Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 akun vaihto..koodaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    #61
    Originally posted by Laku View Post
    Btw. edellä mainitsemani akkukauppias oli sitä mieltä, ettei BMW tiedä akun koosta, vaan lataa sen aina täyteen. Täältä saamani tiedon mukaan olin toisessa käsityksessä. Esimerkki: E61 535d suurin koodattava AGM-akku oli 95Ah. Jos laittaa 105Ah, ei lataa täyteen? Kauppiaan mukaan lataisi.
    No jaa, akkukauppias osittain oikeassa, mutta myös vähän väärässä...
    Ensinnäkin AGM akkuja voi ladata korkeammilla jännitteillä, siksi autolle kerrotaan että siinä on AGM akku. Ja AGM akkua voi ladata CTekin lumihiutale asennossa, se on ihan käyttöohjeessa mainittu.
    Sitten tuo akun koko, älykäs lataus perustuu ensisijaisesti erittäin tarkkaan jännitteen (voltit) mittaukseen ja jännitteen muutosnopeuksiin, ja lisäksi voidaan mitata virtaa (ampeerit) shunttivastuksen yli niin kuin bemarin IBS tekee. Virtamittauksen pohjalta voi arvioida paljon akkua on purettu ja ladattu ja sitä tietoa voi verrata akun kokoon. Mutta loppupelissä akun napajännite kertoo tarkimman tiedon akun varaustilanteesta. IBS:llä on varmasti parametrit sen mukaan mitä autolle on kerrottu akun koosta ja latausta ohjataan sen mukaan. En tiedä onko IBS määräävänä parametrina jännite vai virta, mutta jos autossa on isompi akku mitä sinne on koodattu niin eipä taida täyteen mennä...

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2098
      • *

      #62
      Eli onko mitenkään mahdollista saada autoa lataamaan akku täyteen, uusi 95Ah akku tuli orkkis 90Ah tilalle? Onhan tuo ihan järjetöntä jos kapasiteetista on käytössä vain jotain 80% :think

      Autolle on kerrottu että uusi akku on vaihdettu, ja listalla oli vain 90Ah ja 105Ah, ja isompi ei ainakaan minun autoon mahtunut paikalleen.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • HV530XD
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 399
        • Lappeenranta

        #63
        Originally posted by Driver22 View Post
        Eli onko mitenkään mahdollista saada autoa lataamaan akku täyteen, uusi 95Ah akku tuli orkkis 90Ah tilalle? Onhan tuo ihan järjetöntä jos kapasiteetista on käytössä vain jotain 80% :think

        Autolle on kerrottu että uusi akku on vaihdettu, ja listalla oli vain 90Ah ja 105Ah, ja isompi ei ainakaan minun autoon mahtunut paikalleen.
        No koodaa se jarruenergian talteenotto pois. Miksi et ettiny sellaista 105Ah AGM akkua mikä mahtuu, kyllä niitä on useita markkinoilla? 105Ah akku ja jarruenergian talteenotto pois päältä ni kyllä toimii...

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2098
          • *

          #64
          Liian pitkiä, ei mahdu. Kaikki 105ah agm akut mitä täältäpäin löytyi oli 39cm pitkiä ja 35cm on maksimi minun auton kiinnikkeille, ja purkkaviritelmiä en tee. Taitaa olla aikalailla standardeja nuo akkujen koot.

          Voitko laittaa linkkiä 35cm pitkään 105Ah agm akkuun?
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • pyyn0
            BTCF Member
            • Jun 2008
            • 1053
            • Fin

            #65
            Originally posted by HV530XD View Post
            No koodaa se jarruenergian talteenotto pois. Miksi et ettiny sellaista 105Ah AGM akkua mikä mahtuu, kyllä niitä on useita markkinoilla? 105Ah akku ja jarruenergian talteenotto pois päältä ni kyllä toimii...
            Tämä. Itseltä nappasin jarruenergian talteenoton pois niin loppu akkuongelmat kuin seinään ja tuntuu että auto rullaakin paremmin.(Voi olla kyllä omaa kuvitelmaakin)

            Originally posted by Driver22 View Post
            Liian pitkiä, ei mahdu. Kaikki 105ah agm akut mitä täältäpäin löytyi oli 39cm pitkiä ja 35cm on maksimi minun auton kiinnikkeille, ja purkkaviritelmiä en tee. Taitaa olla aikalailla standardeja nuo akkujen koot.
            Vähän outoa on että ei mahdu kun Realoem ja BMWfan tarjoaa F11 ja F10 105ah agm akkua ( 61217604808) joka on 39 pitkä.
            -BMW F11 530xd -12
            -BMW E60 530dA -04
            -BMW E23 735iA -85
            Ex
            -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
            -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
            -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
            -BMW E39 528i 96

            Comment

            • Fabsu
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1754

              #66
              Kyllä menee 39 cm pitkä paikalleen. Siirtää vaan sen akun kiinnikkeen sinne ulommaiseen reikään.
              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
              e30 318i -88

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                #67
                Originally posted by Driver22 View Post
                Liian pitkiä, ei mahdu. Kaikki 105ah agm akut mitä täältäpäin löytyi oli 39cm pitkiä ja 35cm on maksimi minun auton kiinnikkeille, ja purkkaviritelmiä en tee. Taitaa olla aikalailla standardeja nuo akkujen koot.

                Voitko laittaa linkkiä 35cm pitkään 105Ah agm akkuun?
                Eikös se toisen reunan toppari ole asennettavissa akun koon mukaan? 39cm akku menee kun laittaa sen topparin uloimpaan reikään? En nyt satavarmasti muista, mutta semmoinen mielikuva mulla on että sille "lattiassa" olevalle topparille on useampi reikä mihin sen saa ruuvattua.

                Comment

                • Driver22
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2098
                  • *

                  #68
                  Joo tiedossa on että autoon realoem tarjoaa myös 105Ah vaihtoehtoa. Auton menosuuntaan katsottuna akun vasemmalla puolen lattiassa on kiinteä tuki akulle jota ei voi muuten muokata kuin rautakangella vääntämällä. Jos sitä ei väännä/käännä niin tuo 395mm pitkä isompi akku ottaa oikealle seinään kiinni eikä sinne enää saa orkkistukea paikalleen millään kun ei siellä ole kuin yksi kiinnitysreikäkohta sille. Tätä ihmeteltiin jo tuolla toisessa akkutredissä. Mielellään olisin ostanut sen 105Ah akun ja liikkeen myyjä olisi mielellään minulle sellaisen myynyt, mutta todettiin että ei mahdu ja kyllä hyvä 95Ah pitäisi riittää aivan täysin, Vartan AGM tuli paikalleen.
                  Last edited by Driver22; 11-11-2017, 10:44.
                  F31 330D Xdrive M-Sport

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17528
                    • Turku

                    #69
                    Kuten aiemmin kirjoitin, omassa autossani oli alkuperäinen 105Ah ja sellainen siellä viime tammikuussa uusikin laitettiin.
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • touring39
                      BTCF Member
                      • May 2005
                      • 3901
                      • Kaarina

                      #70
                      Originally posted by Laku View Post
                      Kuten aiemmin kirjoitin, omassa autossani oli alkuperäinen 105Ah ja sellainen siellä viime tammikuussa uusikin laitettiin.
                      F11 mahtuu toi isompi. F10 ei. Sillai joku Boschin appikin sen näyttää.
                      Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                      Ex:
                      e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                      Comment

                      • Fabsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1754

                        #71
                        Originally posted by touring39 View Post
                        F11 mahtuu toi isompi. F10 ei. Sillai joku Boschin appikin sen näyttää.
                        Ei pidä paikkaansa. Juuri kuukausi takaperin laitettiin kaverille 105 Ah AGM paikalleen F10 530D:ehen, itse vielä koodasin hänelle tuon akun vaihdon.
                        AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                        ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                        e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                        e30 318i -88

                        Comment

                        • Gräns
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2013
                          • 72
                          • Pohjanmaa

                          #72
                          Onko muilla tehnyt huonolla akulla sitä, että farmarin takalasi aukee, kun kytkee P päälle tai pois päältä? Yleensä akkuherja tulee samaan aikaa, mutta ei aina. Oon nyt pari kertaa akkua ladannut, mutta näytti olevan alkuperäinen akku paikaallaan, joten tuskin muuta vaihtoehtoa kuin käydä hakemassa uusi.

                          Comment

                          • JiiVee92
                            BTCF Member
                            • Mar 2017
                            • 931
                            • Kouvola/Myllykoski

                            #73
                            Missä vaiheessa (jännite) f11 pitäisi alkaa valittelemaan akun vähyyttä?
                            EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                            NYT: E61 530xd -08 käyttis
                            Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                            Comment

                            • tmth
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 2194
                              • Kangasala

                              #74
                              Vaihtelin eilen akun autooni. Se oli saman kokoinen kuin entinenkin.
                              Ongelmia tuotti lähinnä osaamattomuuteni istan kanssa.

                              Tälläisen ilmoituksen sain. Se ehkä lopulta nyt onnistui?


                              Ainakin lautausjännite alkoi vaihtelemaan moottorijarrutuksen mukaan. Ennen ei ollut huomattavaa eroa. Nyt Nousee 14,8 volttiin kun päästää kaasun. Muuten oli siinä 14,3 pintaan.
                              Last edited by tmth; 27-11-2017, 15:26.

                              F10 & R55
                              ex:
                              E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10941
                                • Joensuu

                                #75
                                Originally posted by tmth View Post
                                Vaihtelin eilen akun autooni. Se oli saman kokoinen kuin entinenkin.
                                Ongelmia tuotti lähinnä osaamattomuuteni istan kanssa.

                                Tälläisen ilmoituksen sain. Se ehkä lopulta nyt onnistui?


                                Ainakin lautausjännite alkoi vaihtelemaan moottorijarrutuksen mukaan. Ennen ei ollut huomattavaa eroa. Nyt Nousee 14,8 volttiin kun päästää kaasun. Muuten oli siinä 14,3 pintaan.
                                Kyllähän tuossa lukee, että onnistuneesti ilmoitettu. Eli pitäisi olla kunnossa.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎