Ei oikein avaudu minullekkaan mitä tuolla haetaan.
Tässä contin taulukko:
Turha sen syvällisemmin miettiä renkaan käyttäytymistä. Nin paljon muuttujia tilanteen mukaan.
F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
^ Haluatko vielä selventää mitä tuolla saavutetaan ? Pystyn jo nyt toteamaan tuon eron laskemalla saaduista mitoista. Edelleen se renkaan käyttäytyminen liikkeessä kiinnostaa.
Leave a comment:
-
Originally posted by VilleP View PostLytyssä oleva rengashan ei ole täydellinen ympyrä, joten mittanauhalla ei tässä tapauksessa tee mitään. Lytyssä renkaan säde pienenee, näin ollen myös vierintäkehä.
Tuossa fysiikan teoriaa:
https://www.sciencedirect.com/topics.../loaded-radius
Silläpä tarkoitin että mittaa renkaan kehät maata ylös nostettuna ja vertaa sitten eroa kun rullaa vaikka 10 kierrosta paino päällä.
Leave a comment:
-
Lytyssä oleva rengashan ei ole täydellinen ympyrä, joten mittanauhalla ei tässä tapauksessa tee mitään. Lytyssä renkaan säde pienenee, näin ollen myös vierintäkehä.Originally posted by bemu2000 View PostMeinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä?
nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
Tuossa fysiikan teoriaa:
https://www.sciencedirect.com/topics.../loaded-radiusLast edited by VilleP; 24-07-2020, 21:30.
Leave a comment:
-
Continentalilla löytyy taulukko renkaiden todellisesta koosta. Standardin mukaan kehä lasketaan 60km/h. Tästä syystä BMW käyttää tuota yllä mainittua yhdistelmää, eikä 285 taka kumia, joka laskurilla vastaa 245 levyistä kehältään. Leveä muuttaa muotoaan(säde kasvaa) enemmän kuin kapea, siksi takana alikoko levossa. Sitten kun laittaa renkaiden paineet ainakin suhteessa samoin, kun tehdas neuvoo, niin pysyy renkaat oikeassa muodossa(takana vaatii enemmän painetta). Toki jos aletaan hiuksia halkomaan, niin pitäisi käyttää vielä pelkästään BMW:n hyväksymiä renkaita.Originally posted by TON-III View PostNiin tuohan on nyt tilanne, meinasin että onko jotain tieteellistä tutkimusta miten nuo renkaat ’muuttuvat’ ajossa. Ainakin voimakkaasti kiihdytettäessä takapää notkahtaa (renkaan säde laskee hieman ?) samalla kun etupää kevenee (ja säde kenties kasvaa vähän). Lonkalta ajatellen etusen pitäisikin olla 235/45 niin renkaiden kehien suhde olisi sama kuin jo mainitun 245/40/19 ja 275/35/19 yhdistelmän.Last edited by VilleP; 24-07-2020, 20:28.
Leave a comment:
-
Originally posted by TON-III View PostKyllä, en kaivannut tähän viisastelua vaan aitoa tietoa ja kokemusta.
Kyllä se kehäpituus muuttuu jos rengas on lytyssä, se mihin vauhtiin asti näin tapahtuu onkin eri juttu.
Voidaan toki yhdessä katsoa mikä on tuon eturenkaan kierroksen matka sen alla ollessa vs. otetaan alta pois ja tehdään kierros uudestaan. Vai väitätkö edelleen että tulos on sama ?
Edit:eräässä bemmin x-drive-mallissa on suosituksena 225/45/19 ja 255/40/19 yhdistelmä ja kun siinä sama (?) jakoboxi niin ?
Ei se mitään viisastelua ollut. Kokeile ihmeessä, mittaa ensin kehät ja sitten laita renkaisiin merkit samoille kohdille ja kokeile paljonko merkkien kohdat siirtyy vaikkapa 10 kierroksen matkalla.
Leave a comment:
-
Kun nopeus kasvaa, niin rengas pyrkii laajenemaan kulutuspinnan keskikohdasta. Kuinka paljon se sitten laajenee ajonopeuksissa, on eri juttu.
Leave a comment:
-
Niin tuohan on nyt tilanne, meinasin että onko jotain tieteellistä tutkimusta miten nuo renkaat ’muuttuvat’ ajossa. Ainakin voimakkaasti kiihdytettäessä takapää notkahtaa (renkaan säde laskee hieman ?) samalla kun etupää kevenee (ja säde kenties kasvaa vähän). Lonkalta ajatellen etusen pitäisikin olla 235/45 niin renkaiden kehien suhde olisi sama kuin jo mainitun 245/40/19 ja 275/35/19 yhdistelmän.
Leave a comment:
-
Rengastus ja paineet poikkeaa tehtaan suosituksista. Voi olla että ei jakolaatikolle käy mitään, tai voi olla että käy. Mitä tässä muuta voi todeta?
Leave a comment:
-
Kyllä, en kaivannut tähän viisastelua vaan aitoa tietoa ja kokemusta.Originally posted by bemu2000 View PostMeinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä?
nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
Kyllä se kehäpituus muuttuu jos rengas on lytyssä, se mihin vauhtiin asti näin tapahtuu onkin eri juttu.
Voidaan toki yhdessä katsoa mikä on tuon eturenkaan kierroksen matka sen alla ollessa vs. otetaan alta pois ja tehdään kierros uudestaan. Vai väitätkö edelleen että tulos on sama ?
Edit:eräässä bemmin x-drive-mallissa on suosituksena 225/45/19 ja 255/40/19 yhdistelmä ja kun siinä sama (?) jakoboxi niin ?Last edited by TON-III; 24-07-2020, 00:02.
Leave a comment:
-
Leveämmän renkaan takia. Oletan että paineiden suositukset menee samoin kuin muidenkin bmw merkkisten autojen eri pari setupeissa.Originally posted by TON-III View PostJos takapääni on AINA etupäätä kevyempi miksi minun tulisi pitää siellä kovempia paineita ? Takapää tuntuu oman näppituntuman mukaan pelaavan paremmin pienemmillä paineilla (etenkin mukavuus).
Leave a comment:
-
Originally posted by TON-III View PostTämmöinen x-drive-aiheinen rengasprobleemi, minulla on nyt nelarissani listojen mukaan sopiva eripari rengastus (225/45/19 ja 255/40/19) mutta livenä eturengas on ’löysempi’ ja vanteen reunan etäisyys maahan on n.7 mm. vähemmän kuin takapäässä - tulisiko minun huolestua jakoboxin kestävyyden osalta ? Laatikko kestää jonkinlaista renkaiden kehäeroa mutta jos tuo ero pysyy liikkeessä samana niin n.210 sentin kehissä on reilun 4 sentin (2%) ero.
Meinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä?
nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
Leave a comment:
-
Jos takapääni on AINA etupäätä kevyempi miksi minun tulisi pitää siellä kovempia paineita ? Takapää tuntuu oman näppituntuman mukaan pelaavan paremmin pienemmillä paineilla (etenkin mukavuus).Originally posted by VilleP View Post
Taka paineet pitäisi olla myös kovemmat kuin edessä.
Leave a comment:
-
Löytyy toki, mutta se on 17" ja silloin molemmilla akselissa saman kokoiset kumit. Stragged setup on 245/40 ja 275/30r19, joten kun siitä ei poikkea niin ei tarvitse murehtia, eritoten jos käytössä oem levyiset vanteet.
Taka paineet pitäisi olla myös kovemmat kuin edessä.Last edited by VilleP; 23-07-2020, 22:56.
Leave a comment:
-
Löytyyhän sieltä myös 225/55/17 jostain versiosta. Etupään kantavuus on 96 XL (710 kg) ja kun katsastuspaino oli etunurkissa 550 kg. (etupenkeillä kaksi 80 kiloista jässikkää) niin pitäisi sekin olla kunnossa. Nyt paineet ed. 2,9 bar./ tak. 2,7 bar.Originally posted by VilleP View PostEipä sitä paikallaan toinna tuijotella. Keskipakoisvoima nostaa rengasta. Tehtaan kokohan on 245 ja 275, joten siinä mielessä koko on perseellään, eikä välttämättä käyttäydy kuten valmistaja suunnitellut. 225 melko sirkkeli isoon autoon, onko kokoon joku syy? Mikä on kumien kantavuus?
Edit: talvella auto toimii jokseenkin täydellisesti 225/50/18 95-kantavuusluokan renkailla.Last edited by TON-III; 23-07-2020, 22:50.
Leave a comment:
Leave a comment: