Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 akun vaihto..koodaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alspe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 3402
    • Tre

    No nyt heitti meilläkin akkuherjaa eikä lähde auto käymään. Webastoa piti käyttää, ilmeisesti se vienyt akun loppuun. Vai onko näissä joku mikä voi jäädä pälle jos sisävaloosaa ei mikään pala yöllä?
    Näyttää preheatingia ja siitä heittää virrat pois. Odotellaan tunti palautuuko lataus yhtään.
    Olikos näiden akunkataus toisella autolla sallittu vai ei? Entä suoraan käynnistys toisella autolla?
    Jos akkulaturia saa käyttää niin saako toista autoa?
    Onko näissä AGM-akku vakiona?
    Voiko akun vaihtaa ja käynnistää ja vasta myöhemmin ajaa koodaukseen?
    G30 520d xDrive
    EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

    Comment

    • bmw323it
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1828
      • N/A

      Originally posted by alspe View Post
      Odotellaan tunti palautuuko lataus yhtään.
      Tuskin.

      Olikos näiden akunkataus toisella autolla sallittu vai ei? Entä suoraan käynnistys toisella autolla?
      Jeps. Ohjekirjan mukaan konehuoneen terminaalien kautta.
      Voiko akun vaihtaa ja käynnistää ja vasta myöhemmin ajaa koodaukseen?
      Jeps. Akunvaihto kannattaa ilmoittaa autolle vaihdon yhteydessä, sillä sen osaa/pystyy tekemään melkein korjaamo kuin korjaamo. Kapasiteetin koodaus sitten heti kun pystyy.
      Nyt:
      BMW 530e (g30)
      BMW 335i (e90)
      BMW 323iC (e36)
      BMW 850i (e31)
      Golf GTE
      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

      Comment

      • alspe
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 3402
        • Tre

        Onko näissä AGM-akku alkuperäisenä ja akku missä fyysisesti? Laturi (jeesuksen aikainen, ei AGM) löytyisi, mutta ei käynnistyskaapeleita.
        Onko parempi ostaa kaapelit kuin ladata ties millä laturilla?

        Miten autolle kerrotaan akun vaihto, siis kotiolosuhteissa? Mitään vikaakoodinlukijaa tms. mulla ei tässä ole.

        Entä uuden akun tyyppi, onko AGM ainoa harkittava vaihtoehto? Motonetin Sneideria saisi melkein kaksi sillä hintaa kuin yhden AGM Exiden.
        Last edited by alspe; 25-02-2018, 14:41.
        G30 520d xDrive
        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

        Comment

        • Heksunaattori
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 60
          • Tuusula

          Originally posted by alspe View Post
          Onko näissä AGM-akku alkuperäisenä ja akku missä fyysisesti? Laturi (jeesuksen aikainen, ei AGM) löytyisi, mutta ei käynnistyskaapeleita.
          Onko parempi ostaa kaapelit kuin ladata ties millä laturilla?

          Miten autolle kerrotaan akun vaihto, siis kotiolosuhteissa? Mitään vikaakoodinlukijaa tms. mulla ei tässä ole.

          Entä uuden akun tyyppi, onko AGM ainoa harkittava vaihtoehto? Motonetin Sneideria saisi melkein kaksi sillä hintaa kuin yhden AGM Exiden.
          On AGM-akku alkuperäisenä ja sijaitsee takakontissa. Virtaa annettava kuitenkin konehuoneen +/- navoista.

          Tietääkseni ihan ilman carlya tai mitään ei tuo akunvaihdon ilmoittaminen onnistu kotioloissa.
          F10 525dA -10
          E90 320dA -09
          E36 320i -95
          E60 525dA -05

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            No nin, hyvä. Haen kaapelit ja laitan auton käymään toisella.

            Olikos AGM-akku siitä hyvä että se kestää paremmin putkia kuin tavisakku? Täytyy vissiin latailla akku ajolla täyteen ja katsoa miten kestää.
            Olen kuullut, että webasto syö akun mutta en ole keksinyt omasta päästä mikä sirllä akun syö? 100W puhaltimelle ja kiertopumpulle on 8A virtaa eli 30minuutissa 4Ah. Puolikuntoisen akun varauksesta tuo on 10%.
            Vai onko webaston kulutus jotain ihan muuta 100W sähköä?
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              Originally posted by alspe View Post
              Täytyy vissiin latailla akku ajolla täyteen ja katsoa miten kestää.
              Olen kuullut, että webasto syö akun mutta en ole keksinyt omasta päästä mikä sirllä akun syö? 100W puhaltimelle ja kiertopumpulle on 8A virtaa eli 30minuutissa 4Ah. Puolikuntoisen akun varauksesta tuo on 10%.
              Vai onko webaston kulutus jotain ihan muuta 100W sähköä?
              Taitaa ne auton sisätilankin puhaltimet jotain sähköä syödä... Eikös joku nyrkkisääntö ole joskus ollut että yhtäpaljon ajoa kuin webaston käyttöä niin akku pysyy tolpillaan? Tosin nyt jouduin itsekin laittamaan auton laturinperään kun pakkaset ovat jatkuvasti yli kymmenen asteen. Muuten jää auto käynnistymättä.

              Katselin muuten joskus jotain livedataa autosta liittyen akun varaukseen. Tuolla oli kohta jossa luki alhaisimmaksi käynnistyvyydeksi noin 40% akunvaraus. Tiedä sitten mistä tuo on päätelty vai ymmärtääkö tuo härveli käynnistysvirran ja jännitteen suhteesta jotenkin että koska akku kyykähtää.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                Originally posted by fraatti View Post
                Taitaa ne auton sisätilankin puhaltimet jotain sähköä syödä... Eikös joku nyrkkisääntö ole joskus ollut että yhtäpaljon ajoa kuin webaston käyttöä niin akku pysyy tolpillaan? Tosin nyt jouduin itsekin laittamaan auton laturinperään kun pakkaset ovat jatkuvasti yli kymmenen asteen. Muuten jää auto käynnistymättä.

                Katselin muuten joskus jotain livedataa autosta liittyen akun varaukseen. Tuolla oli kohta jossa luki alhaisimmaksi käynnistyvyydeksi noin 40% akunvaraus. Tiedä sitten mistä tuo on päätelty vai ymmärtääkö tuo härveli käynnistysvirran ja jännitteen suhteesta jotenkin että koska akku kyykähtää.
                Puhaltimen ja kiertopumpun mainitsinkin jo. (Pienehkö OK-talon IV-koneen puhallin on luokkaa 100W eli luulisi autossa olevan noin 20-30W tms.)
                Joo, sellaista olen kuullut, että 30min webastoa ja 30min ajoa.

                Peräkontissa näytti olevan musta Professional Powerline AGM -akku, 95Ah ja 850A muistaakseni. Valmistuspäivää en akusta löytänyt.

                Auto lähti eilen viimeinen startille kun oli ladannut sitä lähes tunnin toisen käynnissäolevan auton akusta. Sitä ennen varoitteli vaan kokoajan "charge battery", "preheating, wait" ---> ja sitten virrat pois eli ei yrittänyt startata. Jotenkin kumma sattuma on se, että öljynvaihdon service tuli juuri samaan aikaan 0km kohdille kun auto sitten ei käynnisty.
                Toinen spookyhomma oli sellainen kun auto ei vaan käynnisty, kerran vielä katson, että vaihde oli varmasti P-asennossa sekä katsoin käsijarrun joka oli pois päältä (onko ehkä mennyt automaattisesti pois jos tarvisi hinausta?). Vedin käsijarrun päälle ja sen jälkeen ekasta käyntiin. Vaikuttaako käsijarru tuohon vai pitääkö Mulderille soitella?

                Tänään käynnistin auton lämmittämättä -11C kelillä, hyvin lähti. Auton lepojännite oli illalla vajaan tunnin seisomisen jälkeen 12,90V ja aamulla 12,50V eli käsittääkseni ollaan jännitteen puolesta juuri siinä alueella että ei kokonaan kaput akku, mutta selvästi ikääntynyt.
                Huomenna pitänee kokeilla miten kestää Webastoa vaikka alkuun 10-15min lämmitystä, sen verran että isommat kuurat sulaa lohkon kyljestä. Taas seuraavat 4vrk näyttää putoavan ~-20C paikkeille.

                Miten akun vaihto käytännössä siis menee? Saako sen vaihtaa aivan normaaliin tapaan, kaapelit irti ja suojaus, akku pois ja uutta tilalle?
                Sitten myöhemmin mennä koodauttamaan uusi akku jotta tieto jää rekisteriin ja lataus menee oikein?
                Niin ja vielä yksi, ovatko AGM-akut niin vajaita, että ne pitää erikseen AGM-laturilla ladata kuten ainakin Motonetin sivu väittää? Ilmeisesti saa kuitenkin ladata tavallisella laturilla kunhan ei jätä ylilaataantumaan?
                95Ah AGM-akut Exide (Motonet) ja Biltema 199€. EDIT: jaa Exidet ei oota ja Biltemassa 4-vuoden takuu...
                Last edited by alspe; 26-02-2018, 09:12.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17528
                  • Turku

                  Vastaan akunvaihtoon: Kyllä, voit vanhaan tapaan vaihtaa akun uuteen. Sen jälkeen kerrotaan se tietokoneella autolle (joku harrastaja voi tehdä). Koodaus erikseen vielä, jos koko vaihtuu.

                  Itse olen AGM-akkuja ladannut pääsääntöisesti ennen käyttöönottoa ja Ctekin siihen tarkoitetulla laturilla. Uskoisin, että kaupasta ostettaessa on kuitenkin tarpeeksi virtaa, vaikka suoraankin laittaisi paikalle.
                  Näillä mennään:
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Jorma1
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 77

                    Akun vaihto

                    Vuoden 2012 mallin F11, vaihdatin alkuperäisen akun viime perjantaina. Yllättäen autossa oli 80Ah akku, mutta tukkurit tarjosi vain 95Ah tai 105Ah. Tämä selvisi vasta kun uusi akku oli korjaamon lattialla ja Bosch testeri autossa kiinni.
                    Koska akku vaihdettiin ei-BMW korjaamolla, ei testeri osannut vaihtaa akun kapasiteettia. Nyt autossa on Varta 95Ah akku, mutta auton systeemissä edelleen alkuperäinen 80Ah. Tilasin Carlyn.
                    Oletan, että Carly Pro:lla saa jarrutusenergia talteenoton koodattua pois. Olen kuullut, että uudet BMW akut on 92Ah, ei 95Ah. Pitäisikö koodata 105Ah? Koolla ei taida olla jarrutusenergian poiston jälkeen niin väliä?

                    Pyytäisin kommentteja jos minulla on vääriä käsityksiä ja otan mielelläni neuvoja vastaan.

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1400
                      • Kuopio

                      Oma 2v uusi 105aH agm akku oli ihan kyykyssä taas vaikka välillä roikottaa 10A degan laturissa. Vein liikkeeseen testattavaksi ja oli ihan sippi. Koettavat elvyttää sykleillä. Exiden paras.. jos ei tokene niin merkki vaihtuu ja laitan sen akunlämmittimen kans..
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17528
                        • Turku

                        Originally posted by Ceeray View Post
                        Oma 2v uusi 105aH agm akku oli ihan kyykyssä taas vaikka välillä roikottaa 10A degan laturissa. Vein liikkeeseen testattavaksi ja oli ihan sippi. Koettavat elvyttää sykleillä. Exiden paras.. jos ei tokene niin merkki vaihtuu ja laitan sen akunlämmittimen kans..
                        Ohhoh. Itsellä nyt vuoden ollut ( 2 vuotta vanha, oli hetken E61:ssä) vuoden verran Boschin 105Ah akku ja hyvin on Etelän pakkassissa pelannut (kylmin -22 astetta).

                        Edit: Odotetusti E81 akku kyykkäsi eilen kahden päivän pakkasessa seisonnan jälkeen. Paikalla orkkis 80Ah AGM. Lähin Exide Motonetissa löytyy Salosta....
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • suppari
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 4049
                          • Turku

                          Exidet on vuosia ollut jo ihan kuraa, en itse uskalla edes myydä niitä.

                          Jos Laku ajelee turussa päin niin 80ah vartaa hyllyssä!
                          sigpic
                          P:0409699000

                          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                          huollot/korjaukset!

                          BMW E&F sarjaan.
                          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17528
                            • Turku

                            Originally posted by suppari View Post
                            Exidet on vuosia ollut jo ihan kuraa, en itse uskalla edes myydä niitä.

                            Jos Laku ajelee turussa päin niin 80ah vartaa hyllyssä!
                            Sait privaa.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Juspa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1239
                              • Pori

                              Mitä varten se 12Ah pikkuakku on?
                              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                              Ex.
                              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                              E90 320d -05 Schwartz 2
                              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                              E36 352i -91 Diamantschwartz

                              Comment

                              • jiivee530d
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2013
                                • 400
                                • pohjois-savo

                                miten tuo jarruenergian talteenoton pois koodaaminen tehdään istalla?

                                jos joku vittiis laittaa ohjeet siihen nii sais pois ja loppus mahdollisesti akun herjaaminen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎