Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tehari
    Bimmer Rookie
    • Mar 2018
    • 121
    • TKU Area

    Originally posted by Kraftwerk View Post
    Olisin varsin tyytyväinen 350 hp tehoihin, jos vähän saisi tuolla kompensoitua auton julmaa 2080 kg omamassaa. Eihän tällä rampilla pärjää edes T8 Volvoille tai perusmallin Model 3:lle, jos yrittävät näyttää kaapin paikkaa.
    Et pärjää edes softauksen jälkeen. Niissä on enempi tehoja edelleen ja sähköinen voimalinja ei odottele. Josta päästään taas siihen että vaikka miten softaisit tota, aina tulee joku jolla on vielä enemmän tehoja

    Comment

    • Jacques
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 573
      • pk

      Voihan Esson baari.. T8 ei kyllä mitään koskemattoman statusta kanna, tai standardi Tesla 3.
      Kaipa tässä kuitenkin on kyse tilanteen muuttamisesta, kaventamisesta.
      G30 540i
      F32 435d

      Comment

      • racediesel
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 248
        • porvoo

        kysymyksiä

        Voisihan sitä softaajalta kysyä paria tietoa:

        Ahtopaine pyynti x,xx bar
        Lambda setpoint x,xx
        Pakolämpö raja xxx c
        Ahtolämpötila raja xx c
        Syöttö xxx milliä xxxx rpm
        Railpaine xxxx bar
        Suuttimien aukioloaika x,xx ms
        Paljon vaihdelaatikolle kerrotaan momenttia xxx nm

        esim....
        T:Pasi
        Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
        Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
        Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
        Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
        Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
        BMW 330d-00 250hv ja 630nm
        BMW 330D-05 vakio 2005
        BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
        BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
        BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

        Comment

        • Jacques
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 573
          • pk

          Hyvä pointti, jos nämä eivät tule kuin apteekin hyllyltä, niin suuri kysymys oletko asioimassa henkilön kanssa joka välittää bulkkisoftia. Tai henkilö jonka ei ikinä pitäisi olla custom-softaa olla tekemässä.
          Se vaikeampi on että yleistietona ymmärtäisi omasta autostaan, mitä näiden tulisi olla. Kun softaajatkin usein näistä ovat eri mieltä keskenään.
          G30 540i
          F32 435d

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            Dpf

            Hiukan offtopiciksi menee, mutta kysyn asinatuntijoilta DPF:ään liittyen, että mikä on pöntön maksimi hyväksyttävä paine-ero tai vastus? Muuttuuko lukema moottorin koosta tai viritysasteesta riippuen?

            Esimerkkinä tämän hetkinen kulkineeni, 1.9 DDIS suitsa. Logatessa paine ennen DPF:ää nousi noin 4000 rpm kierroksilla yli 800 Hpa. Itse näkisin että pönttö on aika tukossa.?

            Ajoin Wurthin pöntön puhdistusaineen läpi ja sen jälkeen huoltopolton. Yhden otannan jälkeen paine nousi enää 500 Hpn:n tienoille. Silti pidän tuotakin lukemaa aika suurena.
            Ajatuksena olis kyllä ottaa pönttö irti pesua varten. Suolistus ei ole vaihtoehto.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              Itse kun korjaan autoja, totean pöntön olevan lohduttomasti tukossa jos täydellä kuormituksella 3 tai 4 vaihteella noin 4000rpm kohdalla lähennellään puolen barin rajaa.

              Itse kun korjaan kaikenmerkkisiä, en luota tyhjäläynnillä tehtyihin testeihin, niissä erehtyy liian helposti tekemään vääriä tulkintoja koska paineet on niin naurettavan pieniä
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Jacques
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 573
                • pk

                Mitä arvoa ja mistä Rotta seuraa puolen baarin vastapaineen toteamiseksi?
                Ja eikö todellakaan huomioida tässä auton tehotasoa, on kuitenkin kovin eri tilanne jo 3.0 dieselissä vakio x30d vrt. softattu x35d. Enpä ole seurannut arvoja vakiolaitteesta verrokiksi.
                G30 540i
                F32 435d

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  Dpf vastapainetta.

                  En toki väitä kenenkään tulevan autuaaksi minun neuvoilla, mutta olen tätä hyvänä nyrkkisääntönä pitänyt.

                  Minusta tuota voi soveltaa kaikkiin vakioautoihin

                  Edit. Selvästi vielä hyvässä kondiksessa pönttö on, jos paine edellä mainitussa tilanteessa on n. 0,25bar
                  Uudessa pöntössä voi olla tuotakin vähemmän.
                  Last edited by Urpo_rotta; 13-10-2022, 19:52.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Kraftwerk
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2022
                    • 133
                    • Joensuu area

                    Originally posted by Jacques View Post
                    Voihan Esson baari.. T8 ei kyllä mitään koskemattoman statusta kanna, tai standardi Tesla 3.
                    Kaipa tässä kuitenkin on kyse tilanteen muuttamisesta, kaventamisesta.
                    Ehkä lähinna kontekstina, kuinka suorituskyky ja autoilu sähköaikana kehittynyt. Kolmelitraiset dieselbemarit oli vuosia sitten dieseleiden kulta-aikoina kohtuullisen suorituskykyisiksi miellettyjä, tai ei ainakaan laiskoja, kun uutta E60 530d:tä Tekniikan Maailman koeajosta kuolasin 10-vuotiaana. Nyt T8-Volvoja ja Model 3:sia on melko paljon, joten tuli ensimmäisenä mieleen uudemmista mielivaltaisella valinnalla.
                    Last edited by Kraftwerk; 13-10-2022, 22:35.
                    F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      Kontekstin puolesta hyvin samanlaisilla ajatusviivoilla kulkenut. Kohta kolmetoista vuotta yhtäjaksoisesti 3.0d eri generaatioita omistanut, jokin siinä nyt vaan sopii omaan käteen.
                      Joko olet päässyt eteenpäin piristyksen osalta?
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • Kraftwerk
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2022
                        • 133
                        • Joensuu area

                        Originally posted by Jacques View Post
                        Kontekstin puolesta hyvin samanlaisilla ajatusviivoilla kulkenut. Kohta kolmetoista vuotta yhtäjaksoisesti 3.0d eri generaatioita omistanut, jokin siinä nyt vaan sopii omaan käteen.
                        Joko olet päässyt eteenpäin piristyksen osalta?
                        Runkolaakerit vaihdatan ensiksi ennakoivasti oman mielenrauhan vuoksi :think Tuon jälkeen, kun alkaa kesärengaskelit lähestyä..
                        F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          Alan olla kohta jo sitä mieltä näiden moottoreista, että se kolmen litran "perusmoottori" yhdellä ahtimella on paras vaihtoehto.

                          Viimekädessä näiden max tehon määrittää korkeapainepumppu.

                          Hyvin toimiva ~500hv vnt-ahdin, 550d,n pumppu, kansityöt ja cooleri.
                          Taitaa tulla paras vastine rahalle.
                          Hyväkuntoisia aihioitakin on jo saatavana ihan järkevillä hinnoilla.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            Taasen osaltaan tullut tutkittua pitkällisesti "vakiota" 35d:tä (EGR softattu pois, ic päivitetty), seuraaviin reunaehtoihin tullut päädyttyä:

                            - Pakopainetta ei yli 4,8bar.
                            - Lambdaa ei päästä alle 1,2 tason.
                            - Railipaineen nostosta tykkää kovin, harmillisesti anturin lukualue ei paljon yli 2200 yllä. On jätettävä riittävä toleranssi.

                            = Teho n.370hv luokkaan 4000-4600rpm.
                            = 100-200 karkeasti 12s (alamäkeen 11,3s).
                            = ^ Pakolämmöt pysyttelevät < 630c.
                            => Teoriassa voi ajaa huoletta pedaali pohjassa, jossain, keskieuroopassa.

                            --

                            Kun ei millään tekisi mieli mekaanisesti virittää, mutta kuitenkin kutittelee, mietin lähinnä seuraavia modeja:

                            -> 550d railipaineanturi että säätöventtiili
                            -> Alpinan D-mallien pakosarja (yhteensopivuus ?)
                            -> Virtaavampi DPF (onko sellaista ?)
                            -> Auttaako ison turbon vaihtaminen pakopaineisiin muuten vakiolla pakopuolella? (Vakion ison turbon tuotto on kohdillaan vrt. pyynti.)

                            550d pumpun voisi perjaatteessa lisätä listalle, vakio on kuitenkin pysynyt hyvin kelkassa niin 140tkm kuin 200+tkm ajetuissa yksilöissä kun ei vääntöhirviötä yritä tehdä.
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • Toni.S
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2009
                              • 115
                              • Helsinki

                              Originally posted by mikes75 View Post
                              Milläs softalla nuo teho vääntökäyrät saa päivitettyä ylöspäin kun loppuu 160kw/400nm?? Sinäänsä joutavaa mut ku kerran mahollista ni why not, ulkomailla moni niitä softauksen jälkeen esitteli uusilla tehoilla, b47 moottori malleista
                              Originally posted by ptikkala View Post
                              Softan tekijä kalibroi ne samalla kun naplaa voimaa lisää
                              Onko millanen homma tehdä tämä jälkikäteen, mullakin jäänyt vakio arvot sinne? :think
                              - F11 LCI xda -15
                              -Supra mk4 tt 6mt Euro
                              Ex:
                              - E91 325d -08 alpinweiss
                              - E39 530d Msport mt -01
                              - E46 320d toukka -02
                              - Golf 3 tdi +200kw
                              - B5 A4 tq ABT286
                              - 8L A3 t ABT215
                              - E36 325ic
                              - E28 520i
                              - E30
                              -jne käyttiksiä

                              Comment

                              • MayheM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 521
                                • Oulu

                                Harkinnassa 2016 B47 F11 520d xdrive lastutus. Heitämpä tänne piruuttaan kyselyä aiheesta. Ohjelmoinneista on aiemminkin kokemusta (E39 525 dA ja E61 530 da(x) ja tavoitteena ei ole maksimitehot, vaan se ajomukavuuden parantuminen ja laskenut kulutus. Tällä hetkellä matka-ajossa pääsee nelikko-puolimoottorilla parhaimmillaan 5,5 l tietämiin (ajotietokoneen mukaan). Sekalainen ajo taajama-ajo kevyellä kaasulla seiskan tuntumassa, tai hieman alle. Mietityttää tietenkin, että minkä verran kulutuksessa potentiaalia laskea? Onko se 10% kulutuksessa sellainen mikä voisi toteutua, vai voisiko jopa paremmat lukemat olla mahdollisia? Entäpä mitä riskejä tuohon liittyy, jos nyt miettii että teettäisi järkevän ohjelmoinnin, ei ihan "all out" fiksusta paikasta /AJ/Tuikku tms? Myös xhp kiinnostaa, siitä kokemusta myös edellisestä E61 530xd:stä jo. En tiedä oliko sattumaa vai ei, mutta etuvetarit meni kohtuullisen nopeasti ohjelmoinnin jälkeen E61stä, eli onko riskiä että noita saisi alkaa vaihtelemaan ohjelman takia? Entäs jakoloota tässä F11 520d. Jostain isoilta pojilta kuullut, että ne kestää muutenkin vain sen noin 200 tkm... mutta toisaalta olisi ilmeisesti sama loota kuin täysimoottoreissakin? Entäs muilta osin laatikon ja voimansiirron kesto, onko isompia riskejä siellä tai koneen puolella? Meneekö kaikki goodwillit tuossa ohjelmoinnissa automaattisesti (EGR Cooler jne.), vai katsotaanko noita merkkihuolloissa kuinka tarkasti/tapauskohtaisesti? Hiukkasloukun ajattelin jättää paikoilleen, eli onko sen tukkiutumiseen suurempi riski tms? EGR hajosi edellisestä pelistä ja korjattiin käytännössä siis ohjelmalla ja laitettiin samalla muutenkin kulkua. Sen huomasin että auto lämpesi talvella tämän jälkene heikosti. Eli tuo lienee kohtalo luonnollisesti myös nelipyttyisessä jos EGR:n phittaa/poistaa(?).Onko lainsäädännössä/katsastuksissa tulossa vastaan jotain huomiotava, jos unohtaa hiukkasloukun poiston kuviosta? Mitä mieltä muuten EGR:n ja kusivehkeiden pois ohjelmoinnista - muuta huomiotavaa ohjelman suhteen? Heittäkääpä suurimmat riskit liittyen ohjelmoinnin myötä tuleviin murheisiin + arviota kulutuksen maltillisetumisesta, kiitos.
                                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎