Kuvan auto on 530 xda, 160 tkm, vuodelta 2012. Adaptiivinen alusta + neliveto + msport eli alunperin vakiojousilla vakiokorkeudessa. Vitoseen on asennettu Eibachin Pro-Kit E10-20-022-04-20. Todellinen pudotus on (reipas) 30 mm, kuten luvattu. Napakaari mitta edessä ~350-355 mm ja takana ~385 mm. Kuskin puoli taitaa olla hieman korkeammalla. Perään ei ole vielä koskettu. Etupuskurin alareuna 145 mm maasta.
Ihmettelin hieman, miksi auto laski 30mm, kun moni täällä on todennut laskun olevan pienempi. Arvelen nyt tietäväni syynkin. Pro-Kit versioita riittää ja Eibachin sivujen mukaan menevät seuraavasti:
E10-20-022-04-20 = Max. 1170 kg. Jousen paksuus 13,25 mm, pituus 318 mm. Suositus neloskoneet + 530d / 530 xd.
E10-20-022-05-20 = Max. 1250 kg. Jousen paksuus 13,50 mm, pituus 324 mm. Suositus 535d, 535xd, 550xd ja myös 530d, mutta ei 530 xd.
Eibachin sivut kertovat "löysemmän" 04-20 olevan se oikea malli 190 kw 530xda:lle. Moni kauppa tosin tarjoaa tuota jäykempää 05-20 versiota. Silloin auto ei taida laskeentua niin alas ja madallus on maltillisempi. Asennus on AD-alustallisessa nelivetossa iso jumppa, kun vetari tulee tolpan läpi ja taitaa iskarin sähköosatkin estää tolpan fiksun ujutuksen paikaltaan. Liikkeen mukaan sellainen 5 tunnin homma. Niin ja samalla kannattaa ehdottomasti vaihtaa iskarin suojakumit ja yläpään laakerit.
Autosta lähti keulan lullamaisuus pois, joka on erittäin positiivinen asia. Lisäksi pintakovuus hävisi, mutta jousitus on muuten napakampi. Ei pohjaa heitoissa edes comfort+ asetuksella. Erittäin onnistunut muutos siis.
Laittaisin 530:seen silti jäykemmän 05-20 sarjan, jolloin takapäätä ei välttämättä tarvitsi säätää ollenkaan ja korkeus olisi hieman mukavampi kotimaan teillä (ja voisi laittaa sen etulipan ilman pelkoa). Tällä kertaa taitaa 10-20mm takapään lasku olla paikallaan, nyt keula hyökkää aika paljon. AD-alusta pitää myös kalibroida ja hierotuttaa auto kiiltäväksi. Niin ja onhan nuo 245/40 19" 351M aivan onnettoman pienet.
Ihmettelin hieman, miksi auto laski 30mm, kun moni täällä on todennut laskun olevan pienempi. Arvelen nyt tietäväni syynkin. Pro-Kit versioita riittää ja Eibachin sivujen mukaan menevät seuraavasti:
E10-20-022-04-20 = Max. 1170 kg. Jousen paksuus 13,25 mm, pituus 318 mm. Suositus neloskoneet + 530d / 530 xd.
E10-20-022-05-20 = Max. 1250 kg. Jousen paksuus 13,50 mm, pituus 324 mm. Suositus 535d, 535xd, 550xd ja myös 530d, mutta ei 530 xd.
Eibachin sivut kertovat "löysemmän" 04-20 olevan se oikea malli 190 kw 530xda:lle. Moni kauppa tosin tarjoaa tuota jäykempää 05-20 versiota. Silloin auto ei taida laskeentua niin alas ja madallus on maltillisempi. Asennus on AD-alustallisessa nelivetossa iso jumppa, kun vetari tulee tolpan läpi ja taitaa iskarin sähköosatkin estää tolpan fiksun ujutuksen paikaltaan. Liikkeen mukaan sellainen 5 tunnin homma. Niin ja samalla kannattaa ehdottomasti vaihtaa iskarin suojakumit ja yläpään laakerit.
Autosta lähti keulan lullamaisuus pois, joka on erittäin positiivinen asia. Lisäksi pintakovuus hävisi, mutta jousitus on muuten napakampi. Ei pohjaa heitoissa edes comfort+ asetuksella. Erittäin onnistunut muutos siis.
Laittaisin 530:seen silti jäykemmän 05-20 sarjan, jolloin takapäätä ei välttämättä tarvitsi säätää ollenkaan ja korkeus olisi hieman mukavampi kotimaan teillä (ja voisi laittaa sen etulipan ilman pelkoa). Tällä kertaa taitaa 10-20mm takapään lasku olla paikallaan, nyt keula hyökkää aika paljon. AD-alusta pitää myös kalibroida ja hierotuttaa auto kiiltäväksi. Niin ja onhan nuo 245/40 19" 351M aivan onnettoman pienet.
Comment