F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • suppari
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Minkäs kokoiset jarrulevyt on 3.0l 525da:ssä takana... realoem tarjoaa sekä 330mm että 345mm, kl-varaosilta sanoivat runkonumerolla että 330 :think ei jaksaisi alkaa mittomaan. Zimmermanin sport-levyt ja palat ajattelin laittaa, onko kokemuksia?
    Ei missään nimessä muutakuin alkuperäisiä nöihin, ainakaan etupäähän. Ei vaan toimi.

    Leave a comment:


  • polkuauto
    replied
    Originally posted by k23811 View Post
    Narina jarruista taitaa olla normaalia automaateissa, mutta oletko koettanut laittaa N:lle ja pysäyttää? Mulla haraa jotenkin vaihteisto ja vapaalla pysähtyy täysin sulavasti.
    Kiitos! Tätä piti heti testata ja N:llä auto tosiaan pysähtyy jouheasti. Jarrut on siis kunnossa, mutta täytyy käydä vielä eturipustukset läpi, sillä autossa on havaittavissa lievää tärinää kun painaa kevyesti jarrua yli 80km/h vauhdissa. Jotenkin vaan tuo narina ja töksähtely ei sovi auton muuhun olemukseen.

    Leave a comment:


  • k23811
    replied
    Narina jarruista taitaa olla normaalia automaateissa, mutta oletko koettanut laittaa N:lle ja pysäyttää? Mulla haraa jotenkin vaihteisto ja vapaalla pysähtyy täysin sulavasti.

    Leave a comment:


  • polkuauto
    replied
    Vika vai ominaisuus? 140tkm ajettu 520da on hankala pysäyttää jouheasti, eli pysähdys tapahtuu lähes aina hivenen töksähtäen, pienen narahduksen saattelemana. Samoin etujarrut narisevat jos autoa liuttaa jarrua vasten hitaasti eteenpän. Auto on merkkiliikkessä huolettu ja etupalat/levyt on kunnosta päätellen hiljattaen uusittu. Onko kokemusta vastaavasta ja mistä lähtisi vikaa etsimään?

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Minkäs kokoiset jarrulevyt on 3.0l 525da:ssä takana... realoem tarjoaa sekä 330mm että 345mm, kl-varaosilta sanoivat runkonumerolla että 330 :think ei jaksaisi alkaa mittomaan. Zimmermanin sport-levyt ja palat ajattelin laittaa, onko kokemuksia?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Omasta kokemuksesta voin kertoa että eräässä tapauksessa takajarrujen alemmat liukutapit olivat "yhtä puuta" ja liukutappeja ei ollut saatavilla tarvikkeena mistään. En tiedä onko yleinen ongelma äffässä mutta ainakin purkuri osasi kertoa että kysyntää on ollut... eli myyvät koko satulan sitten könttinä.

    Noita liukutappeja on saatavilla varaosana ainakin saksasta ja varmaan suomestakin kun vaan tietää mitä etsii. KL/motonet/alkuperäisenä ei ainakaan saa..

    Kyseessä olis siis tälläiset liukutapit:



    Ja esim tässä eräs tarvikevalmistaja: https://www.autonvaraosat24.fi/metzger/8031344



    Tuossa tapauksessa "yhtä puuta" tarkoitti sitä että toiselta puolta auton omistaja katkaisi toisen ja toinen carrier otettiin irti ja tappi saatiin irti lämmön avulla. Katkennut tappi saatiin kierteiden, vetovasaran ja lämmön avulla pois. Aikaisemmin moista ei ole tullut vastaan... :think




    samasta asiasta tosin paasattu jo hiukan aikasemmin...
    Toki ne liukutapit voi olla jumissa. Tuollaisia on käytetty jenkeissä, japseissa ym. aika pitkään. Yleensä jumittavat liukutapit näkee viimeistään renkaiden vaihdon yhteydessä kun katsoo missä kunnossa jarrut on. Usein jumittavat liukutapit aiheuttaa myös ravistusta, niin ne usein huomaa ennen totaali jumia. Jos ne on jumissa, niin siinä vaiheessa kannattaa harkita jatkaako vai viekö korjaamolle. Jos on jumissa, niin satulankannatin satulan kanssa pyörälle ja lämmön avulla sitten irti.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä tuskin on vielä suurempia ongelmia jumissa olevien pulttien kanssa.
    Omasta kokemuksesta voin kertoa että eräässä tapauksessa takajarrujen alemmat liukutapit olivat "yhtä puuta" ja liukutappeja ei ollut saatavilla tarvikkeena mistään. En tiedä onko yleinen ongelma äffässä mutta ainakin purkuri osasi kertoa että kysyntää on ollut... eli myyvät koko satulan sitten könttinä.

    Noita liukutappeja on saatavilla varaosana ainakin saksasta ja varmaan suomestakin kun vaan tietää mitä etsii. KL/motonet/alkuperäisenä ei ainakaan saa..

    Kyseessä olis siis tälläiset liukutapit:



    Ja esim tässä eräs tarvikevalmistaja: https://www.autonvaraosat24.fi/metzger/8031344



    Tuossa tapauksessa "yhtä puuta" tarkoitti sitä että toiselta puolta auton omistaja katkaisi toisen ja toinen carrier otettiin irti ja tappi saatiin irti lämmön avulla. Katkennut tappi saatiin kierteiden, vetovasaran ja lämmön avulla pois. Aikaisemmin moista ei ole tullut vastaan... :think




    samasta asiasta tosin paasattu jo hiukan aikasemmin...
    Last edited by fraatti; 06-10-2017, 23:48.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by radiaani View Post
    Tässä pitäisi ruveta värkkäämään uusia levyjä ja paloja joka nurkkaan 100 tkm ajettuun -12 F10:n. Auto ilmoittaa takajarrujen kestoksi alle 5000 km ja kyllähän ne silmämääräisesti vaihtokunnossa alkavat olla. Onkohan raadilla näppituntumaa, miten haasteellista F10:n jarrujen purku voi olla?
    Käsittääkseni jarruja ei ole vielä availtu missään vaiheessa.
    Jos työkalut pysyy käsissä, niin helppo homma. Oikeastaan ainut ero vanhempiin on sähköinen käsijarru. Se pitää laittaa huoltoasentoon testerillä (esim. ISTA) tai sitten manuaalisesti. Ellei laita ja puristaa takana vaan männät sisään, niin luultavasti saa lähteä marmorilta hakemaan osia. Tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä tuskin on vielä suurempia ongelmia jumissa olevien pulttien kanssa.

    Leave a comment:


  • radiaani
    replied
    Tässä pitäisi ruveta värkkäämään uusia levyjä ja paloja joka nurkkaan 100 tkm ajettuun -12 F10:n. Auto ilmoittaa takajarrujen kestoksi alle 5000 km ja kyllähän ne silmämääräisesti vaihtokunnossa alkavat olla. Onkohan raadilla näppituntumaa, miten haasteellista F10:n jarrujen purku voi olla?
    Käsittääkseni jarruja ei ole vielä availtu missään vaiheessa.

    Leave a comment:


  • akzuh
    replied
    Originally posted by Fabsu View Post
    Vaihdoin takajarrupalat ja uuden tunnistimen. Silti näyttää että takapalat olisivat taas vaihtokunnossa 10000 km päästä. Mistä johtuu?
    Nollasitko vaihtovälin? Itsellä huutanut takajarruille 5000km viimeiset 50tkm.

    Leave a comment:


  • Istandam
    replied
    Originally posted by karis79 View Post
    Noi taitaa olla ton "power kitin" ("only suitable for M Performance Power Kit") jarrupalat eli osat 13 tästä http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=34_2129


    Kun osanumerolla 34116851269 etsii niin löytää tuota koko luokkaa olevia paloja.

    Edit: minä tilasin F11 530xd -11 autoon palat numerolla 34116850885 mutta en oo vielä ehtiny asentaan enkä itseasiassa edes tarkistaan onko palat oikean kokoiset. Takapalat tarvitsin niin otin samalla eteenkin palat.
    Taidat olla oikeassa että siinä meni metsään. Katsoin vain rekisterinumerolla mitä jarrupaloja autonvaraosat24 oli tarjolla ja sitten hain sillä oem numerolla realoemista ja oli F10 listalla. Täytyypi olla tarkempana ens kerralla...

    Kaipa noi myytyä saa jollekkin..

    Leave a comment:


  • karis79
    replied
    Originally posted by Istandam View Post
    Moro, tulihan ostettua numerolla suoraan palat tuohon nelikkoon ja olivat sitten liian isot -> 193mm. Onkos kellään havaintoa mihin nuo sitten käyvät, kun kuiten realoemin perusteella kävisivät tuohon minunkin autooni?
    Noi taitaa olla ton "power kitin" ("only suitable for M Performance Power Kit") jarrupalat eli osat 13 tästä http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=34_2129


    Kun osanumerolla 34116851269 etsii niin löytää tuota koko luokkaa olevia paloja.

    Edit: minä tilasin F11 530xd -11 autoon palat numerolla 34116850885 mutta en oo vielä ehtiny asentaan enkä itseasiassa edes tarkistaan onko palat oikean kokoiset. Takapalat tarvitsin niin otin samalla eteenkin palat.
    Last edited by karis79; 02-08-2017, 20:12.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Istandam View Post
    Moro, tulihan ostettua numerolla suoraan palat tuohon nelikkoon ja olivat sitten liian isot -> 193mm. Onkos kellään havaintoa mihin nuo sitten käyvät, kun kuiten realoemin perusteella kävisivät tuohon minunkin autooni?
    Katsoitko auton runkonumerolla? Itse kun vilkaisin, niin F10 530xd -11 tarjosi kyllä pienempiä paloja. Ainakin 535d/550d käyttää noita isompia.

    Leave a comment:


  • Istandam
    replied
    Etu jarrupalat F10 530xd -11

    Moro, tulihan ostettua numerolla suoraan palat tuohon nelikkoon ja olivat sitten liian isot -> 193mm. Onkos kellään havaintoa mihin nuo sitten käyvät, kun kuiten realoemin perusteella kävisivät tuohon minunkin autooni?

    Leave a comment:


  • Fabsu
    replied
    Vaihdoin takajarrupalat ja uuden tunnistimen. Silti näyttää että takapalat olisivat taas vaihtokunnossa 10000 km päästä. Mistä johtuu?

    Leave a comment:

Working...
X