Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ja toinen puoli perästä alhaalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • habahaba
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 112

    Originally posted by habahaba View Post
    Nyt tartteis vinkkiä, mistä lähteä etsimään vikaa tuohon perän virheasentoon. Takapään jousitus kalibroitu ISTAlla, mutta vika ei vaan korjaannu.
    Mittaristossa palaa keltainen kolmio ja "Driving Comfort Restricted" ja pienen maavaran kuva.

    Eli toinen puoli perästä alkoi jo syksyllä roikkumaan n. 20mm alempana. Tämän seurauksena vas. palje alkoi hankaantumaan puhki.

    Vaihdettua osaa:
    Uudet Arnott ilmapalkeet molemmille puolillle
    Uusi Wabco "venttiilijakaja" kompuran perään

    Korkeusanturit näyttää testerillä aivan oikein tuon korkeuden(-1mm tavoitekorkeudesta oikealla puolella ja -19mm vasemmalla puolella), mutta jostais syystä auto ei osaa laittaa perää oikeaan asentoon..
    unohdin päivittää tänne, homma korjaantui vaihtamalla toiselle puolelle uusi ilmaletku, 35€ marmoritiskiltä. Entinen letku oli jostain syystä lytyssä, eikä ilma kulkenut vapaasti toiselle puolelle.

    Comment

    • rville
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 290
      • Pori

      Tilasin kokeeksi tällaisen:
      http://www.ebay.com/itm/BMW-5-Series...W/172447710100

      Josko tuo toimisi kesään asti. Hinta ei ainakaan ollut kohtuuton. Jos ensi viikonloppuna saisi ruuvattua vielä paikoilleen
      Käytössä Amerikkalainen sähkövatkain... , vaimolla f21, kun nautitaan otetaan 964 tallista

      Comment

      • Björkka
        Bimmer Rookie
        • Jan 2012
        • 45
        • Helsinki

        Vaihto on helppo homma, mutta yllättäviä hankaluuksia voi tulla eteen. Auton/perän ylösnoston jälkeen on hyvä antaa voimasiirrosta ja käsijarrusta 'jännitykset' pois, jotta ripustus pääsee asettumaan alas. Ja jos vaan toinen puoli on tontissa (ja ollut siellä pari päivää odottamassa varaosia) niin adaptive driven kallistuksenvakaus saattaa olla myös vinossa, joka estää ripustuksia laskeutumasta alas. Mulla meinas olla vaikeuksia saada vanha rikkoutunut pussi mahtumaan pois, mutta auton käynnistämällä antoi (oletettavasti) kallistuksenvakaus lisää tilaa ja homma onnistui. Ehjän puolen kanssa homma hoitui ongelmitta. Vaihdon jälkeen auto olikin vinossa toiseen suuntaan (entinen rikkoutunut puoli ylempänä, mutta tasottui aikalailla samantien ajamalla.

        On muuten käsittämätöntä miten paljon huonommassa kunnossa vasen pussi oli verrattuna oikeaan.
        i4 M50 ja ameriikkalainen akkuporakone...

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2314
          • Uusimaa

          Mitenkäs nuo Arnotin pussit kun samaa pussia tarjotaan tavalliseen ja EDC-malliin? Mikähän ero noilla EDC-pusseilla on orggisosan tapauksessa? Ilmeisesti nämä Arnotit on ihan laatutavaraa? Näyttää siltä että pakko ne on tilata....
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • H3nu
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 252
            • Hämeenlinna

            Originally posted by JKK View Post
            Mitenkäs nuo Arnotin pussit kun samaa pussia tarjotaan tavalliseen ja EDC-malliin? Mikähän ero noilla EDC-pusseilla on orggisosan tapauksessa? Ilmeisesti nämä Arnotit on ihan laatutavaraa? Näyttää siltä että pakko ne on tilata....

            Omaan jossa myös edc, kun vaihdoin orkkiksen tilalle tarvikkeen ei ollut silmin tarkasteltuna mitään eroa.
            BMW F82 M4 -16
            BMW F20 116d M-sport -14
            Aprilia Dorsoduro 900 -20
            Sea-Doo RXP300RS -16

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2314
              • Uusimaa

              Originally posted by H3nu View Post
              Omaan jossa myös edc, kun vaihdoin orkkiksen tilalle tarvikkeen ei ollut silmin tarkasteltuna mitään eroa.
              OK. Laitoin tilaukseen saksasta. 380 euroa/pari sisältäen toimituskulut.
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • bemuksi
                Bimmer Rookie
                • Sep 2015
                • 39
                • Pohjanmaa, Finland

                Hyvä hinta. Vaasan käyttöautolla 440€ kpl... vaihdoin syksyllä molemmat. On kyllä ilmaa näiden hinnoissa marmorilla...

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2314
                  • Uusimaa

                  Originally posted by bemuksi View Post
                  Hyvä hinta. Vaasan käyttöautolla 440€ kpl... vaihdoin syksyllä molemmat. On kyllä ilmaa näiden hinnoissa marmorilla...
                  Juu, ihan siedettävä hinta tuo on kun vielä itse vaihtaa ne alle. Ei kovin pitkäksi aikaa tarvitse tästä tyyppiviasta mieltään pahoittaa...
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • HV530XD
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2015
                    • 399
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by JKK View Post
                    Juu, ihan siedettävä hinta tuo on kun vielä itse vaihtaa ne alle. Ei kovin pitkäksi aikaa tarvitse tästä tyyppiviasta mieltään pahoittaa...
                    Joo, turha murehtia noista pusseista, niitä alkaa saada edullisesti ja vaihto on helppo tehdä itse. Viikko sitten laitoin omaani Arnottin pussit. Ainoastaan jousipussin alapään sovittaminen paikalleen oli hiukan haasteellista. Jousi on "tehdasasetuksessa" supussa ja kun auton perän nostaa ylös niin tietysti tukivarsi on alhaalla. Jousi yläpäästä paikoilleen ja kun laittaa vähän pönkää tukivarren alle ja laskee hissukseen autoa alaspäin niin pääsee sovittamaan alapäätä kohdalleen. Tämä on yksin tehtynä pikkasen hankalaa, mutta onnistuu kyllä.

                    Comment

                    • rville
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 290
                      • Pori

                      Itse painoin kompuralla ilmaa magneettiventtiililtä jotta sain pussin avautumaan. Itsellä ei ole tapana tehdä tällaisia remppoja pelkän tunkin varassa ja siksi auton laskeminen on hankalaa kesken rempan
                      Käytössä Amerikkalainen sähkövatkain... , vaimolla f21, kun nautitaan otetaan 964 tallista

                      Comment

                      • HV530XD
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 399
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by rville View Post
                        Itse painoin kompuralla ilmaa magneettiventtiililtä jotta sain pussin avautumaan. Itsellä ei ole tapana tehdä tällaisia remppoja pelkän tunkin varassa ja siksi auton laskeminen on hankalaa kesken rempan
                        Mulla myös auton alla pukit niissä työvaiheissa kun oikeasti pitää mennä auton alle. Näin jälkeenpäin ajatellen, ihan yhtä hyvin olisi voinut tunkilla nostaa alatukivartta jousta kohti siinä asemointivaiheessa...

                        Comment

                        • JKK
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2314
                          • Uusimaa

                          Niin mikäs se tässä on nyt oikea marssijärjestys kun itse teen homman korjaamokelpoisella kaksipilarinosturilla, eli nelipistenostimella, jolla auton saa ihan kunnolla ilmaan? Käytössä on myös jalalla pumpattava vaihteistonosturi jos sellaista tarvitsee?

                          Oliko niin että:

                          - Ensin pussit testerillä tyhjiksi ja kompuran sulake pois.
                          - Sitten kontin puolelta pusseista letkut irti
                          - Sitten autoa vähän ilmaan ja yläpään kiinnitys irti
                          - Sitten auto kunnolla ylös ja alapäät irti

                          Meneekö jotenkin noin vai pitääkö kaivaa ISTA:n ohjeet esille?
                          BMW G30 530e X-Drive

                          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                          Comment

                          • HV530XD
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 399
                            • Lappeenranta

                            Testeristä ja ISTA:sta en tiedä, mutta tässä referaattia Arnottin omista ohjeista ja omasta vaihtotyöstä:
                            -ohjaus suoraan, auto ylös ja pyörä irti
                            -auton perästä alhaalta muovisuojat irti ja kompura ja ilman jakotukki näkyviin
                            -jakotukilta löysätään ilmaletkun liitintä ja jousesta paineet pois
                            -jousipussin alapää irti tukivarresta kiinnitysklipsejä kasaan puristamalla ja työntämällä jousta ylös
                            -jousta pyöräytetään myötäpäivään jolloin yläpään kiinnitys irtoaa. Tässä kohtaa kannattaa painaa pussia kasaan jotta mahtuu paremmin kääntämään pussin pois paikoiltaan
                            -ilmaletkun liitin irti jousesta ja vanha liitin poistetaan ilmaletkusta kokonaan (ainakaan minulle tulleessa uudessa jousessa liitintä ei tarvittu, letku vaan painettiin kiinni jonkinlaiseen pikaliittimeen)
                            -jousen yläpää paikoilleen vastapäivään kiertämällä. Minulla se ei lukittunut mitenkään napakasti, mutta roikkui paikoillaan
                            -tässä kohtaa pitää sitten saada jousen alapää ja tukivarren kolo kohtaamaan. Jos auto on kokonaan nosturilla, niin varmaan vaihteistonosturilla on hyvä tunkata alatukivartta ylös ja asetella jousen alapää kohdalleen
                            -sitten vaan jakotukilla kiristetään ilmaletku takaisin kiinni ja homma on valmis

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2314
                              • Uusimaa

                              Eli voiko koko homman tehdä kokonaan alakautta? Kontin verhoiluako ei tarvitse purkaa?

                              Originally posted by HV530XD View Post
                              Testeristä ja ISTA:sta en tiedä, mutta tässä referaattia Arnottin omista ohjeista ja omasta vaihtotyöstä:
                              -ohjaus suoraan, auto ylös ja pyörä irti
                              -auton perästä alhaalta muovisuojat irti ja kompura ja ilman jakotukki näkyviin
                              -jakotukilta löysätään ilmaletkun liitintä ja jousesta paineet pois
                              -jousipussin alapää irti tukivarresta kiinnitysklipsejä kasaan puristamalla ja työntämällä jousta ylös
                              -jousta pyöräytetään myötäpäivään jolloin yläpään kiinnitys irtoaa. Tässä kohtaa kannattaa painaa pussia kasaan jotta mahtuu paremmin kääntämään pussin pois paikoiltaan
                              -ilmaletkun liitin irti jousesta ja vanha liitin poistetaan ilmaletkusta kokonaan (ainakaan minulle tulleessa uudessa jousessa liitintä ei tarvittu, letku vaan painettiin kiinni jonkinlaiseen pikaliittimeen)
                              -jousen yläpää paikoilleen vastapäivään kiertämällä. Minulla se ei lukittunut mitenkään napakasti, mutta roikkui paikoillaan
                              -tässä kohtaa pitää sitten saada jousen alapää ja tukivarren kolo kohtaamaan. Jos auto on kokonaan nosturilla, niin varmaan vaihteistonosturilla on hyvä tunkata alatukivartta ylös ja asetella jousen alapää kohdalleen
                              -sitten vaan jakotukilla kiristetään ilmaletku takaisin kiinni ja homma on valmis
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • HV530XD
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2015
                                • 399
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by JKK View Post
                                Eli voiko koko homman tehdä kokonaan alakautta? Kontin verhoiluako ei tarvitse purkaa?
                                Alakautta onnistuu, ei ole mitään tarvetta purkaa verhoiluja sisältä.
                                Sen verran lisäystä vielä, että pidin auton virrattomana koko ajan enkä aukonut ovia missään vaiheessa, jotta kompura ei lähtenyt kesken operaation käyntiin. En siis edes ottanut kompuran sulaketta irti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎