Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3096

    Kysytääs täällä kun f3x ei ole omaa tehonlisäys threadia.

    muutama viikko sitten kävi sgun 330d lastulla ja pelannut pääsääntöisesti hyvin.

    eilen ajelin ratapäivillä ja pidemmän täyskaasukiihdytyksen seurauksena meni vikatilaan ja ilmeisesti nilkutusmoodille. sport display näytön mukaan tehot leikkaantui 240kw -> n.130 kw. Vika kuittaantui ajamalla varikolle ja sammuttamalla/käynnistämällä auto. sama tilanne toistui joka kerta kun yritin pääsuoralla kiihdytellä lappulattiassa.

    muistan, että kerran on tehnyt samallalailla yhden pidemmän ohituksen seurauksena lastutuksen jälkeen. tuolloin vaan en arvannut että olisi vikatilassa, luulin että dpf generointi lähti päälle ja sen seurauksena teho leikkautui.

    vikakoodit menen luetuttamaan iltapäivällä.

    onko vastaavia sattunut muilla ja onko arviota mistä johtuisi? voisiko esim laatikko kyykätä?

    ---

    keli oli eilen tosiaan pilvinen, viileä ja välillä jopa sateinen. silti vika toistui joka kerta.

    mitään drivetrain hälyjä tms ei tullut auton näyttöön.

    vikakoodit:

    276900 dde. sisäinen virhe: ominaisuudet väärin sovellettu: ominaisarvo ei uskottava. jatkuva.

    290900 ilmajärjestelmät. ilmavirtaus suhteessa agr- massavirtaukseen todennäköisyys. mitattu ilmamassa on liian korkea verrattuna arvioituun ilmamassaan. jatkuva.

    258400 catalytic converter, signal. exhaust gas pressure is too high. katkonainen.

    260900 pakokaasun lämpöanturi ennen katalysaattoria, alue. fyysinen yläraja ylitetty. jatkuva.

    ---

    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Ehkä liian tylysti sanottu tuo väärin, mutta itse jos poistan EGR:n niin koodeja sen osalta ei enää tule ja jos tulee niin jotain on jäänyt muokkaamatta tai on muokattu väärin. Ilmamäärä kenties on tapauksessasi kerrottu väärin, jotta on saatu EGR pysymään kiinni, ehkä tai sitten ei.

    Jos haluat noista pakolämpökoodeista eroon niin rajoja voi nostaa jonkin verran, mutta suojelemaan ne sinne on keksitty. Lämpöön tietysti vaikuttaa missä suhteessa on ilma ja polttoaine... paljonko pitäisi olla voimaa nyt?

    Palataanpas aiheeseen, kun tapausta on selvitelty lisää. Soittelin ohjelman tekijälle ja keskusteltiin, mistä pakolämmöt menee rajoille.
    Hän sanoi, ettei ole oikein mahdoollista, että pakolämmöt nousisi noin nopeasti vaan tarvitaan pidempi rupeama lappulattiassa menoa. Epäili, että pakolämpöanturi olisi liian herkkä.
    Hän kertoi, että pakolämmöt on normaalisti luokkaa:
    - tyhjäkäynti 100-150°C
    - normaali ajo 250°C
    - pitkä kiihdytys 800°C

    Lisäksi kertoi, että DPF vastapaine vaikuttaa asiaan jos on jo lähellä tukkeumaa. Kysyin EGR:stä, että jos se vuotaa mekaanisesti, niin silloin pakolämmöt vaan nousisi hitaammin.

    Lähtökohtaisesti haluan selvitellä ennen ohjelmoijalle menoa, että kaikki muu on varmasti kunnossa. ja muutenkin päästä perille tästä nyt pintaa syvemmälle ihan mielenkiinnostakin.

    Mitattiin sunnuntaina sitten HTK12 kanssa livedataa autosta ja pakolämmöt tosiaan nousi hyvinkin lyhyellä vedolla yli 750°C, jonka jälkeen auto meni vikatilaan. DPF arvot oli vielä ok, joten sieltä ei nyt varmaankaan ahista.
    Myöskään egr vikakoodeja ei enää ollut..

    Olisiko tuo nyt sitten anturivika?

    Itsellä vielä mielessä:
    - voisiko ahtimen siipisäätö jumia, jolloin pakopaine nousee ja lämmöt samaten rajoille?
    - imusarjaa en ole putsannut, voisiko vaikuttaa asiaan?
    - muu mikä vaikuttaa hengittämiseen moottorissa?

    Kommentteja ja ideoita otetaan vastaan?
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • makkis
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 5152
      • Kouvola, Savisto

      Kenen softa on kyseessä?
      Savua tuskin työntää jos dpf on paikallaan?
      Oletko ahtopaineita seurannut?
      Onko egr ohjelmallisesti poistettu? Mekaanisesti?
      Kuinka paljon dpf vastapaineet on?

      Egr vuoto tai ahtopainevuoto olisi ensimmäinen veikkaus.
      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3096

        Originally posted by makkis View Post
        Kenen softa on kyseessä?
        Savua tuskin työntää jos dpf on paikallaan?
        Oletko ahtopaineita seurannut?
        Onko egr ohjelmallisesti poistettu? Mekaanisesti?
        Kuinka paljon dpf vastapaineet on?

        Egr vuoto tai ahtopainevuoto olisi ensimmäinen veikkaus.
        Tuikun.
        ei savua ja dpf paikallaan. ja tosiaan dpf paineet ja jäännöstuhka oli ok.
        eipä ole niitä seurattu tai en tiedä katsoi HTK12 niitä?
        egr on poistettu ohjelmallisesti, mutta ei mekaanisesti
        vastapaineisiin osaisi HTK12 vastata paljonko ne oli?
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          Originally posted by poke View Post
          Tuikun.
          ei savua ja dpf paikallaan. ja tosiaan dpf paineet ja jäännöstuhka oli ok.
          eipä ole niitä seurattu tai en tiedä katsoi HTK12 niitä?
          egr on poistettu ohjelmallisesti, mutta ei mekaanisesti
          vastapaineisiin osaisi HTK12 vastata paljonko ne oli?
          Ahtoja/vastapaineita en katsonut kiihdytyksessä, kun vetoja tuntui kyllä olevan hyvin kunnes pakolämmöt nousi ~750c ja tehot leikkautui. Liian korkeista pakolämmöistä oli vikakoodia. Jokaisessa reippaassa kiihdytyksessä lämmöt nousi todella nopeasti sinne ~750c ja sitten tehot leikkautui. En itsekään usko, että voisivat todellisuudessa nousta noin nopeasti. Lyhyellä testilenkillä lähinnä todennettiin, että ne lämmöt todella nousee joka kiihdytyksellä noin korkealle nopeasti. Ajossa pakolämmöt oli siellä jossain reilussa 200c, eli normaalit. En kyllä tarkkaan muista paljonko vastapaineet oli, mutta ne oli kyllä mielestäni ihan normaalit ajossa. Soot mass oli jotain kympin luokkaa.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            Onko näitä bensoja kukaan nyt onnistuneesti virittänyt? Mikä olisi paras resepti? JB4, MHD vai ohjelmointi jossain asiantuntevassa paikassa? Hakusessa mieto voimanlisäys, joku 350/500 olisi ajatuksissa, tuohon 535iX:ään.
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • makkis
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 5152
              • Kouvola, Savisto

              Originally posted by HTK12 View Post
              Ahtoja/vastapaineita en katsonut kiihdytyksessä, kun vetoja tuntui kyllä olevan hyvin kunnes pakolämmöt nousi ~750c ja tehot leikkautui. Liian korkeista pakolämmöistä oli vikakoodia. Jokaisessa reippaassa kiihdytyksessä lämmöt nousi todella nopeasti sinne ~750c ja sitten tehot leikkautui. En itsekään usko, että voisivat todellisuudessa nousta noin nopeasti. Lyhyellä testilenkillä lähinnä todennettiin, että ne lämmöt todella nousee joka kiihdytyksellä noin korkealle nopeasti. Ajossa pakolämmöt oli siellä jossain reilussa 200c, eli normaalit. En kyllä tarkkaan muista paljonko vastapaineet oli, mutta ne oli kyllä mielestäni ihan normaalit ajossa. Soot mass oli jotain kympin luokkaa.
              Kannattaa kyllä kattoa tarkat lukemat ahtopaineista ja vastapaineesta.

              Millä softalla livedataa/koodeja luettu?

              Egr kannattanee tulpata mekaanisesti.
              Onko läppiä poistettu? Niiden kunto?

              Myös se lämpö-anturi kannattanee vaihtaa, mikäli lämmöt oikeasti noin nopeasti nousisi, pitäisi syötön ajoitus mennä pieleen, joten joku asentoanturi voi vaikuttaa myös asiaan, mutta niistä en rupea veikkailemaan sen enempää.
              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3096

                Originally posted by makkis View Post
                Kannattaa kyllä kattoa tarkat lukemat ahtopaineista ja vastapaineesta.

                Millä softalla livedataa/koodeja luettu?

                Egr kannattanee tulpata mekaanisesti.
                Onko läppiä poistettu? Niiden kunto?

                Myös se lämpö-anturi kannattanee vaihtaa, mikäli lämmöt oikeasti noin nopeasti nousisi, pitäisi syötön ajoitus mennä pieleen, joten joku asentoanturi voi vaikuttaa myös asiaan, mutta niistä en rupea veikkailemaan sen enempää.
                onko egr:lle olemassa valmiita tulppasarjoja tähän moottorityyyppiin? yritin ebaysta etsiä mutten mielestään löytänyt oikeita palikoita

                Ei ole imusarjan läppiä poistettu. eikä kuntoa tarkastettu. myöskään ei ole puhdistettu. kilsoja on nyt n. 110tkm.

                mikäs näistä antureista on se oikea 14,15 vai 23?
                Dieselpartikelfiltersensorik / Anbauteile BMW 3er F31 330d Touring (3L51) bei leebmann24 bestellen. ✔Original Ersatzteile ✔Schneller Versand
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  Originally posted by poke View Post
                  onko egr:lle olemassa valmiita tulppasarjoja tähän moottorityyyppiin? yritin ebaysta etsiä mutten mielestään löytänyt oikeita palikoita

                  Ei ole imusarjan läppiä poistettu. eikä kuntoa tarkastettu. myöskään ei ole puhdistettu. kilsoja on nyt n. 110tkm.

                  mikäs näistä antureista on se oikea 14,15 vai 23?
                  https://www.leebmann24.de/bmw-ersatz...=13&bt=13_1509
                  Numero 15.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    Originally posted by makkis View Post
                    Kannattaa kyllä kattoa tarkat lukemat ahtopaineista ja vastapaineesta.

                    Millä softalla livedataa/koodeja luettu?

                    Egr kannattanee tulpata mekaanisesti.
                    Onko läppiä poistettu? Niiden kunto?

                    Myös se lämpö-anturi kannattanee vaihtaa, mikäli lämmöt oikeasti noin nopeasti nousisi, pitäisi syötön ajoitus mennä pieleen, joten joku asentoanturi voi vaikuttaa myös asiaan, mutta niistä en rupea veikkailemaan sen enempää.
                    Vilkaisin live-datat pikaisesti ISTA:lla. Sen tarkemmin ei alettu niitä katsomaan, koska itsekään kuten ei softan tekijäkään pidä mahdollisena, että ne lämmöt oikeasti nousisi noin nopeasti. Lämmöt kun hyppää sinne ~750c, moottorinohjaus tiputtaa tehot. Tuota anturia on aika hankala testata, kun anturi pitäisi saada lämmitetty tunnettuun lämpötilaan x ja tällöin katsottua miltä arvo näyttää live-datassa. Ellei anturin vaihdolla ongelma katoa, niin sitten on järkevää tutkia live-dataa tarkemmin.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Vilkku89
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2017
                      • 91
                      • Sipoo

                      Originally posted by poke View Post
                      onko egr:lle olemassa valmiita tulppasarjoja tähän moottorityyyppiin? yritin ebaysta etsiä mutten mielestään löytänyt oikeita palikoita
                      Tilasin ittelle ebay:n kautta löyty suoraan kun laittoi hakuun n57 egr blank ja tais maksaa kokonaiset 17€ kaverille kun laittoi viestiä niin vahvisti että käy kyseisiin vuosimalleihin. Tuolta löytyi myös läppien poistoon sarja
                      2013 F31 330d

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        Eiköhän se ole toi raollaan oleva egr joka sen vikatilan aiheuttaa. Ota töpseli irti ja varmista että venttiili on kiinni.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • Coutsi
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2011
                          • 58
                          • Tampere

                          Tuli vihdoinkin käytyä AJ-techillä muokkaamassa softaa. Hieman jäi tehot toivotuista, mutta tyytyväinen saa silti olla. 412hp ja 775nm alkuperäiset lukemat oli 290hp ja 575nm. Ahtopaineet 2.5bar muutosten jälkeen. Vetoja on ihan mukavasti käyttöautoksi, nyt jää kaipaamaan Quifen lukkoperää.

                          Muutokset:
                          DPF poisto, tilalla 3" suoraputki, loppu putkisto on vakio. Tällä muutoksella äänet ovat messevät kiihdyttäessä, ei kaipaa mitää muuta muutosta.
                          Wagnerin IC, vakio coolerilla loppuu heti toisessa pitkässä kiihdytyksessä jäähdytyskyky kesken.
                          M550D korkeapainepumppu, ruiskutuspaine nyt 2200bar
                          Last edited by Coutsi; 14-10-2017, 00:32.
                          G05 X5 45e M-sport 550hp/900nm

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6324
                            • P-Pohjanmaa

                            Originally posted by Coutsi View Post
                            Tuli vihdoinkin käytyä AJ-techillä muokkaamassa softaa. Hieman jäi tehot toivotuista, mutta tyytyväinen saa silti olla. 412hp ja 775nm alkuperäiset lukemat oli 290hp ja 575nm. Ahtopaineet 2.5bar muutosten jälkeen. Vetoja on ihan mukavasti käyttöautoksi, nyt jää kaipaamaan Quifen lukkoperää.

                            Muutokset:
                            DPF poisto, tilalla 3" suoraputki, loppu putkisto on vakio. Tällä muutoksella äänet ovat messevät kiihdyttäessä, ei kaipaa mitää muuta muutosta.
                            Wagnerin IC, vakio coolerilla loppuu heti toisessa pitkässä kiihdytyksessä jäähdytyskyky kesken.
                            M550D korkeapainepumppu, ruiskutuspaine nyt 2200bar
                            Kieltämättä olisi voinut enempi tulla :think
                            Hassua kun mulla lähes vastaavat lukemat 411\770 ..vakio coolerilla ainoastaan dpf poissa.
                            Egr tulpattiin ja imusarja puhdistettiin ennen ohjelmointia,uskoisin että siitäkin oli jotain apua kun aiemmat luvut mulla oli 382\820
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • H3nu
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 252
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by Coutsi View Post
                              Tuli vihdoinkin käytyä AJ-techillä muokkaamassa softaa. Hieman jäi tehot toivotuista, mutta tyytyväinen saa silti olla. 412hp ja 775nm alkuperäiset lukemat oli 290hp ja 575nm. Ahtopaineet 2.5bar muutosten jälkeen. Vetoja on ihan mukavasti käyttöautoksi, nyt jää kaipaamaan Quifen lukkoperää.

                              Muutokset:
                              DPF poisto, tilalla 3" suoraputki, loppu putkisto on vakio. Tällä muutoksella äänet ovat messevät kiihdyttäessä, ei kaipaa mitää muuta muutosta.
                              Wagnerin IC, vakio coolerilla loppuu heti toisessa pitkässä kiihdytyksessä jäähdytyskyky kesken.
                              M550D korkeapainepumppu, ruiskutuspaine nyt 2200bar
                              Pitäiskö tää nyt tulkita niin, että vakioahtimet on tapissa noilla tehoilla :think
                              BMW F82 M4 -16
                              BMW F20 116d M-sport -14
                              Aprilia Dorsoduro 900 -20
                              Sea-Doo RXP300RS -16

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6324
                                • P-Pohjanmaa

                                Originally posted by H3nu View Post
                                Pitäiskö tää nyt tulkita niin, että vakioahtimet on tapissa noilla tehoilla :think
                                Ei, racedieselin(313 hp) auto työnsi vastaavilla muutoksilla 445\850 sama penkki kaikilla.
                                Autoissa ja naisissa kun on eroja

                                Olikos coutsin auto 300 vai 313 hp ?

                                Veikataan että suuttimet pullonkaula jos 300, muistelen että 313 hp on himpun isommat suuttimet.
                                Sekin selviää tästä topiikista jostain puolen välin hujakoilta kun ihmeteltiin eroja..
                                Last edited by veku; 14-10-2017, 15:28.
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎