Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 madaltavat jousilautaset sekä eri jousivaihtoehdot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3747
    • Kajaani

    Originally posted by Istandam View Post
    Mites onko tuota käytännössä huomannut mitenkään?
    En ole huomannut a)yhtään b)mitään.

    Comment

    • kmr
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 175
      • Turku / Kotka

      Originally posted by alttu View Post
      Alla ensimmäinen F11 xDrive m-sport ilman DD/AD alusta lisukkeita ja alusta tuntuu todella pintakovalta ja muutenkin ei niin mukavalta. Eli kun kyseessä nelikko m-sport niin jousitus käsittääkseni on täysin vakio? Onko kukaan tehnyt vastaavaan perus alustalla olevaan päivitystä esim. Eibachin pro-kitillä (-30mm), muuttuuko alusta entistä huonommaksi vai kenties paremmaksi?

      Vaihdatin tuossa pari päivää sitten vastaavaan autoon ilman DD/AD Eibachin Pro-kitin -30mm ja takapäätä säädettiin n. 25mm alas. En ole mitannut korkeuksia ennen tai jälkeen, mutta nelikko tippui mukavasti ja ajettavuus on mielestäni jopa parempi kuin ennen. Alusta jämäköityi, mutta toimii vakioiskareilla, eikä pintakovuus ainakaan lisääntynyt. Eikä vetele vakio 18" rengastuksella. Etu camberit muistaakseni lapussa 35' pakkasella, mutta ohjearvojen sisällä.
      F11 530Xd M-sport
      ex. E92 325d -07
      ex. E30 320tic -87

      Comment

      • Terou
        BTCF Member
        • May 2005
        • 791
        • Tampere

        Laitoin F10:iin eteen nuo Eibach Pro -30mm jouset ja aikalailla sen verran se tippui. Alkuperäiset jouset oli normaalit, korkeus oli ennen n. 400mm ja nyt n. 370-375mm. EDC-iskareilla piti alatukivarsi irroittaa, muuten ei mahtuneet tulemaan kun se iskarin elektroniikkamutikka ahdisti.
        Takajousetkin olisi laatikossa odottamassa, mutta tällä hetkellä on fiilis että en edes vaihda niitä, takapään korkeus orggisjousilla n. 385mm.
        Pitikö tuota EDC-alustaa jotenkin testerillä kalibroida, tarvinnee ISTA P:n? ISTA D löytyy ja E-Sys. En ole tosin kalibroinnin tarvetta huomannut.
        E46 M3 perän lukkoyksikkö
        Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

        www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          Originally posted by Terou View Post
          Laitoin F10:iin eteen nuo Eibach Pro -30mm jouset ja aikalailla sen verran se tippui. Alkuperäiset jouset oli normaalit, korkeus oli ennen n. 400mm ja nyt n. 370-375mm. EDC-iskareilla piti alatukivarsi irroittaa, muuten ei mahtuneet tulemaan kun se iskarin elektroniikkamutikka ahdisti.
          Takajousetkin olisi laatikossa odottamassa, mutta tällä hetkellä on fiilis että en edes vaihda niitä, takapään korkeus orggisjousilla n. 385mm.
          Pitikö tuota EDC-alustaa jotenkin testerillä kalibroida, tarvinnee ISTA P:n? ISTA D löytyy ja E-Sys. En ole tosin kalibroinnin tarvetta huomannut.
          Kaikki kalibroinnit pitäisi onnistua ISTA-D:llä. ISTA-P on sitten softapäivityksiä/koodauksia varten.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • jkf
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 38
            • Rauma

            Onko joku vaihtanut madaltavat jousilautaset nelivetoon eli sopivatko siihen tolppaan?

            Comment

            • Henkka76
              Bimmer Rookie
              • Feb 2017
              • 34
              • Häme

              Tänään sain vihdoin asennettua autooni naapurini suosiollisella avustuksella madaltavat jousilautaset. Lopputuloksesta tuli ihan sellainen mitä olin hakemassakin, eli se pieni keuliminen jäi pois. Pyörän navan ja kaaren väli oli vakiolautasilla 395mm ja supersportin lautasilla 375mm. Takana toinen puoli on 370mm ja toinen puoli 380mm joten tietokoneella pitänee oikaista. Auto on F11 takaveto vakioalustalla. Kiinnitittekö huomiota kun lautasia vaihdoitte, että oliko vakiolautaset tiukempia sovitukseltaan? Minulla oli nämä uudet lautaset hieman yli millin väljemmät sisähalkaisijaltaan kuin alkuperäiset ja sen kyllä huomasi asentaessa. Kai ne sinne sitten kiristyvät.:think

              Comment

              • alpo77
                Newbiemmer
                • May 2009
                • 27
                • turku

                Laitoin F11 530d -2014 Eibachin -30mm jouset,mielestäni auto ei tippunut laisinkaan alkuperäisiin M-Sport jousiin nähden..Nyt etukaaren ja navan välinen mitta 380mm,mikä mahtaa mätätä?osaako joku neuvoa?Pitänee varmaan asentaa eibachin jousten lisäksi madaltavat jousikupit..

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17508
                  • Turku

                  Originally posted by alpo77 View Post
                  Laitoin F11 530d -2014 Eibachin -30mm jouset,mielestäni auto ei tippunut laisinkaan alkuperäisiin M-Sport jousiin nähden..Nyt etukaaren ja navan välinen mitta 380mm,mikä mahtaa mätätä?osaako joku neuvoa?Pitänee varmaan asentaa eibachin jousten lisäksi madaltavat jousikupit..
                  En ihmettele, itse laitoin juuri H&R -35mm ja aika vähän sekin laski. Takapää laitettiin vain takakulmat balanssiin, jäi oikeastaan msportkorkeuteen. Taisi olla jotain 370mm minulla. Nelipyöräsäätö taas tehty, joten näillä mennään. Ei tarvitse ainakaan pelätä M5 vanteiden ottamista kiinni kaariin.
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Puuankkuri
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 161
                    • Ylöjärvi

                    Olikos se nyt niin että jos kulkineessa on EDC niin madaltavia yläjousilautasia ei tartte haaveilla asentavansa...:think
                    Oli miten oli mutta näin on

                    Comment

                    • Radon
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 463
                      • Suomi-Finland

                      Miten olette jousien TIS ohjeen "suuntauksen" tehneet? vai onko oikeasti merkitystä ajettavuuteen. Meneekö ok jos tarkasti vaan laittaa kuten on alkuperäisetjouset olleet.

                      https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...rut/1VnYuXTycM eli tästä ohjeen jutusta kyse, kyseiset tarvikkeet ainakin ostettavaksi turhan arvokkaat, jollei sitten ole kellään lainaksi tarjota?
                      Last edited by Radon; 26-06-2017, 00:02.

                      Comment

                      • pyyn0
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 1053
                        • Fin

                        Originally posted by Radon View Post
                        Miten olette jousien TIS ohjeen "suuntauksen" tehneet? vai onko oikeasti merkitystä ajettavuuteen. Meneekö ok jos tarkasti vaan laittaa kuten on alkuperäisetjouset olleet.

                        https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...rut/1VnYuXTycM eli tästä ohjeen jutusta kyse, kyseiset tarvikkeet ainakin ostettavaksi turhan arvokkaat, jollei sitten ole kellään lainaksi tarjota?
                        Itse tein niin että iskarin alapäähän laitoin pitkän tangon pultinreijän läpi.
                        Yläpään pultteja vasten laitoin mitan ja katsoin silmällä että alapään tanko ja mitta on keskenään suorassa. (kummatkin vaakasuorassa)
                        En tiedä ajettavuudesta, mutta tolppaa ei saa paikalleen jos ei ole ylä ja alapää linjassa.

                        Last edited by pyyn0; 27-06-2017, 12:41.
                        -BMW F11 530xd -12
                        -BMW E60 530dA -04
                        -BMW E23 735iA -85
                        Ex
                        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                        -BMW E39 528i 96

                        Comment

                        • Radon
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 463
                          • Suomi-Finland

                          Originally posted by pyyn0 View Post
                          Itse tein niin että iskarin alapäähän laitoin pitkän tangon pultinreijän läpi.
                          Yläpään pultteja vasten laitoin mitan ja katsoin silmällä että alapään tanko ja mitta on keskenään suorassa. (kummatkin vaakasuorassa)
                          En tiedä ajettavuudesta, mutta tolppaa ei saa paikalleen jos ei ole ylä ja alapää linjassa.
                          Noniin tuli etutolpat vaihdettua ja todettua että aivan loppu/vetelät oli vanhat iskarit vaikkei vuotaneet olleetkaan, 150tkm ilmeisesti nykyiskareille jo liikaa.

                          Mitä tuohon asentoon tulee niin omat ei olleet noin suorassa linjassa vaan hieman vinossa, samassa asennossa pistin uudet paikalleen. Oma auto 2011/4. Ihmetyttää kyllä tuo ohje että eri vuosimalleissa tulisi eri asentoon, onko noissa sitten iskaritornit/pultinreijät eri kohdissa.

                          Comment

                          • Lallevihtinen
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2006
                            • 690
                            • Tampere

                            Onkos kellään jääny nurkkiin ylimääräseks F11 530dx m-sportista peräisin olevia etujousia?
                            sigpic
                            BMW E93 335i & BMW M550Dx
                            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                            Comment

                            • TuomasTee
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 529
                              • Kotka

                              Eikös se ollut niin että M-sportinkaan yhteydessä ei nelikkoon saanut tehtaalta muita jousia kuin vakiokorkuiset. Vai onko nelivedon ja M-sportin takia jouset muulla tavalla erilaiset?
                              BMW F15 X5 M50d -14

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6324
                                • P-Pohjanmaa

                                Originally posted by Lallevihtinen View Post
                                Onkos kellään jääny nurkkiin ylimääräseks F11 530dx m-sportista peräisin olevia etujousia?
                                mulla olisi 535d F11 takavedon jouset
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎