädöt piisaa 😅 mutta jonkulainen tuv lappu tuli joussien mukana,🤷*♂️ Ja onhan noita madallettu rankemminki ja eipä oo ollu moitteen sijaa
                      Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.

                      BMW G31 540D x-Drive
                      BMW F11 530DA -12

                      Ex:
                      BMW E61 535da individual -10 340/680nm
                      BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
                      BMW F30 320Da -12
                      Bmw E70 3.0DA -07
                      Bmw F10 525DA -10
                      Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03

                      Comment

                      • Shatter
                        BTCF Member
                        • Mar 2013
                        • 923
                        • Oulu

                        #71
                        Varsin erikoista kun omassa F10 530D oli napa-kaari mitat vakiona edessä 390mm ja takana 375mm. Nyt kun sain asennettua Eibachin -30mm jousisarjasta etupään, näyttäisi siltä ettei takapäähän kannata edes koskea sillä korkeus on nyt tasapainossa etu/taka mittojen ollessa kummatkin 375mm. :think

                        Onko muuten porukka huomannut että F-korissa tehtaan ohjeet sisältää laserlinjauksen yläpään "laakerille", perään isolla varoitus että ajo-ominaisuudet menee p*rseelleen mikäli jättää tekemättä.

                        Tähän tyyliin:


                        Ettei vain olisi sitä varten että yläpään kolme kiinnityspulttia sattuvat reikiin ja ettei iskarin alapää väännätä tukivarren puslaa turhaan mikäli jää paketti hieman kieroksi jousen asennuksessa?
                        Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                        E91 330dA xDrive M-Sport '09
                        VW Golf mk4 1.6 '03
                        Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                        MB W108 250S '67 x2

                        Comment

                        • Mattix
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2011
                          • 83
                          • Tampereen seutu

                          #72
                          Originally posted by Shatter View Post
                          Varsin erikoista kun omassa F10 530D oli napa-kaari mitat vakiona edessä 390mm ja takana 375mm. Nyt kun sain asennettua Eibachin -30mm jousisarjasta etupään, näyttäisi siltä ettei takapäähän kannata edes koskea sillä korkeus on nyt tasapainossa etu/taka mittojen ollessa kummatkin 375mm. :think
                          Mikä Pro-Kit sarja meni alle? E10-20-022-05-20?
                          ex: 530xda F11 2012 Msport
                          ex: 530xda E61 2008 Msport

                          Comment

                          • Shatter
                            BTCF Member
                            • Mar 2013
                            • 923
                            • Oulu

                            #73
                            Originally posted by mattix View Post
                            mikä pro-kit sarja meni alle? E10-20-022-05-20?
                            e10-20-022-02-22.
                            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                            E91 330dA xDrive M-Sport '09
                            VW Golf mk4 1.6 '03
                            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                            MB W108 250S '67 x2

                            Comment

                            • Makro86
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2013
                              • 146
                              • Eurajoki

                              #74
                              Originally posted by Shatter View Post
                              Varsin erikoista kun omassa F10 530D oli napa-kaari mitat vakiona edessä 390mm ja takana 375mm. Nyt kun sain asennettua Eibachin -30mm jousisarjasta etupään, näyttäisi siltä ettei takapäähän kannata edes koskea sillä korkeus on nyt tasapainossa etu/taka mittojen ollessa kummatkin 375mm. :think

                              Onko muuten porukka huomannut että F-korissa tehtaan ohjeet sisältää laserlinjauksen yläpään "laakerille", perään isolla varoitus että ajo-ominaisuudet menee p*rseelleen mikäli jättää tekemättä.

                              Tähän tyyliin:


                              Ettei vain olisi sitä varten että yläpään kolme kiinnityspulttia sattuvat reikiin ja ettei iskarin alapää väännätä tukivarren puslaa turhaan mikäli jää paketti hieman kieroksi jousen asennuksessa?
                              Itellä taas meni jotakuinkin niin että hantin puolella näyttivät etu ja takapää 392mm ja kuskin puolella 386mm.

                              Vielä ei ole madallusta tehty. Ilmottelen lisää kun on uutta tietoa
                              **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

                              Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
                              Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
                              Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
                              Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

                              Comment

                              • Makro86
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2013
                                • 146
                                • Eurajoki

                                #75
                                Laitoin alusta keskusteluun omat kokemukseni madalluksesta, enkä jaksa kirjottaa uudestaan tai copy pastata tänne. Tässä siis linkkiä naapuri ketjuun

                                https://www.btcf.fi/forum/showthread...=303388&page=9
                                **Myynnissä F11 korisarja halvalla**

                                Nykyinen: Bmw 225xe vm. -16 f45
                                Ex: Bmw 530D vm. -11 f11
                                Ex: Bmw 530i vm. -07 lci e61
                                Ex: Bmw 530Da vm. -99 e39.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎