Olis tarjolla 19" setti vanteita, rengastus vähän arveluttaa tohon nelikkoon. Eli edessä 8,5" jossa 245/40r19 ja takana 9" jossa 275/35r19. Onko tämä varmasti toimiva setti jakolaatikkoa ajatellen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by Soininen View PostOlis tarjolla 19" setti vanteita, rengastus vähän arveluttaa tohon nelikkoon. Eli edessä 8,5" jossa 245/40r19 ja takana 9" jossa 275/35r19. Onko tämä varmasti toimiva setti jakolaatikkoa ajatellen.
Comment
-
-
F11 offsetin muutos
Kovasti koittanut googlata… mietin, kannattaisiko edes harkita F11 M-sportiin E-sarjan eli vanhemmaln mallin vanteita. Style 166 on malli. Edelliset kesävanteet olivat 956-mallia mutta ilmeisesti offset oli väärä koska ajettavuus oli mahdoton. Takana tosin oli 275 leveyttä.
Originaali offsethan on 30 ja nyt joka nurkassa on 245 rengas ja sama vanne ET30-offsetilla siis. Kulkee kuin juna, ei tarvitse paimentaa koko ajan.
Vai etsinkö suosiolla vain kesävanteiksikin tylsän harmaat perus m-sport originaalit? Mustia on harvoin käytettynä tarjolla F-malliin.
-K
Comment
-
-
Originally posted by Kahimooni View PostKovasti koittanut googlata… mietin, kannattaisiko edes harkita F11 M-sportiin E-sarjan eli vanhemmaln mallin vanteita. Style 166 on malli. Edelliset kesävanteet olivat 956-mallia mutta ilmeisesti offset oli väärä koska ajettavuus oli mahdoton. Takana tosin oli 275 leveyttä.
Originaali offsethan on 30 ja nyt joka nurkassa on 245 rengas ja sama vanne ET30-offsetilla siis. Kulkee kuin juna, ei tarvitse paimentaa koko ajan.
Vai etsinkö suosiolla vain kesävanteiksikin tylsän harmaat perus m-sport originaalit? Mustia on harvoin käytettynä tarjolla F-malliin.
-K
Eli siis uutta vannetta etsiessä tulee ottaa huomioon uuden vanteen leveys JA vanteen offset. Sitten kun ne tiedetään niin pitää selvitellä että passaako autoon juuri sellainen vanne. Tässä vielä huomioitava se, että useammassa autossa tila pyöränkaarissa edessä ja takana on eri --> Vaikuttaa sopiviin leveyksiin ja offsetteihin. Sopiva offset riippuu siis vanteen leveydestä, eikä voi esim. F10/11 kohdalla sanoa, että vanteen (riippumatta leveydestä) offset pitäisi olla 30.
Olipa mahdollisimman epäselvästi sanottu... mutta nyt ei parempaan pysty.
Jos on tarkoitus harkita OEM Style 166-vanteita F11:een, niin niitähän löytyy seuraavan kokoisina (alkuperäisinä siis):
- 19x8.5J ET12 --> Tulee F10/11:ssa n.7mm ulos etukaaresta.
- 19x9.5J ET17 --> Tulee F10/11:ssa n. 6mm ulos takakaaresta, edessä tulisi ulos n. 15mm.
- 19x9.5J ET28 --> Sopii F10/11 taakse hyvin, edessä tulee 3-4 milliä kaaresta ulos, mutta taittunee sisään joustossa, riippuu renkaasta.
- Antti -Last edited by Anzafin; 13-04-2023, 14:20.
Comment
-
-
Originally posted by Anzafin View PostAutollahan ei siis ole mitään "originaali offsettiä". Autoilla on toki ns. originaalivanteita, joiden offset on jotain. Ja sen vanteen leveydestä riippuen offsetin on oltava joltain tietyltä väliltä, jotta vanne olisi sopiva ko. autoon. Siis tilan puolesta kaaressa. Originaalivanteet tietysti ovat tällaisia.
Eli siis uutta vannetta etsiessä tulee ottaa huomioon uuden vanteen leveys JA vanteen offset. Sitten kun ne tiedetään niin pitää selvitellä että passaako autoon juuri sellainen vanne. Tässä vielä huomioitava se, että useammassa autossa tila pyöränkaarissa edessä ja takana on eri --> Vaikuttaa sopiviin leveyksiin ja offsetteihin. Sopiva offset riippuu siis vanteen leveydestä, eikä voi esim. F10/11 kohdalla sanoa, että vanteen (riippumatta leveydestä) offset pitäisi olla 30.
Olipa mahdollisimman epäselvästi sanottu... mutta nyt ei parempaan pysty.
Jos on tarkoitus harkita OEM Style 166-vanteita F11:een, niin niitähän löytyy seuraavan kokoisina (alkuperäisinä siis):
- 19x8.5J ET12 --> Tulee F10/11:ssa n.7mm ulos etukaaresta.
- 19x9.5J ET17 --> Tulee F10/11:ssa n. 6mm ulos takakaaresta, edessä tulisi ulos n. 15mm.
- 19x9.5J ET28 --> Sopii F10/11 taakse hyvin, edessä tulee 3-4 milliä kaaresta ulos, mutta taittunee sisään joustossa, riippuu renkaasta.
- Antti -
Ostin nyt pikku riskillä nuo Style 166, lienevät 18-tuumaiset. Ovat olleet F11 alla ja myyjän mukaan toimineet ongelmitta. 19-tuumaiset voisivat olla näyttävämmät, mutta 45-koon profiilikin täyttää pyöränkoteloa ihan tarpeeksi. Eikä tarvitse ainakaan pelätä koteloihin tarraamista pienessä töyssyssäkään. ET-luku noissa on 20. Ihan hyvä, etteivät tule liikaa ulos koteloista.
Teiden uraleveys täällä etelässä pakottaa ajamaan kapeilla kiekoilla. Edellinen 275 taakse oli ihan liikaa.
-KLast edited by Kahimooni; 13-04-2023, 15:33.
Comment
-
-
Originally posted by Kahimooni View PostKiitos, mielestäni osasit sanoa ihan selkeästi ja esimerkein. Eihän noita asioita edes kohtuullisella nettihaulla löytänyt. Vanneliikkeissä en ole koskaan asioinut, niin ei ollut sitäkään faktapläjäystä. Yleisesitystä aiheesta en niinikään löytänyt.
Ostin nyt pikku riskillä nuo Style 166, lienevät 18-tuumaiset. Ovat olleet F11 alla ja myyjän mukaan toimineet ongelmitta. 19-tuumaiset voisivat olla näyttävämmät, mutta 45-koon profiilikin täyttää pyöränkoteloa ihan tarpeeksi. Eikä tarvitse ainakaan pelätä koteloihin tarraamista pienessä töyssyssäkään. ET-luku noissa on 20. Ihan hyvä, etteivät tule liikaa ulos koteloista.
Teiden uraleveys täällä etelässä pakottaa ajamaan kapeilla kiekoilla. Edellinen 275 taakse oli ihan liikaa.
-K. Ne on replicat, mutta sehän ei mitään haittaa.
- Antti -Last edited by Anzafin; 13-04-2023, 16:33.
Comment
-
-
Originally posted by Anzafin View PostNo niin laskeskelin vähän noita vanteiden leveyksiä ja offsettejä F10:een (ja varmaan myös F11:een).
Laskin silleen, että sekä edessä että takana otin yhden leveys/offsetin referenssiksi (lihavoidut), ja laskin muiden leveyksien offsetit siten, että niissä vanteen ulkoreuna on samassa paikassa kuin referenssivanteen ulkoreuna (pl. 10" eteen, sillä sen on pullahdettava väkisin kaaresta ulos että sisäpuoli mahtuu). Referenssivanteella ulkoreuna asettuu aika tasan kaaren reunan kanssa samalle tasalle silloin, kun camberit on tehtaan raja-arvoissa. Ja ei tartte laittaa venykumia.
Etuvanne:
- 8,5" ET19 / Sisälle n.27mm tilaa, ulkoreuna kaaren tasalla
- 9" ET26 / Sisälle n.13mm tilaa, ulkoreuna kaaren tasalla
- 9,5" ET32 / Sisälle n. 1mm tilaa, ulkoreuna kaaren tasalla
- 10" ET26 / Sisälle n. 1mm tilaa, ulkoreuna 12mm ulompana enemmän kuin edelliset
Takavanne:
- 9,5" ET23 / Sisälle tilaa n.53mm, ulkoreuna kaaren tasalla
- 10" ET29 / Sisälle tilaa n.39mm, ulkoreuna kaaren tasalla
- 10.5" ET36 / Sisälle tilaa n.37mm, ulkoreuna kaaren tasalla
- 11" ET42 / Sisälle tilaa n.15mm, ulkoreuna kaaren tasalla
- 11.5" ET48 / Sisälle tilaa n.3mm, ulkoreuna kaaren tasalla
Huomauttakaa toki jos on karkeita virheitä. Autoissa ja ennen kaikkea vanteissahan on sitten eroja, joten ylläoleva antaa joka tapauksessa vain suuntia.
F10:ssä aika hyvin ulkonakin oleva vanteen reuna taittuu kaaren sisään joustossa, mutta mikä on sitten kaunista niin se on myös asia sinänsä.
- Antti -
Comment
-
-
Olisiko jakaa ajatuksia seuraavaan. Autona 2014 x-drive 535d.
Rengastuksena seuraava:
Edessä: 245/35/20, vanne 8,5", et35
Takana: 275/30/20, vanne 10", et35
Oppaista katsottuna ja laskureilla laskettuna, heittoa vierintäkehässä tulee tuolla rengastuksella, vaikkakin BMW näkee asian toisin. Tällä rengastuksella auto nypyttää jo matalilla nopeuksilla ja kovia nopeuksia en edes uskaltanut kokeilla. Vakio tasarengastuksella 245/45/18 ei mitään havaittua nypytystä tai nykimistä.
Renkaat ovat edessä ja takana erimerkkiset, pahasti vaikuttaisi että täysin samanmerkkisiä ja mallisia ei ole mahdollista saada.
Vaihdanko siis eteen 235/35/20 rengastuksen vai taakse 285/30/20?Last edited by Alpo123; 21-04-2023, 09:06.
Comment
-
-
Minkälaisilla rengaspaineilla ihmiset ajelee? Edessä 19x8,5J, 245/40/19 kumeilla ja takana 19x9,5J 275/35/19 kumeilla.
Tuli hankittua uudet vanteet, enkä haluaisi vaarantaa niiden rakenteellista kestoa liian pienillä rengaspaineilla. Auton tarrassa mainitut paineet tuntuvat hieman pieniltä.Current: F10 528iA '11
EXs:
E38 740iA '95
Subaru Impreza 2.0R '06
E61 520dA '07
Comment
-
-
Juuri vastaavaan settiin minkä laitoin eilen alle eteen tuli 2.7bar ja taakse 2.9bar.
Ei varmaan väärin olisi laittaa vaikka taakse tasan 3...
Jos on Runflatit niin pikkuisen vähemmänkin riittänee.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
Comment