F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MNi
    replied
    Ei välttämättä, takajarrut kuluvat normaalisti vähemmän jolleivät jää laahaamaan. Etujarrut tulevat aina ensin peliin mukaan, niiden painotus on suurempi kuin takajarrujen jottei jarruttaessa pääse takapää pyörähtämään menosuuntaan. Jarrutasapaino siis aina etupainotteinen, prosenttilukua en kyllä tiedä. Samat puhdistustoimet tarvitaan kuin etujarruillekin.

    Leave a comment:


  • Reiska56
    replied
    Originally posted by jukkapoika77 View Post
    Eipä sitä sähkömoottoria tarvisi irroittaa vaikka niin heti ohjeiden mukaan teinkin,ei siellä mitään pyöri moottorin päässä että voi olla kiinnikin.tosin tiedä onko helpompi pyörittää jos on pois.helppo homma kuitenkin
    Sain juuri jarruhuollon tehtyä ja totesin myös samaa, että sähkömoottori ei pyöritä ainakaan siinä vaiheessa kun palat jo ajettu kiinni. Jarrupalojen takana oli jäljet sähkömoottorin vastinkappaleesta ja mitään pyörimisliikettä ei näy tapahtuneen. Yllätys oli, että takajarrujen liukutapit oli öljyn peitossa haitariputken sisällä ja liikkuivat hyvin, eli takajarruja ei näytä tarvitsevan huoltaa samaan tahtiin, kuin etujarruja, joissa oli perinteiset liukutapit. Jarrut olivat lähes uuden veroiset. Kilometrejä nyt 51000, joten onkohan edellinen omistaja vaihdattanut uudet levyt ja palat.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Homma käy helposti kun ottaa käsijarrun moottorit irti jarrusatuloista ja sitten pyörittää mäntiä pihdeillä. Moottori on kiinni kahdella pultilla.

    Leave a comment:


  • Reiska56
    replied
    [QUOTE=poke;3672920]testerillähän niitä ajellaan tai sitten tuolla böntin kuvaamalla työkalulla. tuollsisia työkaluja myyvät esim bilhelvetessä (biltema)[/QUOT
    Onko erillisiä testereitä (minkä merkkisiä ja hintaisia, tuskin kuitenkaan Biltemasta löytyy), vai voiko jotenkin tietokoneella ja siihen asennettavalla ohjelmalla tehdä samaa? Jarruhuoltohan on hyvä tehdä joka vuosi ainakin näissä 5-sarjan autoissa. Maksaa kyllä itsensä takaisin, jos ei laite kohtuuttoman kallis ole.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by Reiska56 View Post
    Ja miten tuo huoltoajo oikein tehdään, mitä työvälineitä tarvitaan, pystyykö kotikonsteilla itse tekemään?
    testerillähän niitä ajellaan tai sitten tuolla böntin kuvaamalla työkalulla. tuollsisia työkaluja myyvät esim bilhelvetessä (biltema)

    Leave a comment:


  • Reiska56
    replied
    Jarruhuolto

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Hmm. Teinkö joitain väärin kun F10:stä (530xd) vaihdoin takapalat, ajoin vain satulat huoltoasentoon ennen remppaa ja männät sai nätisti painettua sisään...
    Ja miten tuo huoltoajo oikein tehdään, mitä työvälineitä tarvitaan, pystyykö kotikonsteilla itse tekemään?

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Hmm. Teinkö joitain väärin kun F10:stä (530xd) vaihdoin takapalat, ajoin vain satulat huoltoasentoon ennen remppaa ja männät sai nätisti painettua sisään...
    Et varmaankaan tehnyt. Aiemmassa istassa homma ohjeistettiin tekemään testerillä, nyt se ohjeistetaan tekemään tämän työkalun avulla. Sama kait se on että miten ne männät kierittää auki. Itsekkin tekisin kyllä varmasti testerillä.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Hmm. Teinkö joitain väärin kun F10:stä (530xd) vaihdoin takapalat, ajoin vain satulat huoltoasentoon ennen remppaa ja männät sai nätisti painettua sisään...

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    On, kolmekkin:


    Leave a comment:


  • Limit
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Kyllä pyörii moottorin päässä, on vieläpä aika tiukalla välityssuhteella eli voimaa tarvitaan jos moottori on paikallaan. Nykyään tuo homma tehdään kyllä virallisesti moottorit paikoillaan, kiertämällä mäntää erikoistyökalulla.
    Onko kuvaa tästä erikoistyökalusta?

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by jukkapoika77 View Post
    Eipä sitä sähkömoottoria tarvisi irroittaa vaikka niin heti ohjeiden mukaan teinkin,ei siellä mitään pyöri moottorin päässä että voi olla kiinnikin.tosin tiedä onko helpompi pyörittää jos on pois.helppo homma kuitenkin
    Kyllä pyörii moottorin päässä, on vieläpä aika tiukalla välityssuhteella eli voimaa tarvitaan jos moottori on paikallaan. Nykyään tuo homma tehdään kyllä virallisesti moottorit paikoillaan, kiertämällä mäntää erikoistyökalulla.

    Leave a comment:


  • jukkapoika77
    replied
    Originally posted by böntti View Post

    Itse tein aikoinaan niin että irroitin käsijarrun sähkömoottorin jarrusatulasta (2 torx-pulttia), jonka jälkeen männän sai kierrettyä helposti muistaakseni pelikaanipihdeillä. Kiertämisen jälkeen (tulee selkeä stoppi) mäntä painetaan sisään normaaliin tyyliin. Kun kaikki on kasassa, kiristellään ja löysäillää käsijarrua useita kertoja jolloin käsijarru asettuu oikeaan kohtaan. Päälle toki normaalit jarrun polkemiset.
    Eipä sitä sähkömoottoria tarvisi irroittaa vaikka niin heti ohjeiden mukaan teinkin,ei siellä mitään pyöri moottorin päässä että voi olla kiinnikin.tosin tiedä onko helpompi pyörittää jos on pois.helppo homma kuitenkin

    Leave a comment:


  • Ikuinen aloittelija
    replied
    Levyt ja palat eteen maksoi ~240€posteineen ja reilu tunti meni vaihtaessa.
    Muistaa vaan varata 18mm hylsyn ja 7mm kuusiokolon satulan irroitukseen sekä 6mm kuusiokolon levyn lukituspulttiin.
    Männänpuoleiset palat imee pieniä kiviä. Taitaa jäähdytys tehdä moisen efektin, kun ennen ei moiseen ole tullut törmättyä.
    35tkm oli iDriven arvion kestosta vaihdon jälkeen. Melkoinen lottokone...

    Leave a comment:


  • mek147
    replied
    Se huoltoväli on mukautuva, eli se lukema muuttuu sen mukaan miten ne palat kuluu. Eli jos esim. Ensimmäisillä paloilla päästy vaikka 40tkm, niin kun nollaat sen huoltovälin niin oletuksena on silloin se noin 40tkm. Ja se siis voi lisääntyä tai vähentyä riippuen siitä miten ne palat kuluu / koska saavuttaa tunnistinjohdosta ensimmäisen tason.

    Leave a comment:


  • alttu
    replied
    Huoltovalon kun nollaa iDriven tai tripin kautta niin antaa vaihtoväliksi 15tkm, kuulostaa turhan tiuhalta vaihtoväliltä Takajarruissa kuitenkin on seuraavaan vaihtoon 38tkm, muistaakseni. Voiko sitä muokata iDriven kautta vai ainoastaan testerillä nollatessa?

    Leave a comment:

Working...
X