Originally posted by Kraftwerk
View Post
F10\F11 tehonlisäykset vol.2
Collapse
X
-
kysymyksiä
Voisihan sitä softaajalta kysyä paria tietoa:
Ahtopaine pyynti x,xx bar
Lambda setpoint x,xx
Pakolämpö raja xxx c
Ahtolämpötila raja xx c
Syöttö xxx milliä xxxx rpm
Railpaine xxxx bar
Suuttimien aukioloaika x,xx ms
Paljon vaihdelaatikolle kerrotaan momenttia xxx nm
esim....
T:PasiFord Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
BMW 330d-00 250hv ja 630nm
BMW 330D-05 vakio 2005
BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm
Comment
-
Hyvä pointti, jos nämä eivät tule kuin apteekin hyllyltä, niin suuri kysymys oletko asioimassa henkilön kanssa joka välittää bulkkisoftia. Tai henkilö jonka ei ikinä pitäisi olla custom-softaa olla tekemässä.
Se vaikeampi on että yleistietona ymmärtäisi omasta autostaan, mitä näiden tulisi olla. Kun softaajatkin usein näistä ovat eri mieltä keskenään.
G30 540i
F32 435d
Comment
-
Dpf
Hiukan offtopiciksi menee, mutta kysyn asinatuntijoilta DPF:ään liittyen, että mikä on pöntön maksimi hyväksyttävä paine-ero tai vastus? Muuttuuko lukema moottorin koosta tai viritysasteesta riippuen?
Esimerkkinä tämän hetkinen kulkineeni, 1.9 DDIS suitsa. Logatessa paine ennen DPF:ää nousi noin 4000 rpm kierroksilla yli 800 Hpa. Itse näkisin että pönttö on aika tukossa.?
Ajoin Wurthin pöntön puhdistusaineen läpi ja sen jälkeen huoltopolton. Yhden otannan jälkeen paine nousi enää 500 Hpn:n tienoille. Silti pidän tuotakin lukemaa aika suurena.
Ajatuksena olis kyllä ottaa pönttö irti pesua varten. Suolistus ei ole vaihtoehto.
Comment
-
Itse kun korjaan autoja, totean pöntön olevan lohduttomasti tukossa jos täydellä kuormituksella 3 tai 4 vaihteella noin 4000rpm kohdalla lähennellään puolen barin rajaa.
Itse kun korjaan kaikenmerkkisiä, en luota tyhjäläynnillä tehtyihin testeihin, niissä erehtyy liian helposti tekemään vääriä tulkintoja koska paineet on niin naurettavan pieniäE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Mitä arvoa ja mistä Rotta seuraa puolen baarin vastapaineen toteamiseksi?
Ja eikö todellakaan huomioida tässä auton tehotasoa, on kuitenkin kovin eri tilanne jo 3.0 dieselissä vakio x30d vrt. softattu x35d. Enpä ole seurannut arvoja vakiolaitteesta verrokiksi.G30 540i
F32 435d
Comment
-
Dpf vastapainetta.
En toki väitä kenenkään tulevan autuaaksi minun neuvoilla, mutta olen tätä hyvänä nyrkkisääntönä pitänyt.
Minusta tuota voi soveltaa kaikkiin vakioautoihin
Edit. Selvästi vielä hyvässä kondiksessa pönttö on, jos paine edellä mainitussa tilanteessa on n. 0,25bar
Uudessa pöntössä voi olla tuotakin vähemmän.Last edited by Urpo_rotta; 13-10-2022, 20:52.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Ehkä lähinna kontekstina, kuinka suorituskyky ja autoilu sähköaikana kehittynyt. Kolmelitraiset dieselbemarit oli vuosia sitten dieseleiden kulta-aikoina kohtuullisen suorituskykyisiksi miellettyjä, tai ei ainakaan laiskoja, kun uutta E60 530d:tä Tekniikan Maailman koeajosta kuolasin 10-vuotiaana. Nyt T8-Volvoja ja Model 3:sia on melko paljon, joten tuli ensimmäisenä mieleen uudemmista mielivaltaisella valinnalla.Originally posted by Jacques View PostVoihan Esson baari..
T8 ei kyllä mitään koskemattoman statusta kanna, tai standardi Tesla 3.
Kaipa tässä kuitenkin on kyse tilanteen muuttamisesta, kaventamisesta.Last edited by Kraftwerk; 13-10-2022, 23:35.F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met
Comment
-
Runkolaakerit vaihdatan ensiksi ennakoivasti oman mielenrauhan vuoksi :think Tuon jälkeen, kun alkaa kesärengaskelit lähestyä..Originally posted by Jacques View PostKontekstin puolesta hyvin samanlaisilla ajatusviivoilla kulkenut. Kohta kolmetoista vuotta yhtäjaksoisesti 3.0d eri generaatioita omistanut, jokin siinä nyt vaan sopii omaan käteen.
Joko olet päässyt eteenpäin piristyksen osalta?F11 -16 535d xD M-Sport Champagner Quarz Met
Comment
-
.
Alan olla kohta jo sitä mieltä näiden moottoreista, että se kolmen litran "perusmoottori" yhdellä ahtimella on paras vaihtoehto.
Viimekädessä näiden max tehon määrittää korkeapainepumppu.
Hyvin toimiva ~500hv vnt-ahdin, 550d,n pumppu, kansityöt ja cooleri.
Taitaa tulla paras vastine rahalle.
Hyväkuntoisia aihioitakin on jo saatavana ihan järkevillä hinnoilla.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
Taasen osaltaan tullut tutkittua pitkällisesti "vakiota" 35d:tä (EGR softattu pois, ic päivitetty), seuraaviin reunaehtoihin tullut päädyttyä:
- Pakopainetta ei yli 4,8bar.
- Lambdaa ei päästä alle 1,2 tason.
- Railipaineen nostosta tykkää kovin, harmillisesti anturin lukualue ei paljon yli 2200 yllä. On jätettävä riittävä toleranssi.
= Teho n.370hv luokkaan 4000-4600rpm.
= 100-200 karkeasti 12s (alamäkeen 11,3s).
= ^ Pakolämmöt pysyttelevät < 630c.
=> Teoriassa voi ajaa huoletta pedaali pohjassa, jossain, keskieuroopassa.
--
Kun ei millään tekisi mieli mekaanisesti virittää, mutta kuitenkin kutittelee, mietin lähinnä seuraavia modeja:
-> 550d railipaineanturi että säätöventtiili
-> Alpinan D-mallien pakosarja (yhteensopivuus ?)
-> Virtaavampi DPF (onko sellaista ?)
-> Auttaako ison turbon vaihtaminen pakopaineisiin muuten vakiolla pakopuolella? (Vakion ison turbon tuotto on kohdillaan vrt. pyynti.)
550d pumpun voisi perjaatteessa lisätä listalle, vakio on kuitenkin pysynyt hyvin kelkassa niin 140tkm kuin 200+tkm ajetuissa yksilöissä kun ei vääntöhirviötä yritä tehdä.G30 540i
F32 435d
Comment
-
Originally posted by mikes75 View PostMilläs softalla nuo teho vääntökäyrät saa päivitettyä ylöspäin kun loppuu 160kw/400nm?? Sinäänsä joutavaa mut ku kerran mahollista ni why not, ulkomailla moni niitä softauksen jälkeen esitteli uusilla tehoilla, b47 moottori malleistaOnko millanen homma tehdä tämä jälkikäteen, mullakin jäänyt vakio arvot sinne? :thinkOriginally posted by ptikkala View PostSoftan tekijä kalibroi ne samalla kun naplaa voimaa lisää- F11 LCI xda -15
-Supra mk4 tt 6mt Euro
Ex:
- E91 325d -08 alpinweiss
- E39 530d Msport mt -01
- E46 320d toukka -02
- Golf 3 tdi +200kw
- B5 A4 tq ABT286
- 8L A3 t ABT215
- E36 325ic
- E28 520i
- E30
-jne käyttiksiä
Comment
-
Harkinnassa 2016 B47 F11 520d xdrive lastutus. Heitämpä tänne piruuttaan kyselyä aiheesta. Ohjelmoinneista on aiemminkin kokemusta (E39 525 dA ja E61 530 da(x) ja tavoitteena ei ole maksimitehot, vaan se ajomukavuuden parantuminen ja laskenut kulutus. Tällä hetkellä matka-ajossa pääsee nelikko-puolimoottorilla parhaimmillaan 5,5 l tietämiin (ajotietokoneen mukaan). Sekalainen ajo taajama-ajo kevyellä kaasulla seiskan tuntumassa, tai hieman alle. Mietityttää tietenkin, että minkä verran kulutuksessa potentiaalia laskea? Onko se 10% kulutuksessa sellainen mikä voisi toteutua, vai voisiko jopa paremmat lukemat olla mahdollisia? Entäpä mitä riskejä tuohon liittyy, jos nyt miettii että teettäisi järkevän ohjelmoinnin, ei ihan "all out" fiksusta paikasta /AJ/Tuikku tms? Myös xhp kiinnostaa, siitä kokemusta myös edellisestä E61 530xd:stä jo. En tiedä oliko sattumaa vai ei, mutta etuvetarit meni kohtuullisen nopeasti ohjelmoinnin jälkeen E61stä, eli onko riskiä että noita saisi alkaa vaihtelemaan ohjelman takia? Entäs jakoloota tässä F11 520d. Jostain isoilta pojilta kuullut, että ne kestää muutenkin vain sen noin 200 tkm... mutta toisaalta olisi ilmeisesti sama loota kuin täysimoottoreissakin? Entäs muilta osin laatikon ja voimansiirron kesto, onko isompia riskejä siellä tai koneen puolella? Meneekö kaikki goodwillit tuossa ohjelmoinnissa automaattisesti (EGR Cooler jne.), vai katsotaanko noita merkkihuolloissa kuinka tarkasti/tapauskohtaisesti? Hiukkasloukun ajattelin jättää paikoilleen, eli onko sen tukkiutumiseen suurempi riski tms? EGR hajosi edellisestä pelistä ja korjattiin käytännössä siis ohjelmalla ja laitettiin samalla muutenkin kulkua. Sen huomasin että auto lämpesi talvella tämän jälkene heikosti. Eli tuo lienee kohtalo luonnollisesti myös nelipyttyisessä jos EGR:n phittaa/poistaa(?).Onko lainsäädännössä/katsastuksissa tulossa vastaan jotain huomiotava, jos unohtaa hiukkasloukun poiston kuviosta? Mitä mieltä muuten EGR:n ja kusivehkeiden pois ohjelmoinnista - muuta huomiotavaa ohjelman suhteen? Heittäkääpä suurimmat riskit liittyen ohjelmoinnin myötä tuleviin murheisiin + arviota kulutuksen maltillisetumisesta, kiitos.BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
BMW E46 323i -98 (2008-2011)
Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Comment
Comment