Kysytääs täällä kun f3x ei ole omaa tehonlisäys threadia.
muutama viikko sitten kävi sgun 330d lastulla ja pelannut pääsääntöisesti hyvin.
eilen ajelin ratapäivillä ja pidemmän täyskaasukiihdytyksen seurauksena meni vikatilaan ja ilmeisesti nilkutusmoodille. sport display näytön mukaan tehot leikkaantui 240kw -> n.130 kw. Vika kuittaantui ajamalla varikolle ja sammuttamalla/käynnistämällä auto. sama tilanne toistui joka kerta kun yritin pääsuoralla kiihdytellä lappulattiassa.
muistan, että kerran on tehnyt samallalailla yhden pidemmän ohituksen seurauksena lastutuksen jälkeen. tuolloin vaan en arvannut että olisi vikatilassa, luulin että dpf generointi lähti päälle ja sen seurauksena teho leikkautui.
vikakoodit menen luetuttamaan iltapäivällä.
onko vastaavia sattunut muilla ja onko arviota mistä johtuisi? voisiko esim laatikko kyykätä?
---
keli oli eilen tosiaan pilvinen, viileä ja välillä jopa sateinen. silti vika toistui joka kerta.
mitään drivetrain hälyjä tms ei tullut auton näyttöön.
vikakoodit:
276900 dde. sisäinen virhe: ominaisuudet väärin sovellettu: ominaisarvo ei uskottava. jatkuva.
290900 ilmajärjestelmät. ilmavirtaus suhteessa agr- massavirtaukseen todennäköisyys. mitattu ilmamassa on liian korkea verrattuna arvioituun ilmamassaan. jatkuva.
258400 catalytic converter, signal. exhaust gas pressure is too high. katkonainen.
260900 pakokaasun lämpöanturi ennen katalysaattoria, alue. fyysinen yläraja ylitetty. jatkuva.
---
Palataanpas aiheeseen, kun tapausta on selvitelty lisää. Soittelin ohjelman tekijälle ja keskusteltiin, mistä pakolämmöt menee rajoille.
Hän sanoi, ettei ole oikein mahdoollista, että pakolämmöt nousisi noin nopeasti vaan tarvitaan pidempi rupeama lappulattiassa menoa. Epäili, että pakolämpöanturi olisi liian herkkä.
Hän kertoi, että pakolämmöt on normaalisti luokkaa:
- tyhjäkäynti 100-150°C
- normaali ajo 250°C
- pitkä kiihdytys 800°C
Lisäksi kertoi, että DPF vastapaine vaikuttaa asiaan jos on jo lähellä tukkeumaa. Kysyin EGR:stä, että jos se vuotaa mekaanisesti, niin silloin pakolämmöt vaan nousisi hitaammin.
Lähtökohtaisesti haluan selvitellä ennen ohjelmoijalle menoa, että kaikki muu on varmasti kunnossa. ja muutenkin päästä perille tästä nyt pintaa syvemmälle ihan mielenkiinnostakin.
Mitattiin sunnuntaina sitten HTK12 kanssa livedataa autosta ja pakolämmöt tosiaan nousi hyvinkin lyhyellä vedolla yli 750°C, jonka jälkeen auto meni vikatilaan. DPF arvot oli vielä ok, joten sieltä ei nyt varmaankaan ahista.
Myöskään egr vikakoodeja ei enää ollut..
Olisiko tuo nyt sitten anturivika?
Itsellä vielä mielessä:
- voisiko ahtimen siipisäätö jumia, jolloin pakopaine nousee ja lämmöt samaten rajoille?
- imusarjaa en ole putsannut, voisiko vaikuttaa asiaan?
- muu mikä vaikuttaa hengittämiseen moottorissa?
Kommentteja ja ideoita otetaan vastaan?
muutama viikko sitten kävi sgun 330d lastulla ja pelannut pääsääntöisesti hyvin.
eilen ajelin ratapäivillä ja pidemmän täyskaasukiihdytyksen seurauksena meni vikatilaan ja ilmeisesti nilkutusmoodille. sport display näytön mukaan tehot leikkaantui 240kw -> n.130 kw. Vika kuittaantui ajamalla varikolle ja sammuttamalla/käynnistämällä auto. sama tilanne toistui joka kerta kun yritin pääsuoralla kiihdytellä lappulattiassa.
muistan, että kerran on tehnyt samallalailla yhden pidemmän ohituksen seurauksena lastutuksen jälkeen. tuolloin vaan en arvannut että olisi vikatilassa, luulin että dpf generointi lähti päälle ja sen seurauksena teho leikkautui.
vikakoodit menen luetuttamaan iltapäivällä.
onko vastaavia sattunut muilla ja onko arviota mistä johtuisi? voisiko esim laatikko kyykätä?
---
keli oli eilen tosiaan pilvinen, viileä ja välillä jopa sateinen. silti vika toistui joka kerta.
mitään drivetrain hälyjä tms ei tullut auton näyttöön.
vikakoodit:
276900 dde. sisäinen virhe: ominaisuudet väärin sovellettu: ominaisarvo ei uskottava. jatkuva.
290900 ilmajärjestelmät. ilmavirtaus suhteessa agr- massavirtaukseen todennäköisyys. mitattu ilmamassa on liian korkea verrattuna arvioituun ilmamassaan. jatkuva.
258400 catalytic converter, signal. exhaust gas pressure is too high. katkonainen.
260900 pakokaasun lämpöanturi ennen katalysaattoria, alue. fyysinen yläraja ylitetty. jatkuva.
---
Originally posted by VolvoTDi
View Post
Palataanpas aiheeseen, kun tapausta on selvitelty lisää. Soittelin ohjelman tekijälle ja keskusteltiin, mistä pakolämmöt menee rajoille.
Hän sanoi, ettei ole oikein mahdoollista, että pakolämmöt nousisi noin nopeasti vaan tarvitaan pidempi rupeama lappulattiassa menoa. Epäili, että pakolämpöanturi olisi liian herkkä.
Hän kertoi, että pakolämmöt on normaalisti luokkaa:
- tyhjäkäynti 100-150°C
- normaali ajo 250°C
- pitkä kiihdytys 800°C
Lisäksi kertoi, että DPF vastapaine vaikuttaa asiaan jos on jo lähellä tukkeumaa. Kysyin EGR:stä, että jos se vuotaa mekaanisesti, niin silloin pakolämmöt vaan nousisi hitaammin.
Lähtökohtaisesti haluan selvitellä ennen ohjelmoijalle menoa, että kaikki muu on varmasti kunnossa. ja muutenkin päästä perille tästä nyt pintaa syvemmälle ihan mielenkiinnostakin.
Mitattiin sunnuntaina sitten HTK12 kanssa livedataa autosta ja pakolämmöt tosiaan nousi hyvinkin lyhyellä vedolla yli 750°C, jonka jälkeen auto meni vikatilaan. DPF arvot oli vielä ok, joten sieltä ei nyt varmaankaan ahista.
Myöskään egr vikakoodeja ei enää ollut..
Olisiko tuo nyt sitten anturivika?
Itsellä vielä mielessä:
- voisiko ahtimen siipisäätö jumia, jolloin pakopaine nousee ja lämmöt samaten rajoille?
- imusarjaa en ole putsannut, voisiko vaikuttaa asiaan?
- muu mikä vaikuttaa hengittämiseen moottorissa?
Kommentteja ja ideoita otetaan vastaan?
Comment