F1X jarrujen huolto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ark28
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Omaan (Tosin kylläkin E60:iin) tuli taakse juurikin tuo "yhdistelmä" ja kylläpä vinkuu muutaman kuukauden kuluttua hiljaisessa jarrutuksessa.Laitettiin Zimmermanin levyt ja Bocshin palat.

    Tarvii kyllä talven jälkeen avata uudelleen ja katsoa millä vinkumisen poistaisi.Esim palat vaihtamalla toisen merkkisiin tai jotain kitkapintojen uritusta tms.
    Komppaan tätä, saman yhdistelmän laitoin kans taakse pari kk sitten ja just hiljaisessa jarrutuksessa vinkuu... Edessä myös Zimmermannin levyt, mutta palat jotkut muut kuin Boschin ja ei mitään ongelmaa, ajettu jo reilut 70 tkm.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    .Jarrulevyiksi ja -paloiksi esim. Zimmermann tai Bosch.
    Omaan (Tosin kylläkin E60:iin) tuli taakse juurikin tuo "yhdistelmä" ja kylläpä vinkuu muutaman kuukauden kuluttua hiljaisessa jarrutuksessa.Laitettiin Zimmermanin levyt ja Bocshin palat.

    Tarvii kyllä talven jälkeen avata uudelleen ja katsoa millä vinkumisen poistaisi.Esim palat vaihtamalla toisen merkkisiin tai jotain kitkapintojen uritusta tms.
    Last edited by Heguli 31; 19-01-2015, 16:22.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Satulanpidike ruuvipenkkiin kiinni ja liukupinnat ja -urat viilalla puhtaaksi. Samanlaiset rojut siellä lienee kuin E46:ssakin.

    Männän pölysuojakumi uusiksi, samoin liukutapeilla seilaavat kumiosat. Anti-rattle clip vaihtoon. ATE:n osat pitäisi löytyä ihan Motonetistä tai autoteilemann.de. Pölysuojakumin alle ATE:n sinistä Bremszylinderpastea ja jarrupalojen taakse ATE:n Plastilubea. Jos liukutapit ovat kuluneet urille, ne myös vaihtoon ATE:n osiin.

    Jarrulevyiksi ja -paloiksi esim. Zimmermann tai Bosch.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Ei käyny 7mm kuusiokolo. Sellaista tietenkin ihan ensin sinne kokeilin.

    9mm kuusiokoloavainta ei löydy hyllystä. Sellainen tarttee seuraavaksi hommata ja kokeilla.
    Jarrut avattu. 9mm kuusiokolo käy siis ainakin etusatuloiden liukutappeihin.

    Olipa sitten ollu tapit jumissa kun männän puolen pala oli jo lähes nollissa ja ulommassa palassa oli vielä 6mm pintaa. Levykin oli kiero jo vähän eli uudet rojut laitettava. Autolla ajettu nyt vasta 116tkm.
    Kannattais näköjään aukoa jarrut silloin tällöin muuloinkin kuin vain silloin kun huollontarveilmaisin sitä alkaa pyytämään.

    Mitäs jarrukamaa tuohon nyt kannattaa laittaa? onko orkkikselle joku hyvä laatumerkki vaihtoehto olemassa?

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    En ole F-koristen jarruja vielä joutunu remppaamaan mutta eiköhän sielläkin ole 7 mm kuusiokolo jota ei normi sarjoista löydy..
    Ei käyny 7mm kuusiokolo. Sellaista tietenkin ihan ensin sinne kokeilin.

    9mm kuusiokoloavainta ei löydy hyllystä. Sellainen tarttee seuraavaksi hommata ja kokeilla.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Robi View Post
    Takajarruihin ei sitten ole mitään asiaa ilman testeriä kun on sähköinen käsijarru ja jos sen avaa ilman että on huoltoasennossa niin saattaa sormet jäädä väliin kun jarru kiristyy.
    No ei se aivan näin mene. Käsijarru ei kiristy mihinkää jos siihen ei kosketa, jarrun pitää olla tietenkin pois päältä. Homma vaatii kylläkin lisäsäätöä että saa käsijarrun löysytettyä. Nykyisen virallisen ohjeen mukaan testeriä ei edes käytetä vaan jarrumäntää kierretään sisäänpäin käyttäen erikoistyökalua.

    Itse tein aikoinaan niin että irroitin käsijarrun sähkömoottorin jarrusatulasta (2 torx-pulttia), jonka jälkeen männän sai kierrettyä helposti muistaakseni pelikaanipihdeillä. Kiertämisen jälkeen (tulee selkeä stoppi) mäntä painetaan sisään normaaliin tyyliin. Kun kaikki on kasassa, kiristellään ja löysäillää käsijarrua useita kertoja jolloin käsijarru asettuu oikeaan kohtaan. Päälle toki normaalit jarrun polkemiset.
    Last edited by böntti; 01-01-2015, 01:21.

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    7mm tai 9mm kuusikulma mutta ei nyt muistu mieleen vaikka useita noita tullut tehtyä.

    Takajarruihin ei sitten ole mitään asiaa ilman testeriä kun on sähköinen käsijarru ja jos sen avaa ilman että on huoltoasennossa niin saattaa sormet jäädä väliin kun jarru kiristyy.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Kuusiokolo siellä on, kokoa en muista.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by poke View Post
    Meinasin etujarruja huoltaa f10:stä. Minkähän lainen työkalu mahtaa sopia liukutappeihin?
    Kaiken näköisiä kuusiokoloja ja torxeja sököttelin sinne koloon muttei mikään tuntunut sopivan.
    En ole F-koristen jarruja vielä joutunu remppaamaan mutta eiköhän sielläkin ole 7 mm kuusiokolo jota ei normi sarjoista löydy..

    Leave a comment:


  • poke
    started a topic F1X jarrujen huolto

    F1X jarrujen huolto

    Meinasin etujarruja huoltaa f10:stä. Minkähän lainen työkalu mahtaa sopia liukutappeihin?
    Kaiken näköisiä kuusiokoloja ja torxeja sököttelin sinne koloon muttei mikään tuntunut sopivan.
Working...
X