Announcement

Collapse
No announcement yet.

F1X Webaston viat, korjaukset ja muut murheet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vmslehtinen
    Newbiemmer
    • Mar 2015
    • 12
    • Finland

    Originally posted by fraatti View Post
    Korjataan hiukan. Bemari ei myy kyseiseen webastoyksikköön osia. Ympärillä olevia kilkkeitä kylläkin.


    Webaston malli on termotop evo ja siihen saa varaosia muualta kuin bemarilta riippuen mitä siitä on rikki. Tässä varaosaanron perusteella haku jossa näkyy että kyseessä termotop evo. Ohjausyksikköä ei välttämättä saa kuin käytetystä yksiköstä(saattaa vaatia bmwsoftan sisään).


    Ja esim tässä listaus mitä varaosia tuohon saa.


    Firmoilla saattaa esiintyä haluttomuutta tehdä remonttia noihin. Joskus saattaa käydä niin että remontti ei onnistukaan niin kukas sen maksaa? Helpompi paiskata vaan uusi möykky tilalle ja artisti maksaa.
    Thanks. Laitoin marmorille kyselyn tehtaan tuotevastuusta. Webastolta oli sanottu Webaston valtuuttamalle huoltoliikkeelle ettei myydä osia, että marmorin kautta. Mutta epäilisin jos voi ton varmentaa Thermo Topiksi että paja saa sillä osat tilattua. Diagnoosi oireitten perusteella on palopesä tai sen tiivarit....

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      Originally posted by vmslehtinen View Post
      Thanks. Laitoin marmorille kyselyn tehtaan tuotevastuusta. Webastolta oli sanottu Webaston valtuuttamalle huoltoliikkeelle ettei myydä osia, että marmorin kautta. Mutta epäilisin jos voi ton varmentaa Thermo Topiksi että paja saa sillä osat tilattua. Diagnoosi oireitten perusteella on palopesä tai sen tiivarit....
      Tuosta toisesta linkistä:
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Oltsu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 380
        • Paimio

        Osaako joku neuvoa mistä saa webaston lukituksen avattua istassa? Sieltä service puolelta väittää että ei ole lukossa ja Ihka antaa vikakoodin että olisi lukossa. Jostain luin että pitäisi sieltä Ihkan puolelta mennä avaamaan jotenkin?

        Edit:Sieltä service planista sai auki kun meni lisälämmittimen testaukseen.
        Last edited by Oltsu; 27-12-2020, 17:18.
        Ex Bmw's: e30 316i/325i 89', e34 535i 92', e30 325i Cabriolet 87', e46 320dAT 02', e39 530dAT M-sport 02',
        E46 330dT M-sport 03', E91 320dA 06', E91 320dA LCI 08', F11 520dA 11', F31 318dA 16', E39 523iA 98'

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          Huomasin, että omassa webasto taitaa "pätkiä" eli sammua heti tai sitten ei lähde päälle jos akussa on liian alhainen jännite ja tästä ei tule virheilmoitusta mittaristoon käynnistäessä.
          Polttoainetta on tankissa ja kauko-ohjaus pelaa.

          Ajelin eilen 40km motaria turhan takia ja tsekkailin salavalikon kautta system voltagea. Kokoajan jännite oli 14,8V eli laturi hommissaan. Tämä viittaa tietysti siihen, että akussa oli alle 80% latausta.
          Nyt tänä aamuna webasto meni ja jäi päälle.
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            Originally posted by alspe View Post
            Huomasin, että omassa webasto taitaa "pätkiä" eli sammua heti tai sitten ei lähde päälle jos akussa on liian alhainen jännite ja tästä ei tule virheilmoitusta mittaristoon käynnistäessä.
            Polttoainetta on tankissa ja kauko-ohjaus pelaa.

            Ajelin eilen 40km motaria turhan takia ja tsekkailin salavalikon kautta system voltagea. Kokoajan jännite oli 14,8V eli laturi hommissaan. Tämä viittaa tietysti siihen, että akussa oli alle 80% latausta.
            Nyt tänä aamuna webasto meni ja jäi päälle.
            Myös jos polttoaineen merkkivalo palaa niin webasto ei lähde päälle.

            IGR putoaa pois päältä kelien kylmennyttyä (akun lämpötilan laskiessa) eli lataa "täysiä" kokoajan.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • xDrive
              Bimmer Rookie
              • Jan 2020
              • 30
              • Suomi

              Webasto

              Tuossa toisessakin ketjussa ihmettelin webaston lämmitystehoa. Auto siis 535d ja alkuperäinen webasto asennettu hetki sitten. Muutaman asteen pakkasilla tunnusti, että sisätilat ei lämpene kunnolla jo ennen vastuksen asentamista. Sitten kun asensin vastuksen vesiventtiilin tilalle niin ulkona pakkasta -2c ja 15min lämmitystä niin öljyjen ja jäähdytysnesteen lämmöt n.50c, pysyi palttiarallaa samassa 30min jälkeen. Nyt testasin uudelleen kun pakkasta -15c: 15min öljy 35c jäähdytysneste 30c, 30min: öljy 42c jäähdytysneste 38c, 45min: öljy 52c jäähdytysneste 47c, 60min: öljy 59c jäähdytysneste 50c.. sisätilan puhalluksen ohjaa neljänteen pykälään, webaston polttoainepumppu naputtaa koko ajan tiuhasti. Sisätilat haaleat verrattuna aiempiin webastollisiin autoihin. Tunnustaisi, että lämmöt pitäisi nousta korkeammalle? Eihän jollain ois jotain verrokkiarvoja heitellä?
              F11 535d xDrive M-sport -15

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3402
                • Tre

                Originally posted by fraatti View Post
                Myös jos polttoaineen merkkivalo palaa niin webasto ei lähde päälle.

                IGR putoaa pois päältä kelien kylmennyttyä (akun lämpötilan laskiessa) eli lataa "täysiä" kokoajan.
                Juu sen tiedän ja siitä tulee ilmoitus mittaristoon kun käynnistää.
                Jäin vaan miettimään, että onkohan näissä joku logiikka/raja-arvo siten, että webasto sammuu jos jännite vähän liikaa kyykkää? Eilen tosiaan pätki vaikka koitin oven suulta sytytellä 3-4 krt. Kun eilen annoin vähän runtua niin tänään toimia aivan hyvin. Joulun pyhinä ajettu tosi lyhyttä pätkää.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  Originally posted by alspe View Post
                  Juu sen tiedän ja siitä tulee ilmoitus mittaristoon kun käynnistää.
                  Jäin vaan miettimään, että onkohan näissä joku logiikka/raja-arvo siten, että webasto sammuu jos jännite vähän liikaa kyykkää? Eilen tosiaan pätki vaikka koitin oven suulta sytytellä 3-4 krt. Kun eilen annoin vähän runtua niin tänään toimia aivan hyvin. Joulun pyhinä ajettu tosi lyhyttä pätkää.
                  Saattaapi olla. Tuosta polttoainemäärästä ja webaston käynnistämättömyydestä jää itsellä ainakin vikakoodi muistiin. Jos jännite on alhainen niin jäisiköhän siitäkin?
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4629
                    • Tampere

                    Originally posted by xDrive View Post
                    Tuossa toisessakin ketjussa ihmettelin webaston lämmitystehoa. Auto siis 535d ja alkuperäinen webasto asennettu hetki sitten. Muutaman asteen pakkasilla tunnusti, että sisätilat ei lämpene kunnolla jo ennen vastuksen asentamista. Sitten kun asensin vastuksen vesiventtiilin tilalle niin ulkona pakkasta -2c ja 15min lämmitystä niin öljyjen ja jäähdytysnesteen lämmöt n.50c, pysyi palttiarallaa samassa 30min jälkeen. Nyt testasin uudelleen kun pakkasta -15c: 15min öljy 35c jäähdytysneste 30c, 30min: öljy 42c jäähdytysneste 38c, 45min: öljy 52c jäähdytysneste 47c, 60min: öljy 59c jäähdytysneste 50c.. sisätilan puhalluksen ohjaa neljänteen pykälään, webaston polttoainepumppu naputtaa koko ajan tiuhasti. Sisätilat haaleat verrattuna aiempiin webastollisiin autoihin. Tunnustaisi, että lämmöt pitäisi nousta korkeammalle? Eihän jollain ois jotain verrokkiarvoja heitellä?
                    En oo koittanut koskaan kuinka tuo moottori lämpiää. Sen sijaan joskus aikoinaan katsoin kuinka noita vikakoodeja on tallentunut tuonne muistiin webaston käytöstä. Ei siellä näy yli 50 asteen lukemia missään.



                    Tuo saattaa alkaa säätämään webaston tehoakin pienemmäksi jossain kohdassa. Aivan kuin muistaisin että aina polttoainepumpun tikitys ei olisi aivan yhtä kiivasta.

                    Käyttäjällä "janilap" on täällä jossain käyrä kuinka aftemarket webasto lämmittää M57 moottoria. Kyllä siitä varmaan lämpötilojen suhteen voisi saada jotain suuntaa.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • xDrive
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2020
                      • 30
                      • Suomi

                      Originally posted by fraatti View Post
                      En oo koittanut koskaan kuinka tuo moottori lämpiää. Sen sijaan joskus aikoinaan katsoin kuinka noita vikakoodeja on tallentunut tuonne muistiin webaston käytöstä. Ei siellä näy yli 50 asteen lukemia missään.



                      Tuo saattaa alkaa säätämään webaston tehoakin pienemmäksi jossain kohdassa. Aivan kuin muistaisin että aina polttoainepumpun tikitys ei olisi aivan yhtä kiivasta.

                      Käyttäjällä "janilap" on täällä jossain käyrä kuinka aftemarket webasto lämmittää M57 moottoria. Kyllä siitä varmaan lämpötilojen suhteen voisi saada jotain suuntaa.
                      Täytyy etsiä tuo mittaustulos. Tosiaan seurasin koko lämmityksen ajan polttoainepumpun toimintaa ja se kyllä tiuhaan tikitti koko ajan. Tuon tunnin mittaisen lämmityksen jälkeen kävin ajamassa n. 40min testilenkin (80-90kmh maantieajoa), öljyn lämmöt nousi 95c mutta jäähdytysneste pyöri 70-80c, tyhjäkäynnillä pudotti sitten alle 70c. Oireileekohan tässä sitten termostaatti :think
                      F11 535d xDrive M-sport -15

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        Originally posted by xDrive View Post
                        Täytyy etsiä tuo mittaustulos. Tosiaan seurasin koko lämmityksen ajan polttoainepumpun toimintaa ja se kyllä tiuhaan tikitti koko ajan. Tuon tunnin mittaisen lämmityksen jälkeen kävin ajamassa n. 40min testilenkin (80-90kmh maantieajoa), öljyn lämmöt nousi 95c mutta jäähdytysneste pyöri 70-80c, tyhjäkäynnillä pudotti sitten alle 70c. Oireileekohan tässä sitten termostaatti :think
                        No tuo ei ole kyllä missään nimessä normaalia. Reittejä mihin lämpö häviää lienee kaksi. Vaihdelaatikon öljy tai syyläri. Jos epäilet lämpenemistä Webaston kanssakin heikoksi niin eiköhän se syy löydy tuosta normaalista termostaatista. Mulla maantieajossa lämmöt on siinä 89-99 kokoajan. Itseasiassa katsoin tätä sen takia joulunpyhinä että joku mainitsi että moottorin lämpötila laskee kiihdytettäessä. Testasin vielä omaakin autoa ja kyllä ne laski mullakin esim 97 -> 82 jonka jälkeen oli hiljennettävä. Tosin mullakin termostaatti on vanha ja väsynyt.

                        Edit. Se janilap mittaus oli täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...04#post3991804
                        Last edited by fraatti; 06-01-2021, 09:30.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • HV530XD
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2015
                          • 399
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by xDrive View Post
                          Tuossa toisessakin ketjussa ihmettelin webaston lämmitystehoa. Auto siis 535d ja alkuperäinen webasto asennettu hetki sitten. Muutaman asteen pakkasilla tunnusti, että sisätilat ei lämpene kunnolla jo ennen vastuksen asentamista. Sitten kun asensin vastuksen vesiventtiilin tilalle niin ulkona pakkasta -2c ja 15min lämmitystä niin öljyjen ja jäähdytysnesteen lämmöt n.50c, pysyi palttiarallaa samassa 30min jälkeen. Nyt testasin uudelleen kun pakkasta -15c: 15min öljy 35c jäähdytysneste 30c, 30min: öljy 42c jäähdytysneste 38c, 45min: öljy 52c jäähdytysneste 47c, 60min: öljy 59c jäähdytysneste 50c.. sisätilan puhalluksen ohjaa neljänteen pykälään, webaston polttoainepumppu naputtaa koko ajan tiuhasti. Sisätilat haaleat verrattuna aiempiin webastollisiin autoihin. Tunnustaisi, että lämmöt pitäisi nousta korkeammalle? Eihän jollain ois jotain verrokkiarvoja heitellä?

                          Mulla vm-12 535xd ja auto ollut mulla reilut viis vuotta, välin 93tkm->315tkm. Orggiswebasto, ja viileillä keleillä aina päivittäisessä käytössä, tavallisesti kaksi kertaa päivässä. Selkeästi havainnut vuosien saatossa että Weban teho on hiipunut. Ei esim pöhise enää yhtä kovaa kuin aiemmin. Muuten pelaa kyllä hyvin, aina käynnistyy eikä tähän asti ole ollut mitään vikoja. Kaipa weballekin voisi jotain ennakoivaa huoltoa tehdä. Oliko tuo xDriven autoon laitettu alkuperäinen weba siis käytetty? Oliko sille tehty mitään peruskunnostusta?
                          Välillä miettinyt että pitäisikö tuo weba käyttää irti ja putsata tai teettää homma jossain. Vai liekö parempi että ei lähde ehjää korjaamaan... Mutta tosiaan noilla käyttövuosilla ja tunneilla ei ehkä huono juttu jos joku perushuolto tai putsaus tai kunnostus tehtäisiin. Onkos porukoilla kokemuksia ja vinkkejä mitä tuollainen "perushuolto" vois olla? Mitä osia kannattaisi ennakoiden vaihtaa, vai riittäisikö putsaus vaan? Osiahan noihin näyttää hyvin saavan maailmalta.
                          Onko joku tettäänyt ammattilaisella huoltoa ennakoivasti ja mitä on kustantanut?
                          Sitten kysymys Webaston Thermo Test ilmaisesta diagnostiikkaohjelmasta, tuonhan saa netistä ladattua. Pääseekö tuolla näissä F1x vehkeissä kiinni webastoon obd portista, jos on oikenalainen OBD-USB kaapeli? Onko tästä ilmaisohjelmasta kokemuksia?

                          Vähän off-topicina vielä, mulla taitaa olla jonkinlainen ennätys tulossa akun keston kanssa. Vaikka Webasto tosiaan ahkerassa käytössä, niin mulla on vieläkin autossa alkuperäinen agm akku missä leimat syksyltä 2011...

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            Originally posted by HV530XD View Post
                            Mulla vm-12 535xd ja auto ollut mulla reilut viis vuotta, välin 93tkm->315tkm. Orggiswebasto, ja viileillä keleillä aina päivittäisessä käytössä, tavallisesti kaksi kertaa päivässä. Selkeästi havainnut vuosien saatossa että Weban teho on hiipunut. Ei esim pöhise enää yhtä kovaa kuin aiemmin. Muuten pelaa kyllä hyvin, aina käynnistyy eikä tähän asti ole ollut mitään vikoja. Kaipa weballekin voisi jotain ennakoivaa huoltoa tehdä. Oliko tuo xDriven autoon laitettu alkuperäinen weba siis käytetty? Oliko sille tehty mitään peruskunnostusta?
                            Välillä miettinyt että pitäisikö tuo weba käyttää irti ja putsata tai teettää homma jossain. Vai liekö parempi että ei lähde ehjää korjaamaan... Mutta tosiaan noilla käyttövuosilla ja tunneilla ei ehkä huono juttu jos joku perushuolto tai putsaus tai kunnostus tehtäisiin. Onkos porukoilla kokemuksia ja vinkkejä mitä tuollainen "perushuolto" vois olla? Mitä osia kannattaisi ennakoiden vaihtaa, vai riittäisikö putsaus vaan? Osiahan noihin näyttää hyvin saavan maailmalta.
                            Onko joku tettäänyt ammattilaisella huoltoa ennakoivasti ja mitä on kustantanut?
                            Sitten kysymys Webaston Thermo Test ilmaisesta diagnostiikkaohjelmasta, tuonhan saa netistä ladattua. Pääseekö tuolla näissä F1x vehkeissä kiinni webastoon obd portista, jos on oikenalainen OBD-USB kaapeli? Onko tästä ilmaisohjelmasta kokemuksia?

                            Vähän off-topicina vielä, mulla taitaa olla jonkinlainen ennätys tulossa akun keston kanssa. Vaikka Webasto tosiaan ahkerassa käytössä, niin mulla on vieläkin autossa alkuperäinen agm akku missä leimat syksyltä 2011...
                            Tuossa lienee vielä se Thermotop evoa vanhempi malli. Ne lienee ollut vähän herkempiä vikaantumaan kun nämä uudemmat. En koskisi tuohon pitkällä tikullakaan niin kauan kun se vain lämmittää. Avaamisessakin on aina omat riskinsä ja ne äkkiä saattavat realisoitua niin että pian ei toimi koko laite.

                            Istalla ja monella muullakin ohjelmalla pääsee webstoon kiinni obd-portista. Thermotestiä oon koittanut aftermarket webastoilla ja niihin se pelaa ok. Ei sille taida olla mitään tarvetta tälläisessä.
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • xDrive
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2020
                              • 30
                              • Suomi

                              Originally posted by HV530XD View Post
                              Mulla vm-12 535xd ja auto ollut mulla reilut viis vuotta, välin 93tkm->315tkm. Orggiswebasto, ja viileillä keleillä aina päivittäisessä käytössä, tavallisesti kaksi kertaa päivässä. Selkeästi havainnut vuosien saatossa että Weban teho on hiipunut. Ei esim pöhise enää yhtä kovaa kuin aiemmin. Muuten pelaa kyllä hyvin, aina käynnistyy eikä tähän asti ole ollut mitään vikoja. Kaipa weballekin voisi jotain ennakoivaa huoltoa tehdä. Oliko tuo xDriven autoon laitettu alkuperäinen weba siis käytetty? Oliko sille tehty mitään peruskunnostusta?
                              Välillä miettinyt että pitäisikö tuo weba käyttää irti ja putsata tai teettää homma jossain. Vai liekö parempi että ei lähde ehjää korjaamaan... Mutta tosiaan noilla käyttövuosilla ja tunneilla ei ehkä huono juttu jos joku perushuolto tai putsaus tai kunnostus tehtäisiin. Onkos porukoilla kokemuksia ja vinkkejä mitä tuollainen "perushuolto" vois olla? Mitä osia kannattaisi ennakoiden vaihtaa, vai riittäisikö putsaus vaan? Osiahan noihin näyttää hyvin saavan maailmalta.
                              Onko joku tettäänyt ammattilaisella huoltoa ennakoivasti ja mitä on kustantanut?
                              Sitten kysymys Webaston Thermo Test ilmaisesta diagnostiikkaohjelmasta, tuonhan saa netistä ladattua. Pääseekö tuolla näissä F1x vehkeissä kiinni webastoon obd portista, jos on oikenalainen OBD-USB kaapeli? Onko tästä ilmaisohjelmasta kokemuksia?

                              Vähän off-topicina vielä, mulla taitaa olla jonkinlainen ennätys tulossa akun keston kanssa. Vaikka Webasto tosiaan ahkerassa käytössä, niin mulla on vieläkin autossa alkuperäinen agm akku missä leimat syksyltä 2011...
                              Ihan pakasta vedetty webasto asennettu. Lämmitysteho vaikutti tehottomalta jo ennen vastuksen asentamista, voiko silloin termarilla osuutta asiaan, en tunne tuota järjestelmää?
                              F11 535d xDrive M-sport -15

                              Comment

                              • xDrive
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2020
                                • 30
                                • Suomi

                                Originally posted by fraatti View Post
                                No tuo ei ole kyllä missään nimessä normaalia. Reittejä mihin lämpö häviää lienee kaksi. Vaihdelaatikon öljy tai syyläri. Jos epäilet lämpenemistä Webaston kanssakin heikoksi niin eiköhän se syy löydy tuosta normaalista termostaatista. Mulla maantieajossa lämmöt on siinä 89-99 kokoajan. Itseasiassa katsoin tätä sen takia joulunpyhinä että joku mainitsi että moottorin lämpötila laskee kiihdytettäessä. Testasin vielä omaakin autoa ja kyllä ne laski mullakin esim 97 -> 82 jonka jälkeen oli hiljennettävä. Tosin mullakin termostaatti on vanha ja väsynyt.

                                Edit. Se janilap mittaus oli täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread...04#post3991804
                                Kiitos linkistä Joo täytynee termostaatin vaihto tehdä, minun tuurilla nousee sitten lämmöt webasto käytössä niin korkealle, että herjailee sitten lämpötilaeroista Nyt tosiaan tunnin käytölläkään ei mitään virheherjokaan ole tullut, mutta ei vissiin kutoskoneet niin arkoja noille herjoille...
                                F11 535d xDrive M-sport -15

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎