Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR hässäkkä ja softaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ChristianH
    Bimmer Rookie
    • Oct 2016
    • 53
    • Hyvinkää

    Ostin ebaysta egr:n tulppaussarjan N47 koneiseen 518d LCI:hin. Irrotin juuri egr:n coolereineen ja näyttää siltä, että pakosarjan ja imusarjan lätkät sopivat, mutta nestekierto on aivan eri. Sarjassa oli 2 tulppaa lohkoon, mutta autoon jäi avoimeksi egr coolerin irroituksen jälkeen 1 putki lohkoon ja 2 letkua coolerin alta. Miten nämä pitäisi kytkeä :think

    Äkkiseltään katsottuna lohko on tulopuoli ja neste kiertää coolerin läpi ja jakaantuu noihin kahteen letkuun, joten t-haaralla kaikki kiinni vaikuttaisi toimivalta ratkaisulta?
    Attached Files
    Last edited by ChristianH; 26-07-2020, 20:08.

    Comment

    • Rise
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2010
      • 213
      • Jyväskylä

      Käytin vm 2012 F11 530d tarkistuksessa kun tuli EGR kampanjakirje. Totesivat vaan, että on jo uudemman malliset osat, että ei vaihdeta mitään. Tuumasivat, että varmaankin jo vaihdettu aiemmin, mutta tästä ei kyllä mitään dokumentointia löytynyt ja luulisi vaihdon olleen tehty merkkikorjaamossa josta jäisi jälki. Pitäisikö huollosta saada jotain dokumenttia tuota asiaa tukemaan?
      Ex
      F11 530d m-sport
      E46 325i cabriolet m-sport
      E39 540iA m-sport
      E39 523iA
      E46 316i

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        Originally posted by Rise View Post
        Tuumasivat, että varmaankin jo vaihdettu aiemmin, mutta tästä ei kyllä mitään dokumentointia löytynyt ja luulisi vaihdon olleen tehty merkkikorjaamossa josta jäisi jälki. Pitäisikö huollosta saada jotain dokumenttia tuota asiaa tukemaan?
        Huoltotietokantaan tulisi tehdä kirjaus kulloinkin toteutuneista huollosta, mikäli se on tehty merkkihuollon toimesta. Tuntiautojen kohdalla Saksassa tehdyistä huolloista on usein myös vaihdettujen osien luettelointi nähtävissä.

        Joka tapauksessa mikäli huollossa on huomattu uusi osa jo aiemmin vaihdetun, niin silloinhan asia on kunnossa. Osan tunnistaminen tapahtuu varaosanumeron ja siihen liittyvän indeksiluvun perusteella. Indeksinumero kertoo kuinka mones versio kyseisellä varaosanumerolla olevasta tuotteesta on kyseessä. Lisäksi on nähtävissä varaosan valmistuspäivämäärä. Arvelen että huollossa on em. tietojen perusteella todettu, että autossasi jo oleva osa ei edellytä vaihtoa ja on siten huollon tarkoittamaa "vuosikertaa".
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • QUASIMODO
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 2542
          • Pirkkala

          Löytyykö Pirkanmaalta luotettavaa ja osaavaa paikkaa F31 330xd:n ohjelmointiin?

          Egr kannattaa näistä poistaa vähintään ohjelmallisesti?
          Tekeekö joku myös mekaanisen poiston/tuppauksen?
          Lisäksi pitäisi softata niin, että vikakoodeja tmv. ei ilmene.

          Kuinkas tehon lisäys tällaisessa 13-vuoden f31 330xd:ssä?
          Mikä järkevää?

          edit. Lisäyksenä vielä, että mittaus saisi olla ennen ja jälkeen muutoksen...
          Last edited by QUASIMODO; 03-09-2020, 12:54. Reason: dyno
          sigpic

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            Originally posted by QUASIMODO View Post
            Löytyykö Pirkanmaalta luotettavaa ja osaavaa paikkaa F31 330xd:n ohjelmointiin?

            Egr kannattaa näistä poistaa vähintään ohjelmallisesti?
            Tekeekö joku myös mekaanisen poiston/tuppauksen?
            Lisäksi pitäisi softata niin, että vikakoodeja tmv. ei ilmene.

            Kuinkas tehon lisäys tällaisessa 13-vuoden f31 330xd:ssä?
            Mikä järkevää?

            edit. Lisäyksenä vielä, että mittaus saisi olla ennen ja jälkeen muutoksen...
            www.lisaatehoa.fi voidaan mitata ennen ja jälkeen nelikkodynossa. Ota yhteyttä
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • tuoasm
              BTCF Member
              • Jun 2015
              • 106
              • joensuu

              [IMG][/IMG]

              Kuvanmukainen osa tuli purettua egr coolerin päältä F10 525d N47:sta. Toinen alipainelähtö oli irti kokonaan ja irtonaisena konehuoneessa, mikä tämän virka on jos egr on softasta poistettu? Tulppasin jo imusarjan puolelta egr:n imusarjan putsauksen yhteydessä pellinpalalla. Testattu myös että egr venttiili liikkuu karasta nätisti eikä jumittele. EGR oirehti jo ennen softausta jonkinverran ja nyt tuli purettua atomeiksi koko konehuone kun rötäsi ja savutti rankasti paikallaan kierrättäessä.

              Comment

              • atcc
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2014
                • 373
                • Joensuu

                Toi ventiili käyttää bypass venttiiliä egr kanavassa. Ei mitään virkaa jos egr softattu pois.
                F15 X5 M50d -15
                Ex:
                F11 530dA xDrive -11
                E61 530xdA M-sport LCI -07

                Comment

                • korkki71
                  Newbiemmer
                  • Dec 2021
                  • 1
                  • Haapajärvi

                  218d egr

                  218D Gran tourerissa EGR temppuili eka kerran. Kaynnistaessa autoa moottori kavi huonosti, ja nayttoon tuli voimansiirto ongelma ja tehot laski. Vikakoodit luettiin ja egr-koodi loytyi syyksi. Nyt auto on toiminut taas normaalisti.

                  Jos haluan pysyvasti paasta egr-ongelmista eroon, riittaako optimoinnissa ohjelmallinen egr poisto, vai pitaako tehda fyysisia muutoksia? Lahiseudulta loytyy OptimoiAutosi.fi ja Celtic tuning optimointi firmat. Onko näistä kokemuksia.
                  Last edited by korkki71; 12-12-2021, 19:12.

                  Comment

                  • pyyn0
                    BTCF Member
                    • Jun 2008
                    • 1053
                    • Fin

                    Originally posted by korkki71 View Post
                    218D Gran tourerissa EGR temppuili eka kerran. Kaynnistaessa autoa moottori kavi huonosti, ja nayttoon tuli voimansiirto ongelma ja tehot laski. Vikakoodit luettiin ja egr-koodi loytyi syyksi. Nyt auto on toiminut taas normaalisti.

                    Jos haluan pysyvasti paasta egr-ongelmista eroon, riittaako optimoinnissa ohjelmallinen egr poisto, vai pitaako tehda fyysisia muutoksia? Lahiseudulta loytyy OptimoiAutosi.fi ja Celtic tuning optimointi firmat. Onko näistä kokemuksia.
                    Jos haluat pysyvasti päästä egr-ongelmista eroon niin ainoa konsti on ottaa ohjelmallisesti pois käytöstä ja vielä mekaanisesti poistaa koko keksintö.

                    Ohjelmallinen poisto yleensä riittää poistamaan valtaosan egr-ongelmista, mutta vielä jää vuotavan jäähdytyskennon riski joka poistuu poistamalla koko laitos.
                    Jos päädyt poistaa koko egrn niin älä heitä pois, sillä tulevaisuudessa saattavat ruveta katsastuksessa näitä syynäämään niin kuin kävi DPF kanssa.

                    Ohjelmointi firmoja on pilvinpimein esim nuo mainitsemasi, sama kai kenet niistä ottaa, mutta suosi kuitenkin suomalaista, sillä meillä on loistavia ohjelmantekijöitä tässä maassa.
                    -BMW F11 530xd -12
                    -BMW E60 530dA -04
                    -BMW E23 735iA -85
                    Ex
                    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                    -BMW E39 528i 96

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17522
                      • Turku

                      Juuri näin. Omassa F11 oli ensin ohjelmallisesti poistettu, mutta venttiili alkoi jumittamaan ja vikavalo syttyi jatkuvasti. Nyt kokonaan poistettuna.

                      Mikäli EGR ja DPF vaativat katsastuksessa jotain, joudun sellaiset hankkimaan jostain romuautosta. Onneksi näitä alkaa olla tämänikäisenä romuttamot pullollaan.
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Karhuvaari
                        Newbiemmer
                        • Mar 2020
                        • 29
                        • Espoo

                        Originally posted by korkki71 View Post
                        218D Gran tourerissa EGR temppuili eka kerran. Kaynnistaessa autoa moottori kavi huonosti, ja nayttoon tuli voimansiirto ongelma ja tehot laski. Vikakoodit luettiin ja egr-koodi loytyi syyksi. Nyt auto on toiminut taas normaalisti.
                        Itselläni täysin vastaavat oireet. Lyhyen ajon jälkeen ilmoitus on kuitenkin poistunut ja auto toimii normaalisti. Ihan en varma ole, mutta todennäköisesti poltto on ollut samaan aikaan vähintään ajankohtainen. EGR on kamppiksessa vaihdettu 1,5 vuotta sitten. Mitäköhän osia tuosta pitäisi vaihtaa, jos ongelmasta haluaa eroon ilman softausta?
                        F11 520d xdrive

                        Comment

                        • chevy55
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2013
                          • 275
                          • Vesilahti

                          F25 vuosimallia 2011, N47 koneella ja EGR coolerin alipaineohjatun läpän akseli on ihan umpijumissa eli EGR ei varmastikaan toimi, kuten pitäisi. Nythän se olisi ikäänkuin tulpattuna kun vain tietäisi, kummassa asennossa se läppä nyt on, auki vai kiinni.. Eipä tuo ole mitään vikakoodeja heitellyt eli tarvitseeko se kuitenkin vielä koodata pois käytöstä?

                          Comment

                          • alpine3
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2010
                            • 1271
                            • Kajjjaani

                            Jos on jatkuvasti auki niin siitä ei lopulta välttämättä hyvä heilu. Eli jos et halua sitä korjata niin tulppaa se egr ihan fyysisesti ja sitten se poisohjelmointi.
                            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2323
                              • Uusimaa

                              Originally posted by alpine3 View Post
                              Jos on jatkuvasti auki niin siitä ei lopulta välttämättä hyvä heilu. Eli jos et halua sitä korjata niin tulppaa se egr ihan fyysisesti ja sitten se poisohjelmointi.
                              Jeps, allekirjoittanut on aikoinaan tuonut saksasta 120tkm ajetun F11 530xd:n, josta löytyi imusarjasta egr-putkea vastapäätä peukalon mentävä reikä. Tämä oli sattumahavainto kun hetken mielijohteesta päätin ottaa imusarjan irti pesua varten. Kävin asiasta myös keskustelemassa nimeltä mainitsemattomassa merkkihuollossa, josta minulle kerrottiin tapauksen olevan "ainutlaatuinen yksittäistapaus", eikä goodwilliä herunut euroakaan. Tämän jälkeen näitä sitten alkoikin palamaan tien poskessa siellä sun täällä ympäri maailmaa.

                              Eli jos se bypass on jumittunut auki-asentoon niin polton aikana sieltä pakosarjan suunnalta puhaltelee imusarjaan 600-700c lämpöistä ilmaa, joka polttaa muoviseen imusarjaan reiän. Kannattaa tarkistaa samantien jos on ollut jumissa pidempään. Se mahdollinen palanut reikä löytyy sieltä imusarjasta ihan käsikopelolla ilman imusarjan irroitusta.
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              • mikron
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 2171
                                • Himas

                                F11 530dA xDrive 2013 tuli taloon. Tähän on käsittääkseni bemarin kampanjana vaihdettu egr ja imusarja. Onko uudemmat osat nyt luotettavat? Ja vaikka olisi, niin kannattaako egr silti disabloida? Pelkästään ohjelmallisesti vai myös tulpata? Ohjelmointikin kiinnostaisi, edut ja haitat.
                                F11 530dA xDrive M-sport -13
                                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                                Ex: E38 740iA -98
                                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                                Ex: E39 523i -96
                                Ex: E34 520i -89

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎