Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • akzuh
    BTCF Member
    • Jan 2009
    • 173
    • Seinäjoki

    #76
    Originally posted by Fabsu View Post
    Vaihdoin takajarrupalat ja uuden tunnistimen. Silti näyttää että takapalat olisivat taas vaihtokunnossa 10000 km päästä. Mistä johtuu?
    Nollasitko vaihtovälin? Itsellä huutanut takajarruille 5000km viimeiset 50tkm.
    F01 418/830 "Alpina D7"
    E70 X5 30D
    Instagram

    Comment

    • radiaani
      Bimmer Rookie
      • Jul 2016
      • 130
      • Etelä-Suomi

      #77
      Tässä pitäisi ruveta värkkäämään uusia levyjä ja paloja joka nurkkaan 100 tkm ajettuun -12 F10:n. Auto ilmoittaa takajarrujen kestoksi alle 5000 km ja kyllähän ne silmämääräisesti vaihtokunnossa alkavat olla. Onkohan raadilla näppituntumaa, miten haasteellista F10:n jarrujen purku voi olla?
      Käsittääkseni jarruja ei ole vielä availtu missään vaiheessa.
      Ajossa: F10 520d SE (2012)

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #78
        Originally posted by radiaani View Post
        Tässä pitäisi ruveta värkkäämään uusia levyjä ja paloja joka nurkkaan 100 tkm ajettuun -12 F10:n. Auto ilmoittaa takajarrujen kestoksi alle 5000 km ja kyllähän ne silmämääräisesti vaihtokunnossa alkavat olla. Onkohan raadilla näppituntumaa, miten haasteellista F10:n jarrujen purku voi olla?
        Käsittääkseni jarruja ei ole vielä availtu missään vaiheessa.
        Jos työkalut pysyy käsissä, niin helppo homma. Oikeastaan ainut ero vanhempiin on sähköinen käsijarru. Se pitää laittaa huoltoasentoon testerillä (esim. ISTA) tai sitten manuaalisesti. Ellei laita ja puristaa takana vaan männät sisään, niin luultavasti saa lähteä marmorilta hakemaan osia. Tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä tuskin on vielä suurempia ongelmia jumissa olevien pulttien kanssa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #79
          Originally posted by HTK12 View Post
          Tuon ikäisessä ja noilla kilometreillä tuskin on vielä suurempia ongelmia jumissa olevien pulttien kanssa.
          Omasta kokemuksesta voin kertoa että eräässä tapauksessa takajarrujen alemmat liukutapit olivat "yhtä puuta" ja liukutappeja ei ollut saatavilla tarvikkeena mistään. En tiedä onko yleinen ongelma äffässä mutta ainakin purkuri osasi kertoa että kysyntää on ollut... eli myyvät koko satulan sitten könttinä.

          Noita liukutappeja on saatavilla varaosana ainakin saksasta ja varmaan suomestakin kun vaan tietää mitä etsii. KL/motonet/alkuperäisenä ei ainakaan saa..

          Kyseessä olis siis tälläiset liukutapit:



          Ja esim tässä eräs tarvikevalmistaja: https://www.autonvaraosat24.fi/metzger/8031344



          Tuossa tapauksessa "yhtä puuta" tarkoitti sitä että toiselta puolta auton omistaja katkaisi toisen ja toinen carrier otettiin irti ja tappi saatiin irti lämmön avulla. Katkennut tappi saatiin kierteiden, vetovasaran ja lämmön avulla pois. Aikaisemmin moista ei ole tullut vastaan... :think




          samasta asiasta tosin paasattu jo hiukan aikasemmin...
          Last edited by fraatti; 07-10-2017, 00:48.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #80
            Originally posted by fraatti View Post
            Omasta kokemuksesta voin kertoa että eräässä tapauksessa takajarrujen alemmat liukutapit olivat "yhtä puuta" ja liukutappeja ei ollut saatavilla tarvikkeena mistään. En tiedä onko yleinen ongelma äffässä mutta ainakin purkuri osasi kertoa että kysyntää on ollut... eli myyvät koko satulan sitten könttinä.

            Noita liukutappeja on saatavilla varaosana ainakin saksasta ja varmaan suomestakin kun vaan tietää mitä etsii. KL/motonet/alkuperäisenä ei ainakaan saa..

            Kyseessä olis siis tälläiset liukutapit:



            Ja esim tässä eräs tarvikevalmistaja: https://www.autonvaraosat24.fi/metzger/8031344



            Tuossa tapauksessa "yhtä puuta" tarkoitti sitä että toiselta puolta auton omistaja katkaisi toisen ja toinen carrier otettiin irti ja tappi saatiin irti lämmön avulla. Katkennut tappi saatiin kierteiden, vetovasaran ja lämmön avulla pois. Aikaisemmin moista ei ole tullut vastaan... :think




            samasta asiasta tosin paasattu jo hiukan aikasemmin...
            Toki ne liukutapit voi olla jumissa. Tuollaisia on käytetty jenkeissä, japseissa ym. aika pitkään. Yleensä jumittavat liukutapit näkee viimeistään renkaiden vaihdon yhteydessä kun katsoo missä kunnossa jarrut on. Usein jumittavat liukutapit aiheuttaa myös ravistusta, niin ne usein huomaa ennen totaali jumia. Jos ne on jumissa, niin siinä vaiheessa kannattaa harkita jatkaako vai viekö korjaamolle. Jos on jumissa, niin satulankannatin satulan kanssa pyörälle ja lämmön avulla sitten irti.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2093
              • *

              #81
              Minkäs kokoiset jarrulevyt on 3.0l 525da:ssä takana... realoem tarjoaa sekä 330mm että 345mm, kl-varaosilta sanoivat runkonumerolla että 330 :think ei jaksaisi alkaa mittomaan. Zimmermanin sport-levyt ja palat ajattelin laittaa, onko kokemuksia?
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • polkuauto
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 168

                #82
                Vika vai ominaisuus? 140tkm ajettu 520da on hankala pysäyttää jouheasti, eli pysähdys tapahtuu lähes aina hivenen töksähtäen, pienen narahduksen saattelemana. Samoin etujarrut narisevat jos autoa liuttaa jarrua vasten hitaasti eteenpän. Auto on merkkiliikkessä huolettu ja etupalat/levyt on kunnosta päätellen hiljattaen uusittu. Onko kokemusta vastaavasta ja mistä lähtisi vikaa etsimään?

                Comment

                • k23811
                  Newbiemmer
                  • Mar 2005
                  • 16

                  #83
                  Narina jarruista taitaa olla normaalia automaateissa, mutta oletko koettanut laittaa N:lle ja pysäyttää? Mulla haraa jotenkin vaihteisto ja vapaalla pysähtyy täysin sulavasti.

                  Comment

                  • polkuauto
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 168

                    #84
                    Originally posted by k23811 View Post
                    Narina jarruista taitaa olla normaalia automaateissa, mutta oletko koettanut laittaa N:lle ja pysäyttää? Mulla haraa jotenkin vaihteisto ja vapaalla pysähtyy täysin sulavasti.
                    Kiitos! Tätä piti heti testata ja N:llä auto tosiaan pysähtyy jouheasti. Jarrut on siis kunnossa, mutta täytyy käydä vielä eturipustukset läpi, sillä autossa on havaittavissa lievää tärinää kun painaa kevyesti jarrua yli 80km/h vauhdissa. Jotenkin vaan tuo narina ja töksähtely ei sovi auton muuhun olemukseen.

                    Comment

                    • suppari
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2006
                      • 4049
                      • Turku

                      #85
                      Originally posted by Driver22 View Post
                      Minkäs kokoiset jarrulevyt on 3.0l 525da:ssä takana... realoem tarjoaa sekä 330mm että 345mm, kl-varaosilta sanoivat runkonumerolla että 330 :think ei jaksaisi alkaa mittomaan. Zimmermanin sport-levyt ja palat ajattelin laittaa, onko kokemuksia?
                      Ei missään nimessä muutakuin alkuperäisiä nöihin, ainakaan etupäähän. Ei vaan toimi.
                      sigpic
                      P:0409699000

                      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                      huollot/korjaukset!

                      BMW E&F sarjaan.
                      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        #86
                        Originally posted by suppari View Post
                        Ei missään nimessä muutakuin alkuperäisiä nöihin, ainakaan etupäähän. Ei vaan toimi.
                        Millaisia ongelmia, Zimmermanit pitäisi olla kuitenkin laatutavaraa :think
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • Kahimooni
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2017
                          • 122
                          • Espoo

                          #87
                          Originally posted by Driver22 View Post
                          Millaisia ongelmia, Zimmermanit pitäisi olla kuitenkin laatutavaraa :think
                          Zimmerit laitoin. Ei mitään ongelmia.

                          -K

                          Comment

                          • Pikari
                            Newbiemmer
                            • Jan 2015
                            • 2
                            • Savo

                            #88
                            Minulla Zimmerman Sport levyt ja hyvin toimii.
                            F11 530d M-Sport

                            Comment

                            • tmth
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 2194
                              • Kangasala

                              #89
                              Originally posted by Pikari View Post
                              Minulla Zimmerman Sport levyt ja hyvin toimii.
                              Samoin. Ei valittamista saati ongelmia.

                              F10 & R55
                              ex:
                              E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                              Comment

                              • suppari
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4049
                                • Turku

                                #90
                                Lähes kaikki menee kieroksi viimeistään 10tkm ajon jälkeen. Ollaan asennettu about 10paria f sarjaan etupäähän ja niistä 8 jouduttu vaihtamaan alkuperäisiin suht nopeasti.
                                sigpic
                                P:0409699000

                                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                                huollot/korjaukset!

                                BMW E&F sarjaan.
                                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎