Originally posted by Laku
View Post
Ensinnäkin AGM akkuja voi ladata korkeammilla jännitteillä, siksi autolle kerrotaan että siinä on AGM akku. Ja AGM akkua voi ladata CTekin lumihiutale asennossa, se on ihan käyttöohjeessa mainittu.
Sitten tuo akun koko, älykäs lataus perustuu ensisijaisesti erittäin tarkkaan jännitteen (voltit) mittaukseen ja jännitteen muutosnopeuksiin, ja lisäksi voidaan mitata virtaa (ampeerit) shunttivastuksen yli niin kuin bemarin IBS tekee. Virtamittauksen pohjalta voi arvioida paljon akkua on purettu ja ladattu ja sitä tietoa voi verrata akun kokoon. Mutta loppupelissä akun napajännite kertoo tarkimman tiedon akun varaustilanteesta. IBS:llä on varmasti parametrit sen mukaan mitä autolle on kerrottu akun koosta ja latausta ohjataan sen mukaan. En tiedä onko IBS määräävänä parametrina jännite vai virta, mutta jos autossa on isompi akku mitä sinne on koodattu niin eipä taida täyteen mennä...
Comment