Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 madallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    Originally posted by makebm5 View Post
    Miten jos asennat vaikka BC racingin korkeus säädettävän alustan ja et ole varsinaisesti hakemassa isoa madallusta vaan mukavuutta ja hyvää vaimennusta verrattuna vakioon. Rekisteriotteessa ei ole merkintää alustasta mutta korkeus on tehtaan arvoissa, niin vaaditaanko siitä huolimatta muutos katsastus? Kyselen kun autossa on takana BC racingin tolpat muttei merkintää otteessa.
    Tietenkin pitää muutoskatsastaa.

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1253
      • Kainuu

      Originally posted by Anzafin View Post
      Tietenkin pitää muutoskatsastaa.
      Mutta tällöinhän jos laitat "vakio" tarvike jouset ja iskarit muutoskatsastat ne myös?
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2221
        • Vantaa

        Originally posted by makebm5 View Post
        Mutta tällöinhän jos laitat "vakio" tarvike jouset ja iskarit muutoskatsastat ne myös?
        Ei. Alustasarja on eri asia, vaikka korkeus ei muuttuisi.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • macman_lahti
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2017
          • 290
          • Lahti

          Vaihdoin juuri eteen 530XD -13 F10:iin Eibachin E10-20-022-02-22 setin ja laskin auton maahan tukivarret kiristämättä niin napamitta oli n. 390mm ( navan keskeltä kaaren reunaan ) Onko toi ihan normaalia ? Kikkailin tunkeilla navan niin ylös kuin sain ennen kuin kiristin reaktiotangot ja ylätukivarret ja aika samaa mittaa se näytti myös silloin. Ei sillä että se haittaisi. Tarkoitus ei ollutkaan saada mitään formulaa vaan lähinnä jäykemmät jouset. Saa nyt nähdä kun vaihtaa takajouset miltä se sitten näyttää.
          -08 E60 LCI
          -13 F10 3.0 xDrive

          Comment

          • Shatter
            BTCF Member
            • Mar 2013
            • 923
            • Oulu

            Originally posted by macman_lahti View Post
            Vaihdoin juuri eteen 530XD -13 F10:iin Eibachin E10-20-022-02-22 setin ja laskin auton maahan tukivarret kiristämättä niin napamitta oli n. 390mm ( navan keskeltä kaaren reunaan ) Onko toi ihan normaalia ? Kikkailin tunkeilla navan niin ylös kuin sain ennen kuin kiristin reaktiotangot ja ylätukivarret ja aika samaa mittaa se näytti myös silloin. Ei sillä että se haittaisi. Tarkoitus ei ollutkaan saada mitään formulaa vaan lähinnä jäykemmät jouset. Saa nyt nähdä kun vaihtaa takajouset miltä se sitten näyttää.
            Kuulostaa aika korkealta, samalla setillä takavetoisessa 530d mitta oli 360-365mm luokkaa ja tällä hetkellä vakioalustalla oleva 535dx napakaari mitta on ympäriinsä 390mm.
            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

            E91 330dA xDrive M-Sport '09
            VW Golf mk4 1.6 '03
            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
            MB W108 250S '67 x2

            Comment

            • TON-III
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2018
              • 480
              • Turku

              Jos oikein muistan niin tuohon 530 XD:en oli tarjolla kahtakin jousisarjaa ( toinen vähän löysempi ja toinen jäykempi), sinulle lienee osunut se jäykempi.
              F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

              Comment

              • macman_lahti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2017
                • 290
                • Lahti

                Originally posted by TON-III View Post
                Jos oikein muistan niin tuohon 530 XD:en oli tarjolla kahtakin jousisarjaa ( toinen vähän löysempi ja toinen jäykempi), sinulle lienee osunut se jäykempi.
                Juu, toi on se jäykempi setti. Tosin keulaa painelemalla ei tunnu vieläkään kauhean jäykältä. Saa nyt nähdä kun pääsee liikenteeseen miltä tuntuu.
                Vaihdoin äsken takapään niin se laski sinne 365mm. Etupää on nyt 385mm. Mutta selkeästi se laski alkuperäiseen verrattuna kun enää ei saa tunkkia alle jääkiekon kanssa. Aiemmin meni heittämällä. Lisäksi rampille ei taida pystyä ajamaan kun alamuovi ottaa kiinni. Eli kyllä se varmaan sen 20mm laski. Yhtään alemmas ei kyllä tarvikaan mennä kun luultavasti on aika lumiaura jo nyt.
                -08 E60 LCI
                -13 F10 3.0 xDrive

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6325
                  • P-Pohjanmaa

                  Onko kukaan vaihtanut 550d etujousia ihan sen vuoksi että alusta sairaan pintakova.
                  Toki loistava ajaa maantiellä mutta muuten napsun pintakova
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • TON-III
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2018
                    • 480
                    • Turku

                    Onko sulla rf renkaat alla ? Jos rengas on liian kova ( eli rf rengas tai muuten vaan liian korkean kantavuuden kautta) niin kaikki epätasaisuudet siirtyvät koriin. Itse pidän hieman pehmeämmän renkaan ja jäykän jousen yhdistelmästä enemmän kuin kovan renkaan ja ’löysän’ jousen yhdistelmästä.
                    F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 441
                      • Oulu

                      Noin yleisellä tasolla myös iskari voi olla pintakova.
                      Eri valmistajat tekevät omat säätönsä (saman valmistajan jouseen sopiviksi?) ja lopputulokset ovat hieman erilaisia.
                      Varsinaisesti säädettäviä tai shimmitettäviä iskareita autopuolella ei taida juuri olla eli pitää tyytyä iskarivalmistajan näkemykseen.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6325
                        • P-Pohjanmaa

                        vakio alusta ja renkaat normaalit ,ei runflat 255\35-20 nastat nyt alla
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • macman_lahti
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2017
                          • 290
                          • Lahti

                          Originally posted by macman_lahti View Post
                          Juu, toi on se jäykempi setti. Tosin keulaa painelemalla ei tunnu vieläkään kauhean jäykältä. Saa nyt nähdä kun pääsee liikenteeseen miltä tuntuu.
                          Vaihdoin äsken takapään niin se laski sinne 365mm. Etupää on nyt 385mm. Mutta selkeästi se laski alkuperäiseen verrattuna kun enää ei saa tunkkia alle jääkiekon kanssa. Aiemmin meni heittämällä. Lisäksi rampille ei taida pystyä ajamaan kun alamuovi ottaa kiinni. Eli kyllä se varmaan sen 20mm laski. Yhtään alemmas ei kyllä tarvikaan mennä kun luultavasti on aika lumiaura jo nyt.
                          Nyt on pieni koeajolenkki tehty. Kyllä se selkeästi jäykempi on kuin aiemmin, mutta ei se jäykäksi vieläkään mennyt. Mutta nyt se on oikeastaan ihan sopiva. Ei ole yhtään pintakova, mutta kumminkin suhteellisen jämäkkä. Ainoa mikä nyt vähän jännittää on se että miten noi kulmat saadaan "vihreälle" säädöissä. Tiedä nyt sitten vaikuttaako toi 20mm ero etu- ja takapään korkeudessa asiaan. No torstaina se sitten selviää..
                          -08 E60 LCI
                          -13 F10 3.0 xDrive

                          Comment

                          • Shatter
                            BTCF Member
                            • Mar 2013
                            • 923
                            • Oulu

                            Omaan 535dx tuli E10-20-022-05-20 setti jolla auto putosi 390mm -> 370mm ja suunnatessa kaikki arvot oli alussakin vihreällä, hieman piti aurauksia hienosäätää.
                            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                            E91 330dA xDrive M-Sport '09
                            VW Golf mk4 1.6 '03
                            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                            MB W108 250S '67 x2

                            Comment

                            • macman_lahti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2017
                              • 290
                              • Lahti

                              No nyt tuli vasta käytyä Vianorilla ja sen jälkeen konttorilla. Eipä ne kulmat olleet muuttuneet juuri mihinkään. Oikeastaan ilman säätämistä vihreällä. Mitoiksi tuli eteen 380 ja taakse 360. Jostain syystä toi takapää laski enemmän kuin edestä. Kyllähän siitä nyt tuli ihan vakaa ajaa. Mutta edelleen kyllä hiukan häiritsee etenkin isoissa töyssyissä pieni alustan pehmeys. Nyt kun ajoi hiukan enemmän niin tuntuu, että se johtuu perästä. Täytyy nyt hiukan seurailla kun pääsee enemmän ajamaan, mutta täytyy sitten kokeilla vaihtaa taakse uudet iskarit. Se on kumminkin helppo ja halpa homma tohon.



                              Hiukan jää ikävä E60:n alustaa missä oli iskareina Konin Special Activet. Sillä sai kyllä ihan vakiojousilla mukavan napakan pelin. Harmi kun näihin ei saa järkihinnalla vastaavaa. Mutta muuten ei kyllä tule E60:stä ikävä..
                              -08 E60 LCI
                              -13 F10 3.0 xDrive

                              Comment

                              • juha_s
                                Alueaktiivi
                                • May 2008
                                • 447
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by macman_lahti View Post
                                No nyt tuli vasta käytyä Vianorilla ja sen jälkeen konttorilla. Eipä ne kulmat olleet muuttuneet juuri mihinkään. Oikeastaan ilman säätämistä vihreällä. Mitoiksi tuli eteen 380 ja taakse 360. Jostain syystä toi takapää laski enemmän kuin edestä. Kyllähän siitä nyt tuli ihan vakaa ajaa. Mutta edelleen kyllä hiukan häiritsee etenkin isoissa töyssyissä pieni alustan pehmeys. Nyt kun ajoi hiukan enemmän niin tuntuu, että se johtuu perästä. Täytyy nyt hiukan seurailla kun pääsee enemmän ajamaan, mutta täytyy sitten kokeilla vaihtaa taakse uudet iskarit. Se on kumminkin helppo ja halpa homma tohon.



                                Hiukan jää ikävä E60:n alustaa missä oli iskareina Konin Special Activet. Sillä sai kyllä ihan vakiojousilla mukavan napakan pelin. Harmi kun näihin ei saa järkihinnalla vastaavaa. Mutta muuten ei kyllä tule E60:stä ikävä..
                                Tuosta etupään keulimisesta niin tulihan kaikki tiukattua vasta kun paino täysin renkailla? Näin jossei tee niin jää kyllä keulimaan, painuu toki ajan kanssa mutta puslat ja helat kuluu nopeammin.
                                F11 535d xDrive M-Sport -13

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎