Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 akun vaihto..koodaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6324
    • P-Pohjanmaa

    F10/F11 akun vaihto..koodaus?

    Hälyttänyt jo nyt pari kertaa kun webastolla yrittänyt lämmittää, että akun varaus tai polttoaine vähissä jottei lämmitys onnistu.

    Löpöä on lähes täysi tankki joten akku lienee ehtoo puolella.
    Toki voisi latausta kokeilla ??

    Vaatiiko koodauksen jos laittaa prikulleen saman kokoiseen akun?
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • Pretoriaani
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 3842
    • Hyvinkää, Finland

    #2
    Originally posted by veku View Post
    Vaatiiko koodauksen jos laittaa prikulleen saman kokoiseen akun?
    Vaatii.
    I don't lose sleep over the opinion of sheep.

    Comment

    • touring39
      BTCF Member
      • May 2005
      • 3901
      • Kaarina

      #3
      Eikös esim. böntti ole koodannut noita hälyrajoja niin, ettei noita herjoja tule niin usein?

      Tietty, jos akku on finito, niin ei siinä paljon koodailut auta
      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

      Ex:
      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Tähän kyllä kaipaisin hieman selvitystä miksi pitää koodata jos akku on täysin 1/1 samanlainen ?

        Mistä ohjausjärjestelmä tietää että ko lyijykasa on vaihtunut yhtäkkiä matkalla ? Rekisteröikö jotenkin napojen irroituksen tms ?

        Pistetäänkö auto nukkumaan akun vaihdon ajaksi ettei herää edes silloin kun navat kytketään takaisin uuden akun asennuksen jälkeen ?

        Itsellä on tässä vähän samaa ongelmaa ehkä tuloillaan, nyt akku ottaa välillä latauksen hyvin sisään ja välillä ei yönkään yli lataa kuin 75% aivan kuin jokin ottaisi virtaa kokoajan. Saattaa ladata täyteen jos esim. avaa oven hetkeksi kesken latauksen jolloin auto herää hetkeksi.

        Comment

        • pete95zhn
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 208
          • Boostby

          #5
          Kun vaihdatin akun E61:een vuosi sitten, laittoi paikallinen akkufirma laturin (sellaisen heavydutyn) kiinni konehuoneen puolelle ennen vanhan akun irroitusta. Tilalle meni (muistaakseni) isompi AGM-akku, eikä auto herjannut mitään aiheesta.
          Pete

          Menneet:
          E36 320iT '97 E46 320dT '03 E91 320iT '06 E61 525dTA '08 M-sport
          Nyt:
          F11 530 dTA '11 M-Sport
          0,33x E46 M3 '01
          G31 530eX TA '21 M-sport
          996 turbo

          fortistuning.fi

          ERIKOISMOOTTORI.fi:n ohjelmaviritysten virallinen jälleenmyyjä

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Originally posted by pete95zhn View Post
            Kun vaihdatin akun E61:een vuosi sitten, laittoi paikallinen akkufirma laturin (sellaisen heavydutyn) kiinni konehuoneen puolelle ennen vanhan akun irroitusta. Tilalle meni (muistaakseni) isompi AGM-akku, eikä auto herjannut mitään aiheesta.
            Mitähän hyötyä siitä konehuoneeseen laittamisesta mahtaa olla...se muovirasiassa oleva plussanavasta lähtevä johto menee akun plussalle...?

            e: niin vai pitääkö se sitten kuitenkin virrat autossa "päällä" ?.

            Comment

            • buksin-1
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 4592
              • Keski-Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by BMW525Xda View Post
              Tähän kyllä kaipaisin hieman selvitystä miksi pitää koodata jos akku on täysin 1/1 samanlainen ?
              Silloin riittää rekisteröinti
              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
              SISUSTAT modaukset

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by buksin-1 View Post
                Silloin riittää rekisteröinti
                No miksi pitää rekisteröidä ?

                Otetaan esimerkki, pitääkö akunnanavan liittimen irroituksen jälkeen rekisteröidä uudelleen akku....lähettääkö akku jotain koodia virtapiiriin ?.

                Mitään en mistään ymmärrä mutta jotenkin luulen että akku on kasa "tyhmää" lyijyä...en ole toistaiseksi löytänyt mitään koodiakaan akun kyljestä joka syöttää järjestelmään.

                Mihin nämä rekisteröinnit ja koodaukset vaikuttavat, huoltokirjaan ?

                Last edited by BMW525Xda; 12-01-2015, 11:13.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Siksi että IBS optioi latausta ja mm. ei lataa akkua liian täyteen.
                  Se laskee akun kapasiteetin (näkee mm. impalla)
                  ja jos sinne nakataan uus akku niin ei se sitä älyä ja ei lataa akkua täyteen...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Siksi että IBS optioi latausta ja mm. ei lataa akkua liian täyteen.
                    Se laskee akun kapasiteetin (näkee mm. impalla)
                    ja jos sinne nakataan uus akku niin ei se sitä älyä ja ei lataa akkua täyteen...
                    Sorry että jankkaan, mutta tuntuu hieman erikoiselle varsinkin jos akku on 1/1.

                    Onhan kuitenkin latausjännitteen säädin olemassa, onhan ?
                    Ei kai latausta ole sidottu ennalta syötettyihin raja-arvoihin, akutkin ovat yksilöitä. Luulisi olevan "hetkelliseen" tietoon perustuvaa latauksen ja varauksen haistelua. En oikein uskoisi että latausta olisi paljon ihmeemmin automatisoitu kuin normi laturinkaan toiminta...

                    Comment

                    • Jolli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2556
                      • Virolahti

                      #11
                      Veikkaan että autolle on hyvä kertoa että millon akku on vaihdettu, vaikka olis 1:1, tietää sitten seuraava omistaja että millon on vaihdettu. Ei autocomilla saa ainakaan muuta tietoa syötettyä kuin Ah tieto ja AGM vai ns. normaali.
                      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                      PM tavoittaa, puhelimella ei.

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2855
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Sorry että jankkaan, mutta tuntuu hieman erikoiselle varsinkin jos akku on 1/1.

                        Onhan kuitenkin latausjännitteen säädin olemassa, onhan ?
                        Ei kai latausta ole sidottu ennalta syötettyihin raja-arvoihin, akutkin ovat yksilöitä. Luulisi olevan "hetkelliseen" tietoon perustuvaa latauksen ja varauksen haistelua. En oikein uskoisi että latausta olisi paljon ihmeemmin automatisoitu kuin normi laturinkaan toiminta...
                        Ei se ole yks yhteen, vanhassa ei ole kapasiteettia ja uudessa on. Tuo älylataujärjestelmä nostaa latausjännitettä pikkuhiljaa, samalla kun akun kunto heikkenee. Uutta akkua se sitten taas lataa maltillisemmalla jännitteellä, tämän takia vaihto pitää rekisteröidä. Saat toki tehdä omalle autollesi miten haluat, näin bmw on kuitenkin systeemin suunnitellut ja ilmeisesti muillakin valmistajilla on samat kuviot. Ps. Lataussäädin on, mutta sitä ohjataan aktiivisesti moottorinohjaimen toimesta, säätö perustuu sähkönkulutukseen ja arvioituun akun varaustilaan sekä kuntoon.

                        Tehdaswebaston hälytysrajoja voi todellakin muuttaa ihan merkkihuollostakin löytyvällä testerillä. Vanhaa akkua tämä ei korjaa joten voisi ajatella kyseessä olevan ennemminkin tekohengitys, puhutaan kuitenkin vanhasta akusta jonka kapasiteetti on vähentynyt.

                        Akun vaihto (autossa IBS eli alkaen e9x, e6x):
                        -Jos akun koko ja tyyppi (agm vs tavallinen) pysyy samana -> pelkkä rekisteröinti (inpa, ista, dis, tool32, autocom jne)
                        -Jos koko tai tyyppi muuttuu, tarvitaan lisäksi koodaus (e-sarjaan ncs-expert, f-sarjaan e-sys, ainakin e-sarjaan onnistunee myös autocomilla jne. Ista/p käy molempiin sarjoihin)
                        Last edited by böntti; 13-01-2015, 02:32.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6324
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Kuinka suuri akku tuohon on mahdollista laittaa \ koodata ?
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2855
                            • Tampere

                            #14
                            F1x menee voi koodata seuraavat koot:

                            AGM:
                            70 Ah
                            80 Ah
                            90 Ah
                            105 Ah

                            Tavallinen:

                            70 Ah
                            80 Ah
                            90 Ah

                            Sen akun ei sitten tartte olla just noihin passaava, esim 95 AGM käy aivan hyvin. Noita isoimpia arvoja en kuitenkaan ylittäis, ei välttämättä lataa akkua kunnolla. Jos autossa on varuste "1CD Brake Energy Regeneration" eli jarruenergian talteenotto (taitaa olla kaikissa f-sarjalaisissa?), pitää akkutyypiksi valita ehdottomasti AGM. Lyijyakku ei tietääkseni kestä jatkuvaa noin 80% varaustasoa. Myöskin 3-litraiseen dieseliin (varsinkin jos webasto) laittaisin tuo 105Ah.
                            Last edited by böntti; 14-01-2015, 15:09.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • veku
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6324
                              • P-Pohjanmaa

                              #15
                              Tack böntti, pitääpä metsästää jostain tuore 105A akku tänäkin aamuna 10c pakkasta ja weba pysyi vain ehkä 5 min päällä ja sammui.
                              Käynnistyi ok mutta valitti virran vähyyttä, weban muutoskin vielä tekemättä
                              F11 M550D
                              E39 M5
                              F26 3.0 Da M-Sport
                              E61 535D M-Sport

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎