F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sami_R
    replied
    Originally posted by Gsus325Coupe View Post
    Minkälaisia kilometrejä teillä on jarrut kestäneet?

    Katsoin huoltohistoriasta omalta kohdalta että palat ovat kestäneet aiemmin 60-80tkm. Nyt kuitenkin hiljattain auto rupesi valittamaan että palat lopussa sekä edestä että takaa. Ennen tätä näytti että seuraavaan huoltoon 17tkm ja sitten kerralla ilmoitti huollon tarpeesta molemmissa päissä. Etupaloilla ajettu noin 25tkm, takapaloilla enemmän n. 60tkm.
    Jos levyt on kuluneet niin että reunassa on jo pykälää niin se reuna saattaa alkaa ottamaan anturiin kiinni jo vaikka palassa olisi sinänsä vielä hyvin pintaa.

    Toinen vaihtoehto on että liukutapit on jumineet niin että vain sisäreunan puoleinen pala on käytännössa jarruttanut ja siten kulunut nopeammin.

    Leave a comment:


  • Gsus325Coupe
    replied
    Minkälaisia kilometrejä teillä on jarrut kestäneet?

    Katsoin huoltohistoriasta omalta kohdalta että palat ovat kestäneet aiemmin 60-80tkm. Nyt kuitenkin hiljattain auto rupesi valittamaan että palat lopussa sekä edestä että takaa. Ennen tätä näytti että seuraavaan huoltoon 17tkm ja sitten kerralla ilmoitti huollon tarpeesta molemmissa päissä. Etupaloilla ajettu noin 25tkm, takapaloilla enemmän n. 60tkm.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Omistuista. Tarvitsimme kyllä 9mm kk-avaimen, kun kaverin kanssa vaihdettiin jarrupalat minulle eteen (kaveri vaihtoi).
    F1x:ssa on kolmea eri jarruvariaatiota näissä perusmalleissa.

    Jos on ne kaikkein isoimmat jarrut, niin niihin ainakin tarvii sen 9mm kuusiokoloavaimen liukutappien irroitusta varten.
    pienemmissä voi olla erikokoiset?

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Sami_R View Post
    Just eilen tuli tuohon omaan f11 farkkuun vaihdettua palat eteen ja taakse. Ei mikään tavallisuudesta poikkeava homma. Ei tarvittu edes sitä 9mm kuusiokoloavainta. Autossa 330mm levyt edessä.

    Takajarrujen kanssa pitää muistaa sähköisen käsijarrun vapautus. Tällä ohjeella onnistuu keneltä vaan:

    https://youtu.be/BOubDKjnqak
    Omistuista. Tarvitsimme kyllä 9mm kk-avaimen, kun kaverin kanssa vaihdettiin jarrupalat minulle eteen (kaveri vaihtoi).

    Leave a comment:


  • Sami_R
    replied
    Originally posted by radiaani View Post
    Levyjen ja palojen vaihto eteen ei siis taida olla mikään kovin suuresti tavanomaisesta poikkeava operaatio F10:ssa? Mitkä paikat voi olla kunnolla jumissa 4 vuoden jälkeen... mitään ei ole koskaan avattu?

    Onko tarvittavissa työkaluissa eroja erikokoisten jarrujen kanssa? Jotkut ovat kai tarvinneet liukutappeihin 9mm kuusiokoloa. Koskeekohan tämä vain tavallista järeämpiä jarruja? Nimim. huomasin juuri omistavani yhden (1) 7mm kuusiohylsyn...

    Onko rempassa huomioitavia kiristysmomentteja?

    Kierros Ate:n palikoita eteen on tulossa n. 300 eurolla posteineen.
    Just eilen tuli tuohon omaan f11 farkkuun vaihdettua palat eteen ja taakse. Ei mikään tavallisuudesta poikkeava homma. Ei tarvittu edes sitä 9mm kuusiokoloavainta. Autossa 330mm levyt edessä.

    Takajarrujen kanssa pitää muistaa sähköisen käsijarrun vapautus. Tällä ohjeella onnistuu keneltä vaan:

    Leave a comment:


  • Ceeray
    replied
    Minä en itse enää jaksanu... ulkoistin koko homman, etulevyt bosch ja palat eteen+taakse ja tunnistimet, nesteiden vaihto ja satuloiden puhallus maalaus ja muu siistiminen, pari muuta vianetsintää , 840€ kiitos.

    Ja sai vielä takuun töille ja osille.

    Leave a comment:


  • radiaani
    replied
    Originally posted by Ikuinen aloittelija View Post
    Levyt ja palat eteen maksoi ~240€posteineen ja reilu tunti meni vaihtaessa.
    Muistaa vaan varata 18mm hylsyn ja 7mm kuusiokolon satulan irroitukseen sekä 6mm kuusiokolon levyn lukituspulttiin.
    Männänpuoleiset palat imee pieniä kiviä. Taitaa jäähdytys tehdä moisen efektin, kun ennen ei moiseen ole tullut törmättyä.
    35tkm oli iDriven arvion kestosta vaihdon jälkeen. Melkoinen lottokone...
    Levyjen ja palojen vaihto eteen ei siis taida olla mikään kovin suuresti tavanomaisesta poikkeava operaatio F10:ssa? Mitkä paikat voi olla kunnolla jumissa 4 vuoden jälkeen... mitään ei ole koskaan avattu?

    Onko tarvittavissa työkaluissa eroja erikokoisten jarrujen kanssa? Jotkut ovat kai tarvinneet liukutappeihin 9mm kuusiokoloa. Koskeekohan tämä vain tavallista järeämpiä jarruja? Nimim. huomasin juuri omistavani yhden (1) 7mm kuusiohylsyn...

    Onko rempassa huomioitavia kiristysmomentteja?

    Kierros Ate:n palikoita eteen on tulossa n. 300 eurolla posteineen.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by r_vesa View Post
    Moro,

    Pystyisikö joku bmw guru järkevällä hinnalla nollaamaan seisontajarrun vian F10 mallin bemarista? Vaihdoin itse jarrupalat taakse ja tuollainen vika tuli sen myötä kun sähköisen käsijarrun plugi oli hetken irti :/ (auto toimii muuten moitteettomasti ja seisontajarrukin jarruttaa jos sitä nykäisee pienessä liikkeessä, paikallaan ei kuitenkaan suostu toimimaan).

    Tai vaihtoehtoisesti joku kertomaan millä tuon pystyy nollaamaan... OBD2 softa ei tunnistanut tätä vikaa laisinkaan??

    t:Vesa
    ISTA:lla onnistuu. ISTA on se mitä käyttävät BMW merkkihuollossa. Jos kiinnostaa, niin laita priivaa.

    Leave a comment:


  • r_vesa
    replied
    Seisontajarrun vian nollaus?

    Moro,

    Pystyisikö joku bmw guru järkevällä hinnalla nollaamaan seisontajarrun vian F10 mallin bemarista? Vaihdoin itse jarrupalat taakse ja tuollainen vika tuli sen myötä kun sähköisen käsijarrun plugi oli hetken irti :/ (auto toimii muuten moitteettomasti ja seisontajarrukin jarruttaa jos sitä nykäisee pienessä liikkeessä, paikallaan ei kuitenkaan suostu toimimaan).

    Tai vaihtoehtoisesti joku kertomaan millä tuon pystyy nollaamaan... OBD2 softa ei tunnistanut tätä vikaa laisinkaan??

    t:Vesa

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tuli sitten nähtyä ja koettua sellainen yksilö jossa takajarrujen liukutapit oli täysin yhtä puuta. Toinen poikki ja toinen vaurioitui lämmöstä ja muusta mukiloinnista että sai irti. Purkaamoiden mukaan yleinen vika ja tappien hankintapaikkana ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa koska marmori yms merkkiliikeet tunsivat vain koko satulankannakkeen liukutappeineen. Hintaa olis ollut 260e/puoli.

    Vinkkinä vain remonttia suunnitteleville että tappeja saa tarvikkeena kohtuulliseen hintaan esim profiteile.destä vaikkei täällä kukaan tunnustakaan moisten olemassaoloa. Merkki on mezler tms..

    Ja niin jumivat tapit olivat molempien puolien alimmat liukutapit.

    Vaikka usko meinasi välillä loppua niin katkenneen liukutapin peittoojaksi paljastui lopulta lämpö, kärsivällisyys ja vetovasara. Ennen sitä sai toki harjoitella hiukan kierteiden tekoa....

    Last edited by fraatti; 26-03-2017, 00:56.

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Tuli homma tehtyä. En laittanut muita rasvoja kun vinkkien mukaan Plastilubea, liukutapit oli siistit kun vain putsasi liat pois. Sekä palat että levyt oli ihan finaalissa, mutta erittäin tasaisesti kuluneet kaikki. Palat joka puolelta yhtä paksut ja jarrulevyt kuluneet minimipaksuuteen, olakkeet joka puolella samanlaiset. Ja huoltoilmaisin meni nollaan tällä viikolla. Mittaristosta tripillä huoltoilmaisin nollautui ilman ongelmia ja tarjoaa nyt seuraavaan vaihtoon 70.000km. Ei huono... Hyvin näyttää mukautuvan ajotyyliin. Kun ilmaisin kertoi että etujarrut menee vielä 5000km, niin ajoin siitä vielä melkein 23.000km enimmäkseen pitkää maantiesiivua, kunnes nyt tuli vaihto vastaan kun ilmaisin meni nollaan.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Plastilubea ei kumiin kiinni. Palojen taakse ja käsittääkseni liukusoliin. Tietääkseni tuosta liukutappien kumien sisäisestä rasvauksesta ollaan kahta mieltä, jos sinne jotain rasvaa laitetaan niin ATE:n Bremszylinderpastea tai PBR:n jarrukumirasvaa: KLIK. En ehkä itse laittaisi mitään liukutapeille.

    Leave a comment:


  • HV530XD
    replied
    Se olis etujarrujen huollon aika F11:sta ja Zimmermannin levyt ja Febi/Bilstein palat on hankittu, lisäksi kulumistunnistin, Ate:n Plastilubea, jarrulevyille uudet kiinnityspultit, 9mm kuusioavain, bräkleeniä, jne. tarvikkeet on kasassa. Vaihtotyö nyt ei kovin kummoinen homma taida olla.
    Saisiko vielä täsmennystä mihin tuota plastilube rasvaa kannattaa laittaa? Ketjun alussa mainittiin että palojen taakse, entä liukutapit tai satuloissa olevat kolot missä palat liikkuvat?
    Mites tuo huoltoilmaisimen nollaus iDrivestä onnistuu? Trippimittarilla nollauksesta löytyy netistä ohjeet, mutta ihan uteliaisuutta kysyn tuota IDrivellä nollausta kun en netistä siihen ohjetta löytänyt.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Nii, mutta takavetoisessa puolestaan luistonesto ja ajonhallinta syö etenkin takajarrujen pintaa. Ajo-olosuhteista riippuen voi käydä niin, että takana jarrut kuluu nopeammin kuin edessä.
    Omalla kokemuksella nelivetokin tekee näin.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Ei välttämättä, takajarrut kuluvat normaalisti vähemmän jolleivät jää laahaamaan. Etujarrut tulevat aina ensin peliin mukaan, niiden painotus on suurempi kuin takajarrujen jottei jarruttaessa pääse takapää pyörähtämään menosuuntaan. Jarrutasapaino siis aina etupainotteinen, prosenttilukua en kyllä tiedä. Samat puhdistustoimet tarvitaan kuin etujarruillekin.
    Nii, mutta takavetoisessa puolestaan luistonesto ja ajonhallinta syö etenkin takajarrujen pintaa. Ajo-olosuhteista riippuen voi käydä niin, että takana jarrut kuluu nopeammin kuin edessä.

    Leave a comment:

Working...
X