
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F10/F11 Vanne- ja rengasfit -topic II
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Enempi kiinnostaa se juuri syy miksi niitä jakoboxeja paukahtelee niin monasti, onko syynä vaan paska laatu vai onko niin että ne ovat aiheutuneet näillä sekarengastuksilla ? Näin tuossa yhden naamatutun bmw:n 20” sekarengastuksen (245/35 ja 275/30), niin se makasi sekin etupäästään matalammalla (etupää 6 cm. ja takapää 6,4 cm./ vanteen reuna maasta), ei se mainittu leviämmän renkaan kasvaminen auta tätäkään kombinaatiota
-
-
Originally posted by VilleP View Post
Niin se on, aina enemmän kasvaa halkaisija mitä enemmän on vauhtia ja renkaan painekin vielä kasvaa lämmetessä. Kunhan ne halkaisijat on ilmassa mitattuna suunnilleen samat niin se riittää. Tuota 7mm paikallaan lytyssä olevan renkaan testiä meinasin lähinnä huumorilla, kuka oikeasti tollasia edes miettii onko haittaa jos paikallaan ollessa on rengas muutaman millin lytyssä. Lisää painetta jos jännittää
Leave a comment:
-
-
^ Haluatko vielä selventää mitä tuolla saavutetaan ? Pystyn jo nyt toteamaan tuon eron laskemalla saaduista mitoista. Edelleen se renkaan käyttäytyminen liikkeessä kiinnostaa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View PostLytyssä oleva rengashan ei ole täydellinen ympyrä, joten mittanauhalla ei tässä tapauksessa tee mitään. Lytyssä renkaan säde pienenee, näin ollen myös vierintäkehä.
Tuossa fysiikan teoriaa:
https://www.sciencedirect.com/topics.../loaded-radius
Silläpä tarkoitin että mittaa renkaan kehät maata ylös nostettuna ja vertaa sitten eroa kun rullaa vaikka 10 kierrosta paino päällä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostMeinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä?nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
Tuossa fysiikan teoriaa:
Last edited by VilleP; 24-07-2020, 20:30.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TON-III View PostNiin tuohan on nyt tilanne, meinasin että onko jotain tieteellistä tutkimusta miten nuo renkaat ’muuttuvat’ ajossa. Ainakin voimakkaasti kiihdytettäessä takapää notkahtaa (renkaan säde laskee hieman ?) samalla kun etupää kevenee (ja säde kenties kasvaa vähän). Lonkalta ajatellen etusen pitäisikin olla 235/45 niin renkaiden kehien suhde olisi sama kuin jo mainitun 245/40/19 ja 275/35/19 yhdistelmän.Last edited by VilleP; 24-07-2020, 19:28.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TON-III View PostKyllä, en kaivannut tähän viisastelua vaan aitoa tietoa ja kokemusta.
Kyllä se kehäpituus muuttuu jos rengas on lytyssä, se mihin vauhtiin asti näin tapahtuu onkin eri juttu.
Voidaan toki yhdessä katsoa mikä on tuon eturenkaan kierroksen matka sen alla ollessa vs. otetaan alta pois ja tehdään kierros uudestaan. Vai väitätkö edelleen että tulos on sama ?
Edit:eräässä bemmin x-drive-mallissa on suosituksena 225/45/19 ja 255/40/19 yhdistelmä ja kun siinä sama (?) jakoboxi niin ?
Ei se mitään viisastelua ollut. Kokeile ihmeessä, mittaa ensin kehät ja sitten laita renkaisiin merkit samoille kohdille ja kokeile paljonko merkkien kohdat siirtyy vaikkapa 10 kierroksen matkalla.
Leave a comment:
-
-
Kun nopeus kasvaa, niin rengas pyrkii laajenemaan kulutuspinnan keskikohdasta. Kuinka paljon se sitten laajenee ajonopeuksissa, on eri juttu.
Leave a comment:
-
-
Niin tuohan on nyt tilanne, meinasin että onko jotain tieteellistä tutkimusta miten nuo renkaat ’muuttuvat’ ajossa. Ainakin voimakkaasti kiihdytettäessä takapää notkahtaa (renkaan säde laskee hieman ?) samalla kun etupää kevenee (ja säde kenties kasvaa vähän). Lonkalta ajatellen etusen pitäisikin olla 235/45 niin renkaiden kehien suhde olisi sama kuin jo mainitun 245/40/19 ja 275/35/19 yhdistelmän.
Leave a comment:
-
-
Rengastus ja paineet poikkeaa tehtaan suosituksista. Voi olla että ei jakolaatikolle käy mitään, tai voi olla että käy. Mitä tässä muuta voi todeta?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostMeinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä?nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
Kyllä se kehäpituus muuttuu jos rengas on lytyssä, se mihin vauhtiin asti näin tapahtuu onkin eri juttu.
Voidaan toki yhdessä katsoa mikä on tuon eturenkaan kierroksen matka sen alla ollessa vs. otetaan alta pois ja tehdään kierros uudestaan. Vai väitätkö edelleen että tulos on sama ?
Edit:eräässä bemmin x-drive-mallissa on suosituksena 225/45/19 ja 255/40/19 yhdistelmä ja kun siinä sama (?) jakoboxi niin ?Last edited by TON-III; 23-07-2020, 23:02.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TON-III View PostJos takapääni on AINA etupäätä kevyempi miksi minun tulisi pitää siellä kovempia paineita ? Takapää tuntuu oman näppituntuman mukaan pelaavan paremmin pienemmillä paineilla (etenkin mukavuus).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TON-III View PostTämmöinen x-drive-aiheinen rengasprobleemi, minulla on nyt nelarissani listojen mukaan sopiva eripari rengastus (225/45/19 ja 255/40/19) mutta livenä eturengas on ’löysempi’ ja vanteen reunan etäisyys maahan on n.7 mm. vähemmän kuin takapäässä - tulisiko minun huolestua jakoboxin kestävyyden osalta ? Laatikko kestää jonkinlaista renkaiden kehäeroa mutta jos tuo ero pysyy liikkeessä samana niin n.210 sentin kehissä on reilun 4 sentin (2%) ero.
Meinaat etä se vierintäkehä muuttuu jos rengas on vähän lytyssä?nosta tunkilla ilmaan ja mittaa kehä mittanauhalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by VilleP View Post
Taka paineet pitäisi olla myös kovemmat kuin edessä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: