F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Ceeray View Post
    Vaihdatin paikallisella luottokorjaajalla etujarrut täysin ja takapalat toissakesänä. Samalla käytiin satulat läpi, puhallettiin ja maalattiin. 10tkm päästyäni alkoi tärräämään. Oli toine etulevy kiero. Vaihdettiin uusi levy takuuseen ja tuntui että tärräsi heti alusta asti taas. Sain vastauksen että mun vanteet vetää levyt kieroksi.. en nyt ihan tuota niele.

    Nyt kun aika monetta kertaa tasapainotin vanteita kun tuntuu koko ajan tärräävän ajossa huomasin että etulevyjen sisäpinta on ihan laineilla. Eli helkkarinmoiset urat.. ehken 40tkm ajettu max noilla levyillä. Takalevyissä on taas selkeästi ohentumista koska reunukset jo tulleet, mutta näitä ei silloin vaihdettu.

    Mikä tekee tuon levyn urittumisen?

    Ja mikä tässä vehkeessä tåristää? Iskaritko (227tkm) vai jarrut vai mikä? Jarruttaessa ei juuri täristä sen kummemmin kuin ajaessakaan. Orkkisvanteet uusilla misukan kitkoilla., 18".
    Tuossa aiemmin taisi olla juttua siitä sisäpuolen nopeasta kulumisesta. Jarrujen ilmanoton avustuksella sisäpuoli saa osansa kaikesta mitä tiestöstä irtoaa. Sopiva hiomatahna siellä palan kanssa kun vettä ja muuta sinne lentää.

    Väsyneet reaktiotankojen korihelat korostaa pientä levyjen nypytystä todella ikävästi. Tuntuuko ratissa kolahtelua, kun kävelyvauhdista nopeasti käyt jarrulla?

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    Vaihdatin paikallisella luottokorjaajalla etujarrut täysin ja takapalat toissakesänä. Samalla käytiin satulat läpi, puhallettiin ja maalattiin. 10tkm päästyäni alkoi tärräämään. Oli toine etulevy kiero. Vaihdettiin uusi levy takuuseen ja tuntui että tärräsi heti alusta asti taas. Sain vastauksen että mun vanteet vetää levyt kieroksi.. en nyt ihan tuota niele.

    Nyt kun aika monetta kertaa tasapainotin vanteita kun tuntuu koko ajan tärräävän ajossa huomasin että etulevyjen sisäpinta on ihan laineilla. Eli helkkarinmoiset urat.. ehken 40tkm ajettu max noilla levyillä. Takalevyissä on taas selkeästi ohentumista koska reunukset jo tulleet, mutta näitä ei silloin vaihdettu.

    Mikä tekee tuon levyn urittumisen?

    Ja mikä tässä vehkeessä tåristää? Iskaritko (227tkm) vai jarrut vai mikä? Jarruttaessa ei juuri täristä sen kummemmin kuin ajaessakaan. Orkkisvanteet uusilla misukan kitkoilla., 18".

    Leave a comment:


  • kallek77
    replied
    Originally posted by jtk70 View Post
    Hintavahko ... syksyllä vaihdoin allaolevaan autoon joka nurkkaan alkuperäiset palat ja levyt + tunnistimet yms. tilpehöörit hintaan 1000 EUR, originaaliosilla.
    Pari paikkaa ois tehnyt samaan hintaan, valitsin merkkiliikkeen eli Wetterin.
    Levyjen hinnat vähän nouseet mutta käytännössä osat tonnin tunnistimineen ja työ esim meillä ~250eur jos molempiin päihin tekee. Levyt oli aiemmin vielä aika paljon edullisimpia.

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Sulla on sillä isolla "moniuloitteisella" satulalla jossa paloja pitävä runko kappale jää ikäänkuin sisään?

    Toki eroja on kuten on näitä jarruvariaatioita näissä. Suojaisampi vähän taitaa olla tuo ison satulan rakenne. Ja vaikuttanee ajoympäristö myös. Huolloissa ihan turha mittailla ulko palasta kuluneisuutta näin pääsääntöisesti.
    Joo, 535xd:n "isommat" jarrut kyseessä. Veikkaan että tässä tapauksessa on vain ollut kyseessä palojen ja satulan jumittaminen.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Ei kyllä ollut sisäpala kulunut kuin kuskin puolelta, ja edelliset palat olivat kuluneet erittäin tasaisesti kaikki 4kpl.
    Sulla on sillä isolla "moniuloitteisella" satulalla jossa paloja pitävä runko kappale jää ikäänkuin sisään?

    Toki eroja on kuten on näitä jarruvariaatioita näissä. Suojaisampi vähän taitaa olla tuo ison satulan rakenne. Ja vaikuttanee ajoympäristö myös. Huolloissa ihan turha mittailla ulko palasta kuluneisuutta näin pääsääntöisesti.

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Sisäpalat kuluu "normaalisti" näissä ennen aikojaan ulkopalaan nähden. Samoin levyn sisempi pinta. Jäähdytysilman ohjaimista tulee kaikkea paskaa sinne levyn sisäpuolelle ja toimii veden kanssa hiomatahnana.
    Ei kyllä ollut sisäpala kulunut kuin kuskin puolelta, ja edelliset palat olivat kuluneet erittäin tasaisesti kaikki 4kpl.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by HV530XD View Post
    Mielenkiintoinen tapaus löytyi oman 535xd:n etujarruista. Zimmermannin levyt edessä ja palat joko Zimmermannin tai Febin, en muista varmasti... No kuitenkin 125tkm noilla ajettu, ja vilkaisin osien kunnon. Levyt todella hyvässä kunnossa, mutta paloista löytyi yllätys. Oikealla oli paloissa pintaa vaikka kuinka, lähes 10mm eli ei juuri minkäänlaista kulumaa, mutta vasemmalla oli sisäpuolella enää pari milliä ja ulkopuolella näytti että ei olis kulunut juuri yhtään. Mitä tästä opimme: kun ajaa jatkuvasti tasaisesti pitkää maantieajoa, niin jarrut eivät kulu juuri mitään. Paitsi jos satula jumittaa, niinkuin ilmeisesti mulla on vasemmalla tehnyt. Kannattaa putsata paikat huolella kun paloja laittelee...Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle noilla osilla olisi päässyt ilman tuota oletettua jumimista. Nyt harmillisesti yhden palan takia menee kaikki jarrupalat eteen uusiksi...
    Sisäpalat kuluu "normaalisti" näissä ennen aikojaan ulkopalaan nähden. Samoin levyn sisempi pinta. Jäähdytysilman ohjaimista tulee kaikkea paskaa sinne levyn sisäpuolelle ja toimii veden kanssa hiomatahnana.

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Mielenkiintoinen tapaus löytyi oman 535xd:n etujarruista. Zimmermannin levyt edessä ja palat joko Zimmermannin tai Febin, en muista varmasti... No kuitenkin 125tkm noilla ajettu, ja vilkaisin osien kunnon. Levyt todella hyvässä kunnossa, mutta paloista löytyi yllätys. Oikealla oli paloissa pintaa vaikka kuinka, lähes 10mm eli ei juuri minkäänlaista kulumaa, mutta vasemmalla oli sisäpuolella enää pari milliä ja ulkopuolella näytti että ei olis kulunut juuri yhtään. Mitä tästä opimme: kun ajaa jatkuvasti tasaisesti pitkää maantieajoa, niin jarrut eivät kulu juuri mitään. Paitsi jos satula jumittaa, niinkuin ilmeisesti mulla on vasemmalla tehnyt. Kannattaa putsata paikat huolella kun paloja laittelee...Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kuinka pitkälle noilla osilla olisi päässyt ilman tuota oletettua jumimista. Nyt harmillisesti yhden palan takia menee kaikki jarrupalat eteen uusiksi...

    Leave a comment:


  • jtk70
    replied
    Originally posted by sportpug25 View Post
    Merkkiliikkeen (Autokeskus) huoltotarjous jarruhuollosta Anopin 520d autoon 1630€ sisältäen jarrupalat + levyt eteen ja taakse.
    Hintavahko ... syksyllä vaihdoin allaolevaan autoon joka nurkkaan alkuperäiset palat ja levyt + tunnistimet yms. tilpehöörit hintaan 1000 EUR, originaaliosilla.
    Pari paikkaa ois tehnyt samaan hintaan, valitsin merkkiliikkeen eli Wetterin.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by sportpug25 View Post
    Onko ATE se merkki mitä kannattaa laittaa? Näytti saavan koko setin profiteilelta juuri tuon alle 500€.
    F-sarjalaisten orggis jarruosat ovat Jurid:in valmistamia, mutta Ate on myös laatumerkki.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by sportpug25 View Post
    Onko ATE se merkki mitä kannattaa laittaa? Näytti saavan koko setin profiteilelta juuri tuon alle 500€.
    Nuo on laatukamaa. Mulla ei oo koskaan ollut noiden kanssa mitään murhetta.

    Leave a comment:


  • sportpug25
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ate:n jarruosat saa alle 500€ postikuluineen saksasta.
    Onko ATE se merkki mitä kannattaa laittaa? Näytti saavan koko setin profiteilelta juuri tuon alle 500€.

    Leave a comment:


  • EeNeljäKuus
    replied
    Kesäkuussa laitettiin f11 520d:hen brembon levyt ja palat ympäriinsä. Nyt puoli vuotta ja noin 6tkm myöhemmin etulevyt kierot. Takuuseen sain uudet. Saa nähdä pysyykö nämä suorana.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by sportpug25 View Post
    Merkkiliikkeen (Autokeskus) huoltotarjous jarruhuollosta Anopin 520d autoon 1630€ sisältäen jarrupalat + levyt eteen ja taakse. Tämän päälle vielä määräaikashuolto 630€. Melko kalliilta kuulostaa 120tkm huolto.

    Katselin, että nuo osat saa esim. bemariosilta alkuperäisenä noin tonnilla ja jos ottaa tarvikkeena, niin pääsee puolella tuosta. Onko porukalla nyt mikä näkemys mitä kannattaa laittaa alle? Tätä threadia kun lukee, niin tulee kokemuksia laidasta laitaan..
    Ate:n jarruosat saa alle 500€ postikuluineen saksasta.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by sportpug25 View Post
    Merkkiliikkeen (Autokeskus) huoltotarjous jarruhuollosta Anopin 520d autoon 1630€ sisältäen jarrupalat + levyt eteen ja taakse. Tämän päälle vielä määräaikashuolto 630€. Melko kalliilta kuulostaa 120tkm huolto.

    Katselin, että nuo osat saa esim. bemariosilta alkuperäisenä noin tonnilla ja jos ottaa tarvikkeena, niin pääsee puolella tuosta. Onko porukalla nyt mikä näkemys mitä kannattaa laittaa alle? Tätä threadia kun lukee, niin tulee kokemuksia laidasta laitaan..
    Mulla olivat vanhat etulevyt kierot ja jarrut täristivät. Bemarihuollossa laitettiin tarvikkeella joka nurkkaan uudet levyt, palat ym ja kaikki tärinät loppuivat siihen. Hintaa taisi olla 700€ töineen ja osineen.

    Leave a comment:

Working...
X